close search

Kam sestupují mrtví

Proměny židovské víry v posmrtný život

Otázkami, co bude po smrti, zda existuje nějaké další pokračování naší lidské existence a jaká bude její případná podoba, se zabývají všechny kultury světa. Neil Gillman na začátku knihy Vzkříšení a nesmrtelnost v židovském myšlení vymezuje otázky eschatologie, mýtu apod. a vysvětluje jejich postavení v rámci židovského náboženství. Tento „úvod“ doplňuje čtyřmi tradičními tezemi, snažícími se vysvětlit existenci smrti ve světě. Vychází přitom z biblických textů Genesis, které pojednávají o stvoření světa a člověka. Na jejich základě uvádí tradiční vysvětlení existence smrti ve světě – tj. smrt jako trest za hřích, kterého se dopustili Adam a Eva, když přes Hospodinův zákaz pojedli ze stromu poznání – či další interpretaci daných biblických veršů, podle níž smrt byla součástí původního Božího plánu, anebo že smrt je nevyhnutelnou cenou za nabytí vědomí v sebe sama. Později autor doplňuje čtvrtou základní tezi,
jež se objevuje v některých biblických knihách (např. Žalmech a Prorocích). Ta pojímá smrt jako sílu, která při Stvoření nebyla Hospodinem podrobena, a jež přetrvává nezávisle na Boží moci. Právě tento „úvod“ je nezbytný pro pochopení dalšího vývoje víry ve vzkříšení a nesmrtelnost.

Gillman se také zabývá podstatnou otázkou, zda se víra v posmrtný život objevuje již v Tóře (Pět knih Mojžíšových) či v ostatních biblických knihách. Přes biblický důraz na to, že smrt je konečná, a že biblická víra v určitém stadiu neznala posmrtný život, Gillman správně uvádí texty navozující jistou představu o kontinuitě formy bytí po smrti. Jde například o zmínky o tzv. še´olu (místu nejhlubšího šera), kam sestupují zesnulí, či o některé „klasické texty“ Ezechiel 37,1–14 (nazývané Vidění údolí suchých kostí či Vize suchých kostí) nebo určité části textu knihy proroka Izajáše. Opět v souladu s tradicí zmiňuje na zvláštním místě knihu Daniel, která je v rámci knih zařazených do Bible považována za asi nejzřetelnější zprávu o víře ve vzkříšení. Tuto knihu dává Gillman do souvislosti s tehdejšími historickými událostmi probíhajícími za života autora knihy Daniel (pronásledování židů za Antiocha IV. Epifana
a makabejské povstání). Právě u Daniela jsme svědky přesvědčení, že spravedlivým i zlovolníkům bude příslušná odplata za jejich činy vyměřena po smrti, spravedlivým věčný život a hříšným věčné zatracení. Konec biblického období tedy znamená vyvrácení mnohých biblických míst, dle nichž se mrtví nikdy neprobudí.

Formování víry o vzkříšení je obecně datováno do rozmezí 2. století př. n. l. až do 2. století n. l. Někteří autoři, jako například A. J. Kolatch, však hovoří již o 6. století př. n. l. jako o době, kdy se židovský názor mohl poprvé setkat s myšlenkou na vzkříšení mrtvých, a to vlivem perské nadvlády. Gillman však zmiňuje nejen vliv perského zoroastrismu, ale zabývá se také myšlenkou, že se víra ve zmrtvýchvstání mohla zrodit i mezi samotným izraelským lidem. Odkazuje k vlivu farizejů, u nichž dochází ke kombinaci prvků tělesného vzkříšení a duchovní nesmrtelnosti. Nesporným přínosem publikace je, že Gillman jednotlivé prameny porovnává, vystihuje základní rozdíly v jejich chápání otázky vzkříšení a nesmrtelnosti, ale všímá si také autenticity pramenů a dalších možných vlivů (včetně politických) na jejich formování.

Autor se zabývá i impulsy řecké filosofie (zvláště pak Platóna), avšak podle Gillmana „jeho rozvinutý dualismus judaismus nikdy nepřijal, i když si z něj přisvojil některé prvky…, ale nikdy se neztotožnil s tím, že by smrt měla být vysvobozena z útrap tělesného bytí” (s. 88).

Rabínská literatura od doby Mišny pojímá víru ve vzkříšení jako všeobecně platnou. Gillman zde uvádí definici, podle níž se duše v okamžiku smrti oddělí od těla a nadále se těší existenci spolu s Bohem, a to až do okamžiku vzkříšení, kdy se znovu připojí k tělu a předstoupí před Boží soud. Přesto nadále vzbuzovaly otázky vzkříšení a posmrtného života nespočet diskusí, jejichž svědky jsme v podstatě dodnes. Tyto otázky se netýkají pouze toho, jakým způsobem bude vzkříšení probíhat, zda se toto vzkříšení bude týkat pouze duše nebo i těla, ale také toho, zda jsou dny příchodu Mesiáše identické s tzv. olam ha-ba neboli, jak sám autor tento hebrejský termín překládá, s budoucím věkem. Gillman prezentuje ve své knize hned několik názorů rabínských autorit a různých názorových proudů či skupin, a to jak z období starověku či středověku (Maimonides, Nachmanides aj.), mystiků (a jejich učení o transmigraci duší),
tak z doby moderní. Autor si také velice správně všímá vlivu osvícenství a tzv. moderní doby, která na určitou dobu (alespoň v některých proudech judaismu) zatlačila do pozadí učení o tělesném vzkříšení, což se však ke konci 20. století pozvolna mění. V závěru knihy připojuje jako zvláštní kapitolu své osobní stanovisko i sám autor.

I přes komplikovanost tématu využívá Gillman svých několikaletých pedagogických zkušeností k tomu, aby čtenáři úspěšně nastínil vývoj těchto aspektů víry a myšlení během staletí a připojil i svůj, spíše konzervativní názor. Publikace je psaná velice jasným a srozumitelným slohem, a doplněná řadou citací, takže i laický čtenář dané problematice porozumí. Škoda jen, že se českému čtenáři dostává kniha až deset let poté, co byla vydána ve Spojených státech amerických.

Autorka působí v Ústavu židovských studií Husitské teologické fakulty UK.


Neil Gillman: Vzkříšení a nesmrtelnost v židovském myšlení. Přeložila Kateřina Kofroňová. Vyšehrad, Praha 2007, 252 stran.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image

Příbuzné články

Změnil se jen čas

S Janem Příbaněm o spolupráci s Janem Tesařem


Mnichovský problém

Kolem Tesařovy nejznámější knihy



Trans ženy byly mé druhé matky

S Alanou S. Portero o queer psaní, Madridu a naslouchání tělu