close search

Žánry v říji

Jak pracují Muži v říji s tradicí tragikomedie?

Originalita znamená povědomí o tradici, řekl básník, dramatik a literární kritik T. S. Eliot. Tradice však může házet také klacky pod nohy, jako v případě české tragikomedie. Nakolik se to týká nového filmu Roberta Sedláčka?

Jednou z četných těžkostí, které musí současný český film překonávat, je fakt, že škála etablovaných filmových žánrů v našem prostředí nikdy nebyla příliš široká. Několik desetiletí trvající komunistický režim znemožnil plnohodnotný vývoj mnoha z nich.

Existence vyprofilovaných žánrů umožňuje tvůrcům pohrávat si s pravidly a klišé, respektovat je, rozvíjet i překračovat. Vymezuje mantinely pro tvůrčí pohyb. Českým filmařům některé mantinely chybějí.

Juraj Herz se letos pokusil snímkem T.M.A. (viz A2 č. 17/2009) resuscitovat český horor, v kinech se objevil retro thriller Normal Julia Ševčíka, loni vzbudil rozruch Václav Marhoul válečným filmem Tobruk (A2 č. 39/2008); řada žánrů však u nás prakticky neexistuje a jen málo českých porevolučních žánrových filmů se zdařilo.

Pokud má nějaký typ filmu v Česku skutečně silnou tradici, jsou to obtížně žánrově zařaditelné smutně-veselé lidské příběhy. „Smutné“, „hořké“, „hořkosladké“ či „mrazivé“ komedie, ve kterých vystupují nikoli postavy, ale postavičky, a zaznívají často lehce bizarní rozhovory. Polské úsloví říká „je to absurdní jako v českém filmu“. „Smát se vlastní tragédii byla v tomto století jediná možnost, jak mohl tak malý národ na tak nebezpečném místě v Evropě přežít. Humor byl vždy zdrojem sebeobrany. Když už se nemůžete smát, nezbývá než spáchat sebevraždu,“ pronesl v roce 1970 Miloš Forman, autor Hoří, má panenko (1967) a dalších vrcholných českých tragikomedií, které tuto tradici formovaly v jejích počátcích. I v posledních dvaceti letech na ni svým způsobem navázalo několik českých režisérů včetně Jana Svěráka, Petra Zelenky či Jana Hřebejka. Je však jednodušší natočit tradiční žánrový film než tápat v poloprázdnu?

 

Krásné vábení

Své o tom ví autor letošního typického zá­stupce žánru „mrazivé komedie“, režisér filmu Muži v říji, Robert Sedláček. Ten byl dříve znám jako autor filmů pro intelektuá­ly – kromě psychologického dramatu Pravidla lži (2006) natočil dokumenty pro televizi Václav Bělohradský: Nikdo neposlouchá (2005), Miloš Zeman – nekrolog politika a oslava Vysočiny (2007) či V hlavní roli Gustáv Husák (2008). Možná také proto nejsou Muži v říji stejně jako Chytilové Dědictví aneb Kurvahošigutntag (1992) jen lidovou taškařicí. Ona mrazivá vrstva je v této komedii pod tenkou slupkou komiky cítit velice zřetelně. Muži v říji jsou však též příklad filmu, který na tradici tohoto žánru navazuje otrocky, bez invence.

Název filmu odkazuje na tradiční venkovskou soutěž ve vábení jelenů. V Sedláčkově filmu ji pořádá jihomoravská vesnička Mouřínov a účastnit se jí má sám premiér. Mouřínovští potřebují peníze na novou silnici a slavnost je pro ně příležitost, jak na premiéra udělat dojem a vymámit z něj příslib pomoci. Události několika dnů před slavností a během ní fungují jako prostor, kde se postupně odhalují osobnosti lidí z vesnice a zejména jejich problémy.

Návaznost na tradici českých tragikomedií je zde zřejmá. Člověk si nemůže nevzpomenout na Formanovu zálibu v tancovačkách a bálech nebo na typické komické postavičky: smutný vesnický intelektuál, nešťastná koktavá holka z hospody, snaživý starosta, vzteklý hospodský, nechybí ani obecní blázen. Sekvence s premiérem (skvělý Igor Bareš) a jeho ochrankou i scény vtipně a jemně parodující tendence některých vrcholných politiků žoviálně dokazovat, že jsou vlastně „tak trochu jedni z nás“, jsou sice výborné, herci hrají obstojně a celý film graduje spolu se soutěží ve vábení, nicméně to nadějné, co v Mužích v říji bublá pod povrchem, se na světlo vytáhnout nepodařilo. Na vině je zejména Sedláčkův scénář: tradici ctí, nedokáže s ní však zacházet kreativně. Žánrová klišé tu neslouží jako mantinely, v nichž očekáváme originální nápady, zajímavě napsané postavy či dobré vtipy. Klišé zůstala klišé. Scénář je navíc plný
nevypointovaných odboček (nalezené pohřebiště) a nepochopitelných sekvencí, u kterých divák jen tuší, co asi měly znamenat.

V kontextu současných českých filmů Muži v říji možná na chvíli pobaví, jak napovídají poměrně pochvalné recenze v českém tisku, ale místo tradiční „závažné komedie“, jíž očividně chtěli být, přinesli do kin podívanou, kterou jako bychom viděli už mnohokrát, a v lepší verzi. Originalita versus klišé. Nenechat se svázat tradicí je těžký úkol. Podobně těžký jako pracovat bez ní.

Autorka je filmová publicistka.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image

Příbuzné články