doporučujeme

divadlo

I RODIČE CHTĚJÍ DO DIVADLA. STUDIO ALTA ZAVÁDÍ PARENT-FRIENDLY PŘÍSTUP

Pražské Studio ALTA přichází s výraznou novinkou ve svém programu. Na podzim zavádí parent-friendly přístup, který usnadní návštěvu rodičům malých dětí.

...
divadlo
1/9/23 - 31/8/24
15:04 - 15:04
sdílet

Právě rodiče jsou z kulturního dění často nedobrovolně vyčleněni, ať už kvůli nevyhovujícím časům či nedostupnému hlídání. Dlouhodobý projekt umělkyně Mariky Smrekové a kurátora Petra Dlouhého začne již 15. 9. 2023 představením WHOMAN souboru Ufftenživot. V rámci zakoupené vstupenky je po celou dobu zajištěno hlídání dětí. Rodiče i nerodiče se mohou také připojit třeba do podpůrné WhatsAppové skupiny či se zúčastnit říjnového sympozia.  O větší přístupnost se libeňské kulturní centrum snaží již delší dobu. Dlouhodobě pracuje například na zpřístupňování kultury neslyšícím či návštěvníkům v nelehké ekonomické situaci. Parent-friendly přístup je tak dalším způsobem, jak kulturu otevřít i těm, pro které není primárně přístupná. Za projektem stojí umělkyně Marika Smreková, která sama tuto situaci jako rodič pocítila.
“Předtím, než jsem se stala matkou, jsem měla bohatý kulturní a společenský život. To se výrazně změnilo, když se narodila moje dcera Emilka. Došlo mi, že spousta kulturního programu je pro mě najednou nedostupná. Bylo mi jasné, že mateřství změní můj život, ale nepřestávám se ptát: Mohou kulturní instituce fungovat tak, aby rodiče malých dětí nevyčleňovaly pouze do programů a míst pro děti? Co když zájmy rodičů nemusí být v kulturním programu redukovány pouze na dětská představení?"; říká Marika Smreková.
Parent-friendly přístup se do programu promítá na několika rovinách. Obsahuje představení, kde je v rámci zakoupené vstupenky zahrnuto i hlídání menších dětí zkušenými průvodci z lesních školek či dílny s umělci pro větší děti. Hlídání je zajištěno v blízkosti jeviště a je otevřeno dětem od 18 měsíců. Takováto uvedení, označená symbolem PF, se od podzimu 2023 stanou součástí programu Studia ALTA.  Rodiče, ale také nerodiče, kteří mají o problematiku zájem, se mohou přidat do podpůrné WhatsAppové skupiny, kde mohou sdílet kulturní tipy a využít vzájemného hlídání dětí. Na podzim projekt vyvrcholí třídenní odpolední školou. Od 7. do 9. října se bude problematice kulturního a sociálního života rodičů věnovat řada kulturních hostů a i zde je hlídání zajištěno. 


WhatsApp podpůrná skupina https://chat.whatsapp.com/FgzsJVCPMMd0DrVoAYydmB
Umělecký a institucionální výzkum Parent-friendly Culture je zastřešený projektem On Mobilisation, který je podpořen z fondu Kreativní Evropy a Národního plánu obnovy.

proběhlé akce

divadlo

A ven! Nová sezóna ve Studiu ALTA bude nezvyklá

Studio ALTA sídlící od loňského roku v pražské Libni představuje veřejnosti novou programovou sezónu, ve které oživí své venkovní prostory a libeňské podzámčí.

...
divadlo
7/5/24 - 9/5/24
00:00 - 23:59
sdílet

Současně s nabitým kulturním programem bude totiž probíhat rozsáhlá rekonstrukce vnitřních prostor budovy.

Tanec, divadlo a další program tak budou čelit venkovním podmínkám, to však dramaturgický tým považuje za zajímavou příležitost. Těšit se lze na tematické programové bloky zaměřené na dospělého i dětského diváka. Vedle lokálního programu budou podstatnou část roku tvořit i ALTA TOURS, tedy kulturních výjezdy mimo Prahu, které Studio ALTA už řadu měsíců pořádá.

Kromě nabitého programu čeká ale kulturní centrum také náročná rekonstrukce bývalého pivovaru v multifunkční umělecký a společenský prostor. Rekonstrukce je dosud největší výzvou, se kterou se organizace za 15 let svého působení potýkala. V tuto chvíli jsme stále v projekčním a administrativním procesu, v blízkých měsících plánujeme podání žádosti o stavební povolení. Po skončení venkovní sezóny nás v ideálním případě čekají stavební práce. Na jaře 2025 bychom pak měli pro veřejnost otevřít horní budovu, říká ředitelka Studia ALTA Lída Vacková. 

Na první část programu se mohou návštěvníci těšit již od 7. do 9. května. V libeňském podzámčí čeká diváky program věnovaný jarní tematice s řadou workshopů, tanečním představením či vyprávěním příběhů u ohně. 

Více na https://www.altart.cz/program/alta-v-kvetu/.

film

Kino Světozor oslaví „Dvacet”

Kino Světozor oslaví „Dvacet” přehlídkou filmů, které v českých kinech nenajdete

...
26/4/24 - 28/4/24
00:00 - 23:59
sdílet

V dubnu 2024 kino Světozor oslaví 20 let novodobé historie provozu třídenní přehlídkou filmů, které jsou v české distribuci opomíjené, ale o to víc je stojí za to vidět. Kromě filmového programu si kino nadělí i novou uměleckou instalaci, jež rozzáří schodiště u pokladny. Oslavy proběhnou od 26. do 28. dubna a ponesou se ve znamení barevnosti a moderní dramaturgie kina.

Své dvacáté narozeniny kino pojímá již tradičně formou filmové přehlídky. Světozor je kino programově reagující na moderní světovou a festivalovou filmografii. „Výročí se většinou nesou v duchu retrospektiv, my jsme se ale rozhodli jít opačnou cestou. Jelikož nabídka Světozoru vždy vychází z aktuálních festivalových hitů, tituly pro přehlídku jsme hledali mezi těmi, u nichž jsme doufali, že se na základě festivalových úspěchů dostanou i k nám na plátno, ale bohužel se tak nestalo, říká k programu dramaturgyně Jana Trnková. Diváci tak mají jedinečnou příležitost zhlédnout zahraniční kritikou kladně přijímané snímky, na které se v české distribuci nedostalo. Kromě přehlídky si Světozor letos nadělí i nový vizuální prvek ve foyer kina – instalaci sochaře a designéra Michala Cimaly.

Program

Přehlídku kino odstartuje 26. dubna roztomilým indie mockumentary Marcel, ulita s botami od studia A24. V nabitém programu dále naservíruje například filmovou posedlost Red Rooms, nečekaný hit z loňského karlovarského festivalu. Do výběru se dostal i působivý thriller Netvor
japonského režiséra Hirokazu Koreeda, který sklidil úspěch na festivalu v Cannes. Japonskému dramatu bude kontrastovat uklidňující animovaná senzace pro děti i dospělé Robot a pes. Na Oscara nominovaný snímek o síle přátelství překypující kinematografickými odkazy na známé filmové hity taktéž zaznamenal úspěch na premiéře v Cannes. Fanoušky literárního velikána Haruki Murakamiho potěší japonsko-francouzská symbióza v podobě filmové adaptace několika jeho povídek Slepá vrba, spící žena. Zkrátka nepřijdou ani milovníci analogového filmu, protože Světozoru se společně s distribuční společností Aerofilms podařilo k narozeninám získat originální 35mm kopii v Benátkách premiérované novinky Sofii Coppoly – Priscilla.

Celý program oslav i předprodej vstupenek naleznete na webu kina: https://tinyurl.com/Dvacet-Svetozor

O kině Světozor
Pražské kino Světozor je třísálové artové kino sídlící v pasáži Světozor v samém srdci Prahy. Provoz kina byl znovu obnoven v roce 2004. Od té doby vedle klasických projekcí distribučních filmů hostí řadu filmových přehlídek, festivalů, ale prostřednictvím živých přenosů a záznamů přináší i to nejlepší z operních, baletních, divadelních či koncertních pódií z celého světa.

Kontakt pro novináře: Filip Linhart, [email protected]

festival

34. ročník Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER

V Brně se již 16.-20. dubna uskuteční 34. ročník Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER.

...
festival
16/4/24 - 20/4/24
00:00 - 23:59
sdílet

Představujeme bohatý program festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER. Na co se můžete těšit? Víme, jaké zahraniční školy se zúčastní a kdo zasedne v porotě pro letošní ročník.

V Brně se již 16.-20. dubna uskuteční 34. ročník Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER. Můžete se těšit na jedinečné umělecké počiny studentů z divadelních škol celého světa. Ale nejen to – čeká nás i doprovodný program v podobě interaktivních workshopů, vášnivých diskusí a neformální atmosféra Off-programu nabitého kapelami, DJi a večírky. 

Festival jako každý rok pořádají studenti z Janáčkovy akademie múzických umění a letos vůbec poprvé byla z řad studentů vybrána ředitelka festivalu Mgr. Sonja Špačková.  Umění zahraničních i místních studentů budete moci zhlédnout na prknech známých brněnských divadelních scén jako je Divadlo Husa na provázku a školní divadla JAMU – Divadlo na Orlí a Studio Marta.  

Festival se ponese v atmosféře BOUŘE/THE STORM, která je tématem letošního ročníku, celkem pět dní. Zahajovací průvod odstartuje v úterý 16. 4. před Divadelní fakultou JAMU a vyvrcholí v místě Nádvoří Staré radnice na Open Air Stage, kterou nám poskytlo Turistické informační centrum města Brna. 
Samotné srdce jižní Moravy navštíví celkem 9 divadelních škol. Svou přítomností nás poctí studenti ze Slovenska z Vysoké školy múzických umění v Bratislavě, dále z Rakouska studenti The Max Reinhardt Seminar – University of Music and Performing Arts ve Vídni. a z Polska studenti AST National Academy of Theatre Arts v Krakově. Ze Švýcarska k nám zavítají studenti z Academy Dimitri z města Terre di Pedemonte, ze Srbska studenti z Faculty of Dramatic Arts z Bělehradu a z Ukrajiny dorazí z Kyjeva National I. K. Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television. V neposlední řadě nás navštíví studenti z Lotyšska z Latvian Academy of Culture v Rize. Samozřejmě za námi tradičně zavítají i studenti z Divadelní akademie múzických umění z hlavního města Prahy. Na festivalu se se svou tvorbou představí i studenti JAMU.  

Pokud byste se chtěli dozvědět více informací o jednotlivých školách a inscenacích, budete moci navštívit podnětné diskuse k představením. Čekají Vás ale i interaktivní workshopy představující širokou paletu přístupů k divadelnímu řemeslu. Můžete se těšit na koncerty kapel různorodých žánrů a večírky s DJi. Kapely, které si budete moci poslechnout, jsou: mezi patry klid, Ghost Of You, Toad Planet, Krajina Ró, Tribe-J, InFlus, Midnight Swimmers, Space Bandits, Beach Bum, Nessie, Dj Duo, Kolorez, JAMU Jazz band a DJ Rubenz. Nádvoří Staré radnice, kavárna Trojka nebo například Artbar, kde se většina večerního programu bude odehrávat, Vám dovolí nasát mimořádnou atmosféru
večerního Brna.  

I přes to, že je SETKÁNÍ/ENCOUNTER nesoutěžním festivalem, porotci udělují Ocenění Marta za mimořádné umělecké počiny. A kdo je součástí poroty
letošního ročníku? V porotě zasedne maďarský herec a režisér Márton Birta, z Portugalska pak Maria João Vicente, herečka a dramaturgyně. Ze vzdálené Gruzie za námi dorazí poslední zahraniční porotce, režisérka a performerka Tata Angola Tavdishvili. V porotě ale zasedne i jeden studentský zástupce, a to Viktor Hájek, který studuje obory Divadelní studia a Kulturní antropologie na Univerzitě Palackého v Olomouci.  

Vstupenky na jednotlivé inscenace budou k dispozici nejpozději týden před festivalem online na serveru GoOut. Pokud byste se chtěli dozvědět více o zákulisí festivalu, navštivte náš festivalový blog Meeting Point. Pásku umožňující vstup na Off-program, tištěnou verzi recenzního časopisu Meeting Point, merch festivalu či samotný program budete moci získat přímo na Informační centru festivalu na půdě Divadelní fakulty JAMU.  Můžete k nám zavítat už v pondělí 15. 4., kdy máme otevřeno od 12 hodin do 18 hodin, a jinak po celý průběh festivalu v úterý až pátek vždy od 9 hodin do 18 hodin, v sobotu bude možné přijít jen do 13 hodin.

Novinky a aktuality je možné sledovat průběžně na našich sociálních sítích: Facebooku SETKÁNÍ/ENCOUNTER, Instagramu @setkani_encounter a na webu www.encounter.cz.  

Projekt je spolufinancován vládou České republiky, Maďarska, Polska a Slovenska prostřednictvím Visegrádských grantů Mezinárodního visegrádského fondu. Posláním fondu je podporovat kroky k udržitelné regionální spolupráci ve střední Evropě.  Festival dále vzniká za finanční podpory Statutárního města Brna, Státního fondu kultury ČR a Ministerstva kultury ČR; vzniká pod záštitou hejtmana Jihomoravského kraje, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, ministra kultury ČR, primátorky města Brna, EFFE label by European Festivals Association, České komise pro UNESCO a městské části Brno-střed. 

Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.
Všem subjektům děkujeme za podporu.

výzva

My Street Films

Soutěž My Street Films hledá filmové nadšence, kteří se nebojí proměnit svůj nápad v krátký dokumentární film

...
výzva
11/4/24 - 20/4/24
12:42 - 23:59
sdílet

Vzdělávací projekt My Street Films, který propojuje filmové profesionály*ky se zájemci o filmovou tvorbu, vyhlašuje už pojedenácté veřejnou soutěž námětů. Do soutěže se může přihlásit kdokoli, kromě samotného nápadu se hodnotí i vlastní motivace k filmové tvorbě. Autoři*ky nejzajímavějších nápadů získávají možnost zúčastnit se zdarma praktických workshopů, kde si pod vedením zkušených dokumentaristů*ek sami vyzkoušejí kouzlo filmového natáčení. Hotové filmy pak mají šanci dále soutěžit o premiérové uvedení na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Zájemci*kyně mohou své náměty posílat prostřednictvím online formuláře do 20. dubna 2024.

Filmová soutěž My Street Films je otevřená i lidem bez zkušenosti s psaním námětu, scénáře nebo s filmovým natáčením. Skupinové workshopy pod vedením profesionálních dokumentaristů*ek jsou koncipovány tak, aby i nezkušené tvůrce*kyně provedli celým tvůrčím procesem od rozpracování původního námětu, přes samotné natáčení a závěrečný střih. Letošní workshopy budou opět probíhat ve třech největších městech – Praze, Brně a Ostravě – účastnictvo čekají čtyři společná setkání (v období od května do září) a jedna individuální střihová konzultace. Vedení pražského workshopu se ujme dokumentaristka a pedagožka Tereza Reichová spolu s režisérem Janem Sacherem, který se již od dob studií na Katedře dokumentární tvorby na FAMU věnuje lektorování. Brněnské workshopy povede lektorské duo Kateř Tureček (režisérx snímku LIDI (2023), prvního českého trans* filmu natočeného z perspektivy trans* člověka) a Barbora Sliepková (slovenská režisérka, jež uspěla již se svým debutovým dokumentárním filmem Čiary (2021)). V Ostravě se vedení workshopu letos ujme Marika Pecháčková (jejím zatím posledním celovečerním filmem je pandemické Velké nic (2023), které natočila spolu s Vítem Klusákem) a Ivo Bystřičan (jehož snímek Neviditelné krajiny (2022) oslovuje mezinárodní publikum, které naslouchá zvukům proměňujícího se životního prostředí. Česká televize také letos uvedla jeho novou dokumentární sérii Česko na drogách). Workshopy bude doprovázet i program pro širokou veřejnost.

Zájemci zasílají náměty na volné téma, které se již dávno neomezuje na obraz ulice, z čehož projekt My Street Films původně vychází. „My Street Filmy jsou pořád spojené s konkrétním prostředím, ale jejich témata jsou mnohem osobnější. Dnes už jsme zvyklí na větší autenticitu a participaci v online prostředí, což je vidět i na námětech, které nám každoročně přicházejí. Mým cílem bylo vytvořit otevřenou a svobodnou platformu spojující lidi, kteří nikdy předtím žádný film nenatočili,“ vysvětluje zakladatelka projektu Diana Tabakov.

Online přehlídka VRSTVY ROZMANITOSTI
Tým My Street Films v čele s vedoucí programu Magdou Španihelovou letos připravil přehlídku deseti výjimečných snímků, které tematizují odlišnost a oslavují jedinečnost a kreativitu. Pestrý filmový výběr může na jednu stranu působit jako pozvánka ke sledování neotřelých krátkých filmů, zároveň ale může posloužit jako inspirace pro všechny, kdo se obávají, že jejich příběhy by někomu mohly připadat divné. Vybrané filmy zahrnují celou škálu odlišností, se kterými se setkáváme a vyrovnáváme. Můžeme mít jiné potřeby, ať už žijeme s handicapem, zvýšenou citlivostí nebo poruchou učení. V dnešní době je také stále běžnější setkávat se s kulturní jinakostí, která nás motivuje k dalším otázkám: Co nás skutečně spojuje? V jaké míře se od sebe odlišujeme? Co je jiné a co divné? Kdo to posuzuje? A kdo rozhoduje? Na to hledá odpověď přehlídka Vrstvy rozmanitosti. Více informací k soutěži námětů naleznete na stránkách mystreetfilms.cz.

performance

Festival performance Odejít znamená vrátit se jinudy

Jednodušší je odmítnout vše než si vybrat – tranzit.cz oznamuje druhý ročník festivalu performance

...
performance
13/12/23 - 14/12/23
19:00 - 02:00
sdílet

Jednodenní událost Odejít znamená vrátit se jinudy proběhne v pražském klubu Ankali & Planeta Za ve středu 13. prosince 2023. Festival navazuje na první ročník Všichni jsme emotivní, který proběhl v roce 2022 v Divadle X10. Letošní ročník odhaluje tělesné, smyslové a politické aspekty střetu dvou paralelních sfér městské kultury: současného umění a klubové hudby.

Uvnitř uměleckého díla, v útrobách klubu, který se stává novým tělem pro sdělení z minulosti. Někdy bludiště, někdy hřiště. Žádné rozhodnutí není konečné: Jít dovnitř, nebo ven? Vpravo, nebo vlevo? Zdá se, že žádná cesta nevede tam, kam chceme. Někdy je jednodušší odmítnout vše než si vybrat. Odejít. Možná se vrátit. Galerie, nebo klub? Den, nebo noc? Umění, nebo život? Možná existuje třetí cesta. Těla jsou katalyzátory tepelné, sociální a tělesné energie pohybující se ve zmenšeném modelu světa. Nechávají se dobrovolně unášet zvukem, pokyny, možnostmi, vzruchy a příběhy. Všichni sdílíme stejné obsahy, klademe podobné otázky a překračujeme hranice. Odejít z znamená vrátit se jinudy, vrátit se jako někdo jiný.

Program festivalu bude zveřejněn v polovině listopadu. Vstup do areálu je na adrese Na Louži 7, Praha 10. Vstupné na festival je zdarma po předchozí rezervaci. Kapacita prostoru je omezená, vstupenky  je možné rezervovat na portále GoOut.cz. 

Festival performance Odejít znamená vrátit se jinudy pořádá tranzit.cz ve spolupráci s Ankali s podporou hlavního města Prahy a Státního fondu kultury České republiky. Hlavním partnerem tranzit.cz je Nadace ERSTE. Mediálními partnery festivalu jsou A2 – kulturní čtrnáctideník, Artalk.cz, ArtMap a Deník Alarm.

Odkazy

cz.tranzit.org | Instagram | Facebook

www.feministinstitution.orgwww.matterof.art

konference

Fórum o budoucnosti kultury

Divadlo pod Palmovkou zve na druhý ročník Fóra o budoucnosti kultury.

...
12/12/23 - 22/11/23
11:00 - 22:00
sdílet

Fórum o budoucnosti kultury v Divadle pod Palmovkou nabídne bezpečný prostor pro názory všech zúčastněných

Divadlo pod Palmovkou zve na druhý ročník Fóra o budoucnosti kultury – společnou rozpravu o uměleckých, společenských, ekonomických a politických možnostech kulturních institucí, a zvláště pak divadla. Jednodenní odborná konference pro veřejnost se uskuteční 12. prosince 2023 a tentokrát ponese podtitul Divadlo jako veřejná instituce: ideologické stereotypy a (bez)hodnotový pragmatismus. Letošní ročník nově nabídne prostor Open PalmForum, neboli otevřené fórum, které vyzve k možnosti aktivnějšího zapojení všech zúčastněných a uzavře přednáškový den. „Vznik Fóra o budoucnosti kultury iniciovalo v roce 2017 polské divadlo Teatr Powszechny za podpory města Varšavy s cílem představit kreativní a bezpečný prostor pro vytváření vize otevřené, rozmanité kultury, která reaguje na výzvy 21. století. V loňském jsme byli přizváni k účasti a spolupořádání pražské části tohoto mezinárodního setkání spolu s Divadelním ústavem – Institutem umění,“ vysvětluje umělecký ředitel Divadla pod Palmovkou Michal Lang.

Letošní konference představí čtyři diskuzní bloky nazvané Divadlo jako péče o mikrobiom, Davidové a Goliášové v kulturní diplomacii, Správa věcí veřejných aneb Komu patří kulturní instituce a Od národů ke komunitám. O své názory, pohledy a zkušenosti se podělí hosté z různých profesí a kulturních kontextů.
Akademickou sféru zastoupí Katarina Pavić, Anna Praibišová nebo Lukáš Kubina, kteří nabídnou interdisciplinární pohled na kulturní instituce a modely jejich fungování. Jitka Pánek Jurková, která se od nového roku ujme role generální ředitelky Českých center, Monika Loderová z programového oddělení  Goethe- Institutu a ředitel Městských divadel pražských Daniel Přibyl s účastníky budou sdílet trendy v kulturní diplomacii a zamyslí se nad kulturními vztahy „velkých“ a „malých“ zemí. Dále se pak o své zkušenosti a záměry podělí zástupci profesní veřejnosti ze zřizovaných institucí i nezřizovaných organizací, jejichž představiteli
www.podpalmovkou.cz

FB: https://www.facebook.com/events/1636326573439851/?active_tab=discussion

filmový festival

PAF Olomouc

22. Přehlídka filmové animace a současného umění 

7.–10. prosince 2023, Olomouc, Umělecké centrum Univerzity Palackého, Univerzitní 3, téma: True Stories

...
filmový festival
7/12/23 - 10/12/23
00:00 - 23:59
sdílet

Populární olomoucký festival PAF Olomouc, již po dvě dekády přední představitel filmové animace a současného umění, se letos vrací s další očekávanou edicí na začátku prosince. PAF, jakožto kulturní organizace, která se rozvinula v kurátorskou platformu s mezinárodní uměleckou a kurátorskou sítí, sestavila pro prosincovou přehlídku rozsáhlý čtyřdenní program, který zahrnuje projekce, performance, instalace, prezentace a další projekty. Propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí. Při letošním ročníku si ale nemůžete být ničím jisti, budeme totiž ověřovat, přesvědčovat a možná i trochu klamat. True Story!Hlavním tématem letošního ročníku festivalu PAF Olomouc se staly True Stories (neboli pravdivé příběhy) a jejich různé interpretace v rámci současného umění. S jednotícím tématem festival pracuje dlouhodobě, jak potvrzuje jeho programový ředitel Martin Mazanec: „Téma se vždy stává východiskem k dramaturgii festivalu, přičemž usiluje o přirozený pohyb projektů mezi kinem, galerií, internetem nebo klubem, a v letošním roce hledá pravdivé příběhy samotného PAFu. Naším cílem je podnítit diskuzi o pravdivosti příběhů a jejich proměnlivosti jako prostředku k reflexi současnosti. Zajímá nás, jak lze s pravdivostí pracovat v kontextu pohyblivého obrazu a umění obecně, a to i prostřednictvím perspektivy nespolehlivého vypravěče nebo hry jazyka.“Program byl připraven ve spolupráci s přizvaným kurátorstvem a umělci*umělkyněmi, kteří*é dále rozšiřují hranice tématu. „PAF se v roce 2023 stává nejen scénou pro pravdivé příběhy, ale také arénou pro jejich dekonstrukci a novou interpretaci,“ doplňují organizátoři*ky.

PROGRAM:

Tento rok PAF Olomouc návštěvnictvu nabídne hned několik projektů vytvořených speciálně pro festival na míru jeho lokacím:  V čerstvě zrekonstruovaném novogotickém Červeném kostele uvede loutkovou hru Paraphrase of a Shadow americký*á performer*ka a hudebník*ce Colin Self. Hlavním aktérem představení je loutka-rukavice. Performance svou strukturou ve vyprávění odkazuje na sérii leptů německého symbolisty Maxe Klingera Parafráze o nalezení rukavice. Zazní i hudba z připravované třetí desky Colina Selfa*, která vyjde v roce 2024 na labelu RVNG Intl. Colin Self svou hru uvede ve spolupráci s performer*kou Bobbi Menuez. 

Český vizuální umělec Lukáš Prokop / h5io6i54k představí nové video Cauchemar: Spectral Shapes of Infrared, na kterém spolupracoval společně s hudebníky a producenty Holy Similaunem, DJ YTP, Ronce a Seraphim. Sci-fi, jehož děj se odehrává prostřednictvím sondy, vypovídá o ztrátě povědomí o městských strukturách; video bude promítnuto v prostorách funkcionalistického kina Metropol. 

V unikátních prostorách zrekonstruovaného freskového sálu Základní školy Komenium bude uvedena premiéra nové taneční performance SNAP umělkyně Valentýny Janů. Novou produkci uvede také česko-rakouský producent Johannes Tröstler, který pro festival připravuje premiéru zvukového projektu The Stream Which Flows Upwards. V Kapli Božího Těla představí britský filmař Stanley Schtinter svůj poslední projekt Last Movies, fungující na bázi „durational screening experience“ – šestnáctihodinového projekčního zážitku. V průběhu celého dne a části noci se zde odehraje série projekcí filmů, které slavné osobnosti z kulturní historie viděly před svou smrtí jako poslední. 

Po několika letech se na festival vrací také londýnský hudebník Coby Sey, který loni vydal kriticky ceněné album Conduit. Zatímco v roce 2019 se v Olomouci představil v rámci kolektivu Curl, letos bude živě doprovázet projekci nového filmu skotského filmaře George Finleyho Ramsaye v evangelickém kostele Husův sbor. Snímek s pracovním názvem Flesh, Wax & Glass byl natočen během flagelantského rituálu v Kalábrii, který se odehrává po staletí během svatého týdne nedaleko sopky Stromboli. Coby Sey se na festivalu představí také v rámci kolektivu GAISTER, spolu se sopranistkou Oliviou Salvadori a bubeníkem Akihide Monnou. Gaister na PAFu odehrají koncert, jehož průběh, přípravy a dialogy budou součástí šířeji pojatého portrétu hudební a umělecké scény. Její nedílnou součástí je i role samotného festivalu, což potvrzuje i skutečnost, že koncert zachytí italská filmařka Rebecca Salvadori, která na festivalu promítne i svůj stále se vyvíjející film Messengers, natočený částečně na minulém ročníku festivalu.Festival letos spolupracuje s americkým uměleckým kolektivem DIS, na sérii jedinečných kurátorských výběrů, které jsou výraznou částí celého programu. Představena budou například díla umělců Eva & Franco Mattes, Meriem Bennani, Jeremy Shaw, Jon Rafman nebo Sondra Perry, chybět nebude ani instalace nové videohry z krysího prostředí od autorů NEWTON (Paul Gondry a Rafael Foster), která se bude odehrávat v Palmovém skleníku Výstaviště Flora Olomouc. Přítomný bude také designér a pedagog Daniel Felstead, který úzce spolupracuje s platformou dis.art na její koncepci vzdělávání a zábavy (edutainment). Americká herečka, komička a performerka Ruby McCollister vystoupí se svou one-woman show Tragedy. Legenda newyorského Downtownu v něm zkoumá svou celoživotní závislost na tragédii s příslibem zaručeného smíchu, slz i nečekaných odhalení.Návštěvníci festivalu se mohou těšit i na bohatý dětský program zahrnující workshopy a projekce nebo na herní laboratoř zkoumající fenomény počítačových i stolních her, pořádanou ve spolupráci s Ateliérem Duchů a brněnskou FaVU VUT. Populární site-specific projekce AniPromítačka na téma True Stories se opět odehrávají v nezvyklých projekčních prostorách, jako jsou kosmetické salony, hotely či antikvariáty. Výstavní prostory v centru města, jako je Galerie PAF, Vitrína Deniska, Galerie XY nebo galerie Véčko, nabídnou série instalací, jejichž součástí bude i výstava vítězky minulého ročníku Jiných vizí CZ Anny Kryvenko, Philippa Kolycheva nebo opakované performativní výstupy platformy pro současné performativní umění D'epog. 

Tradiční součástí festivalu je soutěžní sekce Jiné vize CZ 2023, nejstarší soutěž pohyblivých obrazů filmu a videa v Česku, která se již sedmnáct let soustředí na mapování nejnovější domácí audiovizuální produkce. Letos pod kuratelou historika a teoretika umění Vojtěcha Märce.Letošní ročník festivalu publiku nově nabídne sympozium profesionálů*ek z pole filmového a výtvarného umění, archivace pohyblivého obrazu, jeho distribuce a umělecké produkce s názvem Can You Send Me a Link? a podtitulem O životě a smrti pohyblivého obrazu. Série několika diskuzních bloků vyzdvihne důležité a palčivé otázky ve zmíněných oblastech a bude významným styčným bodem k výměně vědomostí, zkušeností i oněch pohyblivých a snad i pravdivých příběhů.Festival PAF Olomouc byl vždy známý svou schopností objevovat nové hranice v umění a tento rok opět potvrzuje svou pozici jako jedné z předních platforem pro inovativní a experimentální umělecké vyjádření.

Těšíme se na vaši účast a na sdílení mnohostranných perspektiv pravdivostí vašich příběhů. PAF True Stories Olomouc.

Profil festivalu:

PAF je kulturní organizace, mezi jejíž hlavní aktivity patří pořádání festivalů (PAF Olomouc, PAF New York, PAF Ostopovice, PAF London), koncertů, výstav a projekcí, ale také publikační a distribuční činnost (Edice PAF, PAF distro). V průběhu uplynulých dvou dekád se PAF postupně rozvinul v hybridní label zahrnující mezinárodní síť umělců, umělkyň, kurátorstva a událostí, mezi jejichž prvotní východiska patří avantgardní filmové experimenty, animace a expanded cinema, ke kterým se souběžně s akcelerujícím vývojem audiovizuálního umění v uplynulých dvou dekádách přidaly fenomény jako je rozšířené pole klubové hudby, umění ve virtuálním prostoru, performativní a světelné umění, ale také např. videohry či móda.  

koncert

Jednota i záměrný chaos. Zásadní Frederic Rzewski a jeho přátelé v DOX+ 21. listopadu 2023

...
koncert
21/11/23 - 21/11/23
19:00 - 23:00
sdílet

V pražském multifunkčním sále DOX+ zazní kompozice jednoho z nejvýznamnějších skladatelů 20. a 21. století a virtuózního klavíristy Frederica Rzewského (1938–2021). Výběr skladeb tohoto umělce a dalších tří autorů zasadí jejich hudbu do kontextu období od šedesátých let 20. století po současnost. Jedná se o další příspěvek Ostravského centra nové hudby pražské scéně současného umění. Vedle skladeb Frederica Rzewského zazní také díla Alvina Currana, Christiana Wolffa a Petra Kotíka, skladatelů, kteří s Fredericem celý život úzce spolupracovali.  

Tento i svou délkou mimořádný večer představí širokou škálu interpretů – členy mezinárodních orchestrů Ostravská banda a ONO – Ostrava New Orchestra. Z Říma dorazí skladatel a klavírista Alvin Curran, z New Yorku Petr Kotík. Největší prostor dostane belgický klavírista Daan Vandewalle, který s Fredericem posledních dvacet let jeho života úzce spolupracoval (Rzewski žil od roku 1976 převážně v Belgii). Koncert je rozdělen do tří částí: první dvě, orchestrální, diriguje Petr Kotík, v závěrečné zazní Rzewského legendární dílo De Profundis v podání Daana Vandewalla. V této skladbě je klavírista také narátorem – čte text dopisů ze žaláře, jejichž autorem je Oscar Wilde.

ESSENTIAL RZEWSKI & FRIENDS

úterý 21. 11. 202319:00–23:00 Multifunkční sál DOX+ (mapa)

Ostravská banda a ONO – Ostrava New Orchestra

Daan Vandewalle, klavír, narace

Alvin Curran, klavír

Petr Kotík, dirigent

Frederic Rzewski: Les Moutons de Panurge (1969)

Christian Wolff: For 38 Players (2023)

Alvin Curran: Why is this night different from all other nights (1992)

– přestávka –

Petr Kotík: Spontano (for Frederic Rzewski; 1964)

Frederic Rzewski: A Long Time Man (1979–80)

– přestávka –

Frederic Rzewski: De Profundis (1994), text Oscar Wilde

Program pražského koncertu reflektuje jak Rzewského komplexnost, tak i širší umělecký kontext, v němž tvořil. Skladba Les Moutons de Panurge z konce 60. let reprezentuje kolektivně-improvizační přístup ke kompozici; instrukce k jejímu provedení jsou velmi přesné a zároveň umožňují obrovskou míru volnosti. Přelom 70. a 80. let pak zastupuje skladba A Long Time Man pro orchestr a klavír, která představuje sérii čtyřiadvaceti variací na pracovní píseň z texaských věznic. Poslední skladbou Rzewského, která celý večer uzavře, je sólový klavírní opus, melodramatické oratorium De Profundis (1994) na text Oscara Wildea. Sólista Daan Vandewalle se zde stává také narátorem, který přednáší vybrané úryvky Wildeova dopisu ze žaláře, kam byl umístěn na základě obvinění z „homosexuálního jednání“.

Další tři skladby večera patří Rzewského přátelům a kolegům. Nejstarší je Spontano Petra Kotíka z roku 1964, skladba s partem sólového klavíru je Rzewskému věnovaná. Spontano bylo původně komponované pro plánovaný koncert v Praze, ten se ale neuskutečnil. Rzewski měl možnost poprvé hrát Spontano až v roce 2019 na festivalu Ostravské dny. Why is this night different from other nights (1992) Alvina Currana vznikla pro taneční skupinu Trisha Brown Dance Company. Základní myšlenkou kompozice bylo vytvořit hudbu „téměř z ničeho“. Nejnovější skladbou večera je For 38 Players (2023) Christiana Wolffa, kterou legendární americký avantgardista zkomponoval pro Petra Kotíka a jeho projekt: koncert High Noon spojený s Ostravským manifestem v rámci festivalu Ostravské dny 2023.

Více informací a vstupenky: https://www.newmusicostrava.cz/cz/nezarazene-clanky/2778-zasadni-rzewski-friends.html

festival

POKOJE 2023

Palác Hrzánů v Celetné se opět otevírá veřejnosti a hostí tvorbu nejmladší umělecké generace. Studenti tematizují škrty ve školství, konec uhlí i duševní zdraví

...
festival
10/11/23 - 19/11/23
18:00 - 21:00
sdílet

Od pátku 10. listopadu do neděle 19. listopadu se veřejnosti znovu otevírá historický palác Hrzánů z Harasova na rohu Celetné a Kamzíkovy ulice. Právě zde vypuknul již 12. ročník přehlídky mladého umění Pokoje, která představí tvorbu studentek a studentů uměleckých oborů z Česka, Slovenska, Maďarska a Polska. Doprovodný program zahrnující přednášky, panelové diskuse a komentované prohlídky, se věnuje uměleckému vzdělávání, umění ve městě i veřejnému prostoru.

Plánovaný konec uhelných dolů, škrty ve školství, umění samotné, nostalgické pocity spojené s domovem a dospíváním, duševní zdraví, lokální politická témata, ale i hravá estetika, humor a nadsázka. Letošní přehlídka Pokoje má oproti minulým ročníkům volné téma, a tak můžeme pozorovat, jaké fenomény se objevují v centru zájmu nejmladší generace studentstva uměleckých oborů. Tematické linky se ve třech patrech historické budovy rozbíhají do všech možných stran.
“Letošní umělecké instalace nás provádějí skrze politické, sociální i psychologické sféry. Přesto je zřejmé, že mladé generaci dominuje vliv jejich nejbližšího prostředí, které je dennodenně obklopuje. Městská krajina nebo domovy, ve kterých vyrůstali a dospívali, se do nich otiskly tak intenzivně, že je pohnuly k uměleckému zpracování a hlubšímu zkoumání,” říká o obsahu letošní přehlídky její umělecká ředitelka Rebeka Pojarová. “Důležitým tématem, kterým se na výstavě autoři také vícekrát zabývají, je samotný obor umění, ať už jde o výuku na uměleckých vysokých školách, nebo prezentaci umění na světových přehlídkách, jako je Documenta nebo Benátské bienále,” doplňuje Pojarová, která kromě Pokojů působí ve Festivalu m3 - Umění v prostoru.

Témata, která hýbou generací
Originálně pojatých místností a dalších zákoutí paláce je letos k vidění přes třicet.  Hned ve dvoraně pod schodištěm návštěvníky vítá multimediální instalace “Černé zlato” od studentek a studentů ateliéru Digitální média, FUD UJEP v Ústí nad labem. Instalaci dominuje kus neopracovaného uhlí ze známého dolu Bílina, kvůli jehož rozšiřování zaniklo již několik vesnic. Studenti tematizují jak hodnotu a estetiku surovniny, tak problematiku plánovaného konce těžby v regionu a potřebu komplexního řešení přechodu na jiné zdroje energie a uplatnění horníků. Instalaci doprovází autentický zvuk dolu, jak jej slyší obyvatelé v jeho nejbližším okolí.  Studenti z Polska se ve své instalaci nepřekvapivě věnují náladám ve společnosti a v jejich červenobílém pokoji tematizují masové protesty, které Polskem v posledních letech otřásaly především kvůli zákazu potratů. Ateliér Architektura IV z pražské UMPRUM si vzal na mušku snižování rozpočtu ve školství v sarkastické instalaci “Totální výprodej”, která vyzývá ke koupi uměleckých artefaktů, jelikož “každá koruna se počítá”, v podfinancovaném vysokoškolském systému. Další kolektiv autorek se zaměřil na téma poruch příjmu potravy a svou instalaci doplnil i osvětou. Objevují se tu ale i odlehčená a humorná témata všedních dní, studenti ateliéru Jiřího Kovandy Objekt-Prostor-Akce například zkoumal pojem “brikule” a nechybí ani tolik populární ping pong.  Vystavené projekty vzešly z otevřené výzvy, do níž se každoročně mohou hlásit skupiny a kolektivy z uměleckých ateliérů napříč republikou. K vidění jsou letos práce autorů a autorek ze 13 tuzemských škol a práce studentů a studentek z Academy of Fine Arts ve Varšavě, maďarské Academy of Fine Arts a Akademie umění v Banské Bystrici.


Dialog v doprovodném programu 
Site-specific výstavní přehlídka i letos nabízí dramaturgicky rozmanitý doprovodný program reflektující současná společenská témata. Marie Foltýnová, kurátorka a iniciátorka projektu Umění pro město, povede komentovanou procházku po umění a architektuře centra Prahy. Zaměří se mimo jiné na odstrašující příklady a problematiku nakládání s budovami a veřejným prostorem v nejvíce exponované části města. Urbanismu a plánování města, které podporuje komunitní život ve veřejném prostoru, se bude věnovat přednáška Rozálie Kašparové z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy, kde se věnuje mj. revitalizaci Rohanského ostrova. Velký zájem se očekává u panelové diskuse na téma samotného uměleckého vzdělávání a vztahu studentů a pedagogů. Téma bylo letos hojně medializované po hlasitém odchodu Jiřího Černického z pražské UMPRUM, s odkazem na generační neshody se studentstvem. Jak přistupovat k vedení uměleckých ateliérů, jak komunikovat se studenty a studentkami v současném diskurzu a klimatu společenských změn? O tom budou diskutovat Veronika Vlková z brněnské FAVU, Julius Reichel a Petr Dub z pražské AVU nebo ombudsmanka UMPRUM Tereza Nešetřil Vejřík. Moderace se ujme umělec, kurátor a pedagog Jiří Grüber. Doprovodný program myslí i na děti a nabízí workshop se scénografkou Natálií Rainišovou. 

Vstupné na přehlídku je k dostání pouze na místě a platí i na doprovodný program, na který je ovšem nutná registrace. Minulé ročníky přehlídky se uskutečnily od roku 2013 například v prázdných domech v Cihelné ulici na Malé Straně nebo v prostorách Kampusu Hybernská, v roce 2020 následoval ročník poznamenaný pandemií Covidu 19, tzv. Stay home edition, další rok pak Pokoje oživily historické sídlo České strany národně sociální na náměstí Republiky. V paláci Hrzánů z Harasova se přehlídka uskuteční letos podruhé a naposledy, ke konci roku zde započne rekonstrukce. Letišní Pokoje jsou tak jedinečnou příležitostí nahlédnout nejen do uvažování nadcházející umělecké generace, ale i do unikátních prostor paláce v jeho současné podobě.

Otevírací doba a adresa Pokoje 2023 
Palác Hrzánů z Harasova, Celetná 12, Praha 1
Vernisáž: 10. 11. 2022 od 18:00
Otevřeno: 11. - 19. 11. 2022 od 10:00 do 21:00
Vstupenky budou k dostání pouze na místě. 
Dospělý 170 Kč
Studenti a senioři  110 Kč
Studenti uměleckých škol: 90 Kč
Školní skupina: 50 Kč/os. + pedagogický doprovod zdarma

O paláci Hrzánů z Harasova 
Na místě dnešního paláce Hrzánů z Harasova stával původně románský dům, posléze přestavěný do renesančního stylu. Majitelem paláce se roku 1701 stal hrabě Zikmund Valentin Hrzán z Harasova, který jej nechal přestavět ve stylu vrcholného baroka. Autorem přestavby zahájené v roce 1702 byl zřejmě Giovanni Battista Alliprandi. Palác se nachází na adrese Celetná 12 a Kamzíková 8, obě ulice totiž spojuje pasáží. Od roku 1964 je objekt památkově chráněný. Podle pamětních desek zde v letech 1906–1912 provozovali textilní velkoobchod Hermann a Julie Kafkovi, rodiče Franze Kafky, a následně v letech 1912–1939 František Stadler. Za protektorátu byl podnik zabaven a František Stadler zemřel v koncentračním táboře Lodž. V podnikání pokračoval jeho syn Jan Stadler  ještě do roku 1948, kdy podnik definitivně zanikl. V posledních letech palác ožil též site-specific divadelním představením Mistr a Markétka od spolku Tygr v tísni. Ke konci roku započne rekonstrukce paláce. 

Containall ~ pořadatel výstavy
Organizátorem přehlídky Pokoje je obecně prospěšná společnost Containall. Členové Containallu svými dlouholetými aktivitami oživují další pražská veřejná místa a sezónně provozují několik kulturních podniků v srdci Prahy, Stalin na Letné, letní sportovně-kulturní centrum Containall na Vinohradech nebo plovárnu Baden Baden na ostrově Štvanice. Členové Containallu stojí spolu s dalšími kulturními subjekty za vznikem kulturního prostoru a hudebního klubu Fuchs2.  
 
S podporou
Letošnímu ročníku přehlídky udělilo záštitu osm tuzemských vysokých škol: 
Fakulta Architektury Českého vysokého učení technického v Praze, Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni, Fakulta umění a architektury Technické univerzity v Liberci, Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta umění Ostravské univerzity, Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a také pražské UMPRUM a AVU Akademie výtvarných umění.  Pokoje se konají za finanční podpory Magistrátu hlavního města Prahy, Městské části Praha 1 a Visegrad fund. Přehlídka se odehraje  v Hrzánském paláci díky podpoře hudební nadace Stadler-Trier foundation. Mediálními partnery přehlídky jsou Radio 1, Alarm, A2 kulturní čtrnáctideník, ArtMap, City Bee, Deník N, Full Moon, Praha zdarma, Protišedi.cz a Revue Prostor.

koncert

Sound Brut #5: Poprvé a za peníze 

Freeimprovizační projekt malířky Ivety Plné je založený na soustředěném zkoumání zvukových možností elektrické kytary prostřednictvím vibrujících přístrojů i dalších předmětů. Vznikající paleta zvuků je pestrá a v nejlepším slova smyslu nepředvídatelná, občas se z hlukového podhoubí překvapivě vynoří i zárodky harmonie.

...
1/11/23 - 1/11/23
19:00 - 20:00
sdílet

FB EVENT

„Plná není jazzová zpěvačka ani producentka, DJka či rapperka, a dokonce nikdy nehrála na baskytaru v indierockové kapele. Je to improvizátorka experimentující s neobvyklými technikami hry na elektrickou kytaru. Nejde přitom vůbec o jejich originalitu, nýbrž o míru koncentrace – důslednost tu hraničí s posedlostí. Zatímco pestrá sonická matérie vznikající přikládáním nejrůznějších předmětů a strojků k ‚hostitelskému‘ nástroji evokuje spíše zvuky přírodních jevů či procesů, případně industriálních prostředí, doplňkové instrumenty – klávesy a foukací harmonika – ji kradmo přibližují hudbě. Nicméně pořád jako by šlo o náznaky harmonie vytvořené větrem nebo nahodilé souzvuky strojů v továrenské hale.“ (Anna Silenská, A2)

                                      

„Iveta Plná je mistryně v obrábění kytary, tak jak to nikdo jiný nedělá. (…) Nevypočitatelné a zábavné.“ (Tomáš Procházka, HisVoice)

 

„Rychlost a bravura, s jakou hudebnice brousí struny a střídá tóny i netóny, je úchvatná. Zvukový tok se proměňuje v posmutnělé blues nebo v potemnělý metal, přičemž hlavní zůstává žánrem nespoutané experimentování a neskrývaná radost z improvizace.“ (Jan Sůsa, HisVoice)

 

https://poprvazapenze.bandcamp.com

https://soundcloud.com/poprveazapenize