divadlo
Vánoční vzpomínka v Divadle v Celetné
Truman Capote (1924–1984), americký spisovatel a novinář, se proslavil svým bouřlivým životem, záhadnou smrtí, mileneckým vztahem s Andym Warholem a především románem Chladnokrevně. Méně známé je jeho poslední dílo – Music for Chameleons. A právě do této sbírky povídek patří také Vánoční vzpomínka – křehký příběh vymykající se představě o „nonfiction novel“ – žánru, jehož je Capote zakladatelem. Autor se v něm vrací do svého dětství. Dětskýma očima popisuje Vánoce se svou sestřenicí Sookie, svéráznou a o mnoho let starší dámou: společnou přípravu dárků, pečení koláčů a další významné maličkosti. V Divadle v Celetné se podařilo atmosféru knížky přenést na jeviště. Každý návštěvník dostane hned při příchodu teplý čaj a voňavý koláč, který si může vychutnat při představení (vedle hudby Michala Pavlíčka a kreseb Michaely Pavlátové). V roli sedmiletého Capotea se představí Bořivoj Návrátil, stařenku Sookie hraje Tatiana Vilhelmová, režie Jakub Špalek. 20., 21. a 23. 12., vždy ve 21 hodin.
–kv–
Modrá z džín je sepraná, já vím
Tak se měla na návrh Vlasty Chramostové jmenovat její benefice v divadle Kolowrat. Inscenátoři se raději přidrželi původně zamýšleného názvu Tři životy, píseň Michala Tučného ale divadelní zpověď této herečky přesto rámuje. Vlasta Chramostová oslavila 17. listopadu osmdesáté narozeniny a ve svém životě, od dějin neoddělitelném, sama vidí tři etapy – „život herecký, disidentský a život návratů“. V tříhodinové inscenaci se vrací k jeho rozhodujícím momentům a lidem, uvažuje o nich a vypráví svůj silný příběh. Jako leitmotiv jí přitom slouží monolog z Rostandova Cyrana z Bergeraku. Na komorní scéně Národního divadla vystupuje spolu s Davidem Prachařem a Kateřinou Holánovou. 21. 12. v 19.00.
–vmk–
Ředitelé na Zábradlí
Divadlo Na zábradlí připravilo těsně před Vánocemi hru francouzského herce, režiséra a dramatika Daniela Besseho Ředitelé. Podobná tematika, prostředí vrcholného managementu a především mezilidské vztahy, které jsou jím determinovány, se v DNZ objevilo už v inscenaci PUSH-UP. Francouzskou komedii Ředitelé, autorův dramatický debut, který hned v roce 2001 získal dvě prestižní domácí ceny, připravuje pro divadlo režisérka Mária Záchenská, která tentýž text překládala do slovenštiny pro inscenaci Malé scény Slovenského národního divadla. V její režii se v české premiéře 21. 12. v 19.00 představí David Švehlík, Igor Chmela, Josef Polášek a další.
–ah–
film
Prázdniny
Snadno čitelný dějový vzorec nenáročné vánoční romantické komedie. Dvě ženy středního věku, jedna za oceánem (prosluněná Kalifornie), druhá z matičky Evropy (sychravý Londýn) se momentálně zmítají v citové krizi. Chlapi je nechtějí, přehlížejí či dokonce podvádějí, a proto se Amanda (Cameron Diazová) i Iris (Kate Winsletová) domluví po e-mailu, sednou do letadla a jednoduše si vymění své byty… Problém je v tom, že muži číhají za každým rohem a v každém zákoutí, zeměkoule dýchá testosteron a v nových destinacích si na naše hrdinky již brousí zuby dva vypečení mladíci (Jude Law + Jack Black). Romantické komedie režisérky Nancy Meyersové jsou postavené z neotřelých žánrových prvků (Po čem ženy touží: muž, který slyší, co si ženy myslí; Lepší pozdě nežli později: love story v menopauze) a také z kvalitních hereckých výkonů. Pro Prázdniny sice Meyersová získala zvučný herecký čtyřlístek, o neotřelosti dějového schématu je ovšem nutné přinejmenším pochybovat. Premiéra 21. 12.
–jj–
Déjà vu
Na to, že by se Tony Scott příliš málo filmařsky vyjadřoval, si jeho fanoušci stěžovat nemohou. Jen za posledních devět let to bylo pět akcemi přesycených celovečerních filmů, které doplňují ještě dva krátkometrážní. Snímek, do něhož obsadil režisér opět Denzela Washingtona, se, pokud jde o přemrštěnost vizuálních akcí, uskrovnil, dokonce se snaží být i něčím víc, snad po vzoru 12 opic Terryho Gilliama. Premiéra 28. 12.
Aero o Vánocích
Minipřehlídka v pražském kině Aero (Biskupcova 31, Praha 3) se pokusí uspokojit výběrem filmů ty, kterým se obecná přeslazenost pohádkami a jinými laskavými a hezkými snímky Vánoce spíše protiví. V sobotu 23. 12. od 18.00 tak můžete zhlédnout brilantně antisváteční dílo Terryho Zwigoffa Santa je úchyl, český klenot Spalovač mrtvol a novou verzi hororu Satan přichází. Na Štědrý den přesně o půlnoci se uskuteční projekce Život Briana uskupení Monty Python.
–lg–
Flirtování
Tématem přednášky Videoklubu rumunské pantomimy a nonverbálního divadla, která se uskuteční 22. 12. v 17.30, je Erotika a nonverbální divadlo – metafory lásky v pantomimické řeči. V promítácím sále Katedry divadelní vědy FF UK (nám. Jana Palacha 2, Praha 1) se bude promítat představení Flirtování.
Chorvatský videoart
Ve čtvrtek 21. 12. od 20.30 můžete v pražském kině Světozor (Vodičkova 41, Praha 1) vidět výběr ze současného chorvatského videoartu, nazvaný Glo(bal)kální reality: bytí uvnitř na okraji. Uvádí Antonia Majača.
hudba
Samson et Dalila
Před Vánocemi, 21. 12. přichází pražské Národní divadlo s premiérou nejznámější opery francouzského skladatele C. Saint-Saënse Samson et Dalila, která zásluhou Franze Liszta zazněla s velkým ohlasem poprvé ve Výmaru 1877 a posléze dobyla Paříž a celou Evropu. Biblický příběh lásky a nenávisti, zrady a lsti z období střetnutí Hebrejců s Filištíny byl naposledy ve svém operním zpracování v pražském Národním divadle uveden roku 1933. Nová inscenace počítá s trojím obsazením hlavních úloh v čele s takovými jmény jako Marina Domašenko-Jakovleva, která hostuje s Dalilou i v newyorské MET, a se Stevenem Harrisonem, Sergejem Ljadovem či Sergejem Larinem v roli Samsona. Hudební nastudování bylo svěřeno Oliveru Dohnányimu, který stane za dirigentským pultem. Na scéně Jozefa Cillera se režie ujal Marián Chudovský. Premiéra je očekávána se zvědavostí, jak se pražský tým vyrovná s inscenačně nesnadným kusem a jeho oratorně pojatými rozsáhlými sborovými partiemi.
Vánoční koncerty
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK uvádí tři koncerty v kostele sv. Šimona a Judy (Dušní ulice, Praha 1): 21. 12. v 19.30 Od klasiky k filmové hudbě – večer věnovaný tvorbě Dalibora C. Vačkáře, syna skladatele Václava Vačkáře. Uslyšíme Quintetto giocoso pro dechový kvintet v podání Pražského dechového kvinteta, Modlitbu padlého vojáka pro trubku a varhany a Symfonické scherzo pro orchestr předvede Komorní orchestr pražských symfoniků s dirigentem Janem Chalupeckým. Ve druhé polovině večera zazní hudba z filmů Anděl na horách, Slečna od vody a Tajemství krve. 25. 12. v 19.30 se koná vánoční koncert vokálního souboru Linha Singers s názvem Čas radosti nastal, v němž uslyšíme dnes už klasické vokální transkripce instrumentálních skladeb velkých světových mistrů a Pastorely starých českých „kantorů“. Další vánoční koncert Barokní vánoce se uskuteční 26. 12. v 16.00 a orchestr v něm zahraje Ars instrumentalis Pragensis Triovou sonátu G dur BWV 1039 J. S. Bacha, Čtyři staré vánoční písně, Tři koledy známého mykologa a skladatele V. Hálka a Triovou sonátu č. 5 F dur J. Dismase Zelenky. Po přestávce předvede Pražský katedrální sbor a orchestr Českou mši vánoční „Hej mistře…“ J. J. Ryby, kterou v dnešní době slýcháme nejčastěji v úpravě pro velký symfonický orchestr. Provedení v rámci „Barokních vánoc“ se snaží přiblížit zvukové podobě, v jaké mohla „Rybovka“ znít na malém kůru rožmitálského kostela.
–vz–
Ryba a Bodnár
Janáčkova filharmonie Ostrava se rozhodla nabídnout také možnost srovnat provedení České mše vánoční J. J. Ryby. Vedle klasického „Hej mistře…“ zazní na koncertě také premiéra Malé vánoční mše pro dětský sbor a orchestr současného slovenského skladatele Norberta Bodnára. Diriguje Lubomír Mátl. 21. a 22. 12., 19.00, Společenský sál Domu kultury města Ostravy (28. října 124).
Händel/Mozart: Mesiáš
Konečně se přiblížil závěr roku věnovaného Mozartovi. Česká filharmonie se jej rozhodla uzavřít netradičně: oratoriem Mesiáš Georga Fridricha Händela – v Mozartově úpravě. Tu si v roce 1789 objednal jeho přítel a mecenáš baron van Swieten. Podle některých dohadů má i van Swieten významný podíl na hudební podobě Mozartovy verze. Řada částí byla zkrácena a zvuk byl modernizován podle požadavku doby: Ke smyčcům přidal Mozart dechové nástroje, pozměnil harmonii a přikomponoval nové hlasy. Místo původního anglického textu také použil německý překlad. Česká filharmonie provede Mesiáše pod taktovkou Rolfa Becka. 21. a 22. 12., 19.30, Dvořákova síň Rudolfina (Alšovo nábř. 12, Praha 1).
Na opery do Berlína
Pokud vám nevyhovuje nabídka českých operních domů, můžete se vydat do Berlína. Zcela nová, tedy s letošním datem, je opera Johna Adamse A Flowering Tree (Kvetoucí strom). Jde o pohádku plnou symbolů, v níž se Adams snaží navazovat na Mozartovu Kouzelnou flétnu. Libreto napsal Adams společně s Peterem Sellarsem podle staré lidové indické pohádky a indické poezie. Diriguje Sir Simon Rattle. 21. a 22. 12., 20.00 (Herbert-von-Karajan Strasse 1). něco starší je opera Kurta Weilla Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny (Vzestup a pád města Mahagonny) na text Bertolta Brechta, kterou uvádí Komische Oper Berlin v režii Andrease Homokiho a pod taktovkou Kirilla Petrenka. 29. 12., 19.00 (Behrenstraße 55–57).
Deutsche Oper Berlin hraje Janáčkovu Lišku Bystroušku s Manuelou Uhlovou v titulní roli a v barvené a pohádkové režii Kathariny Thalbachové. 25. 12., 14.30 a 18.00 (Bismarckstrasse 35).
Pokud budete chtít v Berlíně oslavit příchod nového roku, můžete tak na důstojné úrovni učinit na koncertě, který diriguje opět Sir Simon Rattle a na němž dále vystoupí Mitsuko Uchida (klavír), Camilla Nylundová (soprán), Laura Aikinová (soprán) a Magdalena Kožená (mezzosoprán) za doprovodu Berlínských filharmoniků. Na programu bude Richard Strauss: Don Juan, Finále z prvního dějství a závěrečný duet z třetího dějství Růžového kavalíra a Mozartův Klavírní koncert č. 20 d moll. 31. 12., 17.15 (Herbert-von-Karajan Strasse 1).
–mk–
výtvarné umění
Zbyněk Sedlecký v Gandy Gallery
Zbyněk Sedlecký (1976), absolvent brněnské FaVU VUT (prof. Jiří Načeradský) a pražské AVU (prof. Jiří Sopko), se od začátku svého uměleckého působení věnuje výhradně malbě. Postupným ověřováním určité vztahovosti mezi zvoleným ústředním námětem obrazu a jeho rámcem došel k bravurnímu zvládnutí jednoho z nejproblematičtějších bodů malby vůbec – spojení lidské figury a krajinného rámce. Sedlecký si zvolil za téma bratislavské výstavy filmový scénář – Screenplay. Napětí je vloženo mezi předlohu – (náhodný) fotografický snímek a její malířskou interpretaci – obraz. Ta se odehrává ve třech stanovených „filmových“ situacích – 1. obrazový scénář (děj rozehrávaný prostřednictvím figur), 2. exteriéry (prostorové situace – městská krajina, dálnice apod.), 3. filmová okna (záběr na detail auta apod.). Kombinace těchto tří komponentů vyvolává v divákovi pocit příběhu. Sedlecký se malbou přibližuje k dokonalé reflexi „divnosti“, spojené s kolováním vizuálních informací, jejich schémat a šablon. Malba tu zachycuje „nic vytržené z kontextu“, prefabrikovaný obraz, pracuje s otisky otisků, nebo jinak – s dějovými kopiemi. Nedílnou součástí malby se stává její proměnná instalace, vázaná na konkrétní prostor. Výstavu lze vidět v bratislavské pobočce Gandy Gallery (Panenská 30) do 10. 2. 2007.
–pev–
televize
Transport z ráje
Na námět knihy Noc a naděje Arnošta Lustiga natočil v roce 1962 Zbyněk Brynych drama krátkého časového úseku, kdy se v terezínském ghettu připravoval transport do koncentračního tábora. Jeho pohled je jakoby nezúčastněný, na rozdíl od pozdější Němcovy adaptace Démanty noci. V ghettu má divák možnost potkat více než desítku rovnocenných postav, které mají předtuchu smrti a snaží se s ní po svém vypořádat. Nahlédne také do německých řad, do příprav transportu, do chladného „řízení osudu“. Herecké výkony, svícení a kompozice (za kamerou stál Jan Čuřík) radikálním způsobem posilují účinek filmu. Nepříjemnou atmosféru ghetta však umocňuje především neustálé přepočítávání Židů, kdy německy vyřčené číslovky se překrývají, násobí nárazy o stěny a o sebe samy. I přes neindividuálnost děje je film ryze komorní a intimní výpovědí o jednom dni, který pro stovky lidí znamenal cestu vstříc smrti. 21. 12., 21.40, ČT 2.
–lg–
Hudba v televizi
Během podzimu vysílala Česká televize seriál Pandurango, věnovaný mapování hudby celého světa. Nyní zařazuje záznam koncertu z Letní filmové školy v Uherském Hradišti, který symbolicky završí tuto expedici a svede dohromady hudebníky různých kontinentů. Huun Huur Tu z Tuvy na hranici Ruska a Mongolska předvedou alikvótní zpěv a melodie pro jízdu na koni stepí, na japonské bubny taiko udeří Joji Hirota, africké rytmy přiveze skupina Adesa a Latinskou Ameriku zastoupí kubánští Son Caliente. Transglobální hudební fúzi představí domácí skupina G8. 27. 12., 22.15, ČT 2.
–mk–
Sex, lži a video
Režisér Steven Soderberg nastoupil svou dráhu režiséra velkolepě, s komorním snímkem Sex, lži a video získal v roce 1989 cenu pro nejlepšího režiséra na filmovém festivalu v Cannes. Díky tomu se stal jednou z ikon amerického nezávislého filmu devadesátých let a o svých kvalitách přesvědčuje i produkcemi z poslední doby (např. Bublina, viz A2 č. 33/2006). Ve své prvotině sleduje mladého muže (vynikající James Spader), který má zvláštní „úchylku” – natáčí ženy, jež mu na kameru vyprávějí o svých sexuálních problémech. Díky jeho nahrávkám tak pronikáme do soukromí zpovídaných, ale také zpovídajícího. 29. 12., 20.00, Cinemax.
–jgr–
rozhlas
Rozhlasové Vánoce
Zdá se, že povídka Edgara Dutky Vánoční balíček má vánoční atmosféru pouze ve svém názvu. Příběh – road movie – se totiž odehrává v Austrálii, kde se v dáli modrá Pacifik a teploměr ukazuje bezmála padesát stupňů. Hlavní postava, němý stopař bez peněz i pracovního povolení, si chce splnit svůj sen o svobodě a snaží se překonat tisíce kilometrů, aby mohl žít v harmonii pouze s termity a krokodýly. Ale setkání se svatým Janem ho nakonec dovede úplně někam jinam… 21. 12., 16.00, Vltava.
Spolu s hlavním hrdinou Dickensovy povídky Vánoční koleda se vypravíme do světa duchů, abychom prožili minulý, současný, ale i budoucí Boží hod a zamysleli se nad svým konáním. 23. 12., 13.05, Praha.
Satirický fejeton Jaroslava Haška Když bolševici zrušili Vánoce je jedním z jeho neznámých textů. Vyšel poprvé roku 1917 v časopise Čechoslovan, ale jedná se o typický příklad fejetonu, který je zároveň aktuální i nadčasový. Autor zvládne zkritizovat bolševiky, církev, rakouské vojáky a vlastně i sám sebe. I když nebyl „den narození Krista nikdy naurčito zjištěn“, jak praví Hašek, tak se v tomto čase můžeme radovat a veselit, protože třeboňští kapři letos neskončili ve vojenských konzervách. 23. 12., 17.30, Praha.
–lds–
ah – Anna Hejmová / jgr – Jiří G. Růžička / jj – Jan Jílek / kv – Kateřina Veselovská / lds – Lenka Dombrovská Slívová / lg – Lukáš Gregor / mk – Matěj Kratochvíl / pa – Petr Andreas / pev – Petr Vaňous / vmk – Veronika Musilová-Kyrianová / vz – Vít Zavadil