Plocha, na níž žije olomoucký knižní veletrh Libri, je ve srovnání s pražským Světem knihy zhruba pětinová. Největší prostor tu letos zabíral stánek distribuční firmy Kosmas a většina nakladatelů se bohužel spokojila jen s touto prezentací. Z větších firem tu byl Vyšehrad, Volvox Globator nebo místní Votobia. Ve zbylých prostorách pavilonu A výstaviště Flora se dalo narazit na prezentaci Vědecké knihovny Olomouc s regionálními publikacemi nebo na stánek Polského institutu. Celý veletrh se dal projít za necelou půlhodinu – tedy v případě pozorného prohlížení vystavených knih. V rohu se krčilo několik panelů s vydanými i nevydanými komiksy, vybranými zjevně bez koncepce. Ani mě nepřekvapilo, že se mezi stánky nepohybuje mnoho návštěvníků. Na ochozu vedle občerstvení byly k prohlédnutí zasklené minivýstavky zvláštních sbírek (balených cukrů, postaviček Vinnetoua, modelů). V dalším pavilonu E byl už jen sál, kde se konala autorská čtení. Bylo tu o poznání víc lidí, patrně studentů místní univerzity. Svou knihu Funk you tu právě představoval Andy Werner, podle moderátora jeden z největších literárních objevů loňského roku. Následovala debata s Jiřím Hájíčkem a Romanem Ludvou o způsobu literární práce, „pokleslé“ literatuře a pivu, které by nemělo být euro, myšleno z nadnárodních pivovarů.
Očekávaným vrcholem dne pro mne bylo vystoupení Mirko Hýla v zastoupení Jiřího Lábuse. Během jeho recitace mohli diváci slyšet první Hýlovy verše z doby, kdy mu bylo deset let, jeho pubertální tvorbu a poúnorovou budovatelskou poezii. Nejplodnějším autorovým obdobím byla léta šedesátá, v té době napsal Hýl skvosty jako Záložáci („díky vám tátové za tuhle válku v míru/ říká syn otci v pionýru“) nebo Chci volně dýchat z roku 1968. Psal také básně proti Chartě 77 („Chartu spálíme žárem, co v našich srdcích plane“) a petici Několik vět, v současné době píše zhrzenou poezii, viz sbírka Ticho ve mně. Verše publikoval v mnoha časopisech, vedle Literárních novin třeba ve Stadionu, Vesmíru nebo Vojákovi, podle zaměření básně. Celou jeho tvorbu prostupuje poezie pro děti, která se dá psát v jakékoliv době. Všechny Hýlovy básně prý vznikly během dvou dnů a Hýlovým předobrazem je Miroslav Florian. Česká televize připravuje asi stodílný seriál Rodinka (ten rozhlasový, kde lze Hýla slyšet, má již přes 700 dílů) a právě vybírá výtvarníka. Snad bude mít výtvarně i obsahově blíže k Simpsonovým než k ostravskému Pytlíkovu.