editorial

literatura

Opět Uši a vítr

Občanské sdružení Proximus, nakladatelství Vetus Via a Skleněná louka (Kounicova 23, Brno) zvou na další sérii Večerů Potulné akademie – pořad Uši a vítr. Ve čtvrtek 19. 1. je na programu toto: 19.00 – vernisáž: Adam Puchar; 20.00 – osobnost: William S. Burroughs, uvádí J. E. Frič; 20.30 – Jana Vébrová (harmonika, zpěv); 21.30 – Hynek Paseka (autorské čtení); 22.00 – [che] (Brno). Více informací na vetusvia.cz.

 

Literární pozvánky

19. 1. v 18.00. Překladatelka Eva Hauserová uvede v knihovně Gender Studies (Gorazdova 20, Praha 2) knihu Vagina od Catherine Blackledgeové.

V pondělí 23. 1. od 20 hodin se uskuteční v klubu Cirkus v Ústí nad Labem čtení z knižních novinek Svatavy Antošové: básnické sbírky Ještě mě nezabíjej! (Protis) a románu Nordickou blondýnu jsem nikdy nelízala (Concordia). V druhé půli večera bude představena Antologie české erotické literatury 1990–2005 Jezdec na delfíně (Concordia).

23. 1. v 18.30. Dvojjazyčná četba metafyzických meditací Jeana de Sponde. Vrcholné dílo barokní kalvinistické poezie v překladu Jiřího Pelána a za doprovodu dobové hudby. Francouzský institut v Praze (Štěpánská 35, Praha 1).

 

Středoevropské pábení (Palabres)

České centrum v Paříži ve spolupráci s Maďarským institutem, Domem Heinricha Heina, Domem spisovatelů, Domem jidiš kultury, s CIRCE (interdisciplinární centrum pro středoevropská studia při Sorbonně, Paříž IV), asociací Bohemica a se společností Amis du Roi des Aulnes uvedou 23. 1. v 19.00 další pravidelné dvouměsíční setkání spisovatelů, nakladatelů, překladatelů, univerzitních pracovníků a milovníků literatury, nazvané Palabres (což znamená povídání, dohadování, vysvětlování, používá se zejména ve frankofonní Africe). Otcem této myšlenky je bohemista Xavier Galmiche, který projekt vedl od roku 2001, nyní Palabres vedou jeho kolegové z CIRCE. Podrobný program večera upřesní Aurélie Rouget Garma ze Sorbonny, [email protected]. Centre universitaire Males­herbes, 108 bd Malesherbes, 75850 Paris Cedex 17, tel.: 01 43 18 41 93.

 

Stipendia Nadačního fondu Františka Topiče 2006

Nadační fond Františka Topiče je zřízen pro podporu mladých rozvíjejících se osobností zabývajících se českou literaturou, historií a filosofií, resp. oblastmi téhož druhu, jako byla působnost Topičova. Podpora může být rovněž poskytnuta mladým editorům, připravujícím odborně nebo nakladatelsky náročné edice. Stipendia jsou určena pro dokončení rozpracovaných projektů (např. na dopsání studie, eseje, dokončení edičních prací), přinášejících ideové či tematické obohacení v daných oblastech. Se jménem F. Topiče byly vždy svázány projekty svou ideou zasahující a sjednocující více kulturních a společenských zájmů. Účelem je proto podporovat takové práce, které svým myšlenkovým podnětem či pojetím tématu přesáhnou úzké oborové hranice, ať už k jiné kulturní oblasti, nebo k obecnějším otázkám, rozšiřujícím český kulturní a duchovní život. Nadační fond Františka Topiče vypisuje jako každoročně tříměsíční stipendia na rok 2006 pro dokončení inspirativních projektů se vztahem k českým dějinám a literatuře nebo filosofii pro uchazeče do 35 let. Bližší informace obdrží zájemci na adrese Nadační fond Františka Topiče, Jana Masaryka 56, 120 00, Praha 2 – Vinohrady. Žádost musí obsahovat charakteristiku a časový rozvrh práce, curriculum vitae, dokumentaci charakterizující rozpracování projektu, resp. ukázku dosavadní uchazečovy činnosti. Uzávěrka žádostí pro rok 2006 je 31. 3.

 

Vladimír Žikeš 100 – Život a práce

Ke stému výročí narození pražského nakladatele, knihkupce, bibliofila a překladatele Vladimíra Žikeše, v letech 1945–48 předsedy nakladatelské sekce Svazu knihkupců a nakladatelů, byla pod záštitou PEN klubu uspořádána ve 3. patře Jindřišské věže v Praze dokumentační výstava. Vladimír Žikeš pracoval původně v Topičově nakladatelství, v roce 1937 založil nakladatelství vlastní. Jeho činnost zaměřil především na výpravné uměleckohistorické publikace, výtvarné monografie a pragensia (na proslulé „Žikešovy pražské špalíčky“ dnes volně navazuje Edice Praga Caput Regni nakladatelství Bystrov a synové). V roce 1945 vydal soubor dokumentů Bojující Československo 1938–45 – první knihu na osvobozeném československém území. Po válce rozšířil vydavatelský záběr o politickou literaturu a vedle knihkupectví zřídil i vědecký antikvariát, čítárnu zahraničních časopisů a výstavní salon. V roce 1949 bylo jeho nakladatelství, tak jako mnoho jiných, zlikvidováno. Výstava Vladimír Žikeš 1906–1980 trvá do 5. 2.

–vb–

 

přednáška

Jan Křen: Dvě století střední Evropy

Jan Křen patří k nejznámějším českým historikům moderních dějin 19. a 20. století. Na rozsáhlých komparativních dějinách středoevropských národů (Čechů, Slováků, Maďarů, Poláků, Němců, Rakušanů) pracoval deset let (viz recenze v A2 č. 2/2006). Jeho práce se vyznačuje důrazem na historii politické a kulturní moci. Pokouší se rovněž o syntetizující přístup, jehož cílem je překročení tradičního pojímání národní minulosti. Přednáška a diskuse se uskuteční v češtině. Goethe-Institut, Praha, Masarykovo nábřeží 32, druhé patro. 25. 1. v 18.00.

 

divadlo

Ladislav Fuks/Jaroslav A. Haidler: Pan Theodor Mundstock

Kdesi v Brně někdy v roce 1984 měl premiéru tehdy mladý nadějný divadelní tvůrce Jaroslav A. Haidler s adaptací románu Ladislava Fukse Pan Theodor Mundstock. Text přepsal sám pro sebe (tedy divadlo jednoho herce) a sám si ho také zrežíroval. Dnes je inscenace už přes deset let na repertoáru Činoherního studia v Ústí nad Labem, jehož je J. A. Haidler ředitelem. Jde o příběh židovského úředníka za vrcholící heydrichiády, který provádí jakýsi trénink na předpokládaná psychická a tělesná utrpení před neodvratným transportem do koncentračního tábora. Jeho představy jsou ovšem v groteskním rozporu se skutečností. Činoherní studio v Divadle Komedie, 23. 1. v 19.30.

 

David Gieselmann: Pan Kolpert

Hra německého autora Davida Gieselmanna vypovídá o vykolejenosti dnešního západního světa. Všechny hranice jsou překročeny a všechny hodnoty obráceny vzhůru nohama. Není pak divu, že cena lidského života je nulová. Vzrušující hra na vraždu. Devízou inscenace Jiřího Pokorného je svébytný divadelní jazyk, groteskní nadhled a především nevšední sehranost všech představitelů – Natálie Drabiščákové, Igora Chmely, Petry Špalkové, Saši Rašilova a Davida Švehlíka. Divadlo Na zábradlí, 25. 1. v 19.00.

–kk–

 

Paramisa: Chytrý hloupý Rom

Příští pondělí zve do HaDivadla nezávislé divadelní sdružení Líšeň z Brna na svou nejnovější inscenaci, jež se inspiruje motivy pohádky ze sbírky nedávno zesnulé romistky Mileny Hübschmannové Jak žil Rom s čarodějčinou dcerou. Jde o příběh romského chlapce, jenž našel svou životní lásku a utkal se o ni s drakem. Představení, které je určené malým i velkým divákům a které spojuje romské vyprávění, muziku, tanec i tradiční romské řemeslo, košíkářství, s inscenačními principy českého lidového divadla, vzniklo za vydatné spolupráce brněnské romské kumunity, jež nechala divadelníky nahlédnout do své kultury. Divadlo Líšeň hraje v HaDivadle, Brno, 23. 1. od 18.00.

 

George Tabori: Matčina kuráž

Příští středu se v pražském Divadle Rokoko reprízuje inscenace komorní hry svérázného dramatika maďarsko-židovského původu. George Tabori je u nás znám především texty Můj boj, v němž líčí pobyt mladého Adolfa Hitlera v levné židovské noclehárně ve Vídni, či Kanibalové, jenž pojednává o jedné specifické osvětimské hostině. Matčina kuráž, evokující svým názvem hru Bertolta Brechta, k jehož divadelnímu odkazu se Tabori hlásí, je příběhem budapeštské dámy, která je omylem deportována do Osvětimi. Cestou prožije milostný románek, a když se zjistí, že jde o omyl, opět se vrátí do svého města. Milenu Steinmasslovou a Jiřího Hánu v hlavních rolích doprovodí Dětská opera Praha. Režie Tomáš Svoboda. Divadlo Rokoko, Praha, 25. 1. od 19.00.

–jj–

 

film

4 Věci

Gigant Warner Bros se překvapivě rozhodl distribuovat čtyři krátké filmy čtyř mladých českých režisérů. Neděje se to ale klasickou formou předfilmů. Snímky, vyprávějící o vztahu věcí a lidí, jsou spojeny do jednoho celovečerního pásma. Ve třech případech jsou to dokumenty a famácké absolventské filmy, v případě grotesky Test Václava Švankmajera jde o školní cvičení. Švankmajerův film je zábavná, absurdní hříčka, kombinující animaci a jednoho herce (Tomáš Hanák), která se odehrává v surreálném prostředí automobilového servisu. Zbylé dokumenty jsou nostalgickými ohlédnutími. Motocyklení Markéty Válkové za érou legendárních motocyklů ČZ, Věci Marty Hrubé za historií skrývající se ve věcech samotných a Deník babičky Němcové Jana Gogoly ml. je nápaditou mikrohistorickou studií jednoho obyčejného života. Premié­ra 19. 1.

 

Domino

Klasický analytický střih je třeba změnit, hlásí americký režisér Tony Scott (Top Gun, Poslední skaut, Spy Game) a v posledních letech se inspiruje u Sergeje Ejzenštejna a avantgardní kinematografie. Kulometný střih, podivné úhly kamery, nervózní těkání obrazu, porušování ustálených pravidel montáže, plátno nikoli jako okno do světa, ale coby vrstevnatý povrch. A není divu, že jeho velkorozpočtové blockbustery u standardního filmového publika v poslední době příliš nebodují. Domino je přímo finanční propadák, a to přes účast hvězdné Keiry Knightley (Piráti z Karibiku) v hlavní roli. Příběh je pro Scotta podružný. Tentokrát se inspiroval osudy Domino Harvey, která (prý podle svých slov) vyměnila kariéru modelky za povolání lovce lidí. Premiéra 19. 1.

 

Ruská archa

Oblíbenec Andreje Tarkovského a pořadatelů filmových festivalů Alexandr Sokurov natočil velkofilm mapující tři sta let ruské historie. Se čtyřmi a půl tisíci lidmi a na digitální kameru, v jednom dni a v jediném záběru (byl to čtvrtý pokus). Archou, opečovávající ruskou duši do té doby, než přijdou lepší časy, je pro Sokurova Ermitáž, kterou nás provází neznámý vypravěč, jehož očima (doslova) se díváme, a fiktivní postava francouzského diplomata z devatenáctého století. Vypravěč je viditelný jen pro Francouze, ale ten reaguje i na postavy, které se objevují při prohlídce jednotlivých sálů petrohradského muzea. Vše vrcholí hypnotickým tanečním rejem, odehrávajícím se v podvečer menševické revoluce. 22. 1., Brno, Fléda, 20.00.

–rg–

 

hudba

Biosphere

Geir Jenssen, známý především jako Biosphere, je považován za jednu z nejdůležitějších postav norské hudební scény a jeden ze základních kamenů ambientní hudby vůbec. Už koncem 80. let byl se svou kapelou Bel Canto jedním z tahounů tehdejší alternativní scény. Na přelomu 90. let, okouzlený technem, nahrál pod jménem Bleep a s použitím sampleru své první sólové album. Později už jako Biosphere začíná inklinovat spíše k ambientu, který mu díky své hloubavé emotivní povaze pomáhá s citem pronikat do duší posluchačů. Šíře umělcovy tvorby je ohraničená téměř dvěma dekádami, nezapomenutelnými alby, jako např. Microgravity (1992), Patashnik (1994), Substrata (1997), nespočtem remixů a zvukových instalací, posouvajících hranice vnímání hudby. Právě jemu vděčíme za to, že se ambient „doposud neproměnil v bylinkový čaj“. Koncert proběhne v rámci nového projektu s názvem MUSIC INFINITY, jehož hlavní ambicí je zprostředkovat posluchačům premiérová setkání s tvorbou vybraných projektů světové alternativní scény. 19. 1., 19.30, Palác Akropolis, Praha.

 

Orchestrální koncert

Moravská filharmonie Olomouc zařadila na svůj koncert v Brně vedle Rapsodie – koncertu pro violu od Bohuslava Martinů (se sólistkou Veronikou Lenártovou) a Obrázků z výstavy Modesta Petroviče Musorgského také Symfonii Crucifixus od mladé skladatelky Jany Bařinkové. Ta se stala mimo jiné vítězkou loňského ročníku soutěže Musica Nova. Orchestr dirigují Emil Skoták, Dan Kalousek, Jakub Žídek. 19. 1., 19.30, Besední dům, Brno.

 

Pražské kytarové kvarteto

Pražské kytarové kvarteto bylo založeno v roce 1984 na pražské konzervatoři. Kvality souboru inspirovaly řadu vynikajících českých i zahraničních skladatelů ke zkomponování děl (J. W. Duarte, Š. Rak, J. Morel...). Dalším, neméně bohatým zdrojem repertoáru jsou vlastní transkripce skladeb různých stylových období. Na pražském koncertě zazní hudba barokní (Henry Purcell: Král Artuš – suita u opery), romantická (Franz Schubert: Fantasie f moll op. 103, Gabriel Fauré: Pavana op. 50, Isaac Albéniz: Recuerdos de viaje, En la Alhambra, Puerta de tierra) i moderní (Joaquín Rodrigo: Dos piezas caballerescas, Madrigal Danza de Cortesia, Jorge Morel: Rapsodia del Sur, Zdeněk Lukáš: Preludio brevis e rondo). 24. 1., 19.30, Atrium, Praha.

 

Wolfgang Puschnig

Spoluzakladatel slavného souboru Vienna Art Orchestra, saxofonista a flétnista Wolfgang Puschnig patří k nejvýraznějším postavám rakouského progresivního jazzu. V osmdesátých letech spolupracoval s básníkem Ernstem Jandlem. Se svým aktuálním souborem v programu „Chants“ na tuto spolupráci částečně navazuje a věnuje Jandlovi skladbu Poetry. Zpěvačka Linda Sharrock je autorkou textů, jejichž svérázná poetika koresponduje s hudbou v přechodech od lyrických ploch k dynamickému dění. Dále hrají: Franz Hautzinger (trubka), Woody Schabata (vibrafon), Achim Tang (basa), Laurinho Bandeira (perkuse), Reinhart Winkler (bicí). 24. 1., 20.00, Porgy & Bess, Riemergasse 11, Vídeň.

 

Šostakovičovy kvartety

Od narození Dmitrije Šostakoviče letos uplyne sto let. Snad také proto zařadil Český spolek pro komorní hudbu do programu dva z jeho smyčcových kvartetů – vedle symfonií asi nejdůležitější části jeho tvorby. Smyčcový kvartet č. 7 fis moll op. 108 a č. 3 F dur op. 73 zahraje České filharmonické kvarteto. Program doplní Klarinetový kvintet A dur Wolfganga Amadea Mozarta s klarinetistkou Kateřinou Váchovou. 25. 1., 17.30, Sukova síň Rudolfina, Praha.

 

Studio soudobé hudby

Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění připravila koncert ze skladeb studentů a pedagogů. Zazní: Martin Smolka: Zvonění, Arnošt Parsch: Three Blue Poems, Tři zpěvy na básně Janet Salasové, Petr Graham: Secreta, Michal Košut: Svět Jana Zrzavého, Vojtěch Dlask: Písně z pásu, Edgar Mojdl: Paraflů, Markéta Dvořáková: Něco tiše cinká, Ivo Medek: Tance ohňů. Účinkují: Tomáš Ondrůšek, bicí nástroje, Aleš Procházka, bas, Barbara Maria Willi, cembalo, Daniela Velebová, klavír, Musica nova (Petr Pomkla, flétna, Vít Spilka, klarinet, Martin Opršál, bicí nástroje, Petr Hala, klavír), Edgar Mojdl, darbuka, Michal Vojáček, flétna, Markéta Dvořáková, alt, Petr Matuszek, baryton. 25. 1., 19.30, koncertní sál HF JAMU, Brno.

–mk–

 

výtvarné umění

4 + JEDEN

Výstava, kterou připravily Slovenský institut v Praze a Slovenská sekce AICA, představí čtyři výrazné slovenské autorky (Jana Želibská, Emöke Vargová, Pavlína Fichta Čierna, Eva Filová + Ladislav Čarný), jež ve své tvorbě zkoumají otázky rodu v celé šíři individuálních autorských přístupů – od komentářů intimního mikrosvěta až po politický kontext. Kurátorkou expozice je Jana Geržová. Vernisáž 19. 1. v 17.00, Galerie Slovenského institutu, Jilská 16, Praha 1. Výstava potrvá do 6. 2.

 

Bohdan Kopecký: Retrospektiva

Autor (nar. 1928) je představen od raných, dosud neznámých děl přes dnes už klasické obrazy zdevastované krajiny Mostecka z 50. a 60. let až po práce z let sedmdesátých, kdy mu byla prakticky znemožněna výstavní a publikační činnost. Nechybějí ani portréty osobností nebo ojedinělé pohledy do světa vulkánů, které vznikaly při dlouhodobých pobytech na Havajských ostrovech v posledních deseti letech. Mánes (Masarykovo nábřeží 250, Praha 1). Do 29. 1.

 

architektura

Young Blood – I’m a Young „Pollish“ Architect!

Cyklus Young Blood 2004–2006 je zaměřen na monitorování mladé architektonické generace ve středoevropském prostoru – v České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku, Slovinsku a Rakousku. „V našem pojetí je architekt zároveň umělcem, sociologem, filosofem a manažerem. Projekt by měl rozpoutat širší debatu o významu kvalitní architektury v běžném životě a přispět tak k její popularizaci. Očekáváme, že prostřednictvím realizace projektu dojde k vytvoření širší komunikační platformy v oboru,“ tvrdí oficiální anotace. Čtvrtá výstava z cyklu představuje projekty šesti polských architektonických ateliérů, které musí na výstavním prostoru 3,6 metrů krychlových reagovat na větu I´m a Young „Pollish“ Architect! (název každé země záměrně obsahuje pravopisnou chybu). Centre For Central European Architecture (U Půjčovny 4, Praha 1), ccea-info.org. Od 13. 1. do 5. 3.

 

Pocta Ernstu Wiesnerovi

Na současných fotografiích Filipa Šlapala a Ivana Wahly jsou představeny poslední, dosud nepublikované Wiesnerovy realizace z Liverpoolu, dosud neznámé stavby z Brna a objev Petra Pelčáka, editora katalogu, ve Velkém Meziříčí. Na zvukovém záznamu rozhlasového pořadu ke stému výročí autorova narození lze slyšet mezi Wiesnerovými současníky vzpomínat také architekta Vladimíra Karfíka, a dále nedávný rozhovor Petra Pelčáka s Endré Steinerem, architektem židovského původu, který dodnes žije ve Spojených státech a před dvěma lety mu byl udělen čestný doktorát Masarykovy univerzity v Brně. Ernst Wiesner, narozený 1890 v Malackách, jeden z nejvýznamnějších realizujících českých architektů první poloviny minulého století, absolvoval vídeňskou akademii a od roku 1919 žil a tvořil v Brně. Je autorem řady známých brněnských veřejných staveb (1920 – Moravská zemská životní pojišťovna, Mozartova 3; v roce 1922 postavený Guttmannův obytný dům v Údolní ulici, první puristická stavba na území Československa; 1923–25 – Česká banka Union, se zahradou na střeše, Beethovenova 4; 1927 –palác Morava v Divadelní ulici; 1925–30 – brněnské krematorium; 1931 – Moravská banka na náměstí Svobody; z jeho rodinných domů je nejslavnější vila Neumark v Hroznové 19 z roku 1929). Patnáctého března 1939 opustil Ernst Wiesner svou rodnou zemi, zakotvil v Anglii, v Londýně spolupracoval s tamní českou exilovou vládou, po válce se již do Československa nevrátil, zemřel 1971 v Liverpoolu. Galerie architektury, Brno (Starobrněnská 16–18), do 31. 1.

 

tanec

Déjà Donné: Piotr and the Stars of Tut

Premiéra nového představení česko--italského tanečního souboru Déjà Donné, kterou v roce 1996 založili choreografka Lenka Flory a choreograf a tanečník Simone Sandroni. Inscenace balancující na křehké hranici snu, klamu a reality je výpravou do říše fantazie, divadelního světa a každodenního života. Na projektu spolupracoval Pietro Micci, jenž se v minulosti podílel na vystoupeních nizozemské skupiny Dogtroep. Na hudební dramaturgii se podílel Belgičan Gaetan van den Berg. Představení se koná v rámci kulturní výměny České republiky a země Tut a ve spolupráci se čtyřicetičlenným souborem tutských tanečníků, zpěváků a akrobatů pod vedením Piotra Spledowského. S podporou tutského ministerstva tradice a místní kultury a MK ČR. Soubor Déjà Donné má mezinárodní věhlas a diváci Archy jej měli možnost spatřit několikrát, například s představením Aria spinta či In bella Copia. Praha, divadlo Archa, 18. 1. a 19. 1. ve 20.00.

 

televize

19. 1. Fraška – film Petera Bogdanoviche o životě kočovných hereckých společností (20.00, Cinemax); Aberdeen – road movie z Londýna do Norska a zpět do skotského městečka Aberdeen, o znovunalézání zpřetrhaných rodinných vztahů v režii Hanse Pettera Molanda (22.20, ČT 2)

20. 1. Marie Pavlíková – profil operetní a činoherní herečky (13.00, ČT 2); Warm Springs – film v režii Josepha Sargenta vypráví životní příběh amerického politika Franklina Delana Roosevelta (20.00, HBO); Projekt Brainstorm – nahlížet do představ lidí a ovlivňovat emoce umí převratný vynález v americkém sci-fi Douglase Trumbulla (20.00, Cinemax); Malena – intimní portrét a epický příběh režiséra Giuseppe Tornatora z 2. světové války (21.00, Filmbox); Kámoš – norská komedie Mortena Tylduma o čtyřiadvacetiletém Kristofferovi, jehož videodeníky se stanou součástí televizní show (22.35, Filmbox)

21. 1. Lev v zimě – první část dvojdílného snímku Andreie Konchalovského o anglickém králi Jindřichu II. (13.00, ČT 1); Zlatá číše – adaptace stejnojmenného románu Henryho Jamese v režii Jamese Ivoryho (15.45, ČT 1); Moje matka Roma – drama argentinského režiséra Adolfa Aristaraina o stárnoucím spisovateli, který vzpomíná na divoká léta, jež prožil v Buenos Aires, oceněné třemi Stříbrnými kondory (20.00, Cinemax); Brouk v hlavě – secesní fraška Georgese Feydeaua v inscenaci Městského divadla Brno (20.30, ČT 2); Rolando Villazón – dokument z pražského pobytu světového tenoristy (23.00, ČT 2); Zotročení: Příběh Fanny Kembleové – americký film režiséra Jamese Keache o anglické herečce, která v 19. století bojovala proti otrokářství (1.15, ČT 1)

22. 1. Miláček – muzikálová verze románu Guy de Maupassanta (11.55, ČT 2); Paříž – autoři pořadu se zaměřili zejména na autora moderní tváře Paříže, prefekta Haussmanna (13.55, ČT 2); Zikmund řečený Šelma ryšavá – drama posledních dnů císaře Zikmunda, českého a uherského krále, který sčítá svá vítězství a prohry (15.15, ČT 1); Zuzana a Stanislav – další díl z cyklu Manželské etudy po dvaceti letech (20.00, ČT 2); Telefonní budka – komorní thriller v režii Joela Schumachera o muži, který se v telefonní budce stane terčem vyděrače (20.00, HBO); Žádné boží zprávy – španělská komedie si svérázně pohrává s personifikací sil Dobra a Zla i s představou o Nebi a Pekle jako o institucích fungujících na principu moderních ekonomických strategií (23.00, ČT 2)

23. 1. Jan Kaplický – profil architekta (18.00, ČT 2); Souboj vojevůdců: Von Falkenhayn proti Pétainovi – první díl třináctidílného cyklu o významných bitvách 1. a 2. světové války (20.00, ČT 2); Čest a sláva – adaptace románu Karla Michala v režii Hynka Bočana o českém rytíři Ryndovi, který s hrstkou věrných vyráží do sebevražedného boje za čest a slávu (21.00, Filmbox); CQ – debutem Romana Coppoly pokračuje filmový klub věnovaný filmu ve filmu (21.15, ČT 2); Válka Roseových – komediální drama Dannyho DeVita o manželské válce o luxusně zařízený dům (21.40, HBO); Karel II.: Moc a vášeň – čtyřdílný seriál televize BBC, mapující život britského krále (23.05, ČT 1)

24. 1. Poslední let raketoplánu Columbia – film se zabývá vyšetřováním katastrofy a možnostmi, jež NASA měla k tomu, aby astronauty mohla zachránit (20.30, ČT 2); 13. komnata Jana Nedvěda – kdoví, co se v tajné komnatě bývalé hvězdy folku bude skrývat (21.30, ČT 1); Zaklínač – první díl třináctidílného seriálu podle úspěšné fantasy série Andrzeje Sapkowského (22.00, ČT 2)

25. 1. Etruskové: předchůdci starověkého Říma – historický dokument (7.55, Spektrum); Zabijte krále – britská historická freska z anglické občanské války (20.00, ČT 2); Tvář – umělecký snímek Berthy Bay-Sa Panové zobrazuje život mladé Asiatky, jež se ve jménu práva na sebeurčení vzbouří proti tradičním čínským zvykům (20.00, Cinemax); Muž, který prodal Ameriku 2. – dokončení minisérie o speciálním agentovi FBI, který prodal přísně tajné informace Rusům (21.25, HBO); Můj terorista – Julie Cohen-Gerstelová se v osobním příběhu ohlíží za historií Blízkého východu a zjišťuje, že lidé zde dokážou hovořit i jinak než jazykem nenávisti (21.40, ČT 2)

 

rozhlas

19. 1. Boris Lilov: Nápadník – povídka ze sborníku oceněných prací slovenské literární soutěže Poviedka 2005 (16.00, Vltava); François Mauriac: Klubko zmijí – první díl dvanáctidílné četby na pokračování (18.30, Vltava); Jiří Suchý: Poslední štace – černá komedie z repertoáru divadla Semafor (20.00, Vltava)

20. 1. Synagogy Čech, Moravy a Slezska – dokumentární pořad (20.00, Vltava)

21. 1. Rikki Tikki Tavi – na motivy stejno­jmenné povídky Rudyarda Kiplinga napsala Martina Drijverová (13.00, Praha); Fjodor Michailovič Dostojevskij: Bratři Karamazovi – dokončení dvojdílné rozhlasové adaptace (14.00, Vltava); Josef Thomayer: Vznešení žebráci – úryvek z knihy Zápisky lékaře (17.30, Praha); Vincenzo Bellini: Norma– lyrická operní tragédie o dvou dějstvích na libreto Felice Romaniho podle stejnojmenné veršované tragédie Alexandra Soumeta (19.00, Vltava)

22. 1. Dino Buzzati: Stroj – povídka (11.30, Vltava); Sivá princka – původní rozhlasová pohádka Karla Šiktance (13.00, Praha); Romain Rolland – medailon francouzského spisovatele (15.15, Vltava); Achim von Arnim: Kníže Skorobůh a zpěvák Polobůh – novela německého spisovatele (20.20, Vltava); Voltaire: Candide aneb Optimismus – rozhlasová féerie (20.30, Praha); A. W. Reed: Mýty a legendy Tichomoří – první díl pětidílného cyklu (23.00, Vltava); Ladislav Fuks: Nebožtíci na bále – první díl desetidílné četby na pokračování (0.05, Vltava)

23. 1. Sandra Kalniete: V plesových střevíčkách sibiřským sněhem – první díl desetidílné četby na pokračování (11.30, Vltava); Kritický klub – Pavel Janáček debatuje se svými hosty o knize veršů Petra Borkovce Vnitrozemí (16.00, Vltava); Josip Broz Tito: Idol, nebo ničitel? – dokumentární pořad (22.30, Praha)

24. 1. Bob Dylan – dokumentární pořad (17.30, Praha); Koncertní sezona SOČR 2005/2006 – přímý přenos koncertu z Dvořákovy síně pražského Rudolfina (19.30, Vltava); Miloš Štědroň: Justýna aneb Maléry ctnosti – hra na motivy díla markýze de Sada (21.30, Vltava)

25. 1. Hans Küng: Mozart, stopy transcendence – první část třídílných fragmentů z přednášky významného německého teologa (10.00, Vltava); Historický klub: Návrat sudetské otázky – prolog volného cyklu Historie česko-německých vztahů (16.00, Vltava); Mel Calman: Uši – rozhlasová komedie britského autora (21.05, Praha)

–jgr–

 

na poslední chvíli

William Shakespeare: Coriolanus

Méně slavná historická tragédie Williama Shakespeara na scéně Národního divadla. Hra stará 400 let z doby vzdálené dva a půl tisíce let. Zpupnost a arogance demokraticky zvoleného vládce a zbabělost a nestálost lidu. Strmý Coriolanův vzestup a ještě rychlejší pád. Tedy stále aktuální téma. Hlavní postava ve strhující interpretaci Davida Prachaře a překladu Jiřího Joska. Dále hrají Vladislav Beneš, Alois Švehlík, Ladislav Mrkvička, Bronislav Poloczek, Jiří Štěpnička, Ondřej Pavelka, Vlasta Chramostová a další. Derniéra 23. 1. v 19.00.

–kk–

 

jgr – Jiří G. Růžička / jj – Jan Jiřík / kk – Karel Katarovic / mk – Matěj Kratochvíl / rg – Roman Gazdík / vb – Věra Becková