Servis

literatura

Literárněvědné fórum

Ústav pro českou literaturu AV ČR pořádá vždy poslední čtvrtek v měsíci přednáškový cyklus Literárněvědné fórum. Program na první pololetí 2006 je následující: 23. 2. se mladí rozzlobení editoři Jiří Flajšman a Michal Kosák zajisté kriticky vysloví k novému vydání příručky Editor a text; 30. 3. přední český naratolog a literární vědec Jiří Trávníček přednese příspěvek Kognitivní věda a literární teorie; 27. 4. rusista Tomáš Glanc pouvažuje, Kudy vpravit autora do literární vědy/historiografie; 25. 5. bude Josef Fulka interpretovat Poeovu povídku Odcizený dopis na základě myšlení filosofa Derridy a u nás málo známého, avšak pro francouzský poststrukturalismus zásadního psychoanalitika Lacana; 29. 6. se uskuteční panelová diskuse s V. Färberem, M. Jarešem, L. Machalou a okruhem přispěvatelů časopisu Tvar, kteří se ohlédnou za literární produkcí loňského roku. Zasedací síň ÚČL AV ČR, Na Florenci 3, Praha 1, 2. patro, od 17.00.

–jh–

 

divadlo

Přehlídka sólové tvorby pro děti 2006

Tento čtvrtek, 23. 2., začíná v Praze čtvrtý ročník mezinárodní přehlídky sólové tvorby loutkářů ze zemí Visegrádské čtyřky. Tentokrát se občanské sdružení Xaver, které přehlídku pořádá, chce více zaměřit na tvůrce z nezávislého loutkového divadla. Hlavní snahou tohoto výběru je zpřístupnit dětskému publiku netradiční a experimentální podoby tohoto umění. Přehlídka nabízí také dvě dílny, které seznámí nejmenší diváky se zákulisím divadla a umožní jim kreativně se vyjádřit k právě zhlédnutým představením. Na páteční odpoledne je pak připravena beseda o současné situaci loutkového divadla v zemích V4 za účasti zahraničních hostů (Malý sál Divadelního ústavu, Celetná 17, Praha 1, od 17 hodin). Přehlídka se koná v Maďarském kulturním středisku a divadle Minor. Více informací, včetně podrobného programu přehlídky: divadlo.cz/xaver

 

OST-RA-VAR 2006

Jubilejní, již desátý ročník festivalu ostrav­ských činoherních divadel OST-RA-VAR začíná dnes v severomoravské metropoli a bude trvat až do neděle 26. 2. Festival, jenž původně vznikl jako několikadenní nabídka reprezentativního průřezu tvorbou ostravských profesionálních divadel za poslední rok, si velmi záhy našel své přední místo mezi českými divadelními festivaly. Určitě stojí za to se do Ostravy vypravit: divadlo zde skutečně žije a tamní divadelníci chtějí slyšet, co si o jejich tvorbě diváci myslí (v rámci festivalu se konají kritické semináře). Festival pořádá činohra Národního divadla moravskoslezského ve spolupráci s Komorní scénou Aréna, Divadelní společností Petra Bezruče a Divadlem loutek. Více informací, včetně podrobného programu festivalu: ndm.cz/ostravar.php.

 

Jiří Pastýř: Smutek Sebesám

Českému divadlu stále schází původní dramatika a inscenace, jež by se divadelním jazykem vyjadřovaly k životním postojům gayů a leseb. Dokonce ani vlna zahraniční dramatiky, jež se přes naše jeviště převalila (např. M. Ravenhill, S. Kane či I. Villqist ad.), takovou potřebu u našich divadelníků nevyvolala ­– v současné době lze například v Praze zhlédnout pouze jednu původní inscenaci na toto téma: Sonety temné lásky, inspirované životem F. Garcíi Lorky, v podání mezinárodní skupiny Farma v jeskyni. Tento pátek a sobotu k zmíněné inscenaci přibude dramatizace deníkové montáže Jiřího Pastýře Smutek Sebesám. Strhující zápisky mladého homosexuála o trnité cestě jinakosti připravilo a v režii Romana Macha a dramaturgii i dramatizaci Zdeňka R. Šturmy uvádí nezávislé Divadelní studio Stará hasička, Brno.
24. a 25. 2. od 19.30.

 

Bolero/príbeh matky

Tento víkend se v Česku (nejprve v Praze, pak v Liberci) představí nová divadelní formace známého slovenského choreografa Jána Ďurovčíka, který na sebe upozornil již v bratislavském Divadle tanca, kde propojoval moderní tanec s prvky klasické činohry. Inscenace Bolero/príbeh matky je jeho nejnovější projekt, připravený u příležitosti vzniku Slovenského Divadla tanca, a krom Slovenska s ním soubor vystoupil v Evropě i v zámoří. Ďurovčík opět míchá divadelní žánry, aby publiku převyprávěl silný příběh matky, která se musela rozhodnout mezi dvěma svými dětmi. V hlavní roli vystoupí Anna Javorková. Slovenské Divadlo tanca vystupuje v Divadle v Dlouhé v Praze25. 2. od 19 hodin a v Šaldově divadle v Liberci 26. 2. od 19 hodin.

–ir–

 

festival

Losar 2006 – Oslava tibetského Nového roku

V úterý 28. 2. se bude v pražské Baráčnické rychtě slavit tibetský Nový rok. Vystoupí skupiny Činna s Janou Vébrovou, Posmrtné zkušenosti a crossoverové Zahraa. Atmosféru před obřadem za štěstí v roce ohnivého psa v provedení tibetského mnicha symbolicky naladí ohnivá show skupiny Plameňáci. V rámci programu se budou promítat dokumentární filmy o slepecké škole ve Lhase a tibetské videoklipy. Večerem provádí Marek Vašut. Baráčnická rychta, Tržiště 23, Praha 1 – Malá Strana. Vstupné 150 Kč, studenti 100 Kč, celý výtěžek bude věnován slepecké škole ve Lhase. Informace na potala.cz.

 

film

Fimfárum 2

Animovaný snímek Fimfárum Jana Wericha (2002) sklidil slušný ohlas, a tak tu máme po čtyřech letech další polínko do nůše mistrových pohádek. Kromě Aurela Klimta a Vlasty Pospíšilové nyní režírují i Jan Balej a nestor české animace Břetislav Pojar (Potkali se u Kolína, Balablok). Rozšířil se také počet výtvarníků: Petra Poše a Martina Velíška doplnili Pavel Koutský (držitel čtyř Stříbrných medvědů a jednoho Zlatého za Curriculum vitae) a sám režisér Jan Balej. Uvidíme tentokrát pohádky: Tři hrbáči z Damašku (Klimt), Paleček (Pojar), Tři sestry a jeden prsten (Pospíšilová) a Moře, strýčku, proč je slané? (Balej).
Premiéra 23. 2.

 

Gejša

Druhý film režiséra a slavného broadwayského choreografa Roba Marshalla (Chicago) vypráví příběh dívky Sayuri (Zhang Zhiyi), která je ve věku devíti let prodána do nevěstince, a její kariéru gejši. Už bestsellerová knižní předloha je velmi melodramatická. Marshall se rozhodl tímto směrem pokračovat a raději než temnými úskalími osudu opravdových gejš nás provádí rozkošnou vizuální krajinou, jejíž mnohé záběry by mohly sloužit i coby tabla. Film se odehrává v Japonsku a je mluvený v angličtině. Ještě paradoxnější je, že do hlavních rolí nebyly obsazeny Japonky, ale největší hvězdy čínského a hongkongského filmu. Střední generaci zastupují Michelle Yeoh a Gong-Li, tu mladou Zhang Zhyi. Film je v současnosti nominován na Oscara v kategoriích nejlepší kamera, hudba, kostýmy, zvuk, střih zvuku a výprava. Premiéra 23. 2.

–rg–

 

hudba

Jazzové inspirace v orchestru

Moravská filharmonie Olomouc sestavila program ze skladeb spojujících evropskou vážnou hudbu a jazzové inspirace. Na programu jsou skladby Bohuslava Martinů (Kuchyňská revue), Miroslava Kokošky (Koncert pro marimbu, housle a orchestr), Pavla Blatného (Play Jazz, Play Rock, Play New Music) a George Gershwina (Rhapsody in Blue). Na marimbu hraje Ladislav Bilan, Moravskou filharmonii Olomouc diriguje Petr Vronský. 23. 2., 19.00, Reduta, Horní náměstí 23, Olomouc.

 

Arnošt Parsch

Státní filharmonie Brno uvede skladbu Most brněnského skladatele Arnošta Parsche. Skladba má všeříkající podtitul „metamorfózy nápěvu z Ugaritu a fragmentů etnické hudby z celého světa pro orchestr“. Program doplní Symfonie  č. 7 Ludwiga van Beethovena a La Valse, taneční báseň Maurice Ravela. Orchestr řídí Aldo Ceccato. 23. a 24. 2., 19.30, Janáčkovo divadlo, Brno.

Freetime Fest

Mezinárodní festival věnovaný free jazzu a improvizaci. Jedinečné propojení člověka, techniky, času a prostoru. Mistrné ovládání elektroakustických hudebních nástrojů v podání světových špiček v oboru improvizací, podpořené originálními projekcemi zdánlivě náhodného uspořádání geometrických obrazců, které jsou výsledkem striktního vizuálního generování matematických nelineárních rovnic. Vystoupí skupina Free Time (CZ/SK/UK) a hosté: Robin Jones (UK), Steve Waterman (UK), Tőnu Naissoo (Estonsko), Steve Kershaw (USA). 23. 2., 21.00, Divadlo Pod Lampou, Plzeň.

 

Pierre-Laurent Aimard

Jeden z nejlepších současných klavíristů v oblasti vážné hudby vystoupí v Praze. Na programu jsou Symfonické etudy Roberta Schumanna a Preludia Clauda Debussyho. Nejzajímavější položkou je ovšem cyklus Jatékók (Hračky) asi nejvýznamnějšího ze současných maďarských skladatelů, Györgye Kurtága. 25. 2., 19.30, Dvořákova síň Rudolfina, Praha.

 

Sperm Festival

Festival, který se kromě pozoruhodného názvu honosí také podtitulem Plodné cesty hudby a ostatních médií, přináší českému publiku možnost doplnit si mezery v osobních kontaktech s představiteli aktuálních trendů v elektronické hudbě, v níž se taneční rytmy mísí s vlivy jazzu nebo rocku a především s neomezeným experimentováním. Mezi hlavní hvězdy festivalu se zařadí němečtí průkopníci elektronicko-kytarové fúze The Notwist, britský techno-soulový bavič Jamie Lidell s vlastním VJem, americký breakcoreový experimentátor Kid606 nebo rakouští Radian, jejichž hudba bývá charakterizována jako „elektroakustický minimalismus“. Prostor dostanou i domácí interpreti. Zpěvačka Monika Načeva se představí se svým novým projektem, v němž ji doprovází DJ Five. Jinou dámu, Ridinu Ahmed, doprovodí hudebník Floex. Své divoké koláže zvuků představí Karaoke Tundra & DJ Spinhandz, Ježíš táhne na Berlín nebo slovenští Poo. Dále jsou na programu: The Complainer, Palsecam, Barbara Idijot, Michal Mariánek, Mateřídouška, Tigrics, Rupert Huber, Digitonal či Machine Funck. Za gramofony se objeví DJs Bomb Mitte Soundsystem, Bruce McClure, Jeff Milligan, Josef Sedloň, Yukimura, Nika 77 nebo Stanzim. To vše se bude odehrávat na třech hudebních scénách a jako oddychový koutek poslouží kino. 25. 2., 20.00, Klub Abaton, Praha.

 

Musica Polonica Nova

Tento týden ještě lze navštívit druhou polovinu festivalu Musica Polonica Nova, který nabízí přehled aktuální tvorby polských skladatelů mladších i starších generací. Polská hudba představuje velice živou scénu, na níž se vedle tradičních a „akademičtějších“ přístupů projevují různé nadstylové pokusy. V pátek 24. 2. budou znít smyčcové kvartety (Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki, Andrzej Kwieciński), elektrická kytara (Tech-no Orchestra) i opery (Tomasz Praszczałek – Ester, Karol Szymanowski – Hagith) a maraton ukončí soubor Kawalerowie Błotni. 25. 2. provede akustický soubor Nonstrom průřez aktuální hudbou (Krzysztof Knittel, Paweł Mykietyn, Dobromiła Jaskot), následovaný nabídkou elektroakustických kompozic a improvizací (Paweł Hendrich Michał Talma-Sutt Andrzej Bauer/DJ Lenar). 26. 2. zahájí smyčcové Trio Artis (Krzysztof Penderecki, Zbigniew Rudziński, Henryk Mikołaj Górecki), následované koncerty orchestrálními (Witold Lutosławski, Wojciech Kilar, Mikołaj Górecki, MaciejJabłoński). Více na musicapolonicanova.pl.

 

Dvě premiéry

Pražská komorní filharmonie zařadila do své orchestrální řady dvě premiéry děl českých autorů. Jan Málek napsal koncertní árii na Dantova slova pro baryton a orchestr Amore e’l cor gentil, Sylvie Bodorová Koncert pro klavír a orchestr. Jako sólisté se představí Roman Janál (baryton) a Martin Kasík (klavír). Program doplňuje Symfonie č. 2 C dur, op. 61 Roberta Schumanna. Orchestr diriguje Zbyněk Müller. 27. 2., 19.30, Dvořákova síň Rudolfina, Praha.

–mk–

 

výtvarné umění

Vladimír Havlík, David Jedlička – Duel

Výstavou Davida Jedličky a Vladimíra Havlíka začíná provoz neobvyklého prostoru „36“ v parku olomouckého Výstaviště Flora. Malá stavba s prosklenou výlohou bude určena ke komunikaci s návštěvníky areálu. Jedlička s Havlíkem reagovali na charakter „36“ vtipem typu „reality show“. Kolemjdoucí mohou hlasovat prostřednictvím sms zpráv a e-mailů, čí dílo je víc oslovuje. Pokud skóre bude vyznívat v něčí neprospěch, může autor vyměnit své dílo za lepší. 36, Olomouc,do 13. 3.

 

The Snow Show 2006

The Snow Show je každoroční výstava umění z ledu. Od roku 2000 se umělci setkávají s architekty a společně staví landartová díla. Letošní ročník se odlišuje svým spojením s olympijskými hrami v Turínu. Proto se týká sportu. Že se nejedná jen o účelovou atrakci pro davy sportovních fandů, snad dokládá seznam zúčastněných dvojic: Kiki Smith a Lebbeus Woods, Yoko Ono a Arata Isozaki, Carsten Höller a Williams & Tsien, Daniel Buren a Patrick Bouchain, Paola Pivi a Cliostraat nebo Jaume Plensa a Norman Foster. The Snow Show 2006 (thesnowshow.com), Sestriere, Turín, Itálie. do 19. 3.

–jpt–

 

Carl Unger (1915–1995): Variace

Horní Belveder ve Vídni představí jednoho z klasiků rakouské malby. Carl Unger studoval na vídeňské akademii v ateliéru Herberta Boeckla. Od roku 1949 je autorovo působení úzce spjato s dnešní vídeňskou vysokou školou užitého umění (Universität für angewandte Kunst), kde se v letech 1963–85 ujímá vedení ateliéru malířství, grafiky a malby na sklo. V letech 1971–75 zastával také post rektora školy. Autor se řadí ke generaci umělců, jejichž nástup na uměleckou scénu je silně ovlivněn zásadní historickou událostí a skepsí, která ji provázela – koncem druhé světové války. Unger patří mezi zakládající členy a dlouhodobé aktivisty tzv. vídeňského Art Clubu. První desetiletí jeho tvorby jsou ve znamení vyrovnávání se s předválečnými modernistickými uměleckými proudy. Nejprve Unger vlastním způsobem reflektuje některé výsledky kubismu a geometrické abstrakce. Později do jeho díla vstupují vlivy gestické abstrakce a informelu. Ústředním tématem autorovy tvorby zůstává krajina: „Je to jako kaleidoskop, dívám se skrz a krajina se mi sama rozkládá, skládá a abstrahuje,“ říká ke svému dílu umělec. V našem prostředí je malbě Rakušana Carla Ungera velmi blízké abstraktní dílo moravského malíře Vladimíra Vašíčka (1919–2003), v kontextu světovém poválečná abstrakce Nicolase de Staëla (1914–1955). Retrospektivní výstava ve vídeňském Horním Belvederu (Oberes Belvedere) trvá od 22. 2. do 4. 6.

–pev–

 

Pilar Suárez-Palaciosová: Ozvěny ztraceného času

Čas od času dorazí do Prahy výstavy i ze země tak přitažlivé, ale současně stále ještě málo dostupné, jako je Peru. Poměrně nedávno (roku 2001) jsme mohli vidět výstavu peruánského stříbra a předtím (1999) jeden z objevů 20. století – hrobku pána ze Sipánu (v Muzeu hl. m. Prahy). Ale jen výjimečně dochází k výstavám peruánského moderního nebo současného umění (Sabogal v Klementinu v r. 1990, popř. ještě dříve Alberto Quintanilla). Tentokrát se v Praze představuje mladá malířka Pilar Suárez-Palaciosová. Její výstava v konírně Martinického paláce (Hradčanské náměstí 8, Praha 1, do 8. 3.) nese název Ozvěny ztraceného času a je ukázkou toho, jak jsou jednotlivé etapy výtvarného umění navzájem propojeny. Absolventka Vyšší státní školy výtvarných umění v Limě totiž záměrně volí návaznost na staré kultury, konkrétně na nám známý poklad hrobky pána ze Sipánu, reprezentující vrchol předincké močické kultury. Nejde jí o pasivní přebírání symboliky či dokonce tvarosloví, ale o inspiraci některými prvky ikonografickými, celkovou barevností, poměrně střízlivou a trochu dekorativní, a dalšími estetickými znaky. Ty přeměňuje na svá plátna vyvážených kompozic s magickým obsahem, i když bychom někdy čekali méně doslovné vyznění.

–pš–

 

fotografie

Albert Watson

Poprvé v Rakousku, a blízko našich hranic, se koná retrospektivní výstava fotografického mága Alberta Watsona. Kurátorský výběr 140 děl byl proveden přímo pro prostory vídeňského KunstHausu. Autor získal za poslední tři desetiletí pověst jednoho z nejúspěšnějších reklamních a módních fotografů. K nejproslulejším a nejpozoruhodnějším snímkům patří série 250 titulních stran časopisu Vogue a snímky pro další periodika (Rolling Stone, Time, Vibe ad.). Proslavil se také jako portrétista v prostředí světových celebrit, kde platí za žijícího současného „klasika“. Výstavu pod názvem Frozen lze vidět v KunstHausWien do 28. 2.

–pev–

 

Xavier Miserachs: Barcelona černobíle

Komorní galerie Josefa Sudka v Maiselově ulici v Praze připravila výstavu katalánského fotografa Xaviera Miserachse (1937–1998), jenž zachytil kvas života v Barceloně druhé poloviny padesátých let, v době, kdy se Španělsko začalo ze země zruinované vládou socialistické republiky a následující občanskou válkou postupně proměňovat v moderní stát, který v několika posledních letech zaujal ekonomicky významné postavení. Miserachs ovšem nezachycuje ekonomické náměty, nýbrž lidské, reportážní scény. Podává portrét společnosti, který je schopen navodit atmosféru tehdejší pohnuté doby, v níž dozníval konzervativní duch minulých časů, nahrazovaný dychtivostí mladé generace, která už nepoznala atmosféru bratrovražedných bojů. Do 5. 3.

–pš–

 

Autoportrét ve fotografii

Galerie Františka Drtikola v Příbrami (Zámeček-Ernestinum) představuje 105 fotografů a fotografek prostřednictvím snímků, na nichž zpodobují sami sebe. Jde o stále se rozrůstající soubor, který uvedl kurátor Jiří Hanke poprvé před dvaceti lety, v roce 1986 v Malé galerii spořitelny v Kladně, a poté na různých místech Čech ještě několikrát. V Příbrami je vystaven aktuálně dosažený počet vlastních podobizen našich i zahraničních, současných i již nežijících umělců. Projekt staví na individuálním přístupu k zadanému tématu, a tak je možné vedle sebe spatřit nejrozmanitější autoportréty, od tváře v zrcadle přes xeroxový obraz, foto-puzzle, koláž až k vícedílnému seriálu; někdy autora dokonce zastoupí jen vržený stín či opuštěný oděv. Do 28. 2.

–vb–

 

televize

23. 2. Pes baskervillský – jedna z posledních adaptací hororového případu Sherlocka Holmese (20.00, ČT 1); Někdy v dubnu – snímek Raoula Pecka věnovaný jednomu z nejkrvavějších masakrů v dějinách soudobé Afriky, kdy byl v polovině devadesátých let minulého století v boji Hutuů s Tutsii povražděn téměř milion lidí (20.00, HBO); Koncert na konci léta – snímek o životě hudebního skladatele Antonína Dvořáka v režii Františka Vláčila (21.00, Filmbox)

24. 2. Superman 3 – Clark Kent alias Superman se potřetí vrací, aby zachránil svět (20.00, Cinemax); Zachránci moře – animovaný snímek v režii Stefana Fjeldmarka, oceněný v roce 2000 na festivalu dětského filmu v Chicagu (21.00, Filmbox); 28 dní poté – postkatastrofický snímek Dannyho Boylea, v němž celý svět zachvátí děsivá pandemie (22.00, HBO); Zátoka ticha – film Jacoba Aarona Estese o odplatě, která se tragicky zvrhne, oceněný několika cenami Independent Spirit Awards (22.25, Filmbox)

25. 2. Český lev 2005 – vyhlášení výročních filmových cen (20.00, ČT 1); Výchova dívek v Čechách – filmová adaptace románu Michala Viewegha v režii Petra Kolihy (22.15, ČT 1)

26. 2. Vzhůru do hor, dolů na venkov – dokument o studentech, které Mao Ce-tung poslal v roce 1968 na venkov, aby pokračovali v budování „dokonalé“ socialistické společnosti (19.00, Viasat History); Večer na téma… Pošta – historie, přítomnost a budoucnost pošty (20.10, ČT 2); Smrt panen – úvodní snímek tematického cyklu Prokleté mládí, režijní debut Sofie Coppolové podle knihy Jeffreyho Eugenidese (22.40, ČT 2); Sólo pro... sestry Steinovy – koncert netradičních písničkářek (4.15, ČT 2)

27. 2. Dvojdomí – první díl esejisticky koncipovaného dokumentu, zaměřený na okamžiky ze života Alfonse Muchy, Edmunda Husserla, Adolfa Loose a Viktora Kaplana (18.00, ČT 2); Souboj vojevůdců: Alexander proti von Arnimovi – čtvrtý díl třináctidílného dokumentu (20.00, ČT 2); Na cestě po severu Etiopie – cestopisný dokument (21.00, ČT 1); Kladivo na čarodějnice – první film z cyklu Filmového klubu věnovaného tvorbě Otakara Vávry (21.25, ČT 2)

28. 2. Konec dětství – filmové drama režiséra Michaela Burkeho o čtrnáctiletém chlapci, který se nedokáže vyrovnat se smrtí matky (21.55, HBO); Ještě jsem tady: Eva Herrmannová – dokument o ženě, která zažila Terezín, pracovala v Divadelním ústavu a v letech 1990–1995 byla šéfkou opery ND (23.05, ČT 1); Antonio Salieri: Pašije – záznam koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby v roce 2002 (1.00, ČT 2)

1. 3. Popelec umělců – netradiční, literárně-hudební zahájení postního období ve společenství pražské salvátorské farnosti, jejímž duchovním správcem je pater Tomáš Halík (18.00, ČT 2); Al Džazíra, jiný úhel pohledu – dokument Jehane Noujaima o válce v Iráku z pohledu televizní stanice Al Džazíra (21.30, ČT 2)

 

rozhlas

23. 2. Josef Škvorecký: Dokud nás smrt nerozloučí – povídka (16.00, Vltava); Karel Pecka: Konfrontace – původní rozhlasová hra z prostředí komunistického vězení (20.00, Vltava)

24. 2. Leoš Šedo: Kleště – první díl desetidílné četby na pokračování, která by měla být „zábavnou i generačně závažnou sondou do naší paměti“ (18.30, Vltava); Dokument roku – záznam ze slavnostního večera, na kterém byly uděleny ceny v soutěži o Dokument roku z cyklu Ismy po česku (20.00, Vltava)

25. 2. Nadějné vyhlídky – dokončení hry na motivy stejnojmenného románu Charlese Dickense (13.00, Praha); Václav Havel: Protest, Vernisáž – rozhlasové adaptace z „vaňkovských“ aktovek (14.00, Vltava); Anton Pavlovič Čechov: Vyprávění paní N. N. – povídka (17.30, Praha); Zdeněk Fibich: Nevěsta messinská – tragická zpěvohra na libreto Otakara Hostinského podle Schillerovy tragédie (20.00, Vltava)

26. 2. Milan Navrátil: O lazebníku, barvíři a ztraceném prstenu – rozhlasová pohádka, volně inspirovaná příběhy Tisíce a jedné noci (13.00, Praha); Černá skříňka – mozaika z prozaického a dramatického díla Ladislava Smočka (20.20, Vltava); Ivan Sergejevič Turgeněv: Na tenkém ledu – komedie (20.30, Praha); Ivan Sergejevič Turgeněv: Šlechtické hnízdo – první část desetidílné četby na pokračování (0.05, Vltava)

27. 2. Pavel Kosatík: Sulek maluje – první díl desetidílné četby na pokračování z životopisné knihy o současném nonkonformním malíři (11.30, Vltava); Kritický klub – debata nad novým filmem Michaela Hanekeho Utajený a dalšími tituly z letošních Dnů evropského filmu (16.00, Vltava); Masopust – první část pětidílné četby na pokračování ze starých českých národopisných i literárních textů (23.00, Vltava)

28. 2. Karol Sidon: Třináct oken – rozhlasová hra (21.30, Vltava)

1. 3. České trio ve druhém století své existence – historie a současnost legendárního komorního souboru (20.00, Vltava); Lenka Lagronová: Vstaň, prosím tě – rozhlasová hra o sestrách, které k sobě obtížně hledají cestu (21.05, Praha)

–jgr–

 

na poslední chvíli

Radek Macke – Teror isn’t kosher

Do 25. 2. je v galerii AM 180 k vidění nový projekt Radka Mackeho (nar. 1975), vycházející z virtuálních simulací bojových a strategických her. Význačným rysem tvorby tohoto umělce je vyhraněný negativní postoj k nejrůznějším společenským a kulturním fenoménům – od náboženství přes dějiny umění po globální politiku a regionální mentalitu. Mackeho deklarativní subverzivita někdy mívá podobu vážně míněné kritiky, často však přerůstá v extremisticky odmítavé gesto, které je možné číst jako sebeironické zpochybnění samotné možnosti opozice. Galerie AM 180, Bělehradská 45, Praha 2.

–vm–

 

ir – Ivan Rolník / jgr – Jiří G. Růžička / jh – Jiří Holub / jpt – Jiří Ptáček / mk – Matěj Kratochvíl / pev – Petr Vaňous / pš – Pavel Štěpánek / rg – Roman Gazdík / vb – Věra Becková / vm – Václav Magid