tipy

literatura

Čtení nositelů Ceny Jiřího Ortena

Letošní Cena Jiřího Ortena, ocenění pro autory do třiceti let, byla udělena Petře Hůlové za prózu Umělohmotný třípokoj a Jonáši Hájkovi za sbírku Suť. Ve své čtvrté knize Petra Hůlová zkoumá, jak sexualita ovládá vědomé i nevědomé lidské pohnutky (recenze viz A2 č. 49/2006), Hájkův debut je v současném básnickém kontextu výjimečný soustředěnou básnickou prací, neokázalostí a formální bravurou.

Kavárna Muzea Karlova mostu (Křížovnické nám. 3, Praha 1), ve čtvrtek 29. 11. v 19.00.

 

Ženy v literatuře

Přednáška Evy Štolbové se zaměří na téma genderu. Spisovatelka a televizní scenáristka pohovoří o významných ženských literárních postavách a především o autorkách, bude se věnovat Sapfó, Anně Achmatovové, Françoise Saganové, Virginii Woolfové, Karolíně Světlé a Lence Procházkové.

Malý sál Městské knihovny (Mariánské nám. 1, Praha 1), v pondělí 3. 12. v 17.00.

 

Život ve svobodě je umění

Roselyne Chenu, spolupracovnice básníka Pierra Emmanuela, pracovala v 60. a 70. letech v Nadaci pro evropskou vzájemnou intelektuální pomoc, založenou pro ty, kteří žili v izolaci totalitních režimů (rozhovor viz A2 č. 47/2007). Své cesty do Československa, rozhovory a dojmy ze setkání s řadou umělců a spisovatelů v letech 1969 až 1980 si zaznamenávala a archivovala. Český překlad těchto deníků bude představen za účasti autorky, jejího přítele spisovatele a překladatele Jana Vladislava a novináře Václava Richtera. Tlumočení do češtiny.

Kino 35 Francouzského institutu v Praze (Štěpánská 35, Praha 1), v pondělí 3. 12. od 18.00.

 

Ústně více

V šedesátých letech 20. století se výrazně formovala osobnost Václava Havla jako dramatika a politika. Jeho první hry uvedlo Divadlo Na zábradlí, v roce 1967 vystoupil na IV. sjezdu Svazu čs. spisovatelů a v roce 1968 se už plně politicky angažoval. Právě tomuto období a životní etapě je věnována druhá část cyklu Ústně více, Havlovy dramatické texty šedesátá léta barvitě a věrně reflektují.

Malý sál Městské knihovny (Mariánské nám. 1, Praha 1), ve středu 5. 12. od 19.00.

–pa–

 

divadlo

Něžná

Sebevražda inspirovala Dostojevského k napsání novely Plachá (později překládané do češtiny jako Něžná); otištěna byla v listopadovém Deníku za rok 1876. Režisér Pavel Khek se rozhodl interpretovat ji jako tichý souboj, v němž spolu On a Ona hovoří, ale nekomunikují, a terorizují se vzájemným mlčením. Inscenace se zakládá na nové dramatizaci Matěje Samce, který jí dal podtitul Mít se v krvi, čímž chce zvýraznit její „duelovost“. Něžná v komorním obsazení Adrian Jastraban (On), Diana Šoltýsová (Ona) a Nina Divíšková (Lukerja) bude premiérově uvedena v Malém Nosticově divadle (Nosticova 2, Praha 1) v pátek 30. 11. v 19.30.

–vmk

 

Café Františák

V pravidelném cyklu autorských večerů herců a přátel brněnského HaDivadla se tentokrát představí divadelní režisér Martin Františák. V tomto případě bude odkazovat spíš ke své tvorbě televizní, respektive na svůj pořad Česko jedna báseň, kde každý týden představuje jednoho současného básníka a jeho tvorbu. Verše Zbyňka Hejdy bude prezentovat spolu s herci HaDivadla (Alfa pasáž, Poštovská 8D, Brno) v pátek 30. 11. v 19.30.

–jip–

 

Minutové hry se vracejí

Poslední čtení z Minutových her, které jako speciální přílohu k č. 25/2007 vydala A2, se odehraje v adventní čas. Hry, jež se odehrávají na nádraží, u králikárny, u Národního divadla či v kanceláři prezidenta republiky, napsali čeští dramatici všech generací – jednu z nich uvidí diváci poprvé inscenovanou. Tvůrčí tým pod vedením Ladislava Hampla připravuje večer, na němž se představí A2 a občanské sdružení Transteatral, do Studia Švandova divadla (Štefánkova 57, Praha 5) na neděli 2. 12. v 18.00.

–ml–

 

Minetti

Jeden ze specifických divadelních typů – typ „člověk ducha“ – je v díle Thomase Bernharda, v Česku oblíbeného rakouského dramatika, zastoupen zvláště hojně. Zosobňuje ho například divadelník ve stejnojmenné hře, Immanuel Kant anebo třeba Minetti (z roku 1976). Bernhard Minetti, stárnoucí herec, očekává na pozadí veselé silvestrovské noci schůzku s ředitelem divadla v Ostende, aby přijal nabídku na ztvárnění krále Leara. Během tohoto jednoduchého příběhu divák sleduje zpověď „herce, který v úsilí o naplnění svého poslání selhal kvůli lidské omezenosti a průměrnosti, ale i kvůli vlastním nedostatkům, ješitnosti a stáří. Nakonec ztratil smysl pro realitu a totálně se odcizil od společnosti…“ Režie Viktorie Čermáková. Premiéra v divadle v Řeznické (Řeznická 17, Praha 1) ve středu 5. 12. v 19.30.

–ah–

 

film

Halloween

V posledním filmovém roce jsme se dozvěděli, proč se ze synáčka litevských aristokratů stal geniální kanibal Hannibal Lecter (Hannibal – Zrození) i proč se z buranského Thomase Hewitta stal vrah motorovou pilou Leatherface (Texaský masakr motorovou pilou – Počátek). Dalším dílem popisujícím peripetie vzniku elitního psychopatického zabijáka je nejnovější Halloween. Devátý díl nekonečné série s Michaelem Myersem v hlavní roli rozebírá hrdinovo dětství v nefungující rodině (jak neamerické), vliv rodičovské nesymetrie na jeho psychiku i osudové setkání s jednou zdánlivě obyčejnou maskou. V druhé polovině snímku ovšem „psychologická linie“ rázně končí a ke slovu se dostává vždy spolehlivé vyvražďování. Režie filmu se ujal heavymetalista, obdivovatel Charlese Mansona a zručný hororový tvůrce Rob Zombie (Dům tisíce mrtvol, Vyvrženci pekla), v hlavní roli se objevuje málo známý Tyler Mane, ve vedlejších rolích ovšem excelují veteráni slavných filmů minulosti Malcolm McDowell (Mechanický pomeranč), Brad Dourif (Přelet nad kukaččím hnízdem) a Udo Kier (Evropa). Zombieho zručně natočený snímek je poctou původnímu Carpenterovu Halloweenu a zároveň celému vyvražďovacímu subžánru.

Premiéra 29. 11.

–jj–

 

Animace v Olomouci

Šestý ročník Přehlídky animovaného filmu se odehraje ve znamení konfrontace různorodých filmů, témat a postupů v cyklu Animace ve službách propagandy. Vedle sovětských úderníků, klasických postaviček amerických Cartoons ve zbrani a Pana Prokouka se divák může setkat s věhlasnými i mladými holandskými animátory (Holandské opojení), bulharskou animací a výběrem toho nejlepšího z animace v české distribuci (Pozdní sběr). Dramaturgický tým však chce objevovat i nové souvislosti, které odhalí například cyklus Živá animace (performance Tomáše Dvořáka-Floexe, Tomáše Vaňka a Vladimíra Václavka). Součástí změn letošní PAF bude i nová soutěž Jiné vize 007, která mapuje tvorbu na hranici animace, experimentu a inovativních formálních postupů. Ve spolupráci s A2 je připraven speciální dvojkoncert DVA a Mateřídoušky s doprovodem meotarové úderky 2M. Doprovodný program PAF 2007 představí nejnovější počiny z oblasti filmu, divadla i hudby. Milovníci loutkového divadla by si neměli nechat ujít inscenaci divadla Buchty a loutky Kabaret Kaka. Na poli hudby se bude prezentovat slovenské uskupení Foolcut, elektrojazzový projekt Dušana Vanča, který mísí jazzové nahrávky a hiphopové smyčky. Podrobné informace o programu, hostech a historii přehlídky můžete nalézt na stránkách pifpaf.cz, stejně tak akreditační formulář a možnost ubytování.

PAF se koná od 6. do 9. 12. v Uměleckém centru Univerzity Palackého v Olomouci (Univerzitní 3), v Divadle hudby, kině Metropol a klubu 15 minut.

–lg–

 

hudba

Tcheka

Kapverdské ostrovy byly pusté až do éry zámořských výprav, kdy je osídlili Portugalci, pro které získaly funkci přestupní stanice mezi Lisabonem a Brazílií. Kapverdy se tehdy staly průsečíkem hudebních stylů z Afriky i Evropy. Ostré africké rytmy se časem proměnily v líbezné houpavé tance coladeira či písně morna, které ve světě zpopularizovala zpěvačka Cesaria Evora, dnes asi světově nejznámější Kapverďanka. Kytarista, autor a zpěvák Tcheka je o více než generaci mladší a kapverdské hudbě dodává nové souvislosti. Zatímco Cesaria Evora pochází z ostrova Sao Vicente, Tcheka je ze Santiaga, což je ten „nejafričtější“ ostrov Kapverd, a orientuje se na syrové černošské styly. Narodil se roku 1975, kdy Kapverdy, do té doby portugalská kolonie, získaly nezávislost, od dětství vystupoval se svým otcem, který hrál na housle a ve své době patřil k prvořadým hudebníkům souostroví. Tchekovou druhou profesí se stala práce kameramana pro kapverdskou televizi. S jedním ze svých žurnalistických kolegů tehdy začal skládat písně, a když oba autoři hráli v baru v hlavním městě Kapverd, objevil je tam manažer Cesarie Evory, Jose da Silva. V Praze vystoupí v rámci festivalu Respect Plus.

Palác Akropolis (Kubelíkova 27, Praha 3), ve čtvrtek 29. 11. v 19.30.

 

Ensemble Marijan

Přehlídku aktuální hudby Hudební současnost v Ostravě zakončí multimediální představení Antarktida brněnského souboru Ensemble Marijan. Ten tvoří hudebníci a skladatelé Ivo Medek, Markéta Dvořáková, Jan Kavan a Dan Dlouhý. Každý z nich je zároveň skladatelem či interpretem na poli současné hudby a v Ensemble Marijan tyto své zkušenosti přetavují do improvizací s přispěním elektronického zpracování zvuku a k hudbě přidávají vizuální složku, reagující na hudbu často v reálném čase.

Koncertní sál Janáčkovy konzervatoře Ostrava (Českobratrská 40),

v úterý 4. 12. v 18.30.

–mk–

 

výtvarné umění

Explosionalismus

Výstava s podtitulem Tvorba Vladimíra Boudníka z let 1947–1956 je začleněna do stálé expozice Galerie hlavního města Prahy v Domě U Zlatého prstenu. Autorka výstavy Hana Larvová se zaměřila na Boudníkovu literární tvorbu, sestavenou z manifestů národům a umělcům z let 1947–49, Manifestů explosionalismu z roku 1949 a ukázek textů z let 1951–52, vydávaných vlastní samizdatovou edicí Explosionalismus. Prezentovány jsou také autorovy deníkové záznamy příslušného obdobní, ukázky korespondence a archivní dokumenty včetně dobových snímků i výtvarné vstupy – dekalky, fotogramy, skici. Součástí výstavy je projekce filmového záznamu jedné z explosionalistických pouličních akcí, které předcházely happeningům šedesátých let. Vladimír Boudník je tu představen nejen jako zakladatel české moderní grafiky. Mnohem spíše je tu líčen jako avantgardní nespoutaný umělec jdoucí proti konvencím své doby, zdůrazňující principy vizuálních asociací, potenciál imaginace a demokratičnost v tom, že každý je schopen se zapojit do tvůrčího aktu, který by měl vést k pozitivnímu přetváření lidské skutečnosti. Je to hold vzdaný velkému vizionáři české moderní kultury. Projekt vzniklý za podpory Památníku národního písemnictví, Galerie Ztichlá klika a dalších institucí a soukromých subjektů lze navštívit v Galerii hlavního města Prahy (Dům U Zlatého prstenu, Týnská 6 – Ungelt), do 2. 12.

 

Baťa dnes

České centrum ve spolupráci s Goethe Institutem v Praze uspořádalo výstavu věnovanou podnikatelskému duchu zlínské rodiny, nesenému především osobnostmi Tomáše a Jana Antonína Bati. Prezentace je shrnutím tří fotografických workshopů, které se uskutečnily v letech 2005–07. Autory 130 vystavených snímků jsou studenti a pedagogové fotografie zlínské Univerzity Tomáše Bati a německé Fachhochschule v Dortmundu. Cílem projektu je upozornit na kulturní poselství doprovázející expanzivní a úspěšné podnikání Baťů a tím ho podpořit pro současnost i budoucnost. Hlavním motivem celé kolekce je „zachycení atmosféry továrny na gumovou obuv“, jak stojí psáno v tiskové zprávě. Zastoupeny jsou různé fotografické žánry – od architektury přes portrét, sociální fotografii, zátiší až k dokumentární a inscenované fotografii. Výstavu nazvanou 137 (teplota zpracovatelnosti kaučuku) lze navštívit do 4. 1. 2008 na dvou adresách: České centrum Praha (Rytířská 31, Praha 1) a Goethe Institut (Masarykovo nábřeží 32, Praha 1).

–pev–

 

televize

Dvojí život Veroniky

Polská kinematografie. to je i Krzysztof Kieślowski, dokumentarista, poté vedoucí osobnost „kina morálního neklidu“. Autor pronikavých studií všední lidské existence i metafor starozákonního Božího desatera. Dříve než se pustil do slavného francouzského triptychu Tři barvy, chápe se zrcadlového příběhu o osudech dvou identických dívek, pocházejících ze dvou různých evropských měst. Jedna Polka, druhá Francouzka, obě stejně staré, oběma je dán do vínku výrazný hudební talent. Kieślowski o jejich tajemstvích vypráví téměř bez použití dialogů. Klade důraz na filmový obraz, především pak na detaily a barevnost tónování. Jeho až mystický osudový náboj kongeniálně doprovází hudební kompozice Zbigniewa Preisnera, režisérova dvorního skladatele. Hudba rozděluje realitu (s durovými akordy) od vnitřního světa ženských hrdinek (obestírány mollovými tóninami). Před divákem se otevírá brána k spoluprožívání osudů, je vtažen do jejich duše, často plné bolesti, jindy až pukající radostí. Dvojroli pochybami zmítané Veroniky ztvárnila francouzská herečka Irene Jacobová (např. Za mraky, Othello). Film si odnesl celou řadu cen z mezinárodních festivalů.

ČT 2, ve středu 5. 12. v 00.10.

–lg–

 

rozhlas

Současná rozhlasová hra od sousedů

Český rozhlas drží tradici Dnů slovenské kultury, jejichž čas je právě nyní. Můžeme se těšit na pokračování cyklu slovenských inscenací z posledního roku. Ve čtvrtek večer to bude premiéra hry Pripad Judáš Eleny Antalové. Autorka v ní nabízí fiktivní rehabilitační proces s neblaze proslulým apoštolem. Podle přesvědčení Antalové by dnešní společnost Jidáše opět odsoudila – tentokrát ovšem jako nebezpečného teroristu. V sobotu následuje dopolední mikrohra Zuzany Uličianské, zvaná Začiatky koncov, nabízející opět společenské téma: příběh mladé Slovenky, vyprávěný ve sledu krátkých „momentek“, se odehrává na pozadí sametové, technologické a informační revoluce. A do třetice, Armagedon na grbe zazní na Vltavě v sobotu dvě hodiny po poledni. Autor hry, původně psané pro divadlo, je Rudolf Sloboda, známý prozaik, dramatik a scenárista. Ve svém dramatu vykresluje obraz ženské duše se všemi vnitřními konflikty, které obsahuje. Hra byla napsána v roce 1993, dva roky před autorovou sebevraždou.

Český rozhlas 3 – Vltava, ve čtvrtek 29. 11. ve 20.00 a v sobotu 1. 12. v 11.30 a 14.00.

 

Ze života významného publicisty

Velké osudy přinášejí cyklus portrétů osobností z české i světové historie, realizovaný redaktory stanice Praha. Tentokrát se autoři pořadu zaměří na Františka Gela. Ten se před válkou prosadil jako špičkový novinář, pak ale musel utéci před nacisty. Po návratu najednou nemohl sehnat práci, až mu ji nabídl rozhlas. Na jeho půdě se ze všeho nejvíce proslavil znamenitými reportážemi z Norimberka, kde se odehrávaly procesy s hlavními válečnými zločinci.

Český rozhlas 2 – Praha, v úterý 4. 12. v 17.30.

 

Evropská svědectví po internetu

Inspirativní rádiový projekt vznikl na internetu u příležitosti Evropského dne rádia, který se slavil 14. října. Různí mladí tvůrci dodávají na stránku „Radiodayweb“ rádiodokumenty o Evropě a hlavně o Evropanech. Tak například Peter Atanassov zpracoval svoji zkušenost s paradivadelním projektem, zkoumajícím osudy vězňů v mezinárodní berlínské věznici Tegel. Branka Stauber Antic, pocházející z Bosny a Hercegoviny, se zase ve svém akustickém díle zabývá genocidou, jež proběhla „uprostřed Evropy“ v rámci jugoslávských válek.

radiodayweb.eu/blog.html

 

A jeden autor z Česka

David Drábek patří mezi nejúspěšnější současné české dramatiky. Jeho Akvabely se staly Českou hrou roku 2005 při udílení prestižních divadelních cen Alfréda Radoka, dočkaly se také několika inscenací. Drábek píše i režíruje v různých divadlech po celé republice. Je mistrem bonmotu, vtipné slovní zkratky a ironie. V úterý o půl desáté večer uvádí Vltava letošní rozhlasovou inscenaci Drábkových Vykřičených domů. Podtitul slibuje „sólo pro ženu, muže, moderního vypravěče a spoustu předmětů“. Hrají Tatiana Vilhelmová, Igor Bareš, Martin Myšička a Jiří Ornest. Režie Aleš Vrzák.

Český rozhlas 3 – Vltava, v úterý 4. 12. ve 21.30.

–ja–

 

ah – Anna Hejmová / ja – Jiří Adámek / jip – Jitka Páleníková / jj – Jan Jílek / lg – Lukáš Gregor / mk – Matěj Kratochvíl / ml – Marta Ljubková / pa – Petr Andreas / pev – Petr Vaňous / vmk – Veronika Musilová Kyrianová