close search

Třeba Vladimír Gamza…

O jednom pozapomenutém reformátorovi českého divadla

V poslední době se hojně diskutuje o resilienci a o tom, jak silné veřejné instituce si společnost dokáže vytvořit, včetně těch kulturních. Tato debata se týká i divadla – ostatně podobné úvahy provázejí moderní evropské divadlo od jeho počátků. Zajímavé pokusy o sloučení estetiky s etickým přístupem se děly i na tuzemské scéně.

Dodnes trvající debata o tom, komu a čemu by se mělo divadlo věnovat, začala v době, kdy se s nástupem modernity stali hegemonem společnosti měšťané. Jedni v něm viděli prostor pro vzdělávání a upevňování morálky (Friedrich Schiller), druzí o divadle uvažovali jako o „chrámu“ (Konstantin S. Stanislavskij), jenž by byl odpovědí na ateizaci Evropy. Jiní odmítli měšťanské divadlo…

Článek je zamčený.
Pro pokračování se přihlaste

přihlásit se

Prohlédněte si naše možnosti předplatného

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image