tipy

literatura

Měsíc autorského čtení

Osmý ročník brněnského literárního festivalu se odehraje v Divadle Husa na provázku. Zaměří se na nová jména české literatury a celkovou reflexi uplynulého roku literárního provozu. Letošními hosty budou literáti z Běloruska. Každý den se představí jeden český spisovatel a jeden běloruský; vystoupení hostů budou tlumočena. Program doplní vystoupení hudebníků, divadelní performance a projekce filmů. Akci zahájí v sobotu 30. 6. v 18.00 plavba Lodi literátů po Brněnské přehradě. Info a program na www.autorskecteni.cz.

Divadlo Husa na provázku (Zelný trh 9, Brno) od 1. do 31. 7.

 

Mezinárodní setkání spisovatelů Luhačovice 2007

Mezi spisovateli z Německa, Rakouska, Slovenska či Maďarska přijali pozvání např. Ladislav Ballek, Martin Prinz (román Lupič, viz A2 č. 31/2006), Peter Gehrisch ad.

Autorská čtení se uskuteční v pátek 29. 6. v 16.00 ve Zlíně v Baťově mrakodrapu (třída Tomáše Bati 21) a čtení s hlavním hostem Jiřím Dědečkem v Lázeňském divadle v Lázních Luhačovice v 20.00.

Luhačovice, od pátku 29. 6. do neděle 1. 7.

–pa–

 

divadlo

Jan Hus: Vzkříšení

Kabaret Caligula, objev roku 2005 na festivalu Next Wave, uvádí hru Jan Hus: Vzkříšení, heroickou epopej z dob, kdy zem byla ještě mladá. Svět bude, je a byl zkažené místo. Momentálně je ovládán hnusným monarchou Václavem IV., který se neštítí ničit vše svaté. Jan Hus je fanatický kněz, odhodlaný zahájit Apokalypsu vzkříšením všech mrtvých i za cenu jejich případné zombifikace. V cestě mu stojí šílený král a také jeho zrůdná manželka Žofie a její pestrobarevný zpovědník, čaroděj Žito; za spojence má naopak bestiálního, byť jednookého trhače páteří, smrtícího světelného válečníka Jana Žižku. Jan Hus vzkřísí armádu zombií a v nastalém démonickém momentu jedné dlouhé noci nastane finální zúčtování, které hrozí zničit i vlastní universum. Nový mýtus povstanuvší z popela postmoderny v Paláci Akropolis (Kubelíkova 27, Praha 3), ve čtvrtek 28. 6. ve 20.00.

–kv–

 

Zlomvaz 2007

Čtrnáctý ročník studentského divadelního festivalu Zlomvaz, který pořádá katedra produkce Divadelní fakulty AMU v Praze, se letos uskuteční v netradičním čase a místě. Doba jeho konání je posunuta z května na rozhraní června a července, a to především proto, že se festival stěhuje z Prahy na Pustevny v Beskydech. Napůl prázdninové setkání mladých tvůrců ze spřátelených vysokých uměleckých škol (DAMU a HAMU v Praze, JAMU v Brně, VŠMU v Bratislavě a AU Banská Bystrica) proběhne v místě, kde lidé jinak nemají šanci seznámit se s produkcí nastupující divadelní generace, z několika důvodů: aby nezanikl v moři podobných kulturních akcí v domovské Praze, aby soustředil diváky a umělce „na jednom kopci“, a tak podnítil jejich vzájemnou komunikaci, a také aby podpořil česko-slovenskou spolupráci – mimo jiné i bezproblémovost jazykového porozumění mezi oběma stranami, která časem nemusí být zcela samozřejmá –, proto místo téměř na hranicích.

Název místa Pustevny a podmínky, které skýtá, inspirovaly i určovaly dramaturgii festivalu: divadlo bez velkých technických vymožeností a složité scény, které má ve svém centru hru a herce, opírající se o režijně-dramaturgický výklad. K vidění tak bude divadlo skutečně poustevnické. Podrobný program festivalu spolu s off programem, nesoucím se už plně v duchu letní relaxace, a také dalšími užitečnými informacemi pro potenciální divadelní turisty je k nalezení na www.zlomvaz.cz. Festival proběhne od 29. 6. do 2. 7.

–vmk–

 

film

Festival fantazie

Festival fantazie se charakterizuje jako největší setkání příznivců světa fantastiky, literární, filmové i herní – vše se zaměřením na science-fiction, budoucnost, kosmonautiku, moderní technologie, fantasy, horor, mytologii, záhady, vojenství a historii. Poněkud široké profilaci festivalu odpovídá i výběr filmových titulů, které tematicky pojmou tak rozdílná díla jako Casino Royal, Auta, Eragon či Gejša. Rozvolněná dramaturgie filmového programu a chaotický oficiální web (www.festivalfantazie.cz) nemusí však návštěvníky akce odradit, pakliže mají zálibu i v tematicky podobně pojatých počítačových nebo deskových hrách. Desetidenní program nabízí opravdu mnoho dalších možností, kterak se pasivně či aktivně „napojit“ do světa fantazie (mj. soutěž amatérských filmů, divadelní a šermířská představení), stačí si jen vybrat. Festival se koná v Chotěboři od 29. 6. do 8. 7.

–lg–

 

Smrtonosná past 4.0

Zatímco ČT 1 v posledních týdnech postupně zopakovala všechny tři dosavadní díly série Smrtonosná past, do kin se vydává čtvrté pokračování. Od Smrtonosné pasti 3 uplynulo dlouhých dvanáct let, Bruce Willis je nyní zralý dvaapadesátník a na režisérskou sesli se posadil dosud málo prověřený Len Wiseman (Underworld, Underwold: Evolution). Willisův samorostlý hrdina John McClane se rozvedl s manželkou, stal se členem spolku anonymních alkoholiků a svou policejní minulost takřka pověsil na hřebík. Nová doba s sebou přináší nové formy terorismu – hacker Thomas Gabriel (Timothy Olyphant) si jako rukojmí vzal vládní počítačový systém Spojených států. Po několika brutálních úderech se systém začíná hroutit a společně s ním i ekonomika a infrastruktura celé země. Zakročit musí vysloužilý hrdina John McClane… Smrtonosná zbraň 4.0 je po Rockym Balboovi návratem další akční legendy přelomu osmdesátých a devadesátých let. Bruce Willis se (dle trailerů) ukazuje být v dobré formě a v rozhovoru pro jeden internetový magazín se vyjádřil, že Smrtonosná past 4.0 je lepší než těžko překonatelný úvodní díl celé série. Jako nekompromisní John McClane se nás o tom bude snažit přesvědčit i v českých kinech…

Premiéra 28. 6.

–jj–

 

hudba

Festival Sisyfos

Přehlídka alternativního umění v Heřmanově Městci se nesnaží návštěvníky zdrtit nabitým programem, naopak nechává dostatek volného prostoru k prohlídkám okolí a občerstvení mezi jednotlivými koncerty. Páteční program se bude odehrávat na fotbalovém hřišti a vystoupí na něm místní skupina Ptáci, Sdružení rodičů a přátel ropy, kteří udržují při životě odkaz českého undergroundu, slezští Nekuř toho tygra! nebo superstar české alternativy Ty syčáci v čele s fyzickým básníkem Petrem Vášou. Industriální hluk z Prahy přiveze formace Kašpar von Urbach. Druhý den v kině Mír rozehraje svou „hudbu pod hudbou“ duo Birds Build Nests Underground, které preparuje gramofonové desky a vytváří z nich psychedelické koláže. Po nich nastoupí Libor Krejcar, který není jen sochař, ale také principál zvukového tělesa Krotitelé květin. Jeho tvorba by se dala charakterizovat jako audiovizuální deník. Texty balí do hávu zvuků uměle vytvořených nebo zachycených v běžném životě. Výsledkem je zvuková koláž na pomezí tradice českého undergroundu a industriálního experimentu. Jeho koncertní vystoupení jsou poměrně vzácná. Heřmanův Městec, od pátku 29. do soboty 30. 6.

–mk–

 

Apollo 440 v Roxy

Po sedmi letech přijedou do Prahy zahrát britští Apollo 440. Jejich diskografie sice není početná, ale svými hity dosahovali v devadesátých letech na vysoká místa žebříčků. Patří ke kapelám, které (například spolu s Prodigy) pomáhali usmířit taneční a rockové obecenstvo. Jejich největším úspěchem je deset let starý singl Ain’t Talkin‘ Bout Dub, v němž nasamplovali Van Halen; hned v závěsu je skladba Krupa s vypreparovaným bigbandovým bubeníkem Genem Krupou. Další úspěšné písně jsou Stop the Rock nebo Heart Go Boom. Zatím poslední album Dude Descending a Staircase (parafrázující na obalu i v názvu Duchampův slavný obraz) nahráli v roce 2003. Pozoruhodná je producentská a zvukařská činnost některých členů. Především Howard Gray se již od počátku osmdesátých let objevuje v bookletech starších kolegů: UB40, The Cure, OMD, U2 a mnoha dalších. Celí Apollo 440 v menších či větších rolích vystupují na Funky Little Demons (4AD; 1994), poslední desce avantgardních funkerů The Wolfgang Press.

Klub Roxy (Dlouhá 33, Praha 1), v úterý 3. 7. v 19.00.

–jp–

 

výtvarné umění

Forma následuje… risk

Hledání podoby nové sochy, která by aktuálně odrážela současný stav prolínání jednotlivých médií, sleduje projekt s mezinárodní účastí nazvaný Forma následuje… risk / Form Follows… Risk. Do struktury objektu se dostávají prvky architektury, nábytku, různých výplňových, ochranných, dekorativních i izolačních materiálů, kresba, fotografie, video i závěrečné světelné aranžování. Vznikají jakési hybridní útvary, jejichž objem a obrys je zpravidla buď výsledkem kupení jednotlivých prvků, nebo řízeného bujení dočasně tvárných hmot. „Koncepce výstavy Forma následuje... risk postihuje opačný trend, nežli bylo poslední dobou cílené odhmotňování a dematerializace sochy. (...) Složitá forma si zachovává svou rozporuplnost, náhodnost a otevřenost různým výkladům, ale stává se komplexním celkem, kde se znovu uplatňují reálné hodnoty materiálu a reálná, nekonceptuální přítomnost díla, která aktivizuje prostor. Nedochází přitom k zjednodušení. Celek díla zůstává nejistý, těžko pochopitelný a odpovídá současné podobě naší globalizované identity,“ píše se v tiskové zprávě. Autory projektu jsou Jana a Jiří Ševčíkovi společně s Monikou Mitášovou, Marianem Zervanem, Benjamínem Bradňanským a Vítem Haladou. Mezi vystavujícím jsou například Jiří Černický (CZ), Vlado Havrilla (SK), Rachel Harrison (USA), Petr Písařík (CZ), Franz West (AT), Dušan Záhoranský (SK), Christian Gebhardt (DE), Marek Meduna (CZ) ad. Výstavu lze navštívit v pražské Futuře (Holečkova 49, Praha 5) a Karlin Studios (Křižíkova 34, Praha 8), do 29. 7.

 

Retrouvé

Projekt Retrouvé se zaměřuje na práci s fotografickým médiem. Propojuje tři názorově odlišné umělce různého věku. Nejstarším je Švýcar Walter Pfeiffer (1946), fotograf, malíř, filmový a divadelní tvůrce, činný od 70. let. Vychází z pozic undergroundu především v průzkumu a reflexi životního stylu včetně intimních oblastí vlastního já, které je schopen následovat až do oblastí vyloženě soukromých. Na výstavě se prezentuje souborem Metrocolor (2004), sestaveným z momentek a fotografických postřehů zaměřených na lidskou tělesnost. Veronika Bromová (1966), vedoucí ateliéru multimediální tvorby na pražské AVU a laureátka Ceny J. Chalupeckého, se ve své tvorbě pohybuje napříč fotografickým médiem. Cyklus Za závojem (2006) vznikl při jejím pobytu v Mikulově. Inspirací ji tu bylo prostředí zámku se svým tajemstvím a esoteričností navázanými na konkrétní sochu, kterou zde pro sebe objevila. Třetí přizvanou umělkyní je Markéta Bendová (1978), studentka Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě, která v současnosti působí na pražské Střední výtvarné škole Václava Hollara. Představuje se tu digitální fotoprojekcí Recognized (2006––07), kde reflektuje momenty opakování a touhu po úniku do něčeho zcela nového. Výstavu lze zhlédnout v pražské Galerii 5. patro (Myslíkova 9, Praha 1), do 30. 6.

–pev–

 

televize

Foglarova záhada

Prázdniny jsou pro televizní stanice obdobím repríz. Česká televize však v prvním červencovém týdnu přichází s těžkým kalibrem, na nějž komerční kanály najdou těžko odpověď. Na obrazovky totiž vrací seriál Záhada hlavolamu, v němž Rychlé šípy ožívají pod režijním vedením Hynka Bočana. Seriál, který vznikl v roce 1969, si období normalizace prožil v trezoru, nicméně filmová verze z roku 1994 mu nesahá ani po kolena. V roli Široka se po střechách domů ve Stínadlech (postavených v interiérech) prohání Jan Tříska, Roman Skamene se tu zase představí jako Červenáček. První díl vysílá program ČT 2 v úterý 3. 7. v 18.20.

 

S balonem na hřišti

Za zmínku stojí i britská komedie Blafuj jako Beckham, kde se s balonem prohání po hřišti tehdy teprve budoucí hvězda Keira Knightleyová. Ta touží po kariéře fotbalistky a celý svůj dívčí pokojíček má vytapetovaný božským Beckhamem (ty tam jsou doby jeho slávy, teď musí vzít zavděk slabou americkou ligou). Kromě toho hraje ve filmu významnou roli její kamarádka/spoluhráčka Jules (ta po americké lize touží – ženský fotbal tam má na rozdíl od Evropy poměrně dobrou pozici) a její rodina s indickými kořeny. Ve snímku se tak mísí feminismus s etnologií a výsledkem je vkusná, poměrně zábavná komedie.

ČT 2, ve středu 4. 7. ve 21.35.

–jgr–

 

rozhlas

Ve jménu železnice, nejprve c. k.

Rozhlasová stanice Vltava má občas sklony k nostalgii, ale přesto zarazí, že se tuto sobotu tak intenzivně věnuje fenoménu železnice. Propásli jsme nějaké výročí? Deset minut před pátou dojde na rozhlasovou adaptaci hry Císař Josef a dcera přednosty stanice. Sepsal ji rakouský expresionistický dramatik a humorista Fritz von Hermanovski--Orlando. Císař Josef II. zde vystupuje jako symbol osvíceneckého pokroku a nic nevadí, že v jeho době ještě železnice nefungovala. Základem komedie je střet postav vznešených velice i pramálo, včetně těch nadpřirozených. Dojde k němu na jedné alpské vlakové zastávce. Smyslem pak je řetězec narážek na nejrůznější rakouské symboly, především ty hudební – od jódlování přes singspiel a operetu po operu. Že by ukázka inteligentní satiry v duchu Karla Krause?

Český rozhlas 3 – Vltava, v sobotu 30. 6. v 16.50.

 

Hrabal a Svěrák na kolejích

O půl sedmé následuje adaptace dvou povídek Bohumila Hrabala. Fádní stanice i Setkání pocházejí z knížky Jarmilka. Čte je Ladislav Mrkvička. O dvě hodiny později je na řadě nepříliš známé dílo veleúspěšného českého scenáristy Zdeňka Svěráka. Hra se jmenuje To jeli dva ve vlaku. Jedná se o anekdotu, kdy se v jednom kupé ocitají dva starší pánové. Oba jsou ve výslužbě, oba mají různé problémy, které se navzájem značně podobají. A přece nemohou u sebe nalézt porozumění. Zdá se tedy, že se můžeme těšit na svěrákovský něžně nedramatický humor. Účinkují Rudolf Deyl mladší a Bohumil Záhorský.

Český rozhlas 3 – Vltava, v sobotu 30. 6. od 18.30 a 20.30.

 

Profesionální dráha

A po snůšce vlakomilných fikcí jeden opravdový dokument. Mašina je železná zazní na Vltavě krátce po desáté hodině večerní. Zabývá se osudy Vladimíra Klimeše, jednoho z mnoha českých vášnivých železničářů, kteří si svou lásku k rachotícím kolosům nedají vzít. Klimeš vypráví o svém otci strojvedoucím a o touze jít v jeho šlépějích, která jej od dětství neopustila.

Český rozhlas 3 – Vltava, v sobotu 30. 6. ve 22.02.

 

Vlakový experiment

Skrytému půvabu českých drah se věnoval ve stejnojmenné kompozici i Jaroslav Kořán, významný český hudební alternativec. Skladbu vytvořil pro pořad PremEdice Radioalteiéru: ten slouží jako platforma pro tvorbu původních českých radiofonických experimentů. K jejich vysílání dochází jednou do měsíce, obvykle těsně po půlnoci z posledního pátku na sobotu. Kořánova skladba, v níž se mísí ambientní hudba s reálnými zvuky z vlakového prostředí, byla vysílaná již jednou před lety. Tentokrát jí ovšem předchází premiéra Kořánova nového projektu, nazvaného Chodec. Je tvořená podobným způsobem, tedy kombinací hudby se zvuky zachycenými v exteriéru – jenom je zde člověk zbaven vozidla a putuje po vlastních. V podtitulu je kompozice charakterizovaná jako „soundtrack bez filmu“.

Český rozhlas 3 – Vltava, v noci ze soboty 30. 6. na neděli 1. 7. v 0.05 a 2.25.

–ja–

 

ja – Jiří Adámek / jgr – Jiří G. Růžička / jj – Jan Jílek / jp – Jakub Pech / kv – Kateřina Veselovská / lg – Lukáš Gregor / mk – Martin Kratochvíl / pa – Petr Andreas / pev – Petr Vaňous / vmk – Veronika Musilová Kyrianová