close search

CD, DVD

Motýlek

Papillon

Režie Franklin J. Schaffner, 1973, 150 min.

Vězeňská dramata v divácích vyvolávají tendence sympatizovat s trestanci – zloději, vrahy – tedy s postavami, k nimž by v jiném filmovém žánru cítil opovržení či nenávist. Případ Motýlka není jiný. O minulosti hlavní postavy (Steve McQueen) se tu mnoho nedovíme. Neřeší se zde, nakolik krutý byl on v minulosti, ale nakolik je k němu krutá přítomnost. Henri se se svým odsouzením na doživotí a následnou deportaci do věznice na Ďábelských ostrovech ve Francouzské Guyaně nehodlal smířit. Naváže přátelství s dalším odsouzeným (Dustin Hoffman) a pokouší se z ostrovů uprchnout. Schaffner vypráví příběh o neskonalé touze po svobodě poměrně ukázněným filmařským jazykem. Se střihem i kamerou pracuje velmi nenásilně. Výjimkou je jen scéna, kdy se „Motýlek“ ocitá mezi životem a smrtí, to využívá neobvyklých úhlů snímání a rozostření. Hlavní slovo přenechává dvojici McQueen a Hoffman, kteří jako by léta ve vězení
skutečně v průběhu natáčení zažili. Jako bonus obsahuje DVD dobový dokument z natáčení, na němž je nejcennější přítomnost skutečného Henriho Charrièra – „Motýlka“. Film vznikl podle jeho autobiografické knihy a je syrovější než vězeňská dramata Franka Darabonta (Zelená míle, Vykoupení z věznice Shawshank), spojuje jej s nimi ale poklidné tempo vyprávění a mocná síla naděje.

Lukáš Gregor

 

Tycoon City: New York

Atari 2006

PC

SimCity zaznamenalo prakticky v jakékoliv inkarnaci masový úspěch – lidé si postavili město, starali se o jeho sociální a ekonomické blaho a pozorovali, jak jim civilizace roste pod rukama. Tycoon City: New York vás obdobně posadí do pozice starosty zodpovědného za rozvoj městských čtvrtí, ale na rozdíl od SimCity můžete pozorovat cvrkot v ulicích z maximálního možného přiblížení. Lidé chodí do obchodů, do práce, povídají si a mají vlastní názor na směr, kterým by se mělo město pohnout. Podobných simulátorů je v poslední době jako šafránu – jejich početně omezená cílová skupina nezajišťuje stejnou prodejnost jako například u akčních stříleček, které jsou v podstatě dobré pro každého. Proto v Tycoon City existuje neobvyklý (pro žánr) příběh. Postupně dostanete pod ruku několik městských čtvrtí s cílem zlepšit jejich životní podmínky. Odposloucháváním rozhovorů jednotlivých virtuálních obyvatel vám bude řečeno, co je potřeba udělat,
a jakmile se podaří čtvrť zkultivovat, přesunete se do jiné. Název New York není použit pro nic a za nic. Zatímco normální budovy mohou stát kdekoliv, slavné monumenty musí být umístěny na správné lokaci tak, aby vznikl známý mrakodrapový horizont New Yorku. A co bude stát na místě sestřelených Dvojčat? Nechte se překvapit. Tycoon City: New York rozhodně stojí za několik dní hraní.

Lukáš Dobrovský

 

Iva Bittová & Javas

The Party

Indies 2005

Iva Bittová je jednou z mála českých osobností se světovým renomé v oblasti avantgardní hudby. V poslední době se však zdá, že její hudební invence začíná vysychat a její nápady matnět. Zaběhlost a jistotu svého širokého hudebního záběru, rozpínajícího se mezi rockem, vážnou a lidovou hudbou, začíná obohacovat o podněty z jiných hudebních oblastí. To by bylo jistě chvályhodné, ale výsledky jsou spíše rozporuplné: po mýdlové bublině jménem Elida, natočené s jinak velice kvalitním newyorským avantgardním ansámblem Bang On A Can, přichází Bittová s exkursem do taneční elektronické hudby. Aktuálním albem The Party se tak dostala na úplné dno svých tvůrčích schopností – sestoupila na úroveň maloměstských diskoték. To je z velké části dílem jejího „spoluhráče“ Javase, který má na svědomí naprosto banální hudební složku, již tvoří houseové remixy. Absenci invenčních momentů nevylepší ani občasná snaha Bittové o „experimentálnější“
vokální linky a decentní přizvukování tupému a jednotvárnému tanečnímu beatu. Ačkoliv má Iva Bittová stále právo na přídomek „progresivní“, je načase si uvědomit, že progresivní může být i paralýza. Desku The Party však můžeme brát i jako příslib do budoucna; doufejme, že horší album už Bittová vydat nemůže.

Karel Kouba

 

Vitalic

Ok Cowboy

Pias 2005

Skupinu Vitalic tvoří jediný člen, francouzský multiinstrumentalista a programátor Pascal Arbez. Po singlech Poney (2001) a Fanfares (2004) v loňském roce vydal desku Ok Cowboy, na které kromě nich najdeme několik nových skladeb. Hudba Vitaliku asi nejvíc připomíná tvorbu Arbezova krajana Laurenta Garniera. Jde o hravé techno, které lehce klouže po popové vlně. Arbez na desce pracuje s mnoha žánry, jako je techno, elektronická hudba 70. a 80. let nebo hudba klasická, a upravuje je do nové podoby. Hned v úvodní Polkamatic využívá zvuk elektronických varhan, na který se postupně nabalují tóny elektronických kláves a beaty. Kromě vršení Arbez ve skladbě pracuje se zpomalováním a zrychlováním rytmu, takže vzniká až chaotická směs zvuků, které do sebe ale skvěle zapadají. Postupná gradace a košatění jsou patrné i v dalších písních, jako ušitých pro DJské vystoupení. Poney part 1 zvukově vrcholí zhruba ve své polovině, kde se
však opět ztiší, přidá se zastřený, elektronikou prohnaný hlas a poté skladba utichá. Hitové ambice neskrývá singl My friend Dario, vykrádající a zároveň parodující disco a rock 80. let. The Past je zase veselou poctou skupině Daft Pank. Paradoxně jednou z nejzábavnějších písní je No Fun, která mi připomněla rané Revolting Cocks v disco podobě. Album francouzského kovboje je plné hudebních nápadů a patří k tomu nejlepšímu, co v taneční hudbě loňský rok vzniklo.

Jiří G. Růžička

 

John Williams

Memoirs of a Geisha – OST

Sony Classical 2005

Výpravná filmová adaptace románu Arthura Goldena Memoirs of a Geisha se u nás s úspěchem promítá pod zjednodušeným názvem Gejša. Melodramatický příběh, poodhalující tajemný a pověstmi i nedorozuměními opředený svět japonských gejš, má několik předností: vedle kamery, výpravy a kostýmů je to především hudba. Složil ji dvorní skladatel Stevena Spielberga (producent filmu) John Williams, držitel pěti Oscarů (mj. Čelisti, E. T. a Schindlerův seznam). Melodická, ale především instrumentačně bohatá a nápaditá hudba nejen výborně doprovází místy poněkud akademicky chladný film, ale dá se opakovaně poslouchat a nemusí sloužit výhradně jako jeho připomínka. Je přitažlivá svou exotičností a navíc tu můžeme slyšet japonské nástroje koto a šakuhači. Výraznou dominantou nahrávky jsou sólové party pro violoncello a housle v podání dvou špičkových světových sólistů: na cello hraje Yo-Yo Ma, který již s Williamsem spolupracoval na hudbě
k filmu Sedm let v Tibetu, na housle Itzhak Perlman, který se zase podílel na Schindlerově seznamu. Jejich hra zaujme nejen ty, které bavil tento snímek, ale i ctitele klasické hudby.

Milan Valden

 

Remember Shakti

Saturday Night in Bombay

Universal 2001

John McLaughlin, kytarista s brilantní technikou a muzikalitou, žák indického gurua Sri Chinmoye a spoluhráč například Milese Davise, se roku 1975 spojil s několika indickými hudebníky a vznikla formace s názvem Shakti. Během svého tříletého působení vydala tři desky, na nichž je tradiční indická hudba fúzována s McLaughlinovým jazzovým západním přístupem. Album Saturday Night in Bombay je třetí inkarnací této kapely. Z původní sestavy zbyl jen McLaughlin a perkusionista Zakir Hussain, housle L. Shankara nahradila mandolína U. Shrinivase. Mikrostádo perkusistů doplnil V. Selvaganesh a dalších devět hudebníků. Deska obsahuje čtyři kompozice, přičemž hned v první se posluchači dostane všech atributů, pro které jsou Shakti tak cenění. Vrcholná muzikalita „odjinud“ s podmanivým vokálem, precizní rytmické vzorce, sestavené podle Evropanovi neznámé přísné logiky. Za každým postupem si lze představit mantru, spiritualita skrz desku
přímo dýchá. Více než dvacetiminutová skladba Shringar pomalu graduje a její struktura asociuje jazzová i klasická hudební díla. Po instrumentálním opusu je čas na vokálnější Giriraj Sudha a desku završuje rytmus oslavující Bell´Alla. Energicky intenzivní atmosféru ještě podtrhuje fakt, že se jedná o živý záznam. Kdyby tato pestrá a hluboká deska hrála ve většině čajoven, možná by neortodoxní jazzoví fandové přestali chodit do hospod…

Jan Červenka

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image