close search

Poklady k pohledání

Brněnská retrospektiva umění z vykopávek

Nedávno skončená výstava v Pavilonu Anthropos Moravského zemského muzea v Brně, nazvaná Nejstarší umění střední Evropy, zpřístupnila nevídané kulturní klenoty ohromujícího stáří 10 000 až 35 000 let. Za pozornost stojí i opožděně vydaná publikace, shrnující poznatky o pozůstatcích pradávných civilizací.

Katalog Nejstarší umění střední Evropy. První mezinárodní výstava originálů paleolitického umění je uveden textem Martina Olivy, kde jsou nastíněny počátky představivosti: „Patrně již první lidé dokázali v některých kamenech a samorostech rozpoznat podobu člověka nebo zvířat (včetně mušlí) a tyto přírodní hříčky úmyslně shromažďovali.“ Připomíná-li vám to citát z učebnice, budiž. Johannesburský antropolog David Lewis-Williams zase přichází s tezí, že estetické cítění „se vyvinulo poté, co byl namalován první obraz“, publikovanou v nedávno přeložené knize Mysl v jeskyni. Vědomí a původ umění (Academia 2007).

 

Moderna pravěku

Epochu zvanou aurignacien (kultura mladého paleolitu) ilustrují zejména německé a rakouské artefakty staré více než 30 000 let: „Morava byla sice v oné době hojně osídlena, avšak téměř všechna tábořiště se nacházela na temenech návrší, kde nebyla překryta dostatečně mocnou vrstvou spraše, takže se žádné předměty z organických materiálů nemohly zachovat,“ sděluje kurátor Karel Valoch v předmluvě.

Esejem Gravettské umění na Moravě: reflexe světa paleolitických lovců připomíná Jiří Svoboda rozvoj výkladů prehistorie umění: „Přikláníme se dnes k představě, že umění se nevyvíjí od primitivních forem k dokonalým, či dokonce od méně hodnotných k hodnotnějším, ale v různých přírodních a společenských podmínkách osciluje v celé variabilitě projevů – každý artefakt je v podstatě neopakovatelným originálem.“ Těžištěm interpretačního dramatu je epocha gravettienu (kultura vrcholného mladšího paleolitu). Důvod? „Doklady umělecké kreativity, dosud ojedinělé a vzájemně zcela izolované, se v gravettienu (před asi 20 000 až 30 000 tisíci lety) rozšiřují a vyskytují se ve většině oblastí osídlených nositeli této kultury,“ vysvětluje Oliva. Morava byla toho času ohniskem kreativity a inovací (včetně výroby textilu). Tady se lovci zvěře poprvé usadili. Jedna z pavlovských kompozic v mamutím klu je možná mapou: dvojitým kroužkem
snad rytec naznačil, že mu nejde o abstrakci, nýbrž o znázornění konkrétního místa. Úžas vzbuzují i další díla, třeba vůbec nejstarší známá loutka z rituálního hrobu šamana v Brně. Geometrizujícími rysy fascinuje idol na mamutím klu z Předmostí: elipticky soustředné linky na oblém podkladu evokují těhotenství a chodbičky hmyzu pod kůrou stromů. Efektní zůstává portrét z Dolních Věstonic, dosud nejstarší podobizna určité tváře (což dosvědčil nález příslušné lebky). Když byla roku 1925 vykopána dnes tak slavná Věstonická venuše, nebudila důvěru: bezprecedentní keramika totiž odborné kruhy zastihla naprosto nepřipravené. Až další podpálavské zlomky vypálených figurek potvrdily stáří 25 000 až 27 000 let (mimochodem: byly jich tisíce!).

 

Čarodějné amulety?

Závěr Nejstaršího umění střední Evropy sleduje lovce sobů neboli magdalénien, epochu zhruba 14 000–10 000 let před naším letopočtem, kdy výtvarně dominuje jihozápadní Evropa s proslulými svatyněmi v Lascaux, Altamiře i dalších jeskyních. Nejvýchodnější středisko této civilizace představuje opět Morava se strhujícími rytinami zvěře na koňských či bizoních kostech a na břidlici (nechybějí ani drobné ornamenty a sexuální symboly). Poněvadž tuzemské nálezy sošek tohoto období jsou vzácné, byly doplněny příklady z Německa či z Polska. Z bohatých a kvalitou vynikajících sbírek Ústavu Anthropos Moravského zemského muzea bývá v původním provedení občas vystavována alespoň Věstonická venuše. I tak je originál plastiky k vidění méně často než korunovační klenoty. Rovněž umění z fondů brněnského Archeologického ústavu bylo zpřístupněno poprvé.

Účel populárních venuší není jasný: „Na rozdíl od jeskynních maleb se venuše vyskytují jen v jedné paleolitické civilizaci, v níž mají řadu shodných znaků, takže asi vycházejí z jedné obecně rozšířené ideje,“ konstatuje Oliva. Lze v nich tušit předměty s magickou funkcí? Snad: „Některé sošky mohly sloužit jako nošené amulety (třeba pro zajištění dostatku mateřského mléka), jiné se ukrývaly do jamek a do ohnišť.“ Neznámý je důvod navracející se torzovitosti. Jednalo se opravdu vždy o umění, které někteří z autorů vymezují jako neúčelové? Podle Martiny Lázničkové-Galetové „do této kategorie zařazujeme zdobené zbraně a nástroje; rytiny, malby, sošky, plastiky bez zjevného funkčního uzpůsobení a osobní ozdoby“.

„Paleolitické umění,“ rozšiřuje záběr již vzpomínaný Svoboda, „se v současné archeologické teorii vyhraňuje jako prostředek lidské komunikace, a tedy jako fenomén v podstatě funkční.“ Dokážou však badatelé odlišit hračky? Pro jistotu se o nich nezmiňují. Proč by je ale nemohly paleolitické děti mít? Daktyloskopie ostatně napovídá, že prsty vtištěné do těla Věstonické venuše patřily přibližně jedenáctileté osobě.

Autor je fotograf a publicista.


Karel Valoch, Martina Lázničková-Galetová, Jiří Svoboda, Martin Oliva: Nejstarší umění střední Evropy. První mezinárodní výstava originálů paleolitického umění. Moravské zemské muzeum, Brno 2009, 128 stran.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image