koncert
Sound Brut #5: Poprvé a za peníze
Freeimprovizační projekt malířky Ivety Plné je založený na soustředěném zkoumání zvukových možností elektrické kytary prostřednictvím vibrujících přístrojů i dalších předmětů. Vznikající paleta zvuků je pestrá a v nejlepším slova smyslu nepředvídatelná, občas se z hlukového podhoubí překvapivě vynoří i zárodky harmonie.
„Plná není jazzová zpěvačka ani producentka, DJka či rapperka, a dokonce nikdy nehrála na baskytaru v indierockové kapele. Je to improvizátorka experimentující s neobvyklými technikami hry na elektrickou kytaru. Nejde přitom vůbec o jejich originalitu, nýbrž o míru koncentrace – důslednost tu hraničí s posedlostí. Zatímco pestrá sonická matérie vznikající přikládáním nejrůznějších předmětů a strojků k ‚hostitelskému‘ nástroji evokuje spíše zvuky přírodních jevů či procesů, případně industriálních prostředí, doplňkové instrumenty – klávesy a foukací harmonika – ji kradmo přibližují hudbě. Nicméně pořád jako by šlo o náznaky harmonie vytvořené větrem nebo nahodilé souzvuky strojů v továrenské hale.“ (Anna Silenská, A2)
„Iveta Plná je mistryně v obrábění kytary, tak jak to nikdo jiný nedělá. (…) Nevypočitatelné a zábavné.“ (Tomáš Procházka, HisVoice)
„Rychlost a bravura, s jakou hudebnice brousí struny a střídá tóny i netóny, je úchvatná. Zvukový tok se proměňuje v posmutnělé blues nebo v potemnělý metal, přičemž hlavní zůstává žánrem nespoutané experimentování a neskrývaná radost z improvizace.“ (Jan Sůsa, HisVoice)