close search

Ukradený Pollock

Píše-li se v českých denících o výtvarném umění, nebývá to vždy v souvislosti s jeho vystavováním. Velký prostor je tradičně věnován i informacím o rekordních prodejích, nebo naopak krádežím cenných uměleckých děl. V těchto zprávách hraje zásadní roli vyčíslitelnost hodnoty díla prostřednictvím finanční částky. Pravidelně bývá přiložen i výčet aukčních výsledků z poslední doby, jakýsi žebříček „nejdražších“ obrazů. Má vůbec cenu namítat, že nejde o díla nejdražší, ale pouze díla nejdráže prodaná? Tento rozdíl by v ekonomické rubrice jistě pochopili, podobné zprávy se ale vytrvale objevují na ploše kulturních rubrik. Vedle informace o cenách v nich bývá tolik nedbalostí nebo i výmyslů, že musíme pochybovat o kompetentnosti odpovědných redaktorů.

Nejinak tomu bylo i v případě „nového nejdražšího obrazu světa“, Pollockovy malby z názvem Číslo 5 z roku 1948. Svého majitele změnil 1. listopadu 2006, o den později se zpráva dostala do světových agentur a 3. listopadu dorazila i do českých novin a informačních serverů. Již reprodukování Pollockova obrazu se neobešlo bez potíží. Na www.lidovky.cz je text o prodeji malby o rozměrech 240 x 120 cm doplněn fotografií, na které si dvě děti prohlížejí nespecifikovanou Pollockovu studii na papíře, jež může mít rozměry 40 x 20 cm. Grafik serveru iDNES sice použil správný obrázek, ořízl ho ale tak, že na něm dobrá třetina obrazu chybí. (Udělal by něco podobného i s Leonardem?) V tištěných Lidových novinách z 3. listopadu problém vyřešili tak, že otiskli jen mikroskopický detail malby. Potíže činí i umělcovo jméno. Server aktuálně.cz v popisku k obrazu uvedl autora jako Jacksona Pollacka. Podobně zapracovala
automatická oprava pravopisu i na serveru iDNES, který práva k reprodukci umělcova díla připisuje Pollack-Krasner Foundation. V Lidových novinách v Pollockově jméně nechybují, ale zato z Jaspera Johnse udělali Jaspera Jahnse.

K ještě smutnějším přešlapům dochází, pokoušejí-li se redaktoři vyrovnat s umělcovou technikou nebo s jeho záměry. Podle Lidových novin Pollocka k jeho drippingovým obrazům inspirovaly kresby na podlaze ateliéru, vznikající barvou skapávající z jeho štětců. Jak prosté, logické a úplně vymyšlené! Podle notoricky známé legendy Pollock na výtku malíře Hanse Hoffmanna, že nemaluje dostatečně podle přírody, odpověděl: „Já jsem příroda.“ Vladimíra Šumberová na iDNES přitvrdila a Pollockovy umělecké ambice neváhala popsat jako snahu „dostat se do transu jako šaman a projevit zvíře v sobě“.

Myslím, že všechny tyto nepřesnosti nejde vysvětlit jen tlakem uzávěrek a nedostatkem informací. Daleko spíš je Jackson Pollock novinářům úplně ukradený. O tom, že by redaktoři měli věnovat více prostoru vysvětlení podstaty jeho obrazů, svědčí i úroveň internetové debaty k daným článkům. Jejich účastníci nepřekvapivě považují Pollocka za „ožralého malíře pokojů“ a jeho dílo za výtvory „nějakého šimpanze nebo dvouletého dítěte“. A jak by ne, když je v článku Vladimíry Šumberové hned v první větě charakterizován jako „výstřední“ a místo pokusu o vysvětlení, proč je jeho tvorba pro umění dvacátého století tolik důležitá, se dozvíme, že byl „schizofrenní sukničkář“ a „agresivní surovec“. To jistě není důvodem, proč se dnes jeho obrazy prodávají za desítky milionů dolarů.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image