close search

Antikvariát

Václav Hájek z Libočan: Kronika česká

V záplavě populární východní medicíny, různých cvičení, bojových umění či duchovních nauk se do Evropy, potažmo do Čech dostala rovněž čínské učení „feng-šuej“. Jedná se o nauku, jak a kde stavět obydlí, aby souznělo se svým okolím a pomáhalo svým obyvatelům k duševní harmonii. Feng-šuej vychází z dávných teorií, podle nichž je svět složen ze čtyř živlů, země, vody, vzduchu a ohně – tyto elementy mají být patřičným způsobem při zakládání stavby brány v úvahu. Více se dozvíte v knihách psaných a překládaných v nedávné době i u nás. Například Václav Cílek vysvětluje feng-šuej ve své, dnes už proslulé knize Krajiny vnitřní a vnější (2002) v eseji Číňané a česká barokní krajina, mimořádný prostor věnuje čtyřem živlům v architektuře Christopher Day v rozsáhlém eseji Duch a místo (česky 2004) v kapitole Elementy života, kde se detailně zaměřuje na „zakořenění země, živou vodu, čerstvý
vzduch a výživné teplo“.

Roku 1541 se k této teorii vyjádřil také historik Václav Hájek z Libočan. Klade ji do úst bájné kněžny Libuše, která v jeho podání reprezentuje to nejlepší, co dalo pohanství českému plemeni: jednak to, co je mu známo z vyprávění předků a co přisuzuje přesněji nedoložitelným mytickým dobám, jednak to, co má i přes pohanský původ brát Hájkův současník v úvahu jako doporučeníhodnou informaci. Na rubu třinácté strany Kroniky české tak nacházíme k roku 729 kronikářem přisouzený záznam o tom, jak Přemysl přikazuje rozšiřovat zemi, stavět vsi, tvrze, hrady a města, a k tomu jeho žena, kněžna a věštkyně Libuše připojuje následující radu:

„Toto vám dávám za naučení: mějte to za obyčej a při svém osazování toho pilně šetřte [= na to dbejte], abyšte sobě vyvolovali a tu se osazovali, kdež byšte čtyři živly býti znali, totiž zemi plodnou, vodu zdravou, povětří příhodné a dříví k ohni dosti. Tuť vám také budou pastvy dobytkům, zvěř a ptáci za pokrm i ryb bez nedostatku.“

Teorie čtyř živlů – základních prvků, z nichž je složen svět, byla v evropské tradici známa už starým Řekům. Spojení této teorie s architekturou k nám ze starší literatury promlouvá lakonicky stručným toposem. Najdeme ho ještě v jiných dílech? A jak ho nazvat? Topos, či motiv feng-šuej? Jako obvykle nezbývá než se pro pochopení vlastní tradice vydat až na kraj světa, abychom si uvědomili, co vlastně máme dávno ukryto pod prahy.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image