Servis

Literatura

Knižní čtvrtky v Klementinu

Po více než patnáctileté odmlce obnovila Národní knihovna ve spolupráci se Svazem českých knihkupců a nakladatelů pověstné knižní čtvrtky, které se v dobách komunismu, kdy se na každou slušnou knihu čekalo jako na malý zázrak, těšily nebývalé popularitě. Knižní čtvrtky budou probíhat vždy od 15 hodin v Zrcadlové kapli Klementina. Čeští nakladatelé tu budou prezentovat nejnovější tituly a další své aktivity. Pořady budou stejně jako kdysi doprovázeny autorským čtením, autogramiádou autorů a prodejem knih, které bude možné zakoupit vždy ještě jeden měsíc po prezentaci v prodejně publikací NK ČR za zvýhodněné ceny. Ve čtvrtek 6. 10. se představí pražské nakladatelství Scientia a o týden později brněnské nakladatelství Jota.

-jm-

 

Autogramiáda u Fišera

Ve čtvrtek 6. října v 17 hodin pořádá pražské knihkupectví Fišer autogramiádu, které se zúčastní redaktorka Českého rozhlasu 1 – Radiožurnálu Jana Klusáková a malíř anorganických abstraktních struktur Vladimír Kokolia. Podepisovat budou knižní dialog nazvaný Rok s Kokoliou, který spolu nahrávali po celý minulý rok a jenž podle Jany Klusákové „pojednává o malíři Kokolio­vi, ale taky o životě tady a teď“. Jana Klusáková je autorkou řady knižních rozhovorů, mezi jinými se sochařem Olbramem Zoubkem, s herečkou Janou Brejchovou, s politikem Petrem Pithartem či s knížetem Karlem Schwarzenbergem. K rozhovoru s Vladimírem Kokoliou se odhodlala po šestileté přestávce. Týž den v 18.30 bude v Galerii Havelka (Martinská 4, Praha 1) zahájena výstava Soukromé vztahy, na níž vedle Kokolii představí svá díla také výtvarníci Jan Hísek a Vladimír Kopecký.

-jm-

 

Podzimní knižní trh

Patnáctý ročník knižního trhu v Havlíčkově Brodě se bude konat 7. a 8. října. Jde o veletrh s nejdelší tradicí v České republice – poprvé se uskutečnil roku 1991. Jeho prvotním cílem bylo zprostředkování kontaktů mezi nově vznikajícími nakladateli a knihkupci. Druhým důležitým momentem se stal fakt, že vedle velkých nakladatelských domů se ho účastní též malí, začínající a exkluzivněji zaměření nakladatelé, díky čemuž se tento svátek knihy stal nejširší přehlídkou současné české knižní produkce. Vedle vystavovatelů na něj letos zavítají Alexandra Berková, Miloš Urban, Jiří Stránský, Jaroslav Rudiš, Iva Pekárková, Eva Kantůrková, Michal Viewegh a další představitelé české spisovatelské obce. Hlavní novinkou budou ceny kraje Vysočina za nejkrásnější knihy Podzimního knižního trhu, které jsou letos podstatně vyšší než v minulých letech. Další informace najdete na http://ae_new_link.local.

 

Večer věnovaný Adalbertu Stifterovi

Dvousté výročí narození Adalberta Stiftera oslaví v Olomouci v Divadle hudby (11. 10. v 19.30) rakouští literární vědci, prozaici a performeři Kurt Palm a Bertl Mütter. V Divadle hudby předvedou svůj kabaret, v němž se coby protřelí konferenciéři a amatérští hudebníci budou se Stifterovým věhlasem a ohlasem vyrovnávat. Večer vznikl ve spolupráci s rakouským lektorátem katedry germanistiky UP Olomouc. Kurt Palm (1955) se textem a divadlem zabývá soustavně, disertační práci psal o Bertoltu Brechtovi. Podílel se také na filmech a knihách o A. Stifterovi, J. Joyceovi a W. A. Mozartovi.

-kb-

 

Frankfurtský knižní veletrh

Největší knižní veletrh na světě se nebude konat od 6. do 10. října a nebude věnován arabské kultuře, jak jsme informovali v nultém čísle A2 – za tento přehmat se všem velmi omlouvám –, nýbrž se uskuteční mezi 19. a 23. říjnem a čestným hostem bude Korea. Očekává se, že na tento mamutí svátek knihy zavítá kolem 270 000 návštěvníků a představí se tu na 7000 vystavovatelů ze sta zemí, kteří předvedou více než 350 000 titulů. Nebude chybět spousta doprovodných akcí – letos poprvé se například bude konat 1. frankfurtský antikvární veletrh. Více informací na www.buchmesse.de.

-jh-

 

 

Divadlo

Martin Crimp: Story

První premiéra progresivní ostravské scény Divadla Petra Bezruče, která má nové vedení – od této sezony je uměleckým šéfem režisér Jan Mikulášek. „Jsou místa, kam vás zaveze jen slepý taxikář. Dívka Anne se rozhodne prodat svůj životní příběh filmové agentuře. Netuší však, že se stává součástí nebezpečné hry, ze které není úniku,“ stojí v upoutávce. Současná britská hra v režii Jana Mikuláška a s herci nově budovaného souboru. Ostrava, 7. 10. v 19 hodin.

 

Salman Rushdie: Satanské verše

Soubor brněnského Divadla v 7 a půl ve svém nynějším působišti (Kabinet múz – bývalý prostor HaDivadla) výrazně ožil a denně zde uvádí pozoruhodný program (promítání světových a českých klubových filmů, hostující divadelní soubory, koncerty aj.), do kterého určitě též patří dramaturgie domácího divadla, jež očividně tíhne k dramatizaci světově proslulé literatury. Inscenaci románu, za který byl Rushdie odsouzen islámskými radikály k smrti, uvádějí tvůrci pouze pod svými iniciálami – patrně z obavy, že je čeká stejný osud jako autora předlohy. Šestačtyřicet postav hraje sedm bezejmenných herců. Brno, 8. 10. v 19.30.

 

Patrick Marber: Na dotek

Divadlo Aréna si 27. září otevřelo nový prostor v Moravské Ostravě u Sýkorova mostu. První premiérou v novém je inscenace hry Na dotek od současného britského dramatika Patricka Marbera. Hra bývá řazena na pomezí dobře napsané bulvární konverzačky a syrového coolness dramatu. U nás je též známa ve filmovém zpracování. V každém případě poskytuje výrazné herecké příležitosti pro čtyři aktéry. V Aréně jsou k vidění Lucie Žáčková, Hana Vaňková, Ondřej Veselý a Kostas Zergalogu. Inscenace vznikla v koprodukci se Slezským divadlem v Opavě. Režíruje ji Ivan Krejčí. 8. 10. v 18.30.

 

Werner Schwab: Antiklimax

Divadlo Komedie usiluje o soustavnou prezentaci děl největších poválečných středoevropských dramatiků. Do této dramaturgické linie patří i inscenace textu kontroverzního rakouského básníka a dramatika Wernera Schwaba. Nelítostné odhalení vnitřností jedné docela obyčejné rodiny obráží společenské mravy na prahu nového tisíciletí. V režii Dušana D. Pařízka hrají Jiří Štrébl, Jana Krausová, Gabriela Míčová, Jiří Černý a Martin Finger. Praha, 12. 10. v 19.30.

 

Podzimní přehlídka Československého jara

Dvoudenní přehlídka inscenací čtyř českých a slovenských textů, které byly napsány přímo pro Divadlo Na zábradlí:

 

Miloš Urban: Nože a růže

Na pravidelném večírku šesti bývalých spolužáků, jehož úroveň je rok od roku slabomyslnější, dojde k nečekané konfrontaci. Hrají Jan Moravec, Jana Janěková ml., Igor Chmela, David Švehlík, Ladislav Hampl, Josef Polášek, Leoš Noha. Režie David Czesany.

15. 10. v 15.00.

 

Michal Hvorecký: Plyš

Uprostřed nejžhavějšího léta se před objektivem slavného fotografa v neprostupné temnotě jedné místnosti skrývá tajemství. Hrají Ladislav Hampl, Josef Polášek, Barbora Seidlová, David Švehlík, Zuzana Stavná. Režie SKUTR. 15. 10. ve 20.00.

 

Marek Horoščák, Jiří Pokorný: W. zjistil, že válka je v něm

Tělo W. uvízlo někde mezi životem a smrtí a v kontaktu s postavami nejen  reálného světa hledá odpověď na svou budoucnost i smysl své minulosti. Hrají Igor Chmela, Gabriela Pyšná, Igor Bareš, Zdena Hadrbolcová, Ladislav Hampl, Leoš Noha, Jiří Ornest, Jiří Vlček. Režie Jiří Pokorný. 16. 10. v 15.00.

 

Iva Volánková, Valeria Schulzová: Barbíny

Tsunami ženství, prvorozené dcery dávných sufražetek, mladé, ambiciózní, krásné, dokonalé, studené, in a trendy. Hrají Natálie Drabiščáková, Kristina Maděričová, Magdaléna Sidonová. Režie Valeria Schulzová. 16. 10. ve 20.00.

-kk-

 

Martin McDonagh na pražských jevištích

Za poslední tři roky se Martin McDonagh stal na pražských jevištích zavedenou a oblíbenou značkou a inscenací jeho titulů přibývá. Návštěvník tří pražských divadel (Činoherní klub, Divadlo v Celetné, Švandovo divadlo), v nichž lze zhlédnout čtyři McDonaghovy tituly (Osiřelý západ, Pan Polštář, Mrzák Inishmaanský, Poručík z Inishmoru), tak má tento týden co porovnávat. Martin McDonagh sice vyrostl v Anglii a do Irska jezdil jen na prázdniny, ale irští venkovani s černočerným smyslem pro humor jeho hry přesto zalidnili, a stali se tak oblíbenci mnoha diváků. Témata jako bratrská nenávist, terorismus či sociální kritika jsou kvůli drsnému humoru zpracována poněkud vyhroceně, a syrovost na jevišti proto musí vyvažovat smích z hlediště. Nejnovější inscenací je Pan Polštář, který jako jediný z jmenovaných titulů není situován do Irska, a ani v něm žádní Irové nevystupují. Přesto je McDonaghův styl a jeho extremistická poetika nepřehlédnutelná. Je v podstatě jedno, jestli se jeviště hemží údajně mrtvými kocourky, bratry vybíjejícími si svoji nenávist mezi soškami svatých či mrzáky se sny o showbyznysu. Jisté je, že společná nitka tragiky a komiky se zdá být nejsilnější devízou těchto dramat. 7. 10. v 19.30 Pan Polštář, Činoherní klub, režie Ondřej Sokol; 7. 10. v 19.00 Poručík z Inishmoru, Švandovo divadlo, režie Daniel Hrbek; 11. 10. v 19.30 Osiřelý západ, Činoherní klub, režie Ondřej Sokol; 14. 10. v 19.30 Mrzák Inishmaanský, Spolek Kašpar – Divadlo v Celetné, režie Jakub Špalek.

-ah-

 

Nové divadlo v Moskvě

E. Bojakov, bývalý ředitel a producent největšího moskevského divadelního festivalu Zlatá maska, otevře 8. října v Trjochprudném pereulku, nedaleko bulgakovských Patriarších rybníků nové divadlo s názvem Praktika. Divadlo je podle Bojakovových slov určeno těm, „kteří se nezapojili či nerealizovali v mainstreamu“ (míněni jsou především autoři). Ideovými a tvůrčími orientačními body jsou současnost a aktuálnost. A tak má program nabízet hry I. Vyrypajeva, M. Ugarova, bratří Presnjakovových, V. Sorokina či u nás inscenovaného V. Sigareva.

-lh-

 

 

Výtvarné umění

Pop-art v Rusku

Událostí, která se neomezí pouze na Moskvu, ale má se konat i v Petrohradu, jsou dvě výstavy Ruský pop-art a Andy Warhol – umělec současného života. Výsledek této záslužné snahy zprostředkovat tematické srovnání a umožnit analýzu uměleckého procesu ve dvou různých státech je k vidění od 13. září do 13. listopadu v novější budově moskevské Treťjakovské galerie na Krymském valu.

-lh-

 

Bienále a trienále na Bosporu a na Baltu

Po pražských zkušenostech se dvěma letošními bienále současného umění se asi v každém musela prohloubit skepse k takto naformátovaným výstavám. Praha jako bienálová destinace kvalitou skutečně nepřesvědčila; aktuální, zajímavě tematicky definované a kurátorsky profesionální výstavy vázané na „lokální image“ jinde fungují lépe. I na zdánlivě periferních adresách existují bienálové projekty, které výrazně zastiňují produkci časopisu Flash Art a Národní galerie.

Istanbul je největší a nejrychleji se rozvíjející evropskou metropolí – místo populační exploze, sociálních vibrací i kumulace kapitálu. Tématem letošního 9. bienále (16. 9. – 30. 10.) je právě identita (realita i utopie) Istanbulu. Téměř polovina z 53 zúčastněných umělců mohla pracovat několik měsíců přímo na místě a i další projekty odkazují k metafoře „Cařihradu“ nebo k lokálním historickým vazbám k tomuto městu. (Více na http://ae_new_link.local.)

Vilniuské trienále (BMW – Black Market Worlds; 23. 9. – 20. 11.), které pořádá místní Centrum současného umění, jedna z nejambicióznějších institucí v postkomunistické Evropě, je letos ve znamení jakési zmatené kartografie. Kurátoři o ní mluví jako o „první schizo-výstavě“, což by ale nemělo odradit. Kurátorský projekt a výstavní plán vypadá nejen jako síť, do níž byli lapeni vybraní umělci, ale také jako seznam stále otevřených otázek a hlavně odkazů k dalším kontextům. Jedním z výstupů této výstavy byla i její zhuštěná prezentace v Londýně. K výstavě také vychází katalog a další čtyři knihy a plakáty jako samostatné „odbočky“. (Více na http://ae_new_link.local.)

-dk-

 

Jonas Dahlberg a Ján Mančuška

„The First Minute of the Rest of the Movie“ se jmenuje společná výstava švédského umělce Jonase Dahlberga a loňského laureáta Ceny J. Chalupeckého Jána Mančušky. Projekt vychází ze zájmu obou umělců o jazyk a prostor v oblasti vizuálního sdělení. Umělecké dílo formuluje a formátuje svůj autonomní prostor i konkrétní prostor v rámci galerijní instalace. Tento prostor má svůj stabilní základ i nestabilní, živý kontext. Vstup textu do uměleckého díla jako jeho nedílné součásti je zároveň popisem konkrétní situace i označením rozvětveného rámce, do něhož je „objekt“ zasazen a z něhož vyrůstá. Oba konceptuální umělci definovali prostor, který sám sebe vykládá, nabízí různé možnosti čtení a percepce a počítá s divákem jako s modelovým čtenářem. Bonner Kunstverein, Bonn, SRN, 30. 9. – 13. 11. (více na www.bonner-kunst­verein.de).

-dk-

 

Johana Billing, Kirsten Pieroth, Alan Currall

Kurátorský projekt Víta Havránka pro pražskou Galerii Display je založen na výzvě třem umělcům, vybraným bez zvláštního zřetele na společné znaky jejich tvorby. Důležitým aspektem projektu je reflexe samotné pozice kurátora jako producenta významových spojení. Lze společně vystavit umělce například na základě toho, že se náhodně setkali v letadle cestou na Island? Stačí týdenní soustředění umělců a kurátora na rekreační chatě k tomu, aby vznikla společná vize? Budou po takové zkušenosti i starší práce umělců vykazovat nějaké nové společné aspekty? O této hře na pravdu bude mimo jiné výstava, která spojí dvě umělkyně (ze Švédska a z Německa) a jednoho umělce (z Velké Británie). Galerie Display (Bubenská 3, Praha 7), výstava bude zahájena 11. 10. a potrvá do 30. 10.

-dk-

 

Přednášky o secesi

Činnost sdružení Réseau Art Nouveau Network a secese v Bruselu a v Praze budou tématem přednášek, které se uskuteční v úterý 11. 10. od 15 hodin v pražském domě U Kamenného zvonu. Jde o doprovodný program k výstavě Art nouveau en projet, která bude zahájena 12. 10. na Staroměstské radnici v Praze a potrvá do 20. 11. Tato výstava, probíhající v rámci Dnů Bruselu v Praze, představí aktivitu bruselského sdružení Réseau Art Nouveau Network, které se zabývá problematikou rekonstrukce a restaurování secesní architektury v evropských městech. Přednášet budou Sam Plompen, Elizabeth Horst, Zdeněk Lukeš a k zhlédnutí bude též dokumentace chystané rekonstrukce Bílkovy vily v Praze.

-dk-

 

Otevřené dveře do Lexikonu

Na internetové stránce www.sca-art.com se po odkliknutí věty „Vstup na on-line přístup do Lexikonu“ objeví rámeček pro zadání uživatelského jména – tím je „tyden“ – a hesla – „knihoven“. Lexikon výtvarných umělců narozených ve 20. století je zčásti přístupný na internetu, kompletně je pak v aktualizovaných verzích distribuo­ván formou CD-ROM. V rámci Týdne knihoven je možné do této kompletní verze nahlédnout od 3. do 9. 10.

-dk-

 

Současná česká ilustrace

Ve čtvrtek 6. 10. v 18 hodin bude v Galerii výtvarného umění v Havlíčkově Brodě ve spolupráci s Klubem ilustrátorů dětské knihy slavnostně zahájena výstava Současná česká ilustrace. Na letošním 13. ročníku představí své knižní projekty 33 vystavujících, vedle známých tvůrců (Adolf Born, Renáta Fučíková, Jan Kudláček, Markéta Prachatická ad.) i mladá ilustrátorská generace z řad žáků Jiřího Šalamouna (Petr Šmalec, Markéta Šimková). Galerie v Havlíčkově Brodě, která v roce 1965 navázala na výstavní činnost Síně knižní kultury při tehdejším Východočeském nakladatelství, se moderní české knižní ilustraci, kresbám a grafice věnuje programově, a zaujímá tak v síti galerií ČR specifické postavení. Výstava současné české ilustrační tvorby se poprvé otevřela v roce 1993 a od té doby se pořádá každoročně jako výtvarný pandán k Podzimnímu knižnímu trhu. Expozice bude otevřena do 20. 11.

-vb-

 

Vietnam v Chebu

Chebsko je region s poměrně silnou koncentrací vietnamské menšiny v ČR, a město Cheb se proto snaží i některé společenské akce připravovat v česko-vietnamské spolupráci. V Krajském muzeu Cheb bude možno od 8. 10. do 20. 11. zhlédnout kolektivní výstavu fotografií, představující kulturní zázemí této komunity. Projekt Vietnam nabízí i pět doprovodných přednášek (11., 18. a 25. 10., 8. a 22. 11., vždy v 17 hodin), které zájemcům přiblíží například vietnamskou mytologii nebo umění keramiky.

 

 

Hudba

Festival Láska a život básníka

Ve dnech 8.–30. října se koná v Moskvě a Petrohradě u příležitosti padesátých narozenin hudebního skladatele Leonida Desjatnikova hudební festival Láska a život básníka. Do programu jsou zařazeny téměř všechny žánry, které svou tvorbou rodilý Petrohraďan obsáhl. Například v Pátém studiu na Malé Nikitinské v Moskvě si budou zájemci moci vyslechnout kromě jednoaktové opery Ubohá Líza či vokálního cyklu básní D. Charmse a N. Olejnikova i doprovodnou hudbu k dnes již kultovnímu filmu Moskva (rež. A. Zeldovič). Po dlouhé době, a v Petrohradě vůbec poprvé, bude uvedena opera Rozenthalovy děti, která kvůli údajné pornografii a vulgaritě libreta (V. Sorokin) na jaře tohoto roku vyvolala skandál a dostala se na jednání státní Dumy. V rámci festivalu má být v kinosálech Moskvy a Petro­hradu promítnuto i 8 z 11 filmů, na nichž se Desjatnikov podílel – vedle Moskvy jmenujme alespoň Kavkazského zajatce S. Bodrova.

-lh-

 

Grzegorz Karnas Quintet

Grzegorz Karnas se narodil v Horním Slezsku. Vystudoval popové a jazzové oddělení se zaměřením na jazzový vokál na hudební akademii v Katovicích. V roce 1998 vyhrál první cenu na International Jazz Vocalists’ Meeting v polském Zamosci. Koncertní provedení jeho debutového CD Reinkarnasja sklízelo úspěchy na mnoha festivalech. V létě 2004 následovalo album Dreams of a Ninth Floor, které potvrdilo kvality Karnasovy hudby i očekávání hudebních kritiků, označujících Karnase za nejvýraznější příslib současného polského jazzu. Jeho hudba se nese v duchu moderního autorského jazzu s výraznými prvky etnické hudby a minimalismu. Zároveň však nepostrádá hravost, lehkost a neotřelost, které jí dodává nejen Karnasův originální pěvecký projev, ale také vynikající instrumentalisté tvořící jeho kapelu (Michal Tokaj – piano, Radek Nowicki – saxofon, Maciej Grabowski – kontrabas, Sebastian Frankiewicz – bicí). 6. října od 20 hodin v pardubickém Divadle 29.

-mk-

 

Gary Burton a Makoto Ozone

Gary Burton patří k nejslavnějším současným hráčům na vibrafon, který se pohybuje mezi různými žánry. S japonským klavíristou Makoto Ozonem spolupracuje již dvacet let. Na koncertě v rámci festivalu Struny podzimu představí jednak jazzové standardy, jednak svérázné úpravy skladeb vážné hudby různých epoch. Vedle kusů od Thelonia Monka, Milta Jacksona nebo Bennyho Goodmana uslyšíme skladby Domenika Scarlattiho a Maurice Ravela. 9. října v 19.30 hodin, Rudolfinum, Praha.

-mk-

 

Reinhold Friedl & Institut für Feinmotorik

Institut für Feinmotorik je volné německo-švýcarské sdružení pracující s různými výtvarnými i zvukovými médii. V hudební sféře se věnují přede­vším hledání nových možností práce s gramofony bez desek a posouvání hranic toho, co je chápáno jako práce DJ. Výsledkem jejich experimentů, kdy přenosky gramofonů „přehrávají“ papír či gumu, je hypnotický „para-techno“ zvuk. Klavírista Reinhold Friedl (spoluzakladatel slavného souboru Zeitkratzer) se věnuje soudobé vážné hudbě i volné improvizaci. Pro koncertní spolupráci s Institut für Feinmotorik si zvolil jeden z prvních elektricky zesilovaných nástrojů, klavír Neo-Bechstein z roku 1930. Jeho zvuk bude snímán a pomocí současné techniky převáděn do prostorové reprodukce a dále upravován. Mechanické, analogové a digitální vytváření zvuku se tak budou spojovat do nepředvídatelných kombinací. 10. října ve 20 hodin ve vídeňském klubu Porgy & Bess na Riemergasse 11.

-mk-

 

Jiří Bárta

Večer věnovaný sólovému violoncellu a autorům 20. století. Na pořadu budou skladby Petera Grahama, Pavla Nováka-Zemka, Witolda Lutoslawského a Petra Pokorného. Na violoncello hraje Jiří Bárta. Od sólové hry na tento nástroj nelze očekávat efektní show, procítěné ponoření do tónů však určitě. 10. a 11. října od 19 hodin v Koncertním sále brněnské konzervatoře.

 

Angels of Light

Po rozpadu skupiny Swans se začal zpěvák a skladatel Michael Gira věnovat podivnému folku se skupinou Angels of Light. Téměř countryové písně s kytarou, mandolínou nebo vibra­fonem jsou doplňovány elektronikou i podivnými zkreslenými sbory. Na jaře vyšlo album The Angels Of Light Sing ‚Other People’. Na koncertě jej doprovodí i Akron/Family, tedy jeho doprovodní hráči, ve vlastním projektu, kde se kříží akustický folk s terénními nahrávkami, šumem, vazbami a hluky. Debut tohoto kvartetu s průměrným věkem 24 let patří k ostře sledovaným a recenzně vynášeným titulům roku 2005. Palác Akropolis, Praha, 11. října od 19.30 hodin.

-mk-

 

Pražská komorní filharmonie: Krása dneška

Pražská komorní filharmonie zahajuje druhý ročník koncertního cyklu Krása dneška, který je věnován hudbě 20. století. V tematicky zaměřených večerech dokazuje, že tato hudba dokáže posluchače strhnout, je-li dobře zahrána. Koncert nazvaný Kov, kůže a dřevo bude věnován bicím nástrojům. Zazní slavná díla Steva Reicha (Music for pieces of wood), Johna Cage (Third Construction) a Iannise Xenakise (Psappha) i méně známé kusy Franka Donatoniho nebo Toru Takemitsua. 11. října od 19.30 v pražském Švandově divadle.

-mk-

 

Iva Bittová & Barbara Maria Willi

V rámci benefičního večera Amnesty International vystoupí houslistka a zpěvačka Iva Bittová. Doprovázet ji bude cembalistka a klavíristka Barbara Maria Willi, která se vedle interpretace staré hudby věnuje i soudobé vážné hudbě. Očekávat můžeme autorskou tvorbu Ivy Bittové, svérázné úpravy lidových písní i nespoutanou improvizaci. 12. října od 19.30, Palác Akropolis, Praha.

-mk-

 

 

Film

Většina cestovatelů po Indii si ten zážitek nenechá ujít – po rozpačitém postávání před ručně malovanou markýzou vrhnout se do fronty, u pokladny vybojovat lístek na film, jehož název neumí vyslovit, a v obrovském sále, nabitém zpravidla do posledního místa, pak dvě až tři hodiny sledovat záplavu barev a emocí. V nejneočekávanějším okamžiku se k svalnatému herci a půvabné herečce přimotá dav tanečníků či tanečnic a děj filmu je pak chvíli vyprávěn pomocí vyzývavých pohybových kreací – ach ano, on jí právě vyznává lásku! V polovině produkce se v sále rozsvítí a cestovatel si může odskočit koupit mangový džus nebo zeleninovou samosu a prohlédnout si ostatní diváky, kteří během filmu často hlasitě projevují nadšení. Bez ohledu na výsledný dojem je návštěva typického bollywoodského filmu silným zážitkem, který si můžete dopřát i vy od 10. do 16. 10. v pražských kinech Aero a Světozor.

-rš-

 

Můj miláček, ráže 6,65

Dánský režisér Lars von Trier, jehož film Manderlay vstoupí do českých kin koncem října, se jako scenárista podílel na filmu svého přítele, spoluzakladatele hnutí Dogma 95, Thomase Vinterberga Dear Wendy. Do českých kin však půjde pod poněkud nesmyslným názvem Můj miláček, ráže 6,65. Jde o další kritiku USA, tentokrát zaměřenou na možnost občanů vlastnit zbraň. Trierovu smyslu pro absurdní humor tu ale přece jen něco schází – soudnost. Přestože se Vinterberg pokusil nesmyslný Trierův scénář zkrotit, zrodilo se dílo, které nestojí za to vidět. Laciné vtipy spojené s nadsazenými hereckými výkony jsou pro smích jen chvíli, a tak snímek vyvolává nudu a touhu po milosrdných titulcích. Ve svých dalších filmech se prý oba tvůrci vrátí k poetice Dogma 95. To jediné je snad ještě může v očích diváků spasit. Premiéra 6. 10.

-jgr-

 

Obnovená premiéra filmů Jima Jarmusche

Právě v těchto dnech vrací Asociace českých filmových klubů do distribuce kvartet starších snímků jedinečného tvůrce a básníka amerického nezávislého filmu Jima Jarmusche. Přestože se jedná o akci časově omezenou (do ledna 2006), možnost znovu zhlédnout na plátně tyto skvosty autorského filmu lze jen přivítat s nadšením, zvláště když víme, že již v listopadu budeme moci reflektovat vývoj Jarmuschova rukopisu na jeho nejnovějším, letos v Cannes oceněném snímku Broken Flowers. Můžeme se těšit na průkopnicky minimalistický opus Podivnější než ráj (1984), epizodicky vystavěný a neobvykle formalistní Tajuplný vlak (1989), nadhledem i nostalgií protkanou povídkovou Noc na Zemi (1992) a především na antiwestern Mrtvý muž, toliko vrchol Jarmuschova filmového vizionářství.

-as-

 

 

Televize

V rámci tematických večerů uvede Česká televize v neděli 9. 10. od 20.00 několik pořadů věnovaných českému jazyku. Premiérově to bude dokument M. Pátka V zajetí slov, z reprízovaných pořadů si lze zopakovat Werichovo Fimfárum – vypráví autor. Literární pořady zastupuje profil Květy Legátové (11. 10., 21.40, ČT 2). V rámci pondělních filmových klubů pokračuje profil Woodyho Allena snímkem Intrikáni (10. 10., 21.30, ČT 2), který odkazuje na filmy Ingmara Bergmana. Dokumentární tvorba má již své tradiční místo v programu ČT 2, a to dokonce v hlavním vysílacím čase. V pondělí se bude vysílat dokument Zemřít za mír z cyklu Politické vraždy (10. 10., 20.00, ČT 2) a v úterý Putinománie (11. 10., 20.00, ČT 2).

 

V poslední době přibývají v kabelových sítích a v nabídce digitální satelitní služby UPC Direct stále nové filmové kanály. V již zavedeném programu HBO bude v rámci nedělních premiér uveden remake Tarkovského filmu Solaris v režii Stevena Soderbergha (9. 10., 20.00). Na CS Filmu se objeví hned několik děl režisérů České nové vlny. V pondělí to bude Radokova Daleká cesta (10. 10., 12.00), v úterý pak hned po sobě filmy Démanty noci Jana Němce (11. 10., 18.00), Konkurs Miloše Formana (20.00) a Návrat ztraceného syna Evalda Schorma (22.00). Mimoto chci upozornit na nepříliš známý snímek Karla Zemana Bláznova kronika (10. 10., 14.00). V programu stanice Cinemax se objeví film Sny A. Kurosawy (8. 10., 14.35), Rozhovor F. F. Coppoly (9. 10., 10.10.) nebo zatím poslední snímek Erika Rohmera Trojnásobný agent (11. 10., 18.05). Z programu Filmu+ jsem vybral tři pozoruhodné snímky asijské produkce, a to Lauovu Volavku (9. 10., 23.15), korejský velkofilm režiséra Sung-sua Kima Válečník (10. 10., 22.45) a netradičně pojatý akční film bratrů Pangových Sniper z Bangkoku (11. 10., 21.40).

-jgr-

 

 

Rozhlas

Na stanici Vltava začíná ve čtvrtek čtení na pokračování z právě vycházející knihy Jaros;lava Formánka (1960) Francouzský rok (Revolver Revue). Formánkovy civilní povídky Dlouhá kakaová řasa (Dauphin 1999) a Beze stop (Torst 2001) byly zaměřené na lidi periferie, na postavy vytržené ze svého prostředí. Nová kniha je psána jako deník z let 2000–2001, prozkoumává a mapuje pařížské předměstí a hotel, kde se bouřlivě střetávají zaměstnanci a klienti různých národností, kultur a temperamentů. Vypravěč zároveň sleduje odraz dění v tisku a rozhlase. Pokračování denně, první díl 6. 10. v 18.30.

Šéfredaktor literární redakce Vltavy Jiří Kamen připravil na pátek 7. 10. pásmo esejů a informací na téma Jules Verne. Doporučit lze úvahu Michela Butora a téma Sen a mýtus v díle. 7. 10. ve 20.00.

Klasickou rozhlasovou inscenaci Čechovova Strýčka Váni z roku 1965 (režie Jiří Červinka) uvádí Vltava v sobotu 8. 10. ve 14.00. Na téže stanici si lze poslechnout dvě povídky Rjúnosuke Akutagawy Tělo a Nalezenec (viz rubrika Knihy v nultém čísle A2). V neděli 9. 10. v 11.30.

-kb-

 

 

Na poslední chvíli

Jan Zahradníček

Už jen do 9. 10. trvá v Malé galerii Muzea Vysočiny Třebíč výstava k poctě Janu Zahradníčkovi (1905–1960), rodáku z nedaleké obce Mastník a absolventu třebíčského gymnázia. S podtitulem Obraz tvorby a života jednoho z největších básníků českého jazyka se zde představuje obsáhlá sbírka různých vydání jeho veršů, próz i překladů, včetně samizdatů a bibliofilií, doplněných ilustracemi k dílům, autorovými poznámkami, korespondencí, novinovými výstřižky a dokumenty. Zahradníčkova spirituální poezie u nás vycházela od 30. let do roku 1951 (kdy byl básník po vykonstruovaném procesu s katolickými literáty zatčen, ve vězení pak strávil devět let a na jeho následky zemřel); poté byla na indexu. K nejsilnějším dílům náleží rozsáhlá poema-memento La Saletta (1947), básně z komunistických věznic Dům Strach (pozdní exilové vydání 1981) a zejména svědectví o čase tmy a mrazu Znamení moci (vydané poprvé až v době pražského jara 1969, avšak na příkaz „shora“ vzápětí zničené). Třebaže od 90. let editoři i nakladatelé usilují svůj dluh u Zahradníčka umenšovat (mj. vyšel třísvazkový soubor jeho poezie i několik literárněvědných studií o něm a dalších umlčených básnících), zapření jeho díla celým generacím čtenářů zůstává jednou z nejstinnějších stránek novodobých dějin české kultury.

-vb-

 

ah = Anna Hejmová

as = Aleš Stuchlý

dk = David Kulhánek

jgr = Jiří G. Růžička

jh = Jiří Holub

jm = Jan Machonin

kb = Karel Brávek

kk = Karel Katarovic

lh = Linda Hartmannová

mk = Matěj Kratochvíl

rš = Radim Špaček

vb = Věra Becková