Walkabout
Režie Nicolas Roeg, 1971, 100 min.
Zóna, Aerofilms 2007
Tvorba britského kameramana a režiséra Nicholase Roega u nás moc známá není, o to více Walkabout zaujme. Příběh dvou bělošských dětí ztracených v australské buši, kde je najde mladý domorodý aboriginec, může na první pohled působit jako další variace na téma sbližování kultur a „hledání ztraceného ráje“. Opak je ale pravda. Roeg natočil formálně pozoruhodné dílo, v němž exceluje především jeho střihová stránka. Film se vyhýbá jakémukoliv sentimentu a glorifikaci přírodní existence. Ta zde není, jak by se mohlo očekávat, postavena nad civilizační vymoženosti. Film je mnohem víc drsnou ukázkou neschopnosti moderního člověka přežít bez umělého světa, který si vytvořil. Je o naší neschopnosti tomuto světu porozumět, skoro jako setkání současného člověka s prapředkem z doby kamenné. Český disk přináší film v originálním formátu 1.77:1 s kvalitním obrazem, zvukem a s precizními titulky. I když je disk bonusů prostý (najdete na něm navíc jen textovou filmografii Nicholase Roega), přináší mimořádný film, který bude jistě pro mnohé příjemným překvapením.
Petr Gajdošík
Komisař / Le Petit lieutenant
Režie Xavier Beauvois, 2005, 110 min.
Hollywood Classic Entertainment 2007
Mnoho kluků chce být v mládí policistou a některým se jejich dětský sen splní. Jedním z nich je i Antoine – po ukončení policejní školy nastupuje k pařížské policii a pomalu proniká do tajů řemesla. To, co se mu dříve zdálo jako dobrodružství, se však pomalu ukazuje být spíše rutinou. Alespoň dvakrát za život se ale podaří dostat neobyčejný případ, slibuje Antoineova nadřízená Caroline Vaudieuová. A právě takovým případem se zdá být série vražd několika přistěhovalců, kteří si přijeli do Francie přilepšit. Komisařka Vaudieuová navíc prochází kursem pro alkoholiky a neumí si poradit se svými milostnými vztahy. Režisér Xavier Beauvois vypráví příběh velmi civilně. Když sledujeme, jak policisté pronásledují podezřelého, není scéna podbarvena hudbou, naopak se setkáváme s pohledy překvapených chodců. Často se objevují dlouhé záběry, které by v akčním filmu neměly šanci, nicméně tady skvěle doplňují atmosféru. K dobrému mohu připojit i trochu nečekaný konec a slušné herecké výkony (především Nathalie Bayerové v roli Vaudieuové). Film s kriminální zápletkou tak rozšiřuje řady kvalitních žánrových snímků z Francie, jimž nechybí umělecký přesah, jako je Válka policajtů nebo Utajený.
Jiří G. Růžička
Nápoj lásky č. 9 / Love Potion No. 9
Režie Dale Launer, 1992, 92 min.
Levné knihy 2007
Snažit se popsat děj romantické komedie, kde o lásku s výjimkou posledních pěti minut vlastně nejde, je zbytečné. Autoři totiž věnovali většinu času z půldruhahodinové stopáže demonstraci účinků kouzelného nápoje. Snímek je vybudován na příběhu, jenž by vystačil maximálně na jednu z epizod televizního seriálu, staví na hordě klišé (ve stylu Ošklivka Betty), která jsou ale nešikovně poskládaná, takže se dojem romantična ztrácí. Dale Launer coby režisér o svých kvalitách nikterak nepřesvědčuje (snad i proto jeho filmografie čítá pouhé dva filmy), film je vleklý, nevypointovaný a až smutně nevtipný. Také zarazí, že se nedostavují sympatie k žádné postavě, a to ani k Sandře Bullockové, pro niž byla Diane sice první velkou rolí, ale jistě ne takovou, na kterou lze často vzpomínat. V podstatě zde nebylo co hrát, neboť veškeré herectví se v rámci scénáře stačilo omezit na pomrkávání, posedlé a chtivé pohledy či tragickou křeč v obličeji. Které divácké skupině chtěly vydáním tohoto DVD Levné knihy udělat radost, je dost nejasné. A snad jedna dobrá zpráva na závěr: disk neobsahuje žádné bonusy.
Lukáš Gregor
LA4
Panoptikum
Bigg Boss 2007
Kdo by neměl rád outsidery a příběhy o jejich cestě vzhůru! LA4 jeden takový předvádí na svém debutu Panoptikum. Nenápadný a přehlížený pražský rapper trochu smutně proslul jako třetí člen dua Indy & Wich. Sice se objevil v roli hosta snad na všech podstatných českých hiphopových albech, ale málokdo věřil, že by ustál test vlastního materiálu, který sliboval už od časů „My 3”. Snad je to péčí pražské hiphopové kojné – labelu Bigg Boss –, ale ráčkující kluk v příliš velké kšiltovce se na Panoptiku mění v sebevědomého diktátora. LA4 nemá takové charisma jako třeba James Cole ze Supercrooo, ani nemá tolik co říct jako Vladimir518 z PSH, nicméně jeho projevu se dá věřit. O většinu produkce se postaral Wich, kterého doplňují Mike Trafik a čerstvé producentské objevy Marko a DJ Enemy. Pod jeho taktovkou hraje Všechno zlý je k něčemu dobrý, kde se LA4 i jihlavští PIO Squad dotknou i nečekaně vážného tématu, jakým je smrt. Že by český hip hop konečně překonal pubertu?
Karel Veselý