close search

Mezi memem a vyznáním

Hudba v době algoritmické pozornosti

„Matka Tereza a Mahátma Gándhí se hádají, kdo vypere prádlo,“ zpívá Victor Jones, newyorský hudebník operující v prostoru postironie. Jeho písně, stejně jako tvorba dalších umělců spjatých s internetovou kulturou počátku 21. století, pracují s ambivalencí, která znejasňuje hranici mezi niterným sdělením a estetickou strategií.

Victor Jones ve videoklipu We Go to Russia

Bezmála dvoumetrový otylý dvacátník v ha­vajské košili freneticky tančí před newyorským metrem. „Jsem produkt času a pohybu / vím, kde je v Brooklynu nejlepší pivo / jsem v zahradě a žeru všechnu tu hlínu // Bolí mě to,“ deklamuje do abrazivního beatu, oči mu planou manickým zápalem. Na první pohled (a poslech) není zřejmé, jestli to celé myslí vážně, nebo jde o další výhonek populárního žánru internetové memové kultury souhrnně označovaného jako brainrot. Jedno je ale jisté, s každým dalším videem roste ještě před pár měsíci neznámému Victoru Jonesovi fanouškovská základna. Jeho účet na sociální síti TikTok na přelomu září a října sledovalo bezmála šedesát tisíc lidí.

Ironie vždy fungovala jako zcizovací prostředek – způsob, jak si udržet odstup. Postironie, ironie druhého řádu, vyrůstající z internetové kultury počátku 21. století, tento odstup reflektuje: ví, že ironie už není obranným gestem, ale součástí samotné komunikace. Nejde jen o ironickou lásku k popu, ale i o to, že pomocí ironie lze paradoxně vyjádřit něco upřímného: cit, který by bez nadsázky působil kýčovitě.

Kulturoložky Sianne Ngai a Wendy Brown upozorňují, že v současném kulturním klimatu ironie přestává stačit. Chceme být vážní, ale zároveň si uvědomujeme, že…

Článek je přístupný předplatitelům*kám.


Pro pokračování se přihlaste.

Nebo si můžete zakoupit jednotlivé číslo A2
(nejprve je potřeba se registrovat).

Prohlédněte si naše
možnosti předplatného.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image

Příbuzné články

Žít, smát se, milovat

Postironický obrat Earla Sweatshirta



Když periferie křičí

Funk ostentação jako vize bláznů z brazilských favel


Omg wtf tralala

Autorský folklór v současné české a slovenské hudbě