tipy

literatura

Nad současnou českou poezií

Co nabízejí čeští básníci čtenářům v novém století? Jak se současná poezie vyrovnává s konkurencí masmediální zábavy? A píší vůbec ještě mladí lidé básně? Přednáší Lubomír Machala. Malý sál Městské knihovny (Mariánské nám. 1, Praha 1), ve čtvrtek 26. 4. v 17.00.

 

Autorské čtení Jaroslava Rudiše

Čtení a beseda s autorem románu Nebe pod Berlínem, za který obdržel prestižní Cenu Jiřího Ortena, komiksové trilogie Alois Nebel o českoněmeckém výpravčím vlaků ze Sudet nebo románu Grandhotel, zfilmovaného Davidem Ondříčkem.

Městská knihovna v Jablonci nad Nisou (Dolní náměstí 1), ve čtvrtek 26. 4. v 17.00.

 

Listování s Robertem Fulghumem

Americký spisovatel Robert Fulghum přijede do České republiky pokřtít novou, právě vydanou knihu Co jsem to proboha udělal? a připojí se k projektu Listování, který knihu zařadil do svého repertoáru jako svou květnovou premiéru. Samotný autor bude účinkovat v představení, po kterém bude následovat beseda a autogramiáda.

Stará radnice (Havlíčkovo nám. 87, Havlíčkův Brod), v pondělí 30. 4. v 19.00.

HaDivadlo (Alfa pasáž, Poštovská 8d, Brno), ve středu 2. 5. v 19.30.

Malé divadlo (Hradební 18, České Budějovice), ve čtvrtek 3. 5. v 19.30.

–pa–

 

Přednáška Petera Weibela a prezentace knihy

Goethe-Institut a Vědecko-výzkumné pracoviště AVU v Praze připravuje dvě akce. Nejprve v aule AVU vystoupí s přednáškou Vliv informačních prostředků: Od simulace ke stimulaci Peter Weibel (1944), který patří mezi nejvýraznější postavy rakouského umění druhé poloviny 20. století. Jako umělec se pohybuje v širších sociálních, politických a vědeckých souvislostech, je činný rovněž jako kurátor a teoretik. V současnosti je ředitelem ZKM (Centra pro umění a nová média) v Karlsruhe. Peter Weibel a Jiří Ševčík, vedoucí VVP AVU, společně připravili k vydání publikaci Utopien & Konflikte. Dokumente und Manifeste zur Tschechischen Kunst 1938–1989 (Utopie a konflikty. Dokumenty a manifesty k českému umění 1938–1989), která počátkem letošního roku vyšla ve Stuttgartu.

Přednáška Petera Weibela se uskuteční v aule AVU (U Akademie 4, Praha 7), v pondělí 30. 4. v 11.00; prezentace knihy pak týž den v přednáškovém sálu Goethe-Institutu v Praze (Masarykovo nábřeží 32, Praha 1) v 16.00.

–ml–

 

EKG – O Lásce a Máji

Literárně-hudební kabaret Jaroslava Rudiše, Igora Malijevského a jejich hostů, jimiž budou písničkářka Pavla Milcovová, kytarista Peter Binder, písničkářka Kateřina Šarközi, literát a kouzelník Ondřej Linhart, básnířka Renata Bulvová, fotograf Radek Čermák, romantik Karel Hynek Mácha s dědečkem Kreysou a básník Jakub Řehák.

Divadlo Archa (Na Poříčí 26, Praha), v úterý 1. 5. ve 20.00.

 

Autorské čtení Violy Fischerové

Básnířka bude číst ze své právě vydané sbírky Předkonec. Esejem doprovodí Jiří Pelán, uvádí Petr Borkovec.

Café & knihkupectví Fra (Šafaříkova 15, Praha 2), v úterý 1. 5. ve 20.30.

 

Literární večer – setkání tří generací

Lenka Reinerová, Jan Faktor a Michael Stavarič. Tři spisovatelé pocházející z Česka, kteří žijí v Praze, v Berlíně a ve Vídni a píší německy. Lenka Reinerová zažila multikulturní prostředí Prahy, ve kterém vedle sebe žili a tvořili Češi, Němci, Židé a v němž němečtí literáti našli první útočiště před druhou světovou válkou. Jan Faktor v roce 1978, deset let po vpádu sovětských vojsk do Československa, odešel do východního Berlína a teprve následně pro sebe objevil němčinu jako vyjadřovací jazyk spisovatele. O rok později utekl Michael Stavarič ještě jako dítě se svými rodiči do Vídně. Vyprávění a autorské čtení s tlumočením.

Divadlo Komedie (Jungmannova 1, Praha 1), ve středu 2. 5. v 19.30.

 

Svět knihy 2007

Svět knihy Praha patří mezi nejvýznamnější události českého knižního obchodu a kultury a je součástí globálního kalendáře mezinárodních knižních událostí, jeho doprovodný festival nabízí mnoho pořadů a setkání s význačnými literárními osobnostmi a s představiteli národního i mezinárodního nakladatelského průmyslu, množství odborných seminářů a konferencí. Informace a program www.svetknihy.cz.

Výstaviště, Praha 7 – Holešovice, od 3. do 6. 5.

–pa–

 

divadlo

(Us)Pávánky

„Než jsme se narodili, byli jsme všichni plavci.“ I o tom pojednává inscenace Pávánky, vzniklá na základě česko--slovensko-maďarsko-francouzské spolupráce, která je navíc ojedinělá i díky propojení tance a loutkového divadla. Pávánky jsou snovým světem plavčíka‚ „který málem svět obeplul na své plachetnici“. Tancem, světlem, loutkami a živou hudbou vyprávějí čtyři herci pohádkové a místy absurdní příběhy, inspirované poetickou knížkou Uspávanky od Jana Skácela. Inscenace, stejně jako knížka, jistě potěší všechny diváky bez ohledu na věk. Hrají: režisérka Alena Ditrichová, Dominik Tesař, Jacgues Eloi Tenor a Agnes Kutas. Uvidíte v Divadle Alfred ve dvoře (Františka Křižíka 36, Praha 7), v úterý 24. a ve středu 25. 4. ve 20.00 a ve čtvrtek 26. 4. ve 20.30.

–kv–

 

Mesdames & Messieurs, Deburau!

Legendárního umělce ticha, Jeana Gasparda Deburaua, jehož životní příběh inspiroval už slavný film Marcela Carného Děti ráje (1945), vrací na jeviště autorský projekt loňských absolventů pražské DAMU. Výraznou scénickou hudbu k němu složil Vladimír Franz, v titulní roli se představuje mladý český mim Radim Vizváry. Sám Deburau měl pravděpodobně české kořeny. Dle oficiálních údajů se narodil v Kolíně roku 1796 pod jménem Jan Kašpar Dvořák. Až Paříž z něj však udělala hvězdu – hrdinu lidu, který působil v Théâtre des Funambules. Činoherně pantomimická inscenace, která bílému pierotovi citlivě nahlíží pod jeho masku, vznikla pod záštitou Borise Hybnera a hostuje v Divadle Komedie (Jungmannova 1, Praha 1), v neděli 29. 4. v 19.30.

–vmk–

 

Hra vášní

Pražský divadelní konglomerát, Městská divadla pražská, uvádí předposlední dubnový den třetí premiéru v tomto měsíci. První dvě, César a Drana Isabelle Doréové a Anna Karenina Lva Nikolajeviče Tolstého, jsou uváděny v Divadle ABC, třetí, Hra vášní Petera Nicholse, je nejnověji v repertoáru Divadla Rokoko. Tato hra, prověřená inscenacemi v Divadle J. K. Tyla v Plzni či v hradeckém Klicperově divadle, pravděpodobně učarovala Lídě Engelové do té míry, že v Rokoku nastudovala tentýž text už potřetí. Jde o klasický milostný trojúhelník – manželé ve středním věku a mladá žena –, v tomto textu má však každá z postav své alter ego, které je synonymem jejich psychických a emocionálních procesů. Poprvé v Divadle Rokoko (Václavské náměstí 38, Praha 1) v neděli 29. 4. v 19.00.

–ah–

 

Bezevšeho

První letošní divadelní festival pod širým nebem, nazvaný Bezevšeho a pořádaný na nádvoří Domu pánů z Kunštátu v Brně, vychází ze spojení tří subjektů – Divadla v 7 a půl, BuranteatruDivadla Feste. Podtituly jako Bez jistoty, Bez peněz, Bez pomoci a Bez domova jsou v případě těchto divadel naprosto na místě a mají demonstrovat, že i bez prostor, ve kterých by se dalo zkoušet, a bez velkých dotací může divadlo žít. Během sedmidenní přehlídky, která probíhá už od pondělí 23. 4., se ještě představí hry z posledního fungování Divadla v 7 a půl v Kabinetu múz – Roger Krowiak (ve středu 25. 4. ve 20.00) či Uprostřed noci v temném domě (ve čtvrtek 26. 4.). Buranteatr zahraje v sobotu 28. 4. Obraz a Divadlo Feste v neděli 29. 4. inscenaci premiérovanou před měsícem v pražském Experimentálním prostoru Roxy/NoD – Identita: Náš islám (recenze viz s. 10). V rámci festivalu bude v pátek 27. 4. ve 22.00 poprvé uvedeno čtení z nové hry německé autorky Anji Hilling Bulbusové. Vše na nádvoří Domu pánů z Kunštátu v Brně (Dominikánská 9), v případě špatného počasí v sále tamtéž.

–kk–

 

Divadelní flora

Mezinárodní festival Divadelní flora Olomouc na téma Člověk mezi lidmi se bude konat nejen pro všechny příznivce dobré činohry na Moravě. Jedenáctý ročník přehlídky do Olomouce přiveze jak proslavené inscenace z Prahy (Světanápravce z Komedie, Hamlet z Dejvického), tak i úspěchy z jiných konců republiky (Pitínského adaptace Divé Báry v podání Slováckého divadla z Uherského Hradiště, Tetování Činoherního studia v Ústí nad Labem nebo Sloní muž z HaDivadla Brno) a pochopitelně tituly ze zahraničí (představí se Poláci, Bulhaři, Francouzi a další). Účinkovat bude samozřejmě i domácí Moravské divadlo. Festival nabízí v deseti dnech opulentní program, vyberou si z něj jak místní, tak nenasytní fanoušci odkudkoliv. Více na www.divadelniflora.cz.

Od úterý 1. do čtvrtka 10. 5. na několika místech v Olomouci.

–ml–

 

hudba

Young Gods čtyřikrát v Česku

Po roce a půl k nám opět zavítají přední představitelé tvrdého electro-rocku. Popularita švýcarských Young Gods u nás rozhodně neupadá; nejprve zahrají v brněnské Flédě a pražský koncert byl dokonce z důvodu velkého zájmu zdvojen. Odpoledne před druhým vystoupením se však Young Gods ukážou ve své klidnější poloze s programem Amazonia Ambient Project. Vystupovali s ním zde již před třemi lety a pražské publikum tehdy překvapili nebývalou jemností. Antropolog Jeremy Narby vykládá při elektronickém ševelu o svých skutečných i vnitřně-
-psychedelických výletech po Amazonii. Tentokrát však bude možnost pořídit si Narbyho knihu Kosmický had i v češtině. Koncerty samotných Young Gods budou znít úderněji než na posledních turné. Nové album Super Ready/Fragmenté (2007; Play It Again Sam) je rozhněvanou nahrávkou, jejímž tématem je vnímání násilí a válek jakožto úspěšných obchodních artiklů. Vracejí se ke zvuku brutálně zkreslených kytarových samplů, které si synergicky razí cestu po boku živě hraných bicích.

Fléda Brno (Štefánikova 95/24), ve čtvrtek 26. 4. ve 20.00.

Palác Akropolis (Kubelíkova 27, Praha 3), v pátek 27. a v sobotu 28. 4. v 19.30.

Amazonia Ambient Project – Palác Akropolis, v sobotu 28. 4. v 15.00.

–jp–

 

Polsko-česká improvizace

V prostoru Roxy/NoD se bude konat další díl volného seriálu improvizačních večerů, nazvaných jednoduše „impro“, tentokrát s dovětkem 2 + 3. Českou stranu zastoupí jeden z mála zdejších pátračů v tomto oboru, kdysi kytarista, dnes hráč na všeliké zvukové objekty, Ivan Palacký, doprovázený videomanipulátorem Filipem Cenkem. Coby duo nazvané Koberce, záclony se dokázali prosadit i na zahraničních scénách. Polští improvizátoři Robert Piotrowicz a Anna Zaradny přicházejí z rozdílných hudebních končin. Kytarista Piotrowicz se v devadesátých letech věnoval noise-rocku, saxofonistka Zaradny vystudovala hru na violu, dirigování a kompozici. Setkali se ve skupině Stuckonceiling a pak se začali věnovat improvizaci v duu. Oba dva své nástroje modelují za pomoci elektroniky nebo netradičních způsobů hry a jejich výraz sahá od úsporného pohybu na hraně ticha až po agresivní zvukové vlny. Experimentální prostor Roxy/NoD (Dlouhá 33, Praha 1), v neděli 29. 4. v 19.30.

–mk–

 

film

Kino na hranici

Filmová přehlídka prezentující českou, slovenskou a polskou kinematografickou tvorbu letos vstupuje do svého devátého ročníku. U příležitosti desátého výročí úmrtí spisovatele Bohumila Hrabala nabídne blok všech filmových adaptací jeho děl. Projekce budou doplněny o setkání s překladateli, samotnými režiséry, také však i lidmi, kteří měli k Hrabalovi za jeho života blízko. Další tematická sekce Ze života číšníků bude především konfrontací snímku Zaklęte rewiry (r. Janus Majewski) a slavné komedie Ladislava Smoljaka Vrchní, prchni!. Přehlídka pochopitelně nabídne výběr nejnovější produkce zmiňovaných tří zemí, často s osobní účastí tvůrců. Program mimo projekce čítá i výstavy či koncerty. Akreditace na celý týden stojí 450 Kč, na jednotlivý den pak 150 Kč. Podrobný program či informace o možnosti ubytování jsou k nalezení na www.festivalynahranici.cz.

Český Těšín, od 27. 4. do 3. 5.

–lg–

 

výtvarné umění

Jakub Špaňhel

Výrazný autor mladší generace Jakub Špaňhel (1976) vystavuje celkem čtyři obrazy (3 velké + 1 menší) v prostorách Galerie České pojišťovny. Projekt nazvaný Benzínky kopíruje představované malířské motivy – čerpací stanice, objekty reprezentující dnešní dobu rychlosti, přesunů, ale i zásob strategicky důležitých pohonných hmot. Čerpací stanice jsou „chrámy energie“ dnešní civilizace, místa zastavení a občerstvení na krátkých i dlouhých cestách napříč světem. Poslední Špaňhelovy obrazy jako by ale ztrácely vnitřní náboj a mířily na mělčinu. Doufejme, že je to jen momentální, dočasný stav. K výstavě, kterou lze zhlédnout do 13. 5. v Galerii České pojišťovny (Spálená 14, Praha 1), je k dispozici řadový drobný katalog, tentokrát s úvodním textem Lenky Lindaurové.

–pev–

 

Dějiny udatného českého národa

V roce 2003 se na knižním trhu objevila kouzelná publikace ve formě leporela mapující české dějiny od pravěku až po současnost. Lucie Seifertová (mimo jiné výtvarná redaktorka časopisu Ohníček) vedle ilustrací a grafické úpravy připravila i text, rozčleněný na chronologické tabulky, stručné informace, ale také vtipné komentáře. Knize nechybí vzdělávací charakter, přístup k čtenářům je však prost těžkopádnosti, její čtení se nese v humorném nadhledu. Leporelo získalo několik prestižních ocenění (např. Magnesia Litera za nejlepší dětskou knihu, Zlatou pečeť za nejlepší polygrafický počin), což autorku povzbudilo k realizaci nápadu, aby se kniha proměnila ve výstavní artefakt. V nadživotní velikosti (výška 2 m a délka 70 m) se stala (neplánovaně) největší knihou na světě. Výstava započala svůj život v Národním muzeu v Praze na přelomu let 2004 a 2005, od té doby byla hostem dalších devíti měst. Zatímco tohoto času putuje unikátní leporelo v anglické mutaci po Spojených státech amerických (po své cestě napříč Evropou – Bologna, Lucembursko, Frankfurt), nyní je od 10. 4. do 15. 5. k vidění v reprezentativních prostorách Uměleckého centra (Konviktu) Univerzity Palackého v Olomouci.

–lg–

 

Kateřina Štenclová

Pražská autorka Kateřina Štenclová (1959) se dlouhodobě a soustavně zabývá abstraktními polohami malby, což pro ženy-umělkyně není, alespoň u nás, příliš obvyklé. Modernistickým způsobem zkoumá harmonickou skladbu plochy a vyváženost ideálních kompozičních řešení. Minimálními prostředky, kam patří plochy čistých barev a základní plošné geometrické prvky (čtverec, obdélník, diagonála), dosahuje maximální intenzity výrazového jazyka. Redukce prvků jí pomáhá v nalézání stabilního, opticky a vizuálně platného řádu a ponoru do nadčasových rovin vizuálního díla, které nemůže zpochybnit žádný sezonní trend ani módní výstřelky. Autorka absolvovala pražskou Akademii výtvarných umění (1982–88) a v poslední době na sebe upozornila samostatnou výstavou v newyorském Českém centru (společně s M. Škodou, 2001), v Českých Budějovicích (Stereotace, 2001) a účastí na kolektivním projektu Perfect Tense v Jízdárně Pražského hradu (2003–04). Poslední díla, v nichž se zaměřuje na barevné kvality modré barvy, zpřístupňuje výstava Modrotikály v Galerii Via art (Resslova 6, Praha 2) pod kurátorským dohledem teoretičky Jany Tiché.

Do 18. 5.

–pev–

 

televize

Irma Vep

Vampýři útočí. Novinář Phillipe Guerande proti nim vede boj, nicméně zápas je to nevyrovnaný. V čele krvežíznivé smečky stojí Irma Vep, tajemná nymfa v černém. V letech 1915–16 vznikla filmová série, s níž Louis Feuillade děsil (a současně obšťastňoval) nejen francouzské diváky. Nyní v současnosti do Paříže přijíždí Maggie Cheung, jedna z hereckých div asijského filmu (Stvořeni pro lásku, Hrdina), aby hrála sama sebe coby herečku ve vznikajícím remake slavného hororového díla. Postava Irmy Vep jí však asi přána není, neboť natáčení podléhá čím dál tím více chaosu a pod rukama kdysi slavného režiséra Vidala se doslova bortí. Snímek u nás nepříliš známého Oliviera Assayase se nese v podobném duchu jako Americká noc Francoise Truffauta: zachycuje nejen samotné natáčení filmu, ale je mu i jakousi poctou a vyznáním. Současně jej lze postavit vedle povedeného dílka Ve stínu upíra, jež se rovněž navracelo k němé kinematografii (a současně také k hororovému žánru). Přestože vedle těchto „kolegů“ poněkud zaostává, stojí za zhlédnutí už jen kvůli ústřední dvojici – výtečné Cheung sekunduje Jean-Pierre Léaud, dvorní Truffautův herec.

ČT 2, ve čtvrtek 26. 4. ve 21.45.

 

Byl jsem mladistvým intelektuálem

Krátkometrážní snímek dua Kopřiva--Dobeš je pozoruhodnou parodií na béčkové horory. Odpovídá tomu nejen práce s kamerou, střihem, ale také využívání klišé žánru. Jen místo monster se zde objevují (neméně nebezpeční) intelektuálové, kteří strašlivě zasáhnou do poklidného konzumního života mladíka Pavla. Na malém prostoru se tvůrcům podařilo umně vystavit jednoduchou zápletku, které vévodí humor (určený především filmovým fanouškům a filosofům), slušné výkony amatérů, ale především nápaditost. Důvod, proč vydržet u televize do pozdních nočních hodin.

ČT 1, v sobotu 28. 4. v 00.40.

–lg–

 

rozhlas

Romantický básník, tentokrát z ciziny

Michail Bulgakov patří mezi nejvýznamnější ruské romanopisce dvacátého století, a proto snad nepřekvapí, že i mezi spisovatele nejpronásledovanější. Mnoho ze své hořkosti, již v něm vyvolávala zvýšená pozornost stalinského režimu, zachytil v dílech s historickou tematikou. Jedním z nich je hra Poslední dny, pojednávající o Alexandru Sergejeviči Puškinovi a především o konci jeho kratičkého života. Nepřekvapí, že se dozvíme o střetech básníka s (tehdy carskou) mocí, že Bulgakov klade důraz na intriky a atmosféru špehování, které Puškinovu předčasnému skonu předcházely. Hru natočil pro rozhlas v šedesátých letech Vladimír Vozák.

Český rozhlas 2 – Praha, v neděli 29. 4. v 20.05.

 

Sborový Máj

Jeden ze způsobů, jak zamezit pocitu, že se náš život nepřetržitě řítí, aniž víme proč a kam, spočívá v uposlechnutí výzvy, již znamenají různé tradiční svátky. První máj je první máj, a patří k němu zamilovaná hubička pod rozkvetlou jabloní (nebo třešní – zkrátka pod ovocným stromem), stejně jako vzpomínka na našeho jednoho jediného hýčkaného básníka romantika, Karla Hynka Máchu. Tato vzpomínka může docela dobře začít krátce po první hodině odpolední adaptací jeho Máje, jíž se v režii Karla Weinlicha a Zdenky Fleglové ujal Dismanův dětský sbor. Můžeme se tedy snad těšit na interpretaci bez patetické nadnesenosti a s důrazem na rytmičnost veršů.

Český rozhlas 2 – Praha, v úterý 1. 5. v 13.05.

 

Máj v kontextu

Máchovské rozjímání může pokračovat o dvě hodiny později rozhlasovou kompozicí, již připravil bohemista a redaktor Souvislostí Petr Šrámek. Hodinový pořad se údajně opět týká nejslavnějšího básníkova díla a různých souvislostí s  ím spojených. Název zní Tráven, květen, trnopuk aneb Máchovský morytát – nejspíš bychom se měli dočkat nekonvenčního pohledu na nejrozebíranější českou báseň.

Český rozhlas 3 – Vltava, v úterý 1. 5. v 15.00.

 

Pravý máj i za komunistů

Dalším prvomájovým zastavením z nabídky Českého rozhlasu je povídka Ladislava Dvořáka Májová. Ta se objevila v posmrtném souborném vydání Dvořákových krátkých próz, nazvaném Jak hromady pobitých ptáků, které na konci devadesátých let připravilo nakladatelství Torst. Za života nemohl Ladislav Dvořák publikovat skoro nikdy. Za druhé světové války byl nuceně nasazený, po komunistickém puči perzekvovaný a v sedmdesátých letech jako chartista režimem neoblíbený. Po válce stihl začít studovat, ale již ne studia dokončit. Nejšťastnějším obdobím – tedy jediným, kdy se mohl věnovat literatuře profesionálně jako redaktor a kdy mu zároveň vyšly dvě povídkové sbírky – byla šedesátá léta. Dvořák je ve své tvorbě inspirovaný rozporem mezi dětstvím v moravské vesnici a dospělým životem v socialistickém velkoměstě. Proto má zvýšený smysl pro řád a pro různé pojímání času. Jeho májovou povídku přečte Ivan Řezáč.

Český rozhlas 3 – Vltava, v úterý 1. 5. v 17.30.

–ja–

ah – Anna Hejmová / ja – Jiří Adámek / jp – Jakub Pech / kk – Klára Kubíčková / kv – Kateřina Veselovská / lg – Lukáš Gregor / mk – Matěj Kratochvíl / ml – Marta Ljubková / pa – Petr Andreas / pev – Petr Vaňous / vmk – Veronika Musilová Kyrianová