literatura
Oeser – Slova z Tibetu
Z překladu Olgy Lomové čte Vít Kremlička. Hudební doprovod je překvapením.
Čítárna Unijazz (Jindřicha Plachty 28, Praha 5), v pondělí 25. 6. v 19.00.
Literární potraviny
Na pravidelném čtení poezie vystoupí členka básnické Skupiny XXVI. Svatava Antošová (vydala mj. sbírky Ta ženská musí být opilá a Ještě mě nezabíjej! nebo prózu Nordickou blondýnu jsem nikdy nelízala, nyní připravuje básnickou trilogii Vlčí slina), jejíž poezie je charakteristická emocionalitou a evokuje beatnické hnutí; a Eduard Vacek (vydal např. pohádku Cesta nebo soubor patafyzických povídek Rozumím svým deviantům).
Galerie Nová síň (Voršilská 3, Praha 1), v úterý 26. 6. v 19.30.
Evropský festival filosofie Velké Meziříčí
Festival nabídne setkání evropských i českých filosofů, ale také mnoha osobností z veřejné i společenské sféry. Hlavním dnem bude sobota 23. 6., kdy na zámeckém nádvoří v 10.00 vystoupí hosté z ciziny. Svůj příspěvek přednese Marta Fattoriová, děkanka filosofické fakulty v Římě (Změna a stálost: Labyrint světa Jana Amose Komenského mezi Erasmem a Leibnitzem) a Ilios Yannakakis z univerzity v Lille (Podřízenost v totalitním režimu nebo morálka odporu: etika disentu). Dále vystoupí mj. Erazim Kohák (Masaryk, Patočka... a co dál?); děkan Filosofické fakulty MU Josef Krob (Od obrazu statického světa k pojetí dynamického vesmíru) a s autorským čtením své poezie Sylvie Richterová. Podrobnosti a program na www.mestovm.cz.
Velké Meziříčí, od pátku 22. do neděle 24. 6.
–pa–
divadlo
Divadlo Evropských regionů 2007
Letošní třináctý ročník festivalu Divadlo evropských regionů, který se koná v Hradci Králové, nabídne více než 200 představení z různých zemí (Francie, Švýcarsko, Slovinsko, Itálie, Maďarsko, Rusko, Rumunsko, Slovensko, Japonsko, Polsko, Velká Británie, Izrael a další), ale i tvorbu regionálních divadel – přibližně dvě třetiny programu tvoří soubory z různých částí České republiky. Festival slavnostně zahájí na hlavní scéně Klicperova divadla představení Velký inkvizitor v režii Petera Brooka. Velkolepou inscenaci Requiem představí izraelské divadlo Cameri, které u nás hostuje vůbec poprvé. S překvapivě moderním pojetím klasické antické látky v inscenaci Trajánky se představí italský soubor A.T.I.R. z Milána, italskou účast letos doplní i provokativní pouliční představení římského souboru Tony Clifton Circus. Poprvé se také představí bukurešťské divadlo Masca, zaměřené na moderní pohybové show. Pozváno je rovněž petrohradské divadlo Prijut komedianta s inscenací Svržený deštěm. Nebude chybět ani open air program, který letos rozšíří hrací místa. Kromě tradičního Continua přibude stan divadla z Banské Bystrice, Kavčí plácek zaplní Divadlo Vosto5, nově upravené Malé náměstí rovněž pohostí několik performancí. Úplně nejmenší divadelní prostor se bude nalézat ve vstupní chodbě rezidence Šatlava, kde bude po dva dny vystupovat loutkářka Hana Voříšková se svým dvanáctiminutovým představením pro dva diváky. Těšit se můžete také na inscenace Divadla Drak. Zvláštní akcí festivalu bude slavnostní uvedení Minutových her, přílohy tohoto čísla A2, ve středu 27. 6. ve 20.00 v podkroví divadla za účasti autorů, redaktorů i hradeckých herců. Toto a mnoho dalšího nabízí třináctý ročník festivalu. který bude v Hradci Králové probíhat od čtvrtka 21. do soboty 30. 6.
–kv–
Teatrotoč
Festival pouličních produkcí oživí pražská zákoutí loutkami, pantomimou, kontaktním divadlem, zpěvem, tancem i dílnou na výrobu loutek. Třídenní blok pouličního umění, které jinak v Praze na rozdíl od jiných světových metropolí zcela chybí, představí umělce z České republiky, Slovenska, Chorvatska, Finska, Dánska, Německa, Belgie a Izraele. Gili Keren přiveze svou Circus Show až z Izraele, vrátí se ironický Tanec Byrokracie, vytvořený pro minulý ročník kolektivem Teatrotoče, studenti Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU uvaří Zeleninové maso a Hugo Forman předvede nefalšovanou Rakvičkárnu. Více na www.teatrotoc.eu. Program bude probíhat od pondělí 2. do středy 4. 7, v úterý 3. 7. v 17.00 se uskuteční průvod ze Starého Města přes Karlův most na Malostranské náměstí.
–ml–
film
Cesta bojovníka; Kletba zlatého květu
Tento týden nabízí sice pouze dvě premiéry, přesto došlo k tomu, že si jsou oba snímky značně podobné. Předně jde o výpravné podívané, které nešetří nejen na lákavých exteriérech, chrabrých hrdinech, ale přirozeně ani na akčních sekvencích. Zatímco ovšem asijský příspěvek Kletba zlatého květu je určen pro ty, kdo mají rádi násilí v poetickém hávu, kanadsko-americká Cesta bojovníka potěší diváky, kteří se bez lyričnosti obejdou. Mohou za to především režiséři. Čínský filmař Yimou Zhang u nás proslul svým Hrdinou a Klanem létajících dýk a i tentokrát se zabývá císařskou rodinou, spletitými rodinnými vztahy, tenzí mezi ctí a podlostí. Obsazuje přední hvězdy čínského filmu a slibuje především vizuální zážitek. To režisér Marcus Nispel má své kořeny v hudebních videoklipech a coby filmař se nám předvedl třeba novou verzí Texaského masakru motorovou pilou. Jeho drsný příběh o soupeření vikinských válečníků s indiány existuje i v komiksové podobě, z níž vyplývá i jeho stylizace a akčnost.
Premiéry 21. 6.
FILMALE 2007 v Novém Jičíně
Letošní ročník se soustředí na současný evropský film a nabídne celkem více než šedesát projekcí v osmi sálech. Sekce jsou dány geografickým rozčleněním, tzn. že zde máme západní, východní, jižní, severní a střední Evropu. Nabídka titulů je ovlivněna tím, co nám v poslední době umožnila vidět česká distribuce. Sice se tedy nedočkáme snímků, které nebylo a nebude možné zhlédnout, na druhé straně si alespoň můžeme udělat komplexní představu o tom, co se u nás objevuje za evropské filmy, a v rozmezí tří dnů distribuční nabídku porovnat. Součástí přehlídky jsou i doprovodné akce, z nichž za pozornost určitě stojí vystoupení přední irské rockové skupiny The Walls. Mimo hlavní sekce bude také pásmo českých dětských filmů. Program je k nalezení na oficiálních stránkách www.filmale.cz.
Nový Jičín, od pátku 22. do neděle 24. 6.
–lg–
hudba
Isis + Boris + Oxbow presents Love’s Holiday
V pátek 22. června se po dvou letech vrátí na pódium pražského klubu Akropolis američtí Isis, kterým už je letos deset let. Tato kapela má v současné době silný vliv na vývoj tvrdé hudby, především tzv. postmetalu. Za prvé působí značně inspirativně jejich tvorba a za druhé zpěvák a kytarista Aaron Turner je šéfem vydavatelství Hydra Helad Records, pod jehož hlavičkou nahrává množství spřízněných umělců (například Pelican, Jesu nebo Big Bussines). Zatím poslední album, které budou Isis na turné propagovat, se jmenuje In the Absence of Thruth (2006; Ipecac). Kapela jím zdařile navazuje na desky, jimiž se proslavila: Oceanic (2002) a Panopticon (2004). I když mají být Isis hlavní hvězdou večera, zbývající dvě jména jsou neméně pozoruhodná. První vystoupí Oxbow presents Love’s Holiday, tedy akustický projekt Eugena Robinsona a Niko Wennera, dvou hlavních aktérů sanfranciské experimentální formace Oxbow. Jako druhé zahraje velmi řízné japonské trio Boris, které loni nahrálo společně se Sunn O))) působivou desku Altar (2006; Southern Lord). Vzhledem k nabitému programu začíná koncert v netradiční hodinu.
Palác Akropolis (Kubelíkova 27, Praha 3), v pátek 22. 6. v 18.30.
–jp–
Futsch
Pod libozvučným názvem, umožňujícím spoustu slovních i asociačních hříček, se skrývají tři notoricky známí hračičkové z oblasti improvizované a experimentální hudby: Jon Rose, jehož hlavním fetišem jsou housle a vše s nimi související, Thomas Lehn, loudící nepravděpodobné zvuky z analogového syntezátoru, a trombonista Johannes Bauer. Ačkoliv spolu toto trio funguje již několik let, jejich debutová deska vyšla teprve v loňském roce. Můžeme na ní slyšet dialogy trombonu a houslí (Rose také občas hraje na pilu), které Lehn omotává svými elektronickými pavučinami. V komentáři k názvu skupiny Rose naznačuje kořeny v německém (a u nás domestikovaném) „futsch“ – tedy „být pryč“. Možná to nejlépe vystihuje popisu unikající charakter hudebního konání těchto tří špičkových improvizátorů. Skleněná louka Kounicova23, Brno), v sobotu 23. 6. ve 20.00.
–mk–
výtvarné umění
Adolf Liebscher na Karlově náměstí
V Praze dlouhá léta nevystavované malířské dílo Adolfa Liebschera (1857–1919), vedle Ženíška, Hynaise a Alše nejznámějšího představitele tzv. generace Národního divadla, je k vidění na výstavě Sláva a zapomnění v Novoměstské radnici v Praze. Osm lunet ve spojovací chodbě Národního divadla, strop hlavního sálu Národního domu na Vinohradech, historický výjev Boj studentů se Švédy na Karlově mostě, nacházející se dnes v petřínském Bludišti – to je asi tak vše, co z Liebscherova díla zůstalo v dnešním kulturním povědomí. Výstava, pořádaná občanským sdružením Liebscher, se pokouší – jak už název napovídá – zasadit Liebschera do složitějšího historického kontextu, ukázat jej jako umělce sice až nesnesitelně oficiózního a bezproblémového, ale zase ne takového, od něhož bychom se nemohli poučit. Příznačný v tomto smyslu je vystavený olej z roku 1910 Mánes v očistci, svým humorem v Liebscherově díle dost ojedinělý, vyjadřující umělcův odmítavý postoj k nastupujícím výtvarným trendům (budova vídeňského Pavilonu Secese v pozadí obrazu). Výstava přihlíží i k Liebscherovu nemalému dílu knižnímu: ilustrační výzdobě Ottových Čech nebo Sedláčkových Hradů a zámků, mimochodem znovu vydávaných. Novoměstská radnice (Karlovo náměstí 1/23, Praha 2), do 1. 7., pak se přestěhuje (do 12. 8.) na zámek Potštejn.
–fk–
Deutsche Börse Photography Prize 2007
Od jasného fotožurnalismu k intimní společenské fotografii, od exaktního průzkumu kulturních a místních tradic až k dokumentům historických událostí, to je tematické spektrum, v kterém se pohybují díla finalistů ceny za současnou fotografii Deutsche Börse Photography Prize za rok 2007 – Philippe Chancel (Francie), Anders Petersen (Švédsko), Walid Raad (Libanon) a Fiona Tan (Indonésie). Zatímco se Philippe Chancel zabývá „estetikou“ komunistické ideologie totalitní Severní Koreje a zobrazuje vzájemně precizně sladěné a neustále opakované detaily každodenní propagandy severokorejského režimu, věnuje se Anders Petersen skrytým aspektům problematiky lidí na okraji společnosti. Projekt The Atlas Group znovu nastoluje otázku autora Walida Raada, jak lze vykládat dějiny – speciálně v Libanonu, který prošel dlouholetou občanskou válkou – a jak by bylo možné, a zda vůbec, je vizuálně „věrně“ zrekonstruovat. Fiona Tan zkoumá provázanost kultury a prostředí a vliv těchto vazeb na formování individuální identity jedince. Vítězem se stal libanonský umělec Walid Raad se svým projektem The Atlas Group, za který autor převezme cenu dotovanou částkou 30 000 liber. Výstavu finalistů lze navštívit v prostorách C/O Berlin (Oranienburger Straße 35–36), do 8. 7.
–pev–
televize
Syriana
Stephen Gaghan stál coby scenárista za úspěchem znepokojivé mozaiky Traffic – nadvláda gangů (režie Steven Soderbergh). Nyní se svého původního scénáře zhostil i jako režisér. Téma drog vyměnil za „zhoubnost“ ropného průmyslu, respektive nejrůznějších dílčích obchodů s touto surovinou. Po formální stránce se Traffiku velmi podobá, snímek tak připomíná pavučinu, kdy se skrze desítky jmen, epizod a fakt dostáváme až do samotného středu – epicentra dramatu. Do vybroušenosti Soderberghova stylu sice Gaghanovi ještě něco chybí, přesto dokázal náročný a spletitý scénář udržet pohromadě, a to za přispění všech dílčích filmových složek. Nejvýraznější však je ta herecká: hlavní představitel George Clooney byl odměněn i Oscarem. Syriana má ambice klást pochybnosti do struktur americké politiky, staví se do pozice jakéhosi rebela. Téma sice není dvakrát nejlákavější, jeho zpracování si však pozornost zaslouží.
HBO, v neděli 24. 6. ve 20.00.
–lg–
rozhlas
Život spisovatele Jana Beneše
V pátek 1. června se zastřelil spisovatel Jan Beneš. Bylo mu jedenasedmdesát let.
Narodil se v Praze (1936), v první půli 50. let vystudoval UMPRUM, pak chvíli pracoval jako výtvarník, ale už v roce 1958 byl během „výkonu vojenské služby“ zatčen a na dva roky uvězněn. Kdesi prohlásil, že to bylo „za podvracení bojové morálky mužstva, nedovolené ozbrojování a krádež vojenských podvlékaček“. Po návratu z vězení vydal první tři knihy: Do vrabců jako když střelí, Situace a Disproporce. V letech 1967–68 byl však ve vězení znovu, především za udržování styků s Pavlem Tigridem a zasílání textů do jeho časopisu Svědectví. Rok po sovětské okupaci odešel Jan Beneš s manželkou do emigrace. Jeho děti byly zadržovány v Československu – a s rodiči se shledaly teprve po deseti letech. Beneš žil v USA, kde se živil nejdřív jako dělník, později přednášel na různých univerzitách a stal se zaměstnancem ministerstva obrany (učil prý budoucí špiony češtinu). Vydal další knihy, mimo jiné romány Druhý dech (publikováno v exilu roku 1974, ale připraveno k vydání už v ČSSR na sklonku 60. let) a Zelenou nahoru (1977). Domů se vrátil na počátku 90. let. Reportéři občanského sdružení Post Bellum natočili s Janem Benešem možná poslední rozhovor, který vůbec poskytl. Jeho podstatnou část můžete slyšet v dalším díle dokumentárního cyklu Příběhy 20. století, který připravili Adam Drda a Martin Kroupa.
Český rozhlas – Rádio Česko, neděli 24. 6. v 10.00.
–ml–
Třikrát Pirandello
Tento týden uplyne 140 let od narození Luigiho Pirandella, jednoho z vůbec nejvýznamnějších italských spisovatelů, mimo jiné nositele Nobelovy ceny za literaturu. Stanice Vltava mu věnuje zvláštní péči. Nejprve zazní jeho krátká komedie Diplom: hlavní hrdina se v ní značně svérázně postaví k faktu, že přišel o práci. Další den v tutéž dobu se můžeme zaposlouchat do jedné z autorových povídek, nazvané Mezi dvěma stíny. Pirandello nazýval povídkami krátké črty, ve kterých zachytával drobné nápady. Z nich pak čerpal při tvorbě svých myšlenkově náročných dramat. Povídek chtěl napsat 365, na každý den v roce jednu, zastavil se však u dvěstěpadesáté. A do třetice bude uveden medailonek od Vladimíra Mikeše, znalce italské a španělské dramatické literatury.
Český rozhlas 3 – Vltava, v sobotu 23. a v neděli 24. 6. v 11.30 a v 15.15.
Nová generace
V neděli opět zazní v čajovně rozhlasová „hra nové generace“, to jest text mladé české autorky, natočený mladou českou režisérkou. Tou první je Kateřina Rudčenková, jež získala právě za drama Niekur druhé místo v soutěži Ceny Alfreda Radoka 2006 za nejlepší původní česko-slovenskou divadelní hru. Niekur vypráví o nečekaném poměru české umělkyně s litevským básníkem, k němuž dojde v rámci rezidenčního pobytu na německém zámečku. Druhou tvůrkyní je Kateřina Dušková, jež před několika lety absolvovala režii na pražské DAMU.
Český rozhlas 3 – Vltava, v neděli 24. 6. v 19.00.
Opět Goldflam
Ve spolupráci s Českým rozhlasem vznikly v loňském roce čtyři původní hry od čtyř etablovaných českých dramatiků. V minulých měsících jsme měli příležitost poslechnout si novinky Milana Uhdeho, Antonína Přidala a Davida Drábka. V úterý nás čeká poslední část tohoto cyklu, drama Pavel, Pavel a Pavel od Arnošta Goldflama. Rozhlasoví dramaturgové ale slibují, že po letní pauze dojde k další sérii inscenací nových her, tentokrát například od Daniely Fischerové či Karla Steigerwalda. Goldflam se – soudě podle dostupných informací – v textu vrací k svému častému tématu, jímž je vliv silně despotického otce na citový vývoj hlavní (obvykle mužské) postavy. Už titul hry naznačuje, že se zde prolínají tři různé podoby hlavního hrdiny: chlapec, adolescent a mladý muž.
Český rozhlas 3 – Vltava, v úterý 26. 6. ve 21.30.
–ja–
fk – Franišek Knopp / ja – Jiří Adámek / jp – Jakub Pech / kv – Kateřina Veselovská / lg – Lukáš Gregor / mk – Matěj Kratochvíl / ml – Marta Ljubková / pa – Petr Andreas / pev – Petr Vaňous