Slovenští rapeři Kontrafakt v jednom ve svých tracků proklamují: „Internetoví raperi, ste mimo, nemáte úspech a nemáte na mulano stylo.“ V kontextu prostředí, z něhož čerpají, to bude nejspíš pravda. V učebně výpočetního centra univerzity či na srazu fanoušků kultu Star Trek to ale neplatí. A právě zde se před několika lety zrodil fenomén, který dosavadní hiphopové klišé postavil na hlavu. Vítejte mezi rapujícími asociály, ve vodách stylu nerdcore hip hop, neboli geeksta rap.
„Nerdská“ část populace je autonomní subkulturou, fungující po celém světě. Její vznik lze datovat k době úsvitu domácích počítačů a videoher obecně, tedy zhruba k počátku osmdesátých let. Od nás na západ svobodně a nekontrolovaně vzkvétala právě v prostředí „coin-op“ heren (které měly v Česku podobu plechových automatových maringotek korzujících po krajině v konvoji s řetízkáčem, labutěmi a střelnicí). Cílovou skupinu nalezla také mezi fanoušky popkulturních fenoménů sci-fi, jako je seriál Star Trek, Hvězdné války nebo u nadšenců fantasy světů autorů J. R. R. Tolkiena, Roberta E. Howarda a Rogera Zelaznyho.
Od Svazarmu ke conům
V českém, respektive česko-slovenském prostředí pozdní normalizace začalo nerdské sémě klíčit v kruzích počítačových klubů, tehdy ještě pod hlavičkou Svazarmu. S pádem východního bloku k nám společně s celou západní kulturou přišly další nerdské fenomény, jako komiksoví superhrdinové, stolní hry na hrdiny a srazy fanoušků sci-fi a fantasy literatury (tzv. cony). V první půli devadesátých let bylo možné na ulici narazit na podivné skupinky adolescentů i odrostlejších občanů, kteří mezi sebou měnili jakési kartičky, jež nebyly ničím jiným než celosvětově populární fantasy karetní hrou Magic the Gathering.
Během dvaceti let zmíněné jevy v české společnosti úspěšně zakořenily, i když oproti zahraničí jde stále o kratochvíle pro dost úzkou skupinu obyvatel. V Česku pořádané cony jsou, co se návštěvnosti týče, akcemi pro pár stovek nadšenců. Oproti tomu například v USA jde o události o rozměrech českého Invexu s rozpočtem několika milionů dolarů.
Nerdský fenomén se v mainstreamové kultuře objevuje čím dál častěji, především v poněkud zkresleném konceptu infantilního jedince, jehož dětské vidění reality, s nímž vstupuje do společenských interakcí, budí posměch a určitý obdiv zároveň. Jako příklad poslouží dva oblíbené sitcomy posledních let: britský IT Crowd a jeho americký ekvivalent The Big Bang Theory.
Nerdové vracejí úder
Vlastní kreativita subkultury, již lze označit přízviskem nerdská, dlouho fungovala pouze ve svých reáliích, jako je výroba tematických kostýmů na cony nebo publikace žánrově zaměřené literární tvorby. Chyběl jí společný jmenovatel a jednotný hlas, který by věci pojmenoval správnými jmény. Jeho jméno zní nerdcore rap.
Výraz nerdcore lze vyložit jako hrdost, se kterou se nerdové hlásí ke své jinakosti. Rap jako umělecký projev od svého počátku funguje právě jako demonstrace suverenity. Pro jedince, které většinová společnost z důvodů odlišnosti odmítá a kteří nezřídka bývají z její strany terčem šikany, jde o ideální formu výpovědi.
Za duchovního otce nerdcore je označován MC Frontalot, z jehož produkce pochází track s názvem Nerdcore Hiphop z roku 2000. Tematický záběr nerdcore raperů je velmi široký. Od politických proklamací (časté téma je otázka volného sdílení autorských děl), sci-fi a fantasy přes vědecká témata (MC Hawking, který k rapovému přednesu používá elektronický hlasový syntezátor jako známý matematik Stephen Hawking) až po rapování o životě geeků (viz slovník).
Zvukově je nerdcore rap velmi různorodý. Hojně používaný sampling bývá kombinován s prvky funku, mnoho tracků lze zvukově přiřadit ke grime či crunku. V produkci raperů MC Chris nebo YTCracker je často slyšet charakteristický zvuk 8bitových domácích počítačů a videoher. Nerdcore scéna funguje na principech DIY (Do It Yourself – udělej si sám), alba se vydávají pod vlastní značkou a většinou jsou volně ke stažení na webu.
Přestože se nerdcore rap zdá být čistě americký fenomén, záhy si získal popularitu po celém světě, a to i na takových místech, jako je Irák nebo Afghánistán – alespoň soudě dle ohlasů návštěvníků serveru Youtube.com. Do Evropy zatím vlna rapujících mimoňů v plné síle nedorazila a konkrétně v českých zemích jde o věc zcela neznámou. Za předvoj lze považovat holandskou party Glitched z letošního února, kde měli evropští fanoušci možnost poprvé naživo slyšet jména MC Router, Beefy, MC Lars a YTCracker. Na první české nerdcore rapery scéna však ještě čeká.
Autor má své mládí nerozlučně spojené s hrami na hrdiny a sám se považuje za nerda s lidskou tváří.
Nerd – výraz označující člověka úzce zaměřeného na jednu oblast lidské činnosti, který nezvládá sociální vztahy s většinou ostatní populace. Český výraz mimoň částečně původnímu významu odpovídá, hlavně dvojakostí svého vyznění (označení za nerda i mimoně můžeme chápat jako odsouzení, ale i jako láskyplné uznání odlišnosti), nezachycuje však excelenci, již nerdové prokazují ve svých oborech činnosti. Typickou pracovní náplní nerdů je programování a věda.
Geek [gi:k] – pojem z angličtiny; označuje osobu, která má hluboké technické nebo odborné znalosti, talent a obzvláštní zapálení pro svůj obor (primárně toto slovo znamená především šprt nebo vzorný student, ne-atlet, studijní typ). Toto zapálení je tak silné, že bývá někdy popisováno jako obsese. Mezi běžnými lidmi (takzvanými BFU, viz níže) je význam slova geek chapán trochu jinak. Zde označuje osobu nějakým způsobem jinou či divnou. Běžný překlad je „pako“.
BFU – iniciálová zkratka počítačového slangu pejorativně označující běžného či naprosto nezkušeného uživatele. BFU zkracuje anglická slova Bloody Fucking User (blbý posraný uživatel) či BrainFree User (uživatel bez mozku).