Režie Sam Henry Kass, 1994, 80 min.
Těžko říct, podle jakého klíče vybírá firma Levné knihy filmy, které vydává a za necelou stokorunu prodává v řetězci svých prodejen. Vedle řady filmů Ingmara Bergmana se v poslední době začaly objevovat americké snímky 80. a 90. let různé kvality. Patří k nim i The Search for One-Eye Jimmy (původní název není přeložen ani na krabičce), který ztělesňuje prototyp amerického „nezávislého“ filmu 90. let. Bizarní postavy jako by utekly třeba z Jarmuschova Mimo zákon a dialogy jako by někdo vystřihl z Báječných mužů za pultem Kevina Smithe. Navíc se tu objevují i stejné „nezávislé“ hvězdy, jako je Steve Buscemi nebo John Turturo (asi nejlepší role ve filmu Disco Bean – postava posedlá diskem), a v jedné z vedlejších rolí uvidíte i Samuela L. Jacksona, který se chvíli předtím proslavil v Pulp Fiction. Hlavní postavy filmu, které spojuje láska k alkoholu a televizním show, tu mají za úkol najít jednookého Jimmyho, který se záhadně ztratil. Navíc o jeho hledání točí jeden z nich film jako svou studentskou práci. Dílo, které je natočené jako komedie, má však jednu podstatnou vadu: všechno v něm jako by už člověk viděl nebo slyšel. Ty, co mají rádi starší Smithovy snímky, by ale Jednooký Jimmy nemusel urazit a v nejhorším ho můžete někomu věnovat. Pořád lepší než filmy Davida Ondříčka, které se navíc snaží tvářit jako umění.
Jiří G. Růžička
Skřítek
Režie Tomáš Vorel, 2005, 90 min.
Tomáš Vorel použil ve filmu Skřítek opět stejnou taktiku jako při natáčení filmu Kouř, kdy rozvedl krátkometrážní filmovou povídku Ing. do celovečerního rozměru. V případě prvního pokusu dodalo prodloužení drobnému nápadu hloubku i potřebný prostor pro pobavení diváka. V případě druhém se to však říci nedá. Do formálního půdorysu němé grotesky zasadil režisér závažnější témata, která se objevují i v jeho další tvorbě. Lehkou hravost setřel sociální kritikou, uvedl problematické momenty dnešní společnosti a připojil idealistický motiv úniku z města. Opakovanými motivy bortí filmový žánr, který je na jednoduché zábavnosti vystavěn, a vede diváka od rozpoznání klíčových uzlů k uvědomění si závažnosti předávaného poselství a schematickému zacyklení, a tedy k nudě. K dojmu opakování přispívá i druhý DVD disk. Obsahuje mnoho materiálu, který je vcelku zábavně prezentován, ale i zde je řečené ukázáno často vícekrát. Film je doplněn o běžný film o filmu, fotografie z natáčení i několik nepoužitých scén. Nejzábavnější je stylizovaný dokument o Tomáši Vorlovi od Pavla Hejnala, vysvětlující režisérovu ideu potřeby návratu k přírodě; bohužel je však stejně nesourodý jako Skřítek samotný. Stylizace do Vorla – skřítka z němé grotesky se mísí s osobní zpovědí a prolíná s ukázkami z Vorlovy tvorby. Reportáži o trikovém studiu Mirage pak chybí zajímavost triků užitých ve filmu.
Kateřina Svatoňová
Dalších deset minut I – Trumpeta
Režie: Aki Kaurismäki, Victor Erice, Werner Herzog, Jim Jarmusch, Wim Wenders, Spike Lee, Chen Keige, 2002, 90 min.
Zvuk trubky, jejíž tóny se pohupují po hladce plynoucí hladině řeky, čas, který odnáší události do minulosti, aniž by mazal jejich stopu… Dalších deset minut poskytuje sedmi renomovaným filmařům prostor deseti minut k tomu, aby rozvinuli toto téma nesené řekou, časem a životem. Werner Herzog pro jeho vyjádření využívá politickou reportáž, Spike Lee obraz zanikání jistého kmene, oba svůj čas využívají k vytvoření dokumentů o tom, jak může malý okamžik změnit další ubírání se společnosti, ostatní režiséři se věnují hrané tvorbě. Aki Kaurismäki a Kaige Chen po určenou časovou plochu vyprávějí příběhy. Kaurismäki svou jedinečnou atmosférou, obydlenou nezapomenutelnými figurami, popisuje nový životní začátek, Chen v příběhu o stěhování spojuje současný Peking a tradiční čínské divadlo do fantazijní hříčky o nadrealitě. Jim Jarmusch, Wim Wenders a Victor Erice nabízejí divákovi prožití oněch deseti minut na vlastní kůži. Jedinečnost zachycené atmosféry nám dává možnost slyšet každý tlukot srdce, odpočítávajícího čas. Ericeho povídka je jednoznačným vrcholem filmu, svou dokonalou fotografickou kresbou každodenního života na španělské vesnici roku 1940, pod jehož klidem se skrývají osudové události. Spojuje tak obě linie, tedy události osobní i celospolečenské. DVD je bohužel bez jakýchkoliv bonusů. Kéž by alespoň samostatně zachycovalo působivou hudbu Paula Englishbyho!
–ks–
Onimusha 3 – Demon Siege
Capcom 2005
PS 2, PC
Slavná konzolová akční hra se objevuje i na PC. I tentokrát se můžete těšit na klasický výpravný příběh. Ve feudálním Japonsku šestnáctého století bojuje samuraj Kaneshiro s démony a poté, roku 2004, Jacques Blanc v jednom pařížském městě zjistí, že démoni pronikají i do našeho světa a je potřeba je zastavit. Shodou okolností jsou osudy obou hrdinů prohozeny a samuraj se dostává do současnosti, zatímco Blanc do středověku. Přímočarý obsah hry staví hrdiny proti záplavám démonů, se kterými bojujete nejrůznějšími zbraněmi ve skutečně spektakulárních soubojích. Perfektní stylové vystižení dobových a geografických reálií dodává atmosféře na důvěryhodnosti. Snesitelná náročnost umožňuje postupovat hrou jako po másle a zároveň si vychutnávat dobře napsaný dramatický příběh. Ke kvalitě hry přispívá vedle zvládnutého „hereckého“ výkonu Jeana Rena jako Jacquese Blanka také výborný dabing. Bez nadsázky se dá říci, že Onimusha 3 konečně umožní všem fanouškům zahrát si roli Viktora Čističe z Brutální Nikity. Stejně jako Prince of Persia: The Two Thrones hra dokazuje, že akční žánr ještě není tak zdegenerovaný a má co nabídnout.
Pavel Dobrovský