CD DVD

Déjà Vu

Režie Tony Scott , 2006, 128 min.

Buena Vista 2007

Zatím poslední příspěvek od režiséra, pro něhož je řemeslně vybroušená akce něco jako pseudonym, variuje téma cestování časem. Ale ne tak docela. V podstatě jde o běžný thriller, který putování „zakřiveným prostorem“ zpracovává jakoby mimoděk a navíc zcela po svém. Až do samotného finále totiž skoky v čase nepociťujete jako něco s nálepkou sci-fi, spíše si tak říkáte, kam nám ta satelitní technologie zase pokročila. Právě tato jistá realističnost je velkou předností Scottova filmu, respektive jeho scénáře. Ten sice využívá několika momentů, které jsou raději odříkány složitě a rychle, aby recenzenti nemohli příliš šťourat do logiky, jinak však pracuje s promyšlenou kriminální zápletkou a věrohodnými postavami. Casting je devízou číslo dva, neboť mimo charismatického Denzela Washingtona a další mužské kolegy zde máme neokoukanou a herecky přesvědčivou Paulu Batton. A jelikož jde o film Tonyho Scotta (pod produkčními křídly Jerryho Bruckheimera), je třetím důvodem proč film vidět vybroušené řemeslo. Akční je v podstatě každý ze záběrů a je jen dobře, že to neznamená, že musí jít nutně o honičku, střílečku či exploze. Bonusová výbava neurazí.

Lukáš Gregor

 

Údolí včel

Režie František Vláčil, 1967, 97 min.

Bontonfilm 2007

Bezmála událost roku – první Vláčilův film na domácím DVD! Dílo z autorova vrcholného tvůrčího období patří mezi jeho divácky nejpopulárnější snímky. Středověký příběh zemanského syna Ondřeje z Vlkova, který po deseti letech života v rytířském řádu utíká zpět domů pronásledován svým řádovým druhem a přítelem, vykazuje všechny atributy napínavého dramatu. Přitom nejde o žádný dobrodružný snímek a dodnes častá interpretace díla jako obrazu střetu svobodomyslnosti a fanatismu je spíše důsledkem doby, v níž byl film u nás uveden do kin (květen 1968), než záměrem autorů. S odstupem času se snímek jeví jako hluboké zamyšlení nad rolí a postavením jedince v systému, nad možnostmi a mezemi individuální svobody, nad odpovědností, pýchou a pokorou. Z tohoto pohledu obecně adorovaná postava Ondřeje kupodivu nevychází zas tak úplně „čistě“. I přes své vysoké kvality ovšem Údolí včel nedosahuje virtuozity ve stejné době dokončované Markety Lazarové. Na DVD vychází v originálním widescreenu 2.35:1 ve velmi dobrém přepisu, který byl na české poměry pečlivě ošetřen. Disk je doplněn třemi rozhovory, fotogalerií a textovými filmografiemi.

Petr Gajdošík

 

Dinosaur Jr.

Beyond

Fat Possum 2007

Je tohle comebacková nahrávka roku? Proč by ne! J Mascic vydává po deseti letech nové album Dinosaurů v původní sestavě z 80. let Mascis – Barlow – Murph. Dinosauři se vracejí ke svým původním aranžmá a bezproblémově zapadají do zvukové mozaiky posledních let. Mascis a Barlow si dali na konci 80. let vale a dlouho to nevypadalo na to, že by se mohli opět někdy shledat. Sentiment nakonec sehrál svou roli a Dinosauři vyrazili před dvěma lety na výlet po amerických podiích. Na letošním albu zní Dinosauři prakticky stejně dobře jako před dvaceti lety na desce Bug. Popové melodie stojící na ledabylé elegantní punkové instrumentaci a Mascisově zpěvu prokládají kytarová sóla a špinavé stěny zpomalených bluesových riffů. Otvírák Almost Ready a a hitovka Freak Scene září na první poslech. Bubeník Murph se dokáže občas pěkně vytočit a zmalovat bicí až hanba a naopak v melodické baladě I Got Lost, kde se dostanou ke slovu i tklivé housle, hladí škopky jazzovými štětkami. Barlow, který v 90. letech založil kapelu Sebadoh, přispěl výraznými lo-fi popěvky Lightning Bulb a Back to Your Heart. A pak je tu více než šestiminutová Pick Me Up evokující dojem, že se Mascis zbláznil přímo při hře na kytaru a při přehrávání si zároveň balí tabák a zavazuje tkaničku. Beyond je stroj času neomylně nasměrovaný o dvě desítky let zpět, do doby, kdy se z Dinosaur Jr. stávaly alternativní hvězdy.

Jan Košatka

 

Magdalena Kožená

Ah! mio cor – Handel Arias

Deutsche Grammophon 2007

Mezzosopranistka Magdalena Kožená má široký repertoár, ale nejvíce je přece jen spojována vedle Mozarta s repertoárem barokním. Její nové album je výběrem árií z oper G. F. Händela. Vyrovnat se s Händelovými náročnými áriemi není nic jednoduchého a nestačí k tomu jen krásný hlas a dokonalá technika. To vše Kožená má, a vrchovatě, má ale ještě něco navíc: duši a srdce, které jsou z jejího zpěvu slyšet a i přenosem přes reproduktory na posluchače tato oduševnělost a zvláštní naléhavost dýchne. Pěvkyně nejen ví, o čem zpívá, ale dokáže to také prožít a předat v dokonalém provedení, které není technicky chladné. Slyšíme tu lyriku i drama, lásku, utrpení, zoufalství i vášeň, hlas je tu dokonalým nástrojem. Ani ty nejdelší árie nenudí (např. titulní Ah! mio cor z Alciny nebo Scherza infida z Ariodante, které trvají kolem jedenácti minut!). Mají mnoho ztišených i dramatičtějších poloh, nemluvě o virtuózních koloraturách i v dalších číslech. Na CD najdeme jedenáct árií z deseti oper, mj. i jednu z nejslavnějších Händelových árií vůbec, a sice Lascia ch’io pianga z opery Rinaldo, která nahrávku uzavírá. Vrcholy CD jsou však obě zmíněné dlouhé árie, které pěvkyni nabízejí nejlépe projevit krásu a schopnosti jejího hlasu. Kožená má na nahrávce i neméně skvělého partnera – Venice Baroque Orchestra, který řídí Andrea Marcon.

Milan Valden