Servis

Literatura

Don Quijote v Čechách

U příležitosti čtyřstého výročí vydání prvního dílu Dona Quijota pořádá Španělská ambasáda ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky výstavu Rytíř smutné postavy v Čechách. K zhlédnutí budou ukázky ex-libris, grafiky a knižní prvotisky, které zachycují českou recepci tohoto světoznámého románu. Klementinum, Zrcadlová kaple, Praha 1, od 27. 10. do 27. 11.

V rámci cyklu Don Quijote přes filmovou pásku bude promítáno v Instituto Cervantes (Praha 2, Na Rybníčku 6) každý čtvrtek od 27. 10. do 15. 12. sedm dlouhometrážních a sedm krátko­metrážních filmů z různých časových období a zemí, jež se týkají této literární postavy. Začátky vždy od 18.00.

 

Petrarkova cena

Italský kulturní institut v Praze udělí cenu za diplomovou nebo rigorózní práci vypracovanou v oboru italianistky, která byla obhájena na jedné z univerzit v České republice. 27. 10. v 18.00.

 

Literární večer věnovaný Sándoru Tarovi

U příležitosti českého vydání románu Šedý holub z pera Sándora Tara pořádá 3. 11. v 17.00 Maďarské kulturní středisko v Praze literární večer. Zúčastní se ho překladatel Milan Navrátil, Simona Kolmanová, Ilona Gálová a představitelé nakladatelství Dauphin. Ukázky z autorova díla čte herec Jan Vlasák. Sándor Tar (1941–2005) je jeden z největších maďarských spisovatelů poslední doby, jenž ve svých magických textech často popisuje vize osamění v prostředí města.

 

Jean Tardieu

Medvěd s duší fretky – tak představují organizátoři dalších dvou večerů ve Francouzské kavárně ve Francouzském institutu v Praze básníka a dramatika Jeana Tardieua (1903–1995), autora hravých básní (sbírka Monsieur Mon­sieur, 1951) nebo absurdních jednoaktovek. Soustředil se na stylistické experimenty, sám upozorňoval na vliv Raymonda Queneaua a Bachovy hudby na svou tvorbu. Na prvním večeru, nazvaném Mezi dveřmi a oknem, který začne 31. 10. v 18.30, vystoupí překladatelka Eva Mišíková. Po dvojjazyčném čtení zahraje V. Mišík tři písně s O. Nejezchlebou a herci z DAMU předvedou ukázky z dramatické tvorby J. Tardieua. Druhý večer, 2. 11. ve stejnou hodinu, zahájí přednáška Delphine Hautoisové, jež z autorova archivu uspořádala výstavu několika jeho prací. Následovat bude projekce filmu (45 minut), který svému příteli Jeanu Tardieuovi věnoval v roce 1996 Pierre Dumayet (cyklus Století spisovatelů, simultánní překlad).

–lb–

 

Helmut Krausser

Čtení z překladu románu H. Kraussera (1964) Ultrachronos nabízí Goethe institut v Praze. Krausser vydal řadu románů, povídek, divadelních her, píše také rozhlasové hry a operní libreta. Po maturitě pracoval jako noční strážný, člen operního komparsu, agent distribuce novin a časopisů, zpěvák popové skupiny, rozhlasový hlasatel a novinář. V letech 1985 až 1989 studoval na univerzitě v Mnichově archeologii římských provincií, divadelní vědu a dějiny umění. Jeho romány Fette Welt a Der große Bagarozy byly zfilmovány. V pražském Goethe institutu 2. 11. v 19.00.
–kb–

 

Richard Brautigan

Listování, tedy čtení, tentokrát z knihy Richarda Brautigana (1935–1984) Hawklinská nestvůra v podání mladých členů činohry Jihočeského divadla v Českých Budějovicích Pavla Oubrama, Lukáše Hejlíka a Věry Hollé bude v Poetické kavárně Obratník v Praze 27. 10. od 19.00. Jak uvádí Hana Ulmanová, „americký literární idol šedesátých a počátku sedmdesátých let je českými čtenáři vnímán jako poslední z řady beatniků. Jeho patrně nejslavnější prózy Chytání pstruhů v Americe (1967) a V melounovém cukru (1968) vyšly v USA v době rozmachu hnutí hippies, pro něž se staly kultovními knihami, autor však tehdy zároveň obdržel stipendium Národní nadace pro umění, čímž ho uznala také konzervativnější kritika. Zaujal i postmoderní literární vědce, a to zejména díly, v nichž parodoval konvence zaběhaných žánrů.“ Podtitul Hawklinské nestvůry je gotický western. Jde však o ironickou postmoderní koláž.

–kb–

 

Divadlo

Spuštěn nový web o české divadelní avantgardě

Na začátku října spustil Ústav pro studium divadla a interaktivních médií na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně nový informační portál, jenž se zabývá českou divadelní avantgardou. Krom základních textů, chronologie a medailonů jednotlivých představitelů, souborů či skupin lze na něm nalézt četné odkazy na cizojazyčné weby, které se zabývají podobnou tematikou. České avantgardní divadlo, jak byl web pojmenován, připravila pod vedením Andrey Jochmanové skupina nejmladších českých teatrologů, kteří neskrývají ambici se na toto „oblíbené“ období české divadelní historiografie podívat z nových úhlů. Nový a vskutku jedinečný teatrologický web lze nalézt na následující adrese:
www.phil.muni.cz/udim/avantgarda.

 

Oleg a Vladimír Presňakovové: Hrát oběť

I v této sezoně pokračuje ústecké Činoherní studio ve své náročné a hledající dramaturgické linii. Hra bratří Presňakovových je od začátku tohoto měsíce v české premiéře uváděna v překladu mladé rusistky a propagátorky současného ruskojazyčného dramatu u nás Terezy Krčálové – v loňské sezoně inscenovalo pražské Divadlo DISK hned několik jejích překladů (V. Sigarev: Plastelína; I. Vyrypajev: Kyslík; X. Dragunská: Pocítění vousů či L. Bugadze: Politická hra). Sourozenci ze zauralského Jekatěrinburgu na sebe poprvé upozornili před pěti lety, světovou slávu si získali hrou Terorismus (napsanou ještě před 11. zářím 2001), ve které proti organizovanému násilí stavějí násilí obyčejných, neuvažujících lidí; drama bylo s úspěchem uváděno v moskevském MCHAT či londýnském Royal Courtu. V ústecké černé komedii o Valjovi v bejsbolce, který při kriminalistických rekonstrukcích hraje oběť, se v režii Natálie Deákové představí nová posila zdejšího souboru Marek Němec, jenž na své herectví upozornil již v pražském Disku, Kašparu či Švandově divad­le. Činoherní studio, Ústí nad Labem, 26. 10. v 19.00, další repríza je 9. 11.

 

Hoax Productions: Raw Beef

Druhým ročníkem pokračuje v pražském Paláci Akropolis přehlídka festivalu nezávislého divadla Fringe off. Na žižkovské scéně se prezentují pouze ty soubory a inscenace, které na předchozím ročníku ve skotském Edinburghu, kde se Fringe off koná, získaly některou z hlavních cen. Pražský přehled začíná tento pátek a otevře jej inscenace Raw Beef, jež byla v roce 2004 oceněna první cenou. Organizátoři slibují směs panto­mimy, tance a grotesky postavené na vynikajících fyzických a hereckých schopnostech účinkujících herců. Fringe off: Hoax Productions: Raw Beef (UK), Palác Akropolis, Praha, 28. 10. v 19.30.

 

Skutr: Understand

Po Tanci hraček Petra Nikla a 11:20 tě opouštím pokračuje pražské divadlo Archa ve svém celoročním andersenovském projektu novou premiérou Understand. Inscenaci připravil režijní tandem Skutr (Kukučka-Trpišovský), který na sebe výrazně upozornil roku 2003 svou absolventskou inscenací Disco Pigs v Divadle DISK. Stejně tak jako v inscenaci Nickname, která se s úspěchem hraje na téže scéně i v zahraničí (Bělehrad, Vilnius), obsadili režiséři do hlavních rolí čtyřku mladých a velmi pohybově zdatných herců: Rostislava Nováka, Adélu Laštovkovou-Stodolovou, Josefa Rosena a Doru Krškovou-Terrazas. Premiéra v Divadle Archa, Praha, 29. 10. v 20.00. (Reprízy 30. a 31. 10. a 13. a 14. 11.)

–jj–

 

Divadlo Na tahu

Divadlo Na tahu je známé především díky inscenacím her Václava Havla, které v sedmdesátých a osmdesátých letech uvádělo často v premiérových provedeních. Jeho zakladatel a jediný režisér Andrej Krob pracuje důsledně s talentovanými neherci, kteří často dosahují profesionálních výsledků. Ostatně ani sám Krob není studovaný divadelník, a i u něj se z tohoto zdánlivého nedostatku stává účinný a inspirující nástroj režisérské práce. Důkazem toho je skutečnost, že divadlo Na tahu letos slaví třicáté narozeniny. Při této příležitosti se v neděli 30. 10. od 19 hodin koná setkání přátel a příznivců divadla Na tahu, které proběhne v kulturním prostoru Pražská křižovatka v areálu bývalého Anenského kláštera (vchod z Liliové ulice). Během večera vystoupí bývalí i současní herci tohoto divadla, hrát a zpívat budou hudební skupiny Eggnoise a La Bouche se Sylvou Krobovou. Vystoupí zde také spřízněné divadelní společnosti, například karlovarské divadlo BezDirky, Nejhodnější medvídci z Hradce Králové nebo klaunská Bilbo kompanie. Vstup je volný.

–jm–

 

František Demeter: Pal o somnakuno Sidoris

O zlatém Sidorovi. Romská pohádka, která navazuje na inscenaci Bareder Papežis, která poprvé v historii Činoherního studia do jeho hlediště dostala ve větším množství ústeckou národnostní menšinu. V inscenaci Pal o somnakuno Sidoris, režírované výtvarníkem a hercem Tomášem Bambuškem, pokračuje spolupráce herců Činoherního studia s romskou komunitou v Ústí nad Labem. Ko na džanel, na Achal’ol. Kdo nezná, neporozumí. 30. 10. v 15.00.

 

praha-kořist (dnes mám rande se svým)

Dlouhodobá spolupráce Divadla Komedie s Divadlem M.U.T. přinesla práci inscenační dvojici Ján Šimko a Filip Nuckolls. Na revoluční činy je pozdě, takže si postavy se svou obtížnou existenciální situací musejí poradit jinak. Pomáhají jim soap operové sny, notná dávka hysterie a občasné drogové výlety. Hrají Leoš Noha, Martin Pechlát, Ivana Uhlířová a Vladimír Čepek. Divad­lo Komedie, Praha, 31. 10. v 19.30.

 

Ján Sedal: Zpátky a zase tam

Divadelní rituál legendy HaDivadla Jána Sedala. Inscenace, která je na repertoáru s menší přestávkou již sedm let, řeší základní existenciální témata v rituálech poznamenaných avantgardou 60. let – Grotowski, Living Theatre, Bread and Puppets. HaDivadlo s novým uměleckým vedením (od začátku této sezony ho vede Luboš Balák) stále klade tuto otázku: „Jak daleko dojdeš, než se vrátíš?“ Hrají Marie Ludvíková, Marek Daniel, Josef Polášek, Martin Františák. HaDivadlo, Brno, 31. 10. v 19.30.

–kk–

 

W. Shakespeare: Král Lear

Známou tragédii anglického klasika si tentokráte do svého repertoáru vybralo divadlo pražských bezdomovců Ježek a čížek. Soubor herců bez domova objevila před několika lety přehlídka ...příští vlna/next wave... a od té doby vystoupil na předních divadelních festivalech doma i v zahraničí. Alžbětinské drama krále, jenž je – podobně jako členové tohoto divadla – vydán na pospas přírodním živlům, je prvním tradičním dramatem, který Ježek a čížek uvádí. Do pondělní premiéry se orientoval na dramatizace české a světové literatury (Charms, Hašek). Ježek a čížek, NoD, Roxy, Praha 31. 10. ve 20.00.

 

Fiesta 05

V pražském divadle Alfred ve dvoře končí týden věnovaný mexické divadelní tvorbě, jenž je jakýmsi pandánem projektu teatro.cz, prezentujícího v současné době českou divadelní tvorbu v Latinské Americe. Organizátoři na závěr připravili dvě akce. První proběhne pod názvem Día de los muertos/Den mrtvých 1. 11. v 17.30 v Královské oboře a jedná se o happening mexického svátku mrtvých. Následující den se na scéně holešovického divadla koná premiéra inscenace AXOLOTL – laskavost kráčející ryby. Projekt vznikl během workshopů předních mexických režisérů Rubéna Ortize, Hectora Bourgese a čtyř českých performerek Anny Synkové, Petry Lustigové, Kateřiny Jungové a Moniky Černoškové, které s divadlem Alfred ve dvoře dlouhodobě spolupracují (Mezzo, Ty si jen sajtkára aj.). Premiéra v divadle Alfred ve dvoře, Praha, 2. 11. v 20.00. (Reprízy 3. až 5. 11.)

–jj–

 

Isaac Bashevic Singer, Karel František Tománek: Love story

Z Tománkovy dramatizace románu I. B. Singera Enemies, jež nese název Love story, vznikla hra o jednom muži a třech ženách. Polygamie se vším, co k ní patří. Dejvické divadlo uvádí nejen současné dramatiky (Petr Zelenka, Karel František Tománek, Melissa James Gibsonová), ale mimo jiné též dramatizace význačných románů (Bratři Karamazovi, Oblomov). Do této dramaturgické linie patří i tato inscenace. V režii Mariána Amslera hrají Martin Myšička, Klára Melíšková, Pavlína Štorková, Marek Taclík ad. Dejvické divad­lo, Praha, 2. 11. v 19.30.

–kk–

 

Film

Jacques Rivette

Ke své divácké premiéře snímku Příběh Marie a Juliena (2003) se mohou do pražského Ponrepa vypravit příznivci Jacquesa Rivetta, frankofonní kultury či „jen“ dobrého filmu. K tradičním instrumentům tvorby tohoto zástupce Nové vlny patří především hra, porušování přirozené kontinuity děje pomocí mystifikace, snů, surreálna, narativních přesmyček, výrazného symbolismu a přesahu k divadelním formám (např. se vše odehrává v jednom domě s pár herci). Posledně jmenovanému „zcizovacímu efektu“ odpovídá v milostném příběhu hodináře Juliena vždy dostupný a podprahově pociťovaný moment deziluze. Vědomé využití tohoto prvku ve filmu je postupem nebývale matoucím a těžko se interpretuje. To však v případě Rivetta nesnižuje hodnotu díla, neboť ta vyplyne ze spříznění nikoli rozumového, ale emotivního a intuitivního. K tomu se pojí radost, kterou u pohotového diváka mohou vyvolat některé hříčky a detaily. Julien si například v restauraci objednává kávu a záhy odchází od prázdné sklenice vína. Jde o další Rivettův film, který vyžaduje jistý díl tvůrčí spolu­práce. Na plátnech Ponrepa je k vidění 31. 10., 14. 11. a 16. 11. od 20.00 bez členské legitimace.

–fh–

 

Hudba

DJ Spooky that Subliminal Kid

DJ Spooky, vlastním jménem Paul D. Miller, spojuje práci se samply a gramofony s filosofickým přístupem a postmoderní „všežravostí“. Spolu­pracuje s osobnostmi z jazzových kruhů i z vážné hudby a ve svých djských vystoupeních míchá do hiphopových rytmů nahrávky recitací avantgardních básníků, free jazz i Bacha. Vystoupí v rámci festivalu audiovizuální kultury New! New! 2005. 27. 10., Fléda, Brno.

 

Peter Brötzmann & North Quartet

Živoucí legenda světového free jazzu a improvizované experimentální hudby, saxofonista a klarinetista Peter Brötzmann zažije svou českou premiéru v rámci festivalu jiné hudby STIMUL. Na koncertě se představí se svou aktuální sestavou North Quartet, složenou z nejlepších evropských jazzových improvizátorů – polského saxofonisty Mikołaje Trzasky, švédského bubeníka Peetera Uuskyly a dánského baskytaristy Petera Friis Nielsena. 29. 10. Divad­lo Komedie, Praha.

 

Beze dne a bez noci

V rámci cyklu Bušení do železné opony zazní premiéra opery skladatele Romana Z. Nováka. Beze dne a bez noci je komorní opera, která slučuje tři současné hudebně-divadelní žánry: divadlo, operu a hudební divadlo. Režisér využívá napětí mezi jednotlivými, značně různorodými scénami ke stupňování dojmu naléhavého tázání. Stejně zneklidňující je neustálé znejišťování charakteru hlavní hrdinky. Slučujícím prvkem všech scén jsou stejná témata: láska, smrt a erós/touha. 30. 10., Stavovské divadlo, Praha.

 

Dave Douglas’ Keystone Sextet

Nejnovější projekt všestranného trumpetisty a skladatele Davea Douglase je poctou neprávem zapomínanému tvůrci němých filmů Roscoe „Fatty“ Arbuckleovi. Podle Douglase se chtějí hudbou přiblížit náladě a jistému patosu raných němých filmů. K tomu mu budou dopomáhat špičkoví spoluhráči: Marcus Strickland (saxofon), Adam Benjamin (elektrický klavír fender rhodes), Brad Jones (baskytara), Gene Lake (bicí) a DJ Olive (gramofony). 31. 10., Porgy & Bess, Vídeň.

 

Teodoro Anzellotti

Brilantní ovládání techniky, barevnosti i dynamiky akordeonu a také vytříbený vkus činí z Anzellottiho jednu z nejvýraznějších interpretačních osobností dneška. Teodoro Anzellotti má lví podíl na vzrůstu prestiže tohoto nástroje, dříve spíše opovrhovaného. Pochází z jižní Itálie, vystudoval Musikhoch­schule v Karlsruhe. Posbíral řadu prvních cen na mezinárodních hudebních soutěžích a spolupracoval prakticky se všemi evropskými orchestry a komorními soubory, které v „nové hudbě“ něco znamenají. Na koncertě v rámci festivalu Struny podzimu představí transkripce klavírních děl Leoše Janáčka, György Ligetiho a také slavnou skladbu Luciana Beria Sequenza XIII, která byla napsána právě pro něj. 27. 10., České muzeum hudby, Praha.

 

Bill Frisell Trio

V širším povědomí tuzemské veřejnosti je kytarista Bill Frisell zapsán již od sklonku 70. let minulého století, tedy od doby své studiové spolupráce s klavíristou Emilem Viklickým. Frisellovo současné trio tvoří jeho dlouhodobě osvědčení američtí spolupracovníci, v tuzemských končinách možná dosud relativně méně známí. Charismatická houslistka, skladatelka a improvizátorka Jenny Scheinmanová, neméně originálním instrumentalistou je nepochybně i hráč na pedálovou steelkytaru, dobro a všemožné další drnkací a strunné nástroje Greg Leisz. Oba spoluhráči se mimo jiné podíleli i na vzniku Frisellova kompaktního disku Unspeakable, který byl v loňském roce ověnčen cenou Grammy v kategorii Nejlepší současné jazzové album. Španělský sál Pražského hradu, 1. 11.

 

Gendos

Hudebník, řezbář, sochař, hrdelní zpěvák, učitel alikvótního zpěvu a především šaman ze sibiřské Tuvy, Gennady „Gendos“ Tchamzyryn je i na tamní poměry neobyčejnou postavou. Je mistrem nejhlubší formy hrdelního zpěvu, nazývané kargyraa, která je považována za jednu ze základních pomůcek šamanů. Doprovází se na šamanský buben, starou čínskou citeru chadagan a nástroj tuvinských pastevců doshpooloor. Po svém dědečkovi zdědil Tchamzyryn šamanské pověření, jeho umění vychází z lidové tradice, ale nebojí se hledat nové cesty a spojení. Spolu s Alexanderem Sayaa (ze skupiny Yat-Kha ) založil rockovou kapelu Gen-DOS, ve které propojil hrdelní zpěvy z Tuvy, zvuky přírody a šamanské tradice s rockovou úderností a počítači. Divadlo 29, Pardubice, 1. 11.

 

Výtvarné umění

Umělci Skupiny 42 ze sbírek GHMP

V Domě U Zlatého prstenu bude sekundovat výstavě kreseb Alfonse Muchy soubor prací od hlavních osobností Skupiny 42 ze sbírek GHMP. Výstava představí především soubory kreseb, které jsou jinak střežené v depozitáři, v doprovodu obrazů a soch. František Gross, František Hudeček, Kamil Lhoták, Jan Smetana, Karel Souček a Ladislav Zívr vytvořili silný generační okruh, který zahrnoval nejen výtvarné umělce, ale i spisovatele a teoretiky umění. I když se Skupina 42 zformovala až v roce 1942, většina aktérů se sešla již ve 30. letech. Galerie hlavního města Prahy, Dům U zlatého prstenu, 2. patro, 26. 10. až 8. 1. 2006.

 

William Kentridge: Black Box/Chambre Noire

Jihoafrický umělec vytvořil pro berlínskou galerii nový projekt, který mimo jiné reflektuje koloniální přítomnost Německa v Africe. Ve svých animovaných filmech umělec dlouhodobě zpracovává politická témata týkající se především situace v Jihoafrické republice, apartheidu i postapartheidové reality. Jeho filmy jsou de facto animované kresby uhlem, které autor nechává syrově neuhlazené a bezprostředně gestické. Kentridge také vyrábí loutky a divadelní scény – jeho berlínská výstava zahrnuje i sochařskou instalaci miniaturního divadla. Deutsche Guggenheim, Unter den Linden 13–15, Berlín, 29. 10. až 15. 1. 2006 (www.deutsche-guggenheim.de).

 

Odilon Redon v MOMA

V Muzeu moderního umění v New Yorku probíhá výstava francouzského umělce Odilona Redona. Redon byl samotářská postava, která předznamenávala symbolismus a secesní dekadenci přelomu 19. a 20. století. Znovuobjeven byl pařížskými surrealisty, kteří si jej zasadili do svého rodokmenu. Redonova bizarní imaginace v kresbách, grafikách a obrazech, která představuje jakousi regresivní paralelu k soudobým výbojům moderní malby, je k vidění na Manhattanu. MOMA vlastní jednu z nejkompletnějších sbírek děl tohoto umělce, který žil v letech 1840–1916. Museum of Modern Art, New York, 30. 10. až 23. 1. 2006.

 

Stano Filko v Bratislavě

Stano Filko letos vystavoval v Československém pavilonu na Benátském bienále, kde i kvůli finančním možnostem nemohl plně zaznít jeho umělecký koncept, který se odehrává v sugestivním lidsko-kosmickém prostoru pěti dimenzí. Tranzit, iniciativa v oblasti současného umění, která působí díky podpoře Erste Bank Group u nás a na Slovensku, připravila Filkovu prezentaci v industriálních prostorách „dílen“ na okraji Bratislavy. Filko je konceptuální umělec, jehož projekty jsou od raných 60. let jednou z nejsilnějších a nejsamostatnějších kapitol slovenského umění. tranzit dielne/workshops, Studená 12, Bratislava, 28. 10. až 28. 11., vernisáž 27. 10. (www.tranzit.org).

 

Lucas Cranach a jeho vliv

Správa Pražského hradu a Národní galerie uspořádaly výstavu Lucas Cranach a české země; její kurátorkou je Kaliopi Chamonikola. Cranach starší, který pracoval pro saské kurfiřty ve Wittenbergu, vytvořil roku 1520 oltář pro katedrálu sv. Víta. „Pražský oltář“ byl po necelých sto letech z náboženských důvodů zničen a zůstaly jen jeho fragmenty. Výstava představuje díla z Cranachovy dílny a z okruhu jím ovlivněných malířů, které se dochovaly v českých zemích. Německý malíř patřil k důležitým umělcům nastupující renesance ve středo­evropském prostoru; jehož díla dokládají proměnu funkce náboženského obrazu a nově formulovaný zájem o člověka, typický pro dobový zaalpský humanismus. Obrazárna Pražského hradu, 22. 10. až 8. 1. 2006.

–dk–

 

Praha – Evropa (sny, touhy a vize)

Výstava v respiriu 5. patra Veletržního paláce je prací jednoho z ateliérů Fakulty architektury ČVUT v Praze. Hlavním tématem je Praha v nejrůznějších pohledech. Od velkých urbanistických snů až po všední, každodenní detaily. Do záhlaví svých příprav si studenti položili otázku: Naše ambice? A odpověděli si: Nastolit výzkum architektury. Prozkoumat, co Prahu bolí, co potřebuje. Od katastrofických scénářů, mezi něž patří např. Turismus terorismus, Dopravní problém či 8 šancí k zániku Prahy, ke scénářům pozitivistickým, k nimž náleží cyklostezky, voda ve městě a Megaidea. Mezi tím – aktuální krátkodobá témata, jakými jsou mj. dostavba Vítězného náměstí, zástavba proluky na Národní třídě, propojení Pařížské ulice s Letnou či nová budova filharmonie. K tomu také architektonické a urbanistické otázky, jež nastoluje touha uspořádat v Praze olympijské hry. Národní galerie v Praze, Veletržní palác, od 28. 10. do 14. 1. 2006.

 

Zátiší ve fotografii (1840–1985) – sbírka Siegert

V Praze se poprvé představuje renomovaná fotografická sbírka Siegert z Mnichova. Přinese přes sto šedesát fotografií světových autorů, jež doloží proměny tématu zátiší od poloviny 19. století do 80. let století dvacátého. Galerie hlavního města Prahy, Dům U Kamenného zvonu, od 28. 10. do 8. 1. 2006.

 

Alfons Mucha: Slovanstvo bratrské

Výstava poprvé zveřejní soubor padesáti šesti kreseb Alfonse Muchy ze sbírky GHMP. Jde o originální návrhy k noční slavnosti na Vltavě, nazvané Slovanstvo bratrské, která se konala 3. července 1926. Mucha zde propojil tradici živých obrazů s hlavními tématy ze svého životního díla – Slovanské epopeje. Galerie hlavního města Prahy, Dům U Zlatého prstenu, od 26. 10. do 8. 1. 2006.

 

Televize

Čtvrteční filmový klub nabízí setkání se současným balkánským filmem, který zastupuje Oscarem oceněná Země nikoho Danise Tanoviče (27. 10., 21.45, ČT 2), zachycující život v zákopech bosensko-srbské války. Výročí založení naší republiky věnuje Česká televize hned několik pořadů. Postava Aloise Rašína je centrem zájmu televizní adaptace hry Václava Havla Zítra to spustíme (28. 10., 13.45, ČT 2). Bitvu u Zborova zachycuje snímek Zborov (28. 10., 15.40, ČT 1), který na námět Rudolfa Medka natočil v roce 1938 Jiří Slavíček. O životních osudech dvorního skladatele Ludvíka XIV. – Jeana-Baptista Lullyho (1632–1687) vypráví evropský velkofilm Král tančí Gérarda Corbiaua (28. 10., 22.40, ČT 1) a filmový klub s Woodym Allenem pokračuje snímkem Erotická komedie noci svatojánské (31.10., 21.30, ČT 2), který se inspiruje vedle Shakespeara také impresionistickými obrazy. Pondělní večery na ČT 2 jsou v poslední době věnovány politickým dokumentům. Tentokrát to bude Íránský šáh – pokořený vládce (31. 10., 20.00) o Mohammadovi Rezá Pahlavím, který byl nucen na nátlak šíitského duchovenstva opustit svou zemi. Divadelní sobota bude patřit divadlu Semafor, které se právě přestěhovalo na novou adresu. Uvidíte hru Patero důvodů pro voo doo (29. 10., 20.00, ČT 2), dokument o novém působišti Zakoupil jsem v Dejvicích (21.25) a profil Jiřího Suchého od Petra Lokaje (21.45), divadelní večer zakončí záznam představení Prodaná nevěsta (22.35), které se letos odehrálo v přírodním divadle v pražské Šárce. Večer na téma... mapuje 45 let historie české folkové formace Spirituál kvintet (30. 10., 20.00, ČT 2). Z hudebních pořadů ještě připomeňme záznam koncertu bigbeatové legendy, skupiny Vítkovo kvarteto (28. 10., 22.10, ČT 2).

 

Kabel

Drama mladé dívky, která se musí rozhodnout, zda prodat své tělo, aby se neocitla na ulicích Buenos Aires, Dnes a zítra od Argentince Alejandra Chomského (27. 10., 20.00), je jedním z mála zástupců jihoamerické kinematografie na stanici HBO. U režiséra Ridleyho Scotta jsou již diváci zvyklí na ledacos, komedie Švindlíři (29. 10., 20.00) by měla patřit k tomu lepšímu.

Režijní debut herce Seana Penna Vyvrhel o střetu dvou bratrů uvádí kanál Cinemax 27. 10. od 20.00. Snímek dalšího z herců, Davida Hemmingse (Zvětšenina) Krásný gigolo, ubohý gigolo s Davidem Bowiem v hlavní roli tu uvidíte o den později, 28. 10. také od 20.00. V úterý 1. 11. připomene Cinemax tvorbu irského režiséra Neila Jordana snímkem z irské historie Michael Collins (20.00) a adaptací románu Pata McCabea Malý řezník (22.15).

CS Film pravidelně přináší pestrou směs filmů, obsahující jak snímky natočené v souladu s komunistickou ideologii, tak filmy lepší, především z období 60. let. První skupinu zastupuje film o Aloisu Jiráskovi Mladá léta od Václava Kršky ( 27. 10., 12.00), Čas lásky a naděje, který na námět Antonína Zápotockého natočil Stanislav Strnad (27. 10., 14.00), nebo film Milana Vošmika Honzíkova cesta (30. 10., 14.00), kde se děti dozvědí o blahodárných účincích kolektivizace. Druhou skupinu zastupuje tentokrát snad jen Holubice Františka Vláčila (30. 10., 20.00).

Film+ pokračuje v uvádění asijské produkce výjimečným korejským snímkem Vzpomínky na vraha režiséra Joon-ho Bonga (28. 10., 22.05), který se netradičním způsobem pokouší rekonstruovat dodnes nevyřešený případ několika vražd mladých dívek. V sobotu 29. 10. se tu poprvé uvede finský režisér Mika Kaurismäki – filmem Ztracen v L. A. (20.00).

Filmové kanály se od 28. 10. rozšíří o stanici Filmbox, která po slavnostním zahájení (20.00) uvede komedii Woodyho Allena Sladký ničema se Seanem Pennem v hlavní roli (20.30). V dalších dnech uvidíte například drama Okno naproti od Ferzana Ozpeteka (1. 11., 21.00), který v roce 2003 získal v Karlových Varech Křišťálový globus.

Poprvé se v tomto přehledu budeme věnovat i kanálům zaměřeným na dokumentární filmy. Stanice Spektrum uvádí 29. 10. od 8.00 první díl série Města duchů amerického západu, která mapuje opuštěná zlatokopecká městečka. V neděli 30. 10. začíná seriál věnovaný Africe na stříbrném plátně (10.10), který ukazuje Afriku, jak ji viděli filmaři od počátku 20. století. V úterý 1. 11. začíná dílem Pohanství seriál o náboženstvích s názvem Nebe na zemi (18.35).

 

Rozhlas

Rozhlasová stanice Vltava ve dnech 27. 10., 31. 10. a 2. 11. vždy od 20.00 živě přenáší koncerty Hudebního fóra v Hradci Králové. Hudební pořady zastupuje ještě záznam z Mezinárodního hudebního festivalu v Českém Krumlově (28. 10., 20.00) a v sobotním operním večeru uslyšíte Libuši Bedřicha Smetany (29. 10., 19.30). Tento týden začíná hned několik čtení na pokračování. Nejprve to bude Dotek D. H. Lawrence (začátek 27. 10., 18.30), poté Láska Rudolfa Slobody (29. 10., 18.30), Deníky 1933–1945 Victora Klemperera (31. 10., 11.30) a Paní Bovaryová Gustava Flauberta (2. 11., 0.05). Z literární tvorby to bude povídka Jaroslava Putíka Zelený lučištník (27. 10., 16.00), pořad Ruská Itálie (30. 10., 20.20) o tom, jak Itálie inspirovala ruské básníky. Dramatická tvorba je zastoupena hrou Václava Havla Zítra to spustíme (28. 10., 21.30), druhou částí Shakespearova Krále Leara (29. 10., 14.00), slovenskou tvorbu v rámci Dnů slovenské kultury, které na Vltavě probíhají od 31. 10., reprezentuje hra Dievča na telefón Ivici Rutkayové (1. 11., 21.30). Z programů Prahy stojí za pozornost první díl rozhlasové adaptace novely A. S. Puškina Kapitánská dcerka (29. 10., 13.05) a hru Aucassin a Nicoletta v úpravě Václava Cibuly (30. 10., 20.30).

 

Na poslední chvíli

S posledním říjnovým víkendem a koncem letního času se završí také muzejní a výstavní sezona. Dne 30. 10. se uzavřou i následující výstavy:

Roma Rising / Romské obrození (portréty úspěšných Romů v České republice, které pořídil americký fotograf Chad Evans Wyatt). Praha, Královský letohrádek.

Nic na odiv – 2. přehlídka objektů, instalací a sochařských děl (K. Gebauer, M. Šejn, M. Zet, M. Gabriel, L. Rittstein, studenti uměleckých škol). Praha, Kateřinská zahrada – areál psychiatrické léčebny.

Vladimír Holan – Noční hlídka srdce (dokumentární výstava k 100. výročí narození básníka). Praha, Letohrádek Hvězda.

Fotografický festival Funkeho Kolín – téma: Město, život v něm, vztah člověka k městu (D. Bylica, B. Kuklíková, S. Klimeš, V. Špaček, J. Moucha, V. Birgus, J. Thýn, M. Škoda, J. Sudek, L. Jasanský & M. Polák, L. Nimcová). Kolín, městské výstavní prostory, více na www.funkehokolin.com.

Mezinárodní výstava keramické tvorby – 12. ročník (umělci z ČR, SR, Slovinska, Švédska, Estonska, Maďarska a USA). Zámek Český Krumlov – Václavské sklepy.

Pět generací rodiny Šechtlů (průřez tvorbou sedmi příslušníků jihočeské umělecké rodiny – od „oživených fotografií“ praděda Ignáce J. Schächtela po grafiku a fotografie nejmladších členů). Písek, Prácheňské muzeum.

Vladimír Boudník – Mezi avantgardou a undergroundem (retrospektivní výstava umělce-grafika – repríza přehlídky konané v Císařské konírně v Praze).
Karlovy Vary, Galerie umění.

Akty v akci (práce absolventů AVU – ateliéru klasické malby prof. Zdeňka Berana). Kašperské Hory, Galerie Muzea Šumavy.

Hřbitove, hřbitove – první přehlídka hřbitovní fotografie u nás; věnováno památce sochaře a grafika Radoslava Kratiny, člena Klubu konkrétistů (R. Kratina, P. Růžičková, V. Rybáková, J. Štreit, M. Urban). Zámek Náměšť na Hané.

–vb–

 

dk = David Kulhánek

fh = Filip Horáček

jj = Jan Jiřík

jm = Jan Machonin

kb = Karel Brávek

kk = Karel Katarovic

lb = Libuše Bělunková

vb = Věra Becková