divadlo
Festival D‘Avignon
Milovníci cestování a divadelního šílenství nechť se určitě vypraví na jedenašedesátý ročník proslulého festivalu, který se koná ve Francii. Takový výlet vyžaduje přípravu, ale stojí za to, avignonská přehlídka patří k nejznámějším akcím tohoto typu. Mezinárodní program se špičkovými jmény, dokonalý průřez domácím divadlem. Program a všechny praktické informace naleznete na www.festival-avignon.com. Od 6. do 27. 7.
–ml–
Divadelní „Střelák“
V rámci letního dění na Střeleckém ostrově v Praze můžete navštívit nejen kino nebo koncert, ale začátkem července také divadlo. Představí se tam totiž soubor brněnské scény Husa na provázku, a to hned třemi kusy: ve středu 4. 7. v 19.00 nejdéle hranou inscenací hry Václava Havla v českém divadle – Zahradní slavností, a v tentýž den ve 21.30 písničkovou revuí 200 malých cigaretek. Ve čtvrtek 5. 7. v 19.00 můžete vidět hru Jiřího Jelínka Shakespyré – Comedia plná omylů. Kromě Divadla Husa na provázku zavítají na Střelecký ostrov také pražské Buchty a loutky, které přivezou „loutkový automat na všechny filmy světa“. Stačí pouze oznámit název filmu, který byste chtěli vidět, a Buchty a loutky vám jej okamžitě zahrají ve zkratce, s nadhledem a humorem sobě vlastním. Neočekávatelné zážitky s loutkovým Automatem na filmy očekávejte na Střeleckém ostrově v Praze v neděli 8. 7. ve 20.00.
–kv–
Kašparův letní speciál
Světově proslulé veršované drama Cyrano z Bergeracu z konce 19. století je kombinací dvou inspiračních zdrojů: reálným předchůdcem dramatického Cyrana byl francouzský spisovatel, autor satirických utopických cestopisů, Hector-Savinien de Cyrano, který žil ve Francii v 17. století. Tam se je toto léto možné přenést vždy přibližně na půl měsíce července či na půl měsíce srpna. Ošklivec s krásnou duší a básnickým talentem (hraje Martin Hofmann) bude svou lží pomáhat krásnému Kristiánovi (Jan Jankovský), aby v něm společně stvořili pro Roxanu (Jitka Čvančarová) iluzi dokonalého muže…Divadlo v Celetné (Celetná 17 , Praha 1), od pondělí 9. do středy 11. 7. a pak dále až do čtvrtka 19.7. v 19.30.
–ah–
Faust na Vyšehradě
Inscenace Goethova Fausta v režii Davida Czesaného a scénografii Petra B. Nováka zahajuje první ročník projektu Faust v Gorlici, který se má stát pravidelnou letní divadelní přehlídkou pořádanou občanským sdružením Artes Liberales. Navazuje na tradici započatou již v roce 2001, kdy v rámci výstavy Sláva barokní Čechie vznikla inscenace Marlowovy Tragické historie o doktoru Faustovi v režii Michala Dočekala. Akce má být protiváhou Shakespearovským slavnostem na Pražském hradě. Vyšehrad se svými kasematy, v jejichž největším sále Gorlici jsou umístěny originály soch z Karlova mostu, se pro ten záměr jeví jako ideální místo. Sestup do podzemních chodeb a chladného sálu, spojujících v sobě strohost i velkolepost, minulost i současnost, bude zároveň sestupem do metafyzické propasti lidské sebestřednosti a omezenosti, již odkrývá faustovský mýtus. Fausta hraje Roman Zach, Mefistofela Martin Finger. Ve vyšehradské Gorlici od soboty 7. do úterý 17. 7. ve 20.00.
–vmk–
film
Grindhouse: Auto zabiják
Poté, co byl dvojfilm režisérů Tarantina a Rodrigueze násilně roztržen tuzemským distributorem vedví, přichází do našich kin jako první Tarantinův Grindhouse: Auto zabiják. Quentin Tarantino pokračuje v cestě, kterou se pompézně vydal v předchozích opusech Kill Bill a Kill Bill 2 – jeho Grindhouse je poctou braku, laciným béčkovým produkcím a exploitation filmům. Už samotný plánovaný formát dvojfilmu za cenu filmu jediného odkazuje k praxi představení „double-feature“ v amerických kinech padesátých a šedesátých let. Příběh snímku dovedně variuje slasher-hororovou kompozici: psychopatický kaskadér Mike (Kurt Russel) nemilosrdně vraždí svými speciálně vybavenými vehikly (Chevrolet Nova, Dodge Charger) mladé sexy dívky. Tato akční linka je neustále narušována velkým množstvím (především ženských!) dialogů, které jsou k prasknutí napěchovány stohy banalit, vulgarit a filmových odkazů – přesně jak je u Quentina Tarantina zvykem. Grindhouse: Auto zabiják je velkou hollywoodskou produkcí, stylizovanou do podoby ultralevného krváku a zároveň dalším krokem v Tarantinově zkoumání pokleslých žánrů a vlastních celoživotních inspirací.
Premiéra 5. 7.
–jj–
hudba
Rock for People v Hradci Králové
Letošní ročník festivalu Rock for People se odehraje na začátku července v Hradci Králové. Koncerty budou současně probíhat na dvou velkých venkovních pódiích, ve stanu a v hangáru. Největším lákadlem pro diváky je i tentokrát retro; letos v podobě britských The Killers a švédských The Hives. Hvězdou na poli přístupné elektroniky budou Londýňané Basement Jaxx, kteří naposledy vydali desku Crazy Itch Radio (XL, 2006). Českými headlinery jsou pochopitelně jména, která se pravidelně potkávají na vlnách rádií a v žebříčcích nejlépe prodávaných titulů. Za pozornost určitě bude stát vystoupení kanadské hardcoreové legendy Nomeansno, kteří ze svého letošního turné vypustili Prahu a začlenili do něj Brno a právě „Rokfór“. Příjemným vytržením z reality mohou být další Kanaďané, električtí teroristé Front Line Assembly. Klidnějším náturám jistě přijdou vhod v Čechách značně oblíbení Levellers. Vstupné 800 Kč na celý festival nebo 580 Kč na den. Více informací na www.rockforpeople.cz. Festival Park, Hradec Králové, od středy 4. do pátku 6. 7.
–jp–
Bohemia Jazz Fest
Po dva večery bude pražské Staroměstské náměstí patřit jazzu, a to zcela zdarma. Na scéně se vystřídají hudebníci domácí provenience (saxofonista Štěpán Markovič v alianci s romským funkem Guločar, kytarista Rudy Linka s americkým basistou Danem Fabricatorem), ze Slovenska (AMC Trio) i zbytku světa (Nils Berg Quintet ze Švédska, Subtone z Německa, Clemens Salesny Quartet z Rakouska). Hlavní hvězdou prvního večera bude americký saxofonista a flétnista Kenny Garrett se svým kvartetem. Garret v posledních letech svůj postbopový styl doplňuje asijským kořením, což je slyšet hlavně na jeho aktuální nahrávce Beyond the Wall. Následující večer zakončí britský kontrabasista a skladatel Dave Holland, představitel odvážnější větve současného jazzu, spoluhráč Milese Davise z období alb In a Silent Way and Bitches Brew. Festival poté odcestuje na náměstí dalších českých měst. Více informací najdete na www.bohemiajazzfest.cz. Staroměstské náměstí, Praha, v úterý 10. a ve středu 11. 7. v 16.00.
–mk–
výtvarné umění
Ostře sledovaný Hrabal
Národní muzeum fotografie v Jindřichově Hradci ve spolupráci s Polabským muzeem v Nymburce otevřelo dokumentární výstavu Ostře sledovaný Hrabal, k níž dalo podnět 10. výročí spisovatelova úmrtí. Expozice prostřednictvím velkoformátových, zhusta dosud neznámých snímků předkládá příběh Hrabalova života od dětství až do konce, reflektuje jeho rodinu, ženu Elišku – „Pipsy“, přátele V. Boudníka, E. Bondyho, J. Koláře či K. Maryska, četné události, jichž se zúčastnil, i prostředí, v nichž se nejčastěji a nejraději pohyboval a jež mnohokrát ve svých prózách zvěčnil – nymburský pivovar, Kersko s kočkami, pražskou periferii, hostinec U Zlatého tygra či železniční stanici v Dobrovicích. Nechybějí ani záběry z natáčení filmů podle jeho knih. Veškeré dochované snímky, pocházející mnohdy od fotografů zvučných jmen, byly zdigitalizovány a ve výběru sestaveny do několika tematických okruhů. Výstavu doprovázejí čtení Hrabalových textů, přednášky a videoprojekce. Národní muzeum fotografie (Jezuitská kolej, Kostelní 20/1, Jindřichův Hradec), do 26. 8.
–vb–
SGP 07
Na konci června odstartoval další ročník pražské mezinárodní přehlídky monumentální sochařské tvorby ve veřejném prostoru – SculptureGrandePrague 07 (SGP 07), kterou pořádá Gallery Art Factory. Letos se epicentrum akce přemisťuje z Václavského náměstí na území katastru Starého Města – do lokality kolem Staroměstského náměstí a náměstí Republiky. Poprvé se výstavy účastní ve větším počtu známé osobnosti světového sochařství, kterými jsou např. Rakušan Erwin Wurm, britský umělec Julian Opie nebo Němec Stephan Balkenhol. Českou stranu zastupují Jiří David, Jan Kadlec, Darina Alsterová a Petra Jackmannová.
Peter Fischli / David Weiss: Retrospektiva
Otázky & Květiny je název retrospektivní výstavy švýcarských umělců Petera Fischliho (1952) a Davida Weisse (1946), kteří spolupracují od roku 1979 a kteří si od té doby jako autorská dvojice vybudovali významné mezinárodní renomé. Projekt nabízí přehlídku dosavadní tvorby tandemu vymykající se jakékoliv zjednodušující kritické klasifikaci či zařazení. Mnohovrstevnaté dílo tvoří postupy a komponenty z oblasti sochařství, instalace (sběr předmětů), fotografie, projekce, filmu či videa. Pozornost dvojice Fischli/Weiss se zaměřuje na průzkum všednosti a zdánlivé banality. Důraz kladou na distanční pohled, který směřuje náš funkčně nastavený svět do jakési šedé zóny. V první společné práci, která se stala ihned populární – instalační Párková série (Wurstserie, 1979) –, se stává nosným hravě experimentální rys umění pojímaný jako antiheroický umělecký program nevyhýbající se ani přímočarému ryzímu humoru. Výstava zahrnuje nejvýznamnější série a pracovní cykly, kam patří například velkoformátová série Airports (1987–2006) nebo Květiny a houby (Blumen und Pilze, 1997–98), součásti širšího koncepčního komplexu Viditelný svět (Sichtbaren Welt, 1987–2000). Monumentální dílo zabírá více než 30 metrů a zahrnuje kolem 3000 obrazů. Jedná se o snímky, které umělci posbírali, zpravidla jako turisté, po všech navštěvovaných „fotogenických“ vyhlídkových místech světa. Na začátku jejich dlouhé spolupráce vznikly dva filmy, Nejmenší odpor (Der geringste Woderstand, 1980–91) a Pravá cesta (Der rechte Weg, 1982–83), v kterých umělci převlečení za krysu a medvěda zkoumají a vykládají svět. Již tehdy se v nich manifestoval sklon autorské dvojice k universalismu a proklamativnímu a zároveň lstivému para-badatelskému výzkumu. „Smí si pravda dovolit vše?“ zní jedna z odzbrojujících otázek autorského cyklu Otázky (Fragen, 1981–2003) vyvíjeného přes deset let. Výstava kurátorsky připravená Bice Curigerovou a Vicentem Todolim trvá v curyšském Kunsthausu (Zürich Kunsthaus, Heimplatz 1) do 9. 9.
–pev–
televize
Velká ryba
Edward Bloom umírá. Přichází se s ním rozloučit i Will, syn, jenž k otci již dávno ztratil vztah. Edwarda totiž celým životem provázely neskutečné příhody plné zázraků, prapodivných postaviček – alespoň to všem ve svých historkách tvrdí. Zatímco on prožívá jedno dobrodružství za druhým (nebo o něm sní), na Willa nezbývá čas. Nyní, u smrtelné postele, se oba snaží nalézt k sobě cestu. Paradoxně k tomu dopomůžou právě ony neuvěřitelné příhody… Stačí si přečíst, že na postu režiséra stanul Tim Burton, a je jasné, že Velká ryba bude velkolepou fantazií, výletem do neskrytějších lidských přání. Edward Bloom, jehož mládí ztvárnil Ewan McGregor, nejenže se zamiluje, spřátelí s obrem, ale stává se postupně rybou. Burtonova imaginace je neomezená, čímž se vysvětluje, proč je tento příběh okouzlující i po několika shlédnutích. Režisérova vazba na svět mrtvých a jeho sklony k temnotě jsou zde potlačeny a prostor je dán barvité mozaice dobrodružství, zalidněných svéráznými figurkami. Velká ryba je nevšedním příběhem takříkajíc pro všechny.
Nova, v sobotu 7. 7. v 15.20.
–lg–
rozhlas
Češi v Římě
Od středy 4. 7. po dobu devíti týdnů zazní na Vltavě pořad věnovaný stopám českých osobností v Římě. Miloš Doležal a Jiří Šťourač začínají u svatého Vojtěcha, jehož ostatky leží v postranní kapli kostela svatého Bartoloměje. V následujících dílech bychom se měli dozvědět o vztahu k Římu, jaký měli například Karel IV., Josef Mysliveček či Bohuslav Martinů. A koncem srpna dojde na umělce, politiky i poutníky z posledních desetiletí. Celý projekt by se měl nést v duchu zvukové mozaiky, komponované z reportáží, rozhovorů, literárních ukázek, vzpomínek i reálných zvuků věčného města.
Český rozhlas 3 – Vltava, každou letní středu v 16.00.
Vzpomínka na Rostropoviče
Letos na konci dubna zemřel světově proslulý violoncellista Mstislav Rostropovič. U nás je jeho jméno spojeno s řadou nahrávek, ale také s několikerým významným vystoupením. V padesátém roce vzbudil obrovskou pozornost na Pražském jaru s neobvyklou interpretací Dvořákova cellového koncertu. Krátce po sametové revoluci u nás zahrál dílo podruhé, tentokrát ve Španělském sále. Rostropovič byl všestranným umělcem, vedle svého hlavního nástroje působil jako pianista a dirigent. Mezi jeho vášnivé záliby ovšem patřilo i sbírání obrazů, prý vytvořil úctyhodnou soukromou sbírku ruských malířů. Šostakovič, Prokofjev i Benjamin Britten patřili mezi autory, kteří mu věnovali své skladby. Rostropovič ale prosazoval i méně známé současné ruské skladatele. V sedmdesátých let se veřejně postavil za perzekuovaného spisovatele Alexandra Solženicyna. Výsledkem byly nejrůznější represe a nakonec nucená emigrace. Rostropovič se usadil v Americe a vystupoval po celém světě. Do své vlasti se mohl vrátit až po pádu železné opony, v závěru života se dočkal i oficiálních státních poct. Vltava zařadila tento týden na program záznam dalšího památečního vystoupení violoncellisty u nás: na Pražském jaru 1955 se představil s cyklem sonát Johanna Sebastiana Bacha.
Český rozhlas 3 – Vltava, v sobotu 7. 7. v 7.16.
A ještě jednou z padesátých
Když už jsme u vzpomínání na hudební události z poloviny minulého století, hodí se zmínit nahrávku Smetanova Dalibora, již přesně v padesátém roce pořídil Supraphon. A to se zpěváky tak zvučných jmen, jako je Beno Blachut či Marie Podvalová. Opeře patří na Vltavě hlavní večerní čas každou sobotu. Posledních pět let vznikla tradice letních cyklů, obvykle zaměřených na konkrétní dirigentské či pěvecké osobnosti z oblasti opery. Tentokrát poprvé bude naopak čtvero večerů věnováno instituci, přesněji zlaté éře české opery v Národním divadle. Po Daliborovi přijdou na řadu Smetanovy Dvě vdovy, Čert a Káča Antonína Dvořáka a Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky. Poslechnout si špičkovou hudební nahrávku starou několik desetiletí je vždycky zážitek. Zjistíte, že interpretace tak pevně dané formy, jakou je hudební partitura, rovněž značně podléhá času. Mění se zvuk orchestru, mění se tempa, mění se barvy hlasu zpěváků.
Český rozhlas 3 – Vltava, v sobotu 7. 7. ve 20.00.
–ja–
ah – Anna Hejmová / ja – Jiří Adámek / jj – Jan Jílek / jp – Jakub Pech / kv – Kateřina Veselovská / lg – Lukáš Gregor / mk – Matěj Kratochvíl / ml – Marta Ljubková / pev – Petr Vaňous / vb – Věra Becková / vmk – Veronika Musilová Kyrianová