Omar Rudberg si ve Švédsku jakožto dospívající venezuelský imigrant prožil krušná léta, během nichž se snažil popřít svoji latinoamerickou identitu. Hudba mu poskytla nejen prostor k seberealizaci ve společnosti, ale posléze i možnost vrátit se ke svým kořenům.
Je obtížné najít rozhovor s venezuelsko-švédským popovým zpěvákem a hercem Omarem Rudbergem, v němž by se neřešila jeho sexuální orientace či příliš feminní vzhled. Do podobných dohadů sklouzávají nejen bulvární, ale i seriózní společenská média. Hlavní důvody jsou nejspíš dva. Prvním je populární švédský seriál pro mládež Mladá modrá krev (Young Royals, 2021–2024), v níž hrál Rudberg hlavní roli gaye Simona Erikssona. Druhým pak umělcova image, k níž patří specifické účesy, výrazný make-up či nebinární styl oblékání, a videoklipy s výraznou queer estetikou. Rudberg ale odmítá tyto věci dále komentovat, stejně jako svůj osobní život. Maximálně si v rozhovoru povzdechne, že není nic nudnějšího než klasická pánská móda. Nebo rovnou odsekne, že svou tvorbu zveřejňuje proto, aby se nemusel neustále sebedefinovat, obhajovat ani zveřejňovat svou sexuální orientaci.
Aktuálně se Omar Rudberg chystá na své první zahraniční turné s mottem „Nenechte sebou manipulovat“. Vyprodaná šňůra osmi koncertů, na nichž představí fúzi latino popu, reggaetonu, dance hallu a diska, začíná 29. 9. 2024 v Göteborgu, pokračuje v německém Soltau, následuje Londýn, Paříž, Amsterdam, Kolín nad Rýnem, New York a zakončena bude v Los Angeles. Očekávat lze nejen skladby z předchozích dvou alb Omar Covers (2021) a OMR (2022), ale také nedávné singly Talk, Red Light nebo Sorry, coververze Madonnina hitu z roku 2009, doprovázené náročnými tanečními choreografiemi.
Adaptace s žehličkou na vlasy
Rudberg se narodil jako Omar Josué González ve venezuelském průmyslovém městečku Anaco v roce 1998. Když mu bylo šest, počala se ekonomická i politická situace v zemi zhoršovat, a tak se jeho matka rozhodla pro emigraci. Původně si přála začít nový život v Itálii, ale nakonec se s malým synem dostala do Švédska, kde se podruhé vdala. Další roky nebyly pro Omara snadné – špatně snášel změnu životního stylu, problémy mu dělaly obtížný severský jazyk i socializace s vrstevníky. Rodina žila v malém městě Åsa, kde byli jedinými přistěhovalci, Omar byl vystaven šikaně, rasistickým útokům a později i homofobii. Ve snaze zapadnout si nechával přirozeně vlnité tmavé vlasy stříhat na co nejkratší délku, případně si je narovnával žehličkou. Pro dosažení světlejšího odstínu pleti začal experimentovat s make-upem. Tíhl k hudbě, zejména ke zpěvu a tanci. Matka ho ve všem, včetně extravagantního způsobu oblékání, podporovala, protože byla přesvědčena, že ze syna roste hvězda. V roce 2010 na starý mobil potají natočila, jak zpívá Livin’ la Vida Loca od Rickyho Martina, a zrnité video poslala do show Talang, švédské obdoby světově proslulé soutěže Got Talent. Rudberg se s touto písní nejen kvalifikoval, ale dokonce skončil v první dvacítce.
O dva roky později byl přijat do boy bandu The Fooo Conspiracy, později přejmenovaného na FO&O (podle počátečních písmen křestních jmen členů uskupení: Felix Sandman, Oscar Enestad, Omar Rudberg). Angažmá v úspěšné chlapecké kapele, kde byla podle prověřeného schématu každému členovi přisouzena charakteristická image, Rudberga svým způsobem zachránilo, a to i za cenu několikaletého potlačení latinoamerické identity. Dostal se z toxického prostředí školy, věnoval se výhradně tomu, co ho bavilo, a navíc si s kapelními stylisty notoval ohledně nejrůznějších módních výstřelků. FO&O cílili na náctileté fanynky romantickými, ale rovněž vtipnými texty, během veřejných vystoupení udivovali akrobatickými kreacemi i bezchybnou angličtinou. Sbírali hudební ceny i platinové desky a v roce 2014, kdy vyšlo jejich debutové studiové album Off the Grid, ve Stockholmu předskakovali Justinu Bieberovi či irsko-anglické kapele One Direction. O tři roky později se skupina rozpadla s tím, že se její členové chtějí věnovat vlastním projektům.
Návrat ke kořenům
V roce 2018 Omar Rudberg zveřejnil svůj první singl Que Pasa, na němž spolupracoval s Lamixem, švédským rapperem původem z Gambie. Ve stejné době se objevila řada debutujících umělců a umělkyň z přistěhovaleckých diaspor, a dokonce se v zemi, která je považovaná za velmi liberální, hovořilo o „procitnutí k diverzitě“. Tu ostatně ilustruje i v úvodu zmíněný seriál, který neváhal zobrazovat společnost v celé třídní, náboženské i rasové šíři a dokázal věrně zachytit dospívání včetně hormonální lability, akné či přešlapů v prvních vztazích.
Rudberg obnovil vztah s biologickým otcem a přihlásil se ke svým jihoamerickým kořenům. V textech, které si většinou píše sám, občas až makarónsky kombinuje španělštinu, švédštinu a angličtinu – například v hitu På min telephone toda la noche (2019). Začal být hrdý na své kadeřavé vlasy, které si nechal dorůst až k ramenům. Vytváří si z nich všemožné culíky či drdoly a zdobí je barevnými sponkami.
Dotyky a polibky
Současný Rudbergův úspěch je lehce zastíněn spekulacemi haterů a bulvárních novinářů. Mezi stále se opakující témata patří údajně příliš úzké pouto s matkou a rádoby senzační odhalení aktuálního partnera či partnerky. Snad proto Rudberg často sdílí videa či selfie se svou matkou. Její původní jméno, Wilnur González, má vytetováno pod levou klíční kostí, a dokonce jí svěřil roli vizážistky ve svém klipu k písni Todo de Ti. Španělsky zpívaný text je proložený anglickým refrénem z All That She Wants, hitu švédské devadesátkové kapely Ace of Base. Do klipu, bezesporu sloužícího jako odpověď na další bulvární dohady, obsadil tři své údajné milenecké známosti. Ekvádorská herečka Nayeli Meza hraje jeho náruživou a záletnou manželku, která se schází s čističem bazénu a zahradníkem. Ty představují tanečník Zed Millian a herec akčních filmů Nurbo Bozan. Omar Rudberg, který ve videu imituje sám sebe, sice chvíli žárlí, ale poté se prostě k mileneckým dvojicím přidává a v polyamorních scénách nešetří dotyky a polibky.
V podobném duchu se nese video ke skladbě Talk, která vyšla letos v květnu. V outfitu ozdobeném krajkami a perlami v něm Rudberg tančí, obklopen svalnatými tanečníky, velmi „ženskou“ choreografii a okatě flirtuje s osobou, kterou představuje nebinární Ruben Karsberg, věnující se herectví, modelingu a tanci. Perly, které se postupně staly Omarovým atributem, leží v žaludku mnoha lidem, zejména divákům hororu Karusell (2023), ve kterém zpěvák ztvárnil jednu z hlavních rolí a k němuž složil hudbu. Cis heterosexuální hrdina bojuje v potemnělém zábavním parku proti vraždícímu monstru a na krku mu visí dvě řady perel. Celý perlový set včetně náušnic a náramku Rudberg použil i ve videu k písni Sorry, nazpívané v rámci Pride měsíce pro platformu Cover Nation, která sdružuje umělce podporující LGBTQ+ komunitu. Text určený původně pro zpěvačku má v jeho podání silný queer nádech.
Potvrzuje se, že aktivismus se nemusí nutně omezovat jen na psaní petic, demonstrace, bojkoty či hladovky. Boj za uznání diverzity může mít i nenápadnou, implicitní povahu, a dokonce v něm může být občas užitečné i mlčení.
Autorka je portugalistka.