close search

Listopadová inspirace celému světu – veřejné osvětlení

Jste inspirací pro celý svět, prohlásili během vzpomínkových akcí na listopad 1989 hned tři světoví rockeři, Bono Vox, Bob Geldof a Mick Jagger. Inspirací v čem? V tom, že svoboda se nakonec vždycky dostane ke slovu, ať se děje, co se děje, a že se k takovému boji nemusí vždy použít násilí, stačí v pravý čas projevená vůle, chtění. Sametová revoluce – což je výraz, který tehdy použil jeden americký reportér, ale dodnes je přisuzován Václavu Havlovi, který užíval adjektivum něžná, pokojná apod. – byla podle slavných rockerů pro svět inspirací právě tím, že z revolučního pohybu vyloučila násilí a že jako hlavní zbraň využila kulturu, která, jak řekl zpěvák U2 Bono, je nám Čechům vlastní, zkrátka ji máme v sobě.

Po dvaceti letech, během nichž se ukázalo, že kultura je nám natolik vlastní, že ji nepovažujeme za hodnou větší systematičtější­ podpory soukromé ani veřejné, zní takové věty absurdně. A absurdní jsou i důsledky nenásilí, které započalo svou práci už v časech revoluce, jež se právě tím, že odmítla používat násilí, byť jen ve formě soudní a společenské spravedlnosti, nakonec zbavila revolučního nádechu.

Z hlediska vnější formy šlo skutečně o radikální skok; během chvíle se změnily instituce, desítky nových vznikly, předělávaly se celé složité systémy (cenové, finanční, distribuční, sociální, vzdělávací) a zaběhnuté podnikatelské struktury. Z hlediska jemnějších a méně viditelných pohybů ve společnosti šlo o velmi pozvolný, hladký přechod, který byl umožněn právě tím, že nikdo nikomu nic nevyčítal, a to jenom proto, aby křehká věc revoluce nebyla zničena. Místo revolučního zlomu mentální kontinuita se starým režimem. Česku nejvíce neškodí přerušení kontinuity, jak se říkalo, nýbrž to, že v sociálních sítích přerušena nebyla. Sociální kapitál, nahromaděný v době socialismu, byl beze zbytku uplatněn i v době kapitalismu. Platí dokonce, že kdo kumuloval více v době socialismu, obvykle nakumuloval více kapitálu (jakéhokoliv) i v době kapitalismu.

V dnešních nekonečných vzpomínkách herců, kteří byli důležitými aktéry té doby, vystupuje tato absurdita v popisu lehce surreálných scén, v nichž aktivní komunisté, hvězdy normalizačních seriálů, stojí bok po boku s lidmi, kteří kvůli svým názorům nesměli veřejně vystupovat a své umělecké touhy museli uspokojovat v bytových divadlech nebo na tajných undergroundových akcích.

Euforie revoluce umožnila spojení, k němuž by za normálních podmínek těžko došlo, šicí stroj na pitevním stole je proti tomu běžná a nudná zkušenost. Byl to tehdy výraz hesla „Nejsme jako oni“, které ale později, když už šlo o důležité věci, ukázalo i jiný, zcela nečekaný výklad. Nebyli jsme jako oni v tom smyslu, že bychom někoho za jeho politické postoje v umění, ale i jindy perzekvovali, ale tím, že všichni zůstali stát se všemi v jednom davu, jsme najednou všichni byli jako oni. Došlo k zestejnění, které umožnilo zmiňovanou kontinuitu. Ani dnešní fáze smíření společnosti, kterou demostrují oblíbení bývalí kariérní komunisté ve vládě i v Bruselu, pak není ničím překvapivá. Je to jen důsledek propojení, k němuž nenápadně došlo během prvních revolučních týdnů v celé společnosti.

Pozdější oddělení už bylo marné, protože počáteční pouta byla příliš silná, neboť byla ukována ze společné emoce a vzpomínky na pád režimu, který nemilovali už ani ti, kdo z jeho politických výhod žili.

Nebyla to výjimečná historická zkušenost. Podobná revoluční nivelizace byla patrná například v Jihoafrické republice, tam ale politikům došlo, že tento druh „smíření“ problémy a nenávist spíše uchovává, než tlumí. Proto vznikla Komise pravdy a usmíření arcibiskupa Desmonda Tutu, která sice dodnes vyvolává rozporuplné reakce a kritiku za psychologické násilí, ale jenom její zásluhou se nedá v JAR jen tak paušálně po česku už nikdy říct – co bylo, bylo, všichni jsme na jedné lodi, musíme si pomáhat.

Všechny politické a společenské frustrace, které se v posledních dvaceti letech s větší či menší silou objevovaly, pramení z hlubokého propojení s dobou, s níž jsme se tak rychle, bohužel jen formálně rozloučili. V obecné kultuře, kam patří i politika a myšlení, zůstaly ideologické stereotypy jako neléčené komplexy, jen převzaly jiné krycí zbarvení, ideologická podstata pohledu na svět zůstává i v běžném kontaktu mezi lidmi (neznámý druhý je a priori můj nepřítel).

Dodnes jste inspirací pro svět, prohlásil Bono Vox, a měl pravdu, dokonce dvojnásobně. Češi v roce 1989 navždy inspirovali svět výjimečně lehkým způsobem, jakým si řekli o svobodu. Po roce 1989 zase tím, jak rychle a tvrdošíjně utíkají od dějin, které si na náměstích tak hlasitě přiznávali.

Autor vede kulturní redakci České televize.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image