Kniha The Lonesome Go od Tima Lanea je a není komiks. Pomocí různých médií od poezie po časopisecké centerfoldy zkoumá mýty moderní Ameriky perspektivou bezdomovců, tuláků nebo válečných veteránů.
Komiks je syntetické médium, formálně složené z prvků jiných médií. Na první pohled ho můžeme chápat jako sekvenci obrazů doprovázených literárním textem, zároveň v něm ale lze nalézt i dramatické nebo filmové elementy. Tuto komplexnost devátého umění využívá scenárista a kreslíř Tim Lane ve své komiksové knize The Lonesome Go (Osamělá toulka, 2014) do té míry, že bez problémů překračuje všechny jeho zavedené definice a vytváří ještě daleko bohatší mediální změť. Jejím tématem přitom není nic menšího než alternativní dějiny Spojených států dvacátého století, viděné zakaleným zrakem tuláků, bezdomovců, podomních prodavačů, válečných veteránů, feťáků a šílenců. Je to Amerika nasycená nejrůznějšími fetiši – vlaky, automobily, motorkami, střelnými zbraněmi, frajerskými bundami, striptýzem, UFO… Svět zalidněný hrdiny, kteří trpí ztrátou paměti, nechtějí o své minulosti vůbec mluvit nebo se jejich příběhy rozkližují do nesouvislého delirického mumlání.
Na hranicích komiksu
The Lonesome Go není ani ucelený komiksový román, ani sbírka kratších povídek. Skládá se z mnoha částí, přičemž některé z nich jsou krátké uzavřené komiksové příběhy a jiné zase komiksy „na pokračování“, jejichž jednotlivé kapitoly jsou rozházené napříč celou knihou. Kromě toho ale Laneova publikace obsahuje několik stránek, které vypadají jako časopisecké plakáty a obsahují informace třeba o atomových základnách v Americe nebo o tulácích cestujících načerno ve vlacích. Je tu ale i několik čistě literárních prozaických textů, krátké básně, drobné deníkové autobiografické poznámky a autorovy komentáře k samotnému jeho dílu. Některé části dokonce odkazují ke zvukovým médiím, například písňové texty nebo přepisy rozhovorů nahraných na magnetofonový pásek. Na několika stranách jsou také fotografie, fiktivní reklamy nebo vystřihovánky.
Kniha pojatá jako multimediální koláž ohledává hranice nejen komiksu, ale i jiných médií, které nechává koexistovat a příležitostně se prolínat ve tvaru, jenž má zcela záměrně povahu slepence fragmentů. Laneova záliba v nedokončených útvarech není jediný romantický rys celé knihy – své příběhy a poznámky o společenských vyděděncích na několika místech charakterizuje jako ohledávání amerických mýtů. Jsou to historky obvykle vyprávěné v první osobě a zachycující impresivní svět osamělých lidí, kde se realita velmi často propadá do subjektivních vizí niterného prožívání postav. Tradice americké literatury od Jacka Kerouaka po Raymonda Carvera se tu potkává s devadesátkovými alternativními komiksy Daniela Clowese nebo Charlese Burnse, v nichž se civilní, často nostalgicky zabarvené prostředí střetávalo s fantaskními motivy z brakové popkultury.
Médium rukopisů
Clowesovi a Burnsovi se ostatně podobá i Laneova černobílá kresba. Jejímu realistickému stylu dodává na expresivitě nápaditá práce s výraznými černými plochami a šrafurou. Kresebný styl se přitom lehce liší v různých příbězích, včetně průměrné velikosti jednotlivých panelů, čímž se dosahuje rozdílné „hustoty“ vyprávění a titěrnosti či velikosti jednotlivých výjevů. Výrazným grafickým prvkem knihy je také samotný text. Lane používá různé fonty, aby evokoval rozličná média, od dvousloupcových časopiseckých článků přes beletristické knihy a fanziny po ručně psané osobní deníky. Obzvlášť častým prvkem je text vysázený starým psacím strojem, což je pro jeho téma výmluvné médium, používané v oficiálních výpovědích, amatérských tiskovinách nebo rukopisech.
Laneova kniha rozhodně patří k výrazným dílům současné nezávislé komiksové tvorby. Velmi kreativně pracuje s méně využívanými možnostmi komiksu i jeho „vrozenou“ intermedialitou, aniž by sklouzla k pouhé prvoplánové formální exhibici. Má totiž silné téma, u něhož se vyloženě nabízí, aby bylo zkoumáno formou série střípků intenzivně navázaných na různé staré kulturní artefakty a mediální formáty.
Tim Lane: The Lonesome Go. Fantagraphics Books, Seattle 2014, 296 stran.