close search

Taneční hypertext k příběhu královny banditů

Choreografka a instruktorka severoindického tance kathak Ivana Hessová uvádí v prostoru NoD pražského klubu Roxy představení sociálního divadla For Phoolan, inspirované životem indické rebelky a posléze političky Phoolan Déví. Toto východo-západní kulturní a politické překliknutí je součástí divadelního proudu zjitřeného sociálního a právního cítění, který se aktuálně probouzí.

V roce 2001 obletěla svět zpráva o zavraždění členky indického parlamentu Phoolan Déví. Tato žena, zvaná též královna banditů, měla neuvěřitelný osud. Od dětských let opakovaně znásilňovaná a mlácená chudá holčička, poté mstitelka, vůdkyně banditů, vězeňkyně, členka indického parlamentu (první žena v něm), oběť atentátu. Byla neobyčejně populární političkou a skončila tak, jak často končí ženy, které nejsou ochotny mlčet.

V rozpuštěných ženských vlasech je více svobody než v deklaraci lidských práv. Když přicházejí diváci do syrového prostoru NoD, v pološeru tam na ně čekají dívky v bílých šatech, sedící na patách zády do publika, rozmístěné pravidelně po prostoru. Mají rozpuštěné vlasy, lesklé bílé kruhy sukní jsou pravidelně rozložené kolem každé z nich – víly na leknínech. Sedí tak dlouho a mlčky, je to krásný pohled. – První věta, která pak zazní, je věta o potřebě důstojnosti pro každou lidskou bytost. Ta věta se v představení mnohokrát opakuje, jako by se její autorce nedostávalo slov, aby ji argumentačně rozvedla, anebo jako by si přála, abychom si opakováním tu větu osvojili jako mantru.

V představení Ivany Hessové vystupují výhradně mladé ženy. Důvod k tomu nemusíme hledat nijak obtížně. Život hlavní hrdinky je přímo ztělesněním tragiky ženského osudu a sesterská empatie u žen musí vznikat zcela přirozeně. Dokonce si snad ani nelze představit mužského tvůrce, který by se tématu tak těžkých křivd na ženě mohl ujmout bez pocitů hlubokého studu. – Vidíme ženy mezi sebou, ženy bez mužů, pohroužené v kontemplaci před zrcadly, v neveřejné, harémové atmosféře. Jsou tu dlouhé pasáže mlčení. Dívky se dívají dlouhými pohledy a tyto němé, vědoucí pohledy jsou jejich věty, odstavce a kapitoly. Představení pojednává o mlčení žen skrze osud ženy, která nemlčela. Na filmovém záznamu na zdi občas vidíme energickou, světu otevřenou a radostnou tvář hrdinky. Ani stín nějaké martyro­logie. A pod jejím obrazem utkvěle hledí tanečnice s mlčením jehňátek.

Forma představení, byť se inspirovalo hrdinčinou autobiografií a byť jsou v inscenaci použity úryvky z dokumentárního filmu, nevypráví, spíše jen evokuje a glosuje vzpomínky a výroky Phoolan. Nevyprodává ani ty nejdrastičtější možné momenty Phoolaniny biografie. Nešokuje. Neburcuje. Nevolá do zbraně. V tanečním zasnění vytváří cudně scénický hypertext k životu hrdinky. Ta se v divadelní metafoře rozdvojuje a roztrojuje, různé představitelky ztělesňují různé etapy jejího života, různé aspekty její osobnosti. Je tu dítě s copánky a obvazem na čele – a jeho hrůza a beznadějné útěky. Je tu klec na scéně s jednou Phoolan uvnitř a druhou vně, která zpovídá tu uvnitř jako reportérka. Je tu královna ve zlatých šatech a se zlatou maskou. Těsně před diváky tu hlučně dupe, zvoníc rolničkami na nohou, řada zmnožených Phoolan a přísahají pomstu.

Mstitelka s holí vraždí ve stínovém souboji svého mučitele. Je tu ritualizující „tanec“ navlékání korálků a „tanec“ omývání. Sladěné pohyby všedních úkonů, provedené dívkami zmnoženě a simultánně, působí magicky, snad silou zákonitosti vnitřní hudby, která je spojuje. Tyto malé soukromé rituály, zatančené gesticky na divadelní scéně, připomenou silně poetiku undergroundových divadel sedmdesátých let s jejich „dobrovolnou chudobou“ prostředků scénického vyjádření a upřednostněním tělesného výrazu. A také s jejich subverzivním společenským poselstvím. Kompozice představení má diskontinuitu hypertextu, je volně navěšena na ústřední postavu, na skákavou dramaturgii vzpomínek.

Tanec sám je mlčenlivé, a možná i proto především ženské umění. Dívky tančící v představení pasáže kathaku jsou disciplinovaným kontrastem k nezkrotné rebelce Phoolan, možná jsou zakleté… do tance a do mlčení.

Několik slov o tanci kathak pro nezasvěcené: je to severoindický „klasický“ tanec. Jelikož vznikl a vyvíjel se v muslimském regionu, nemá narativní prvky „klasických“ tanců jihoindických, což vynahrazuje ornamentální a precizní rytmikou dupů – vede jimi dia­log s hudebníky. (Celé muslimské umění, jak je známo, řeší tabuizované sféry výrazu složitou ornamentikou.) Dupy, zvonění rolničkových náramků na nohou, bleskurychlé otáčky a ambivalentní jemné pohledy a úsměvy ve směru diváků přes konečky prstů protažené paže. Pohyby jsou uspořádané, ustálené, a – jakkoli temperamentní a fyzicky náročné – ceremoniální. Jsou příjemné na pohled, ale je v nich nesnadno číst mezi řádky. Zvoní a… mlčí. Tančí se pohyby a pohledy, ústa jsou němá, rusalčí, tabuizovaná. Můžeme se tudíž na kathak dívat jako na výsledek bruslení žen mezi různými tabu – náboženskými, estetickými, tabu pohlaví…

Atmosféricky nabitý prostor NoD (No Dimension) pražského klubu Roxy uvádí pravidelně, informovaně a promyšleně divadelní a taneční představení z takzvané alternativní scény. Syrové prostředí má svůj under­groundový půvab a jeho rámec často dokáže dotvořit sdělení třeba jen naznačené. Chodí sem převážně mladí lidé nezasažení příliš „buržoazní“ estetikou repertoárových divadel. Aniž bych chtěla přeceňovat jejich vlastní estetický názor – jsou poměrně neinformovaní –, je třeba říci, že to nejsou snobi a projevují citlivost a sociální otevřenost světu. Což vlastně není špatný materiál na dobré diváky. Vypadají, že by poselství Phoolan Déví a Ivany Hessové mohli zdravě vstřebat.

Autorka je taneční publicistka.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image

Příbuzné články

Divadlo po človeku

Medzidruhová solidarita v performance art


Mastičkáři z Québeku

Letošní vrchol novocirkusového festivalu



Věc otevřená dotýkání

Lidské tělo v tanečním představení Jara Viňarského