close search

Kde je zvíře?

Slovinský režisér Rocc před třemi lety nastudoval minimalistickou operu Víta Zouhara Noci Dnem, zkomponovanou u příležitosti znovuotevření brněnské Reduty. Nyní obohatil repertoár této scény dílem Philipa Glasse Kráska a zvíře.

Jednasedmdesátiletý Philip Glass je ikonou minimalistické hudby. Od poloviny šedesátých let minulého století, pod vlivem tvorby indického virtuosa Raviho Shankara a po studiu východní notace uplatňuje při komponování repetitivnost a variace tématu, charakterizující jeho „music with repetitive structures“.

Syntézou s filmovým obrazem mu proslulost zajistila intelektuální tzv. quatsi trilogie (1982, 1987, 2002) nebo Kundun (1997) a naposledy Hodiny (2002). Vedle nejrůznějších minimalistických forem dokončil celkem dvacet oper, mezi nimiž je mnoho jedinečných prací. Kráska a zvíře (1994) je v pořadí druhou operou z trilogie podle filmů Jeana Cocteaua; otevírá ji Orfeus (1993) a uzavírají Hrozné děti (1996). Partituru Krásky a zvířete počítačem upravil, aby hudba a zvlášť zpěv byl synchronní s filmem: zpívané party přesně časově odpovídají replikám herců ve filmu. Opera byla poprvé provedena s projekcí, bez původního zvuku a orchestr, stejně jako je tomu nyní v Redutě, hrál na jevišti v pozadí.

Mytické příběhy, opulentní v dramatičnosti a také vykreslením charakterů postav, jsou věčným zdrojem interpretačních variet, uplatňujících konotace a symboliku. Původně indický, ale i řecký mýtus, který se stal základem motivu Krásky a zvířete, byl simplifikován kulturními dějinami do pohádkové formy. Možná nejpopulárnější je francouzská verze z poloviny osmnáctého století, která inspirovala i Cocteaua. Režisér brněnské inscenace se pokusil zvrátit tradiční přístup k původnímu námětu, zasadil příběh do současnosti a vydělil z něj pouze postavy rodiny a milence, aby exponoval jejich vztahy, kterými upozorňuje na soudobé krize. Sledujeme příběh osob vzájemně se míjejících, jež jsou individualitou a zištností vedené k emancipaci a až protichůdnému jednání. Zbylým postavám příběhu nechal Rocc sice zaznít, ale jejich přítomnost potlačil.

 

Sevřeni prostorem

Cocteauova adaptace je temně surrealistická pohádka s množstvím symbolických odkazů, prostoupená otázkou života a smrti, která přetváří mnoho původních magických prvků do symbolů přechodu mezi oběma světy. V jejím duchu se nese i scénografie inscenace, je však statická a během celého představení konstantní: evokuje prostranství ulice s půdorysem zebry, přechodem pro chodce. Přechod není svébytný, je spíš jakýmsi meziprostorem, tranzitem mezi bytím a nebytím, životem a smrtí nebo stabilitou a neklidem, v němž je neradno se zdržovat, kde se čas zastavil a odehrál/vyprávěl příběh. Nejistota místa je ještě potvrzena sevřením kukátka jeviště výstražným pásem a semaforem, který pohyb v prostoru ovládá. Postavy do něj vcházejí řadami dveří ze dvou protilehlých stran, protilehlých světů. Každý má své vlastní: cesty jsou různé, způsob však tentýž.

Orchestr je usazen u zadního horizontu a nad ním je zavěšeno naddimenzované okno, jímž projekcí nahlížíme do světa Zvířete a v němž se stále naléhavěji zjevuje kůň, čekající Krásku. Nevyužité orchestřiště je uzavřeno, a prodloužené jeviště tak sahá až k hledišti. Zpěváci možnost úzkého kontaktu s publikem příliš nevyužijí a zdržují se v obvyklé distanci za okrajem forbíny. Pocit nezvyklé divácké účasti však přetrvává.

 

Zvíře v nás

V dramatu rodiny Kráska osaměle svádí svůj boj, nesouc zvíře sama v sobě. Jejím prostřednictvím je vizualizováno, i jeho percepce je pouze auditivní a zobrazení dokonce překračuje hranici duality, když se k sobě obrací vnitřním hlasem. Kráska v zrcadle spatří jen sebe samu. Nápis na zrcadle, její rukou koketně vyvedený rtěnkou, je převrácený, a tím je signifikantní jeho původ; ostentativně přemalované rty naznačují, který ze dvou světů v ní nakonec vítězí, a Kráska, podobně jako bájná Diana, si pro tuto chvíli zvíře podrobuje.

Inscenace nezobrazuje klasické střetnutí nevyváženého sporu dobra a zla v bytostech. Zvíře zastupuje vnitřní animální element, se kterým civilizovaný člověk svádí nekonečný zápas jak na poli vnějším, tak také právě na poli niterném. A konečně popírá i konflikt jako východisko, když odkazuje k hledání cesty poznání a smíru.

Autor je student divadelní a hudební vědy.


ND Brno, Reduta – Philip Glass: Kráska a zvíře. Hudba a libreto podle filmu Jeana Cocteaua Philip Glass, režie Rocc, dirigent Jakub Klecker. Premiéra 2. 5. 2008.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image

Příbuzné články

Touha být otevřený

Studio Alta buduje v Libni nový domov pro umění i komunitu



Divadlo jako rukojmí politiky

O jedné letní kulturně­-politické kauze


Třeba Vladimír Gamza…

O jednom pozapomenutém reformátorovi českého divadla