close search

výpisky

Subkultura otrocké komunity zahrnovala nejen písně a spiritualitu, ale také přirozený trucovitý odpor k tomu přijmout realitu – fantazie měla daleko větší cenu. Požáry byly časté a téměř pokaždé záměrně založili nespokojení otroci; viník byl dopaden jen zřídkakdy. Po občanské válce se v místních novinách nevyskytovaly zprávy o požárech zdaleka tak často jako ve vrcholné éře otrokářství. Násilné činy, které byly mezi bělochy běžné, páchali otroci zřídkakdy. Svůj vrozený důvtip totiž používali zásadně k tomu, aby zašli až na hranici, ale nikdy ji nepřekročili.

Majitelé otroků vynaložili spoustu energie na to, aby své otroky udrželi v dobré náladě, a zjevně nedocenili ironický půvab toho, že oni, vlastníci, jsou stejně nesvobodní jako jejich majetek.

Po celou historii vedla pasivita otroka pokaždé k rozkladu systému, který otrocké práce využíval. Jakýkoli argument v tom smyslu, že otroctví je efektivnější způsob organizace práce než feudální zřízení i práce za mzdu, platí jedině tehdy, když otrok produkuje stejný přebytek jako nevolník i stejně tolik jako dělník, který dře za mzdu v hotovosti. Každý, kdo se někdy snažil uživit nějakým druhem chovatelství, ale ví, že maximálního zisku lze dosáhnout jedině tehdy, když jsou chovná zvířata zdravá, spokojená a mají chuť do života.

Rozdíl mezi vědomým a bezděčným chovatelstvím otroků spočíval v tom, jestli všem otrokyním na plantáži dávali, nebo naopak nedávali cíleně k dispozici kvalitní „chovní samci“ (kromě těch příbuzných).

(…)

Nikdo nemá rád práci jako takovou, a zbytečná práce, pokud ji člověk jako užitečnou vnímá, je pro něj k nesnesení. V nemechanizované otrokářské společnosti nicméně nikdo neměl na šetření námahy zvláštní zájem, protože vyčerpaní otroci nedělali po západu slunce tolik problémů. Tak jako mula nebo kůň i otrok se musel dřít tak dlouho, dokud únava nevytěsnila všechny myšlenky na odpor. A pokud vykonal nějakou práci rychle, dostal ještě druhý a pak třetí úkol.

Jen málo černochů si připomnělo, ať už v roce 1850, nebo v roce 1960, že otrok nebo bývalý otrok na Jihu na tom byl za všech okolností lépe než jeho příbuzní v Africe. Tento argument nikdy nezapůsobil, a pro otroka bylo těžké přijmout svůj úděl – vždyť běloši kolem něj žili v zemi, jež v 19. století pravděpodobně nabízela lidem více možností než celý zbytek pevně strukturovaného a kastovnictvím prosáklého Starého světa.

(…)

Henry Hobhouse (1924) se v roce 1948 stal prvním ředitelem zpravodajské stanice CBS.

Henry Hobhouse: Šest rostlin, které změnily svět (1. vydání 1985). Přeložila Zuzana Šťastná.

Vypisovala Soňa Remešová, novinářka.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image