close search

Bez názvu

Nicolas Chardon (nar. 1974 v Paříži) zdůrazňuje tradici abstraktní malby jako autoreferenčního uměleckého média. Avantgardní malbu s jejím vrcholem – Černým čtvercem na bílém pozadí od Kazimira Maleviče z roku 1915 – však napíná doslova i metaforicky různými směry. Chardon tradičně maluje na látku s kostkovaným vzorem, známým z košil, ubrusů a ubrousků. Tu poté překrývá zásadně černobílými geometrickými obrazci nebo typicky hranatými nápisy, ty jsou však napnutím látky na plátno zdeformovány a rozvlněny. Napínán samozřejmě není jen samotný motiv, ale i struktura pod ním. Jindy se Chardon obrací k estetice xeroxových zinů, prvních videoher nebo deathmetalového warpaintu. Všechny tyto exkurze jsou formálními asociacemi, ale zároveň odkazují k permanentní deformaci modernistického odkazu, stejně jako k napětí mezi ideálem a realitou. Rigidnost jednostranného přístupu, tj.
neustálého přemalovávání existujícího vzorce látky existujícími náměty, Chardonovi paradoxně umožnila vytvořit komplexní vizuální styl, přesahující do grafického designu a performance. Ze slepé uličky, kterou Malevičův obraz pro malbu znamenal, je Chardon nakonec schopen vytěžit celou černobílou kosmologii.

Michal Novotný

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image