close search

Malířská hvězda č. 1

Polský malíř Wilhelm Sasnal se narodil roku 1972 v Tarnówě, studoval na umělecké akademii v Krakově a v současnosti žije střídavě v Paříži a v Krakově. Na mezinárodní scéně je řazen k vůbec nejúspěšnějším umělcům (nejen malířům). Patří ke generaci polských autorů, kteří v kulturním kontextu reflektují poslední hospodářský rozvoj Polska a přitom ve svém výrazovém rejstříku uplatňují motivy z národních dějin i osobitý předmětný slovník navázaný na region. Podstatnou roli v Sasnalově práci hraje médium malby – využívá všechny její klasické žánrové zřetele a zároveň ukazuje její rozsáhlé možnosti i jasné hranice. Pracuje s malbou na způsob „politického lexikonu“. Prostřednictvím malby, zobrazujícího média par excellence, interpretuje kulturní a politickou transformaci Polska za použití retroreálií (60. a 70. léta) a dalších populárních referencí, jako knižních a hudebních obalů, obrázků
z tisku či reklamy. Sasnalovo východisko leží v průzkumu kolektivní paměti své generace – společnosti, která je lapena do minulosti, a přesto hledí a musí hledět do budoucna, neboť jen tam vede cesta. Malba je pro Sasnala jakýmsi „intelektuálním cvičením“ a činí tak jeho práci rozpoznatelnou: na jedné straně okamžitě uspokojuje divákovu nostalgickou potřebu znovupoznání, připomenutí, znovuprožití i reprezentaci skrze zobrazující, figurativní výběr motivů, na druhé straně mu dává do rukou prostřednictvím autorské distance od obrazu možnost nalezení odpovědí pro vlastní modelová očekávání a schematická vysvětlení. Redukované tvarosloví a emocionální distance, které jsou podstatou Sasnalových obrazů, doplňují názvy děl, zdůrazňující svébytnost malířského jazyka. A přesně tato „neplatnost prvního pohledu“ na obraz, který se musí teprve dešifrovat, je pro Sasnala popudem k malování a zároveň k obcházení a překračování tohoto média. Názorným
příkladem jsou obrazy kouřících dívek: Girl smoking (Anka), 2001; Girl smoking (Peaches), 2001. Samy o sobě nepodávají žádné vysvětlení (reference) vztahu umělce ke zvolenému motivu, oba jsou prostě portréty mladých žen s cigaretou. Pouze prostřednictvím názvu lze objevit jméno Sasnalovy ženy Anky a v druhém případě populární zpěvačky Peaches, jejíž podobizna byla převzata z obalu gramofonové desky. Tato emocionální ambivalence – osobní/veřejný – zde může být čtena jako reakce na účelové převody masmediálních obrazových rejstříků do všedního dne jedince.

 

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image