Fantazii básníka Andreje Rodionova živí neuměle poetizovaný jazyk a krajina dnešní nekonečné moskevské periferie, prazvláštní směsi venkova a postsocialistického velkoměsta.
* * *
V noci se pobavil s pěknou mici
a ráno se s tisícovkou vypůjčenou
rychle vrhnul ke stánku na ulici.
Neměli drobný. Chlastání bylo odloženo.
Po dobu neurčitou se bude muset postit:
nemaj drobný pomlčka není portský.
K portskýmu neměl vztah nijak prostý –
skoro jak k Rejnovi Josif Brodský.
Ještě složitější to měl s ženskejma,
to zase skoro jak čert ví kdo.
Radši by si to rozdal s svojskejma,
jenže těm barevnejm řekne, a dou.
Nejjednodušší cesta bývá zpravidla ta správná,
pomyslel si a zastavil taxíka.
„Alou do supermarketu, jinověrče“ –
povídá v duchu.
A nahlas řekl: „Vem to do krámu.“
Jak zadumaně míjel nekonečné řady lahví,
vzpomněl si, že někde ve špinavejch uličkách,
ráno po Novém roce, uviděl
stromeček, na kterém nezbyla ani jehlička.
A smutná životní analogie
ho se zlým úsměškem praštila po hlavě:
neměl, neměl se dávat k fašistům,
Brzy ho za to zašijou.
Ranní opilost je taková zvláštní,
cestou zpátky se nalil ve veřejný dopravě.
Holka byla pryč, ale nechala vzkaz, že přijde večer.
Když mě nezavřou, pomyslel si, večer si štrejchnu.
* * *
Co je to za nepěknou strkanici
v tom vagóně, kde už není ani noha!
Nějaká kuchařka rudá v líci
tluče kluka podpatkem ostrým jak trn hlohu.
Je to zrůdná scéna vykonání trestu
za nevěru, nebo snad jenom z podezření...
Otočím se a dělám, že si jdu svou cestou:
čtu reklamu. Ale k ničemu to není:
Vyřídí kluka, narovná se
a se zájmem na mě upře zrak.
Moje tělo je hnedka zachvácený třasem,
představuju si, co budou zejtra psát:
„V metru museli najmout hrobníka“,
„Smrtonosná jízda v podzemce“,
„Dělnice z Kursku zabila básníka“…
Červeně zvýrazněno: „básník“ a „dělnice“.
Všichni stojí, vagónem to prudce trhlo.
Její ksicht se mihl jako rudej míč,
se zvěrskou silou se na mě chtěla vrhnout,
ale štrejchla spánkem o kovovou tyč.
Vlak tam čtvrt hodiny takhle stál,
ve vagónu mrtvoly, i já moh bejt mrtvola v tu chvíli.
Situace teď byla naruby a já se polekal,
aby mi to náhodou nepřišili.
Představil jsem si, co budou zejtra psát:
„Básník zavraždil dívku a jejího ženicha“,
„Tragédie v metru“, „V podzemí řádil kat“,
„Milenci ve spárech řezníka“.
Když vjel vagón do stanice,
rychle jsem vyběh po jezdících schodech.
A pak jsem klidně vyšel na ulici,
nikoho jsem nepotkal, a tak jsem si oddech.
Zapálil jsem si a mávnul rukou,
domů jsem vzal rychlýho vozku
a myslel na to, jak se s tou brunátnou děvkou
táhnou do špitálu na nosítkách bez podvozku.
Druhej den v metru koukám, lidi
pročítaj titulků každodenní várku:
„Naboural hovnocuc“, „Kdo kouřil Sidi“…
Jen o mym případu ani čárka.
* * *
O tom, jak skoncovat se životem,
přemýšlí aspoň jednou za život každej z nás.
Ale ne každej zná recept na koktejl sebevrahů –
kefír s banánovym likérem.
Taky jsem ten recept neznal,
ale v čtyřiadevadesátym jsem na něj narazil:
jeden můj známej, co se rozhod, že si vezme život,
mně ho před smrtí prozradil.
Seděli jsme na Tverský, pili rum,
když mě najednou začal prosit,
abych mu pomoh sehnat nafukovací člun –
že prej se chystá utopit.
Do páru přibral jakousi holku,
co se taky rozhodla zaplatit a jít.
A mě poprosil, abych byl kapitánem tý loďky,
měl jsem jim to utopení pomoct zařídit.
Jeho plán vypadal asi takhle:
dovezu je doprostřed jakýhosi jezera,
zavážu jim ruce a nohy na suky,
aby jim to utopení šlo pěkně od ruky.
Potom je hodím do vody,
až se, jak se říká, vlna zvedne.
A kdyby v některym z nich zvítězila příroda,
kdyby se rozhodl, že nechce jít ke dnu,
měl jsem je násilím, s pomocí vesla,
potopit hluboko do těch vod.
Chtěl, aby takhle jejich životní pouť zhasla –
jeho i tý, co ji chtěl vzít s sebou na pochod.
Neuměl jsem mu to odmítnout,
a tak jsem se v den srazu radši někde zašil.
Večer jsem v baru čekal, že by se moh vyskytnout,
došel jsem k závěru, že jenom bohapustě prášil.
Ale ten večer se neobjevil,
ani další den, ani po týdnu.
A za měsíc jsem pochopil,
že už si ustlal na jezerním dnu.
V roce tisíc devět set devadesát osm,
čtyři roky poté, co se to všechno stalo,
šel jsem po ulici Něglinná, v puse cigáro,
a najednou jsem ho uviděl v průchodu.
Prodával porno, byl z něj stánkař,
ani mě bůhvíproč nepoznal,
koupil jsem od něj s děvkou kalendář
a zamyšleně jsem se vydal dál.
Takže nakonec od tý sebevraždy upustil.
Možná až když seděl v loďce,
když viděl, jak pouští bubliny ta, co ji utopil,
rozhodl se nefigurovat ve vyšetřovací svodce.
A teď stojí a klidně si obchoduje
a jenom večer, doma v kvartýru,
jako dřív si v kuchyni namixuje
koktejl z banánovýho likéru a kefíru.
* * *
Za Moskvou jsou všechny ulice slepý.
Je v nich něco z ženský.
Na jednu stranu jsou venkovský,
na druhou stranu – městský.
Slepý ulice za Moskvou
jsou trochu jako vagína.
Na jedný straně žijou hlupáci,
na druhý – spodina.
V slepejch ulicích za Moskvou
se toho moc neděje:
Na jedný straně pajšlujou prací prášek,
na druhý – ubytovny, koleje.
V slepý ulici kopřiva pučí,
čínská gymnastika se tam cvičí.
Svý žáky – Kosťu, Serjožu a Nasťu –
tam opilej učitel učí.
.
Slepý ulice, co počmárali graffiťáci,
co se tam slejzaj extrémáci –
tetovaný zabijáci
a Kirjucha, co má přezdívku (Bacil).
Zasraný a vochcaný slepý ulice,
zoologický a zvěřince smrti,
kde se bílí červi na tělech
domácích mazlíčků vrtí.
Slepý ulice, bordelu a svinstva nánosy,
na větvi visej kalhotky,
prezervativy roztrhaný na kusy.
Po dvou po třech se tam procházej koketky.
Když jsou za plotem kasárna
a na druhý straně ubytovna letců,
v slepejch ulicích dělaj prasárny
ti, co se jim nechce k lesu.
Z dlaždic se beton sype.
Z popelnice přetejkaj odpadky.
V létě, když rozkvetou lípy,
na jednu noc se tu uzavíraj morganatický sňatky.
V létě, kdy je všechno zelený,
člověk si může procourat ten kout,
ty místa, kde kopřivy mívají kořeny
pod kočičí lebkou.
Aby mohl znova uvidět,
aby novým smyslem mohl naplnit
vagíně podobnou
slepou ulici.
Vždyť každý musí mít v životě
šanci se napravit, něco změnit.
A jestli jsi ty, slepá ulice, podobná vagíně –
může se z tebe něco dobrého narodit.
* * *
Svítěj okna v mnohopatrovejch korpusech
dřív tady byly chaty a les
na hovno se tu žije těm, co dřív žili v centrech
někdo rozměnil, někdo pronajal
někdo se přestěhoval z Kozichinský uličky
někdo se ze Stolešnikovy uličky přestěhoval
v jednom bytě čeká na smrt babička
v jinym narkoman, co jeho smrt uvítaj s radostnym smíchem
v první řadě je sem posílaj
jejich příbuzný, co si přejou mít pro všechny případy chatičku
na prázdných parcelách kočky vyjou
a psi tu tak strašlivě mňoukaj
je to taková zvláštní banka
pro lidi, co to špatněnebo příliš dlouho táhli
proč jsem zašel do tohohle vašeho jurskýho parku
bojím se tu kupovat něco ve vašich krámech
není mi příjemný vědět, že tu jste
přesnějc je mi to příjemný, ale je to ještě horší
celá tahle čtvrť je jako něčí msta
neni možný vyhrát v soutěži „koho zakopaj hloubějc“
právě tady, u nenormálně zabetonovaný spořitelny
tak nepřirozeně a nevhod
vypadá dítě, co jede v kočárku
nebo když prochází těhotná žena
a zrovna černý plochý dvoumístný porše nebo meďour
najednou prosvištěl kolem mě s nezdravym řevem
co je to, k čertu, otče, za pokrok –
i když je to tu rozhodně jiná sorta než Butovo nebo Birjulevo
tady je to zatim ještě tak třicet kiláků do Moskvy
což očividně nevyděsilo támhletoho v černejch brýlích, neznámýho
co sem přijel, přijel pro trávu
ale jo, to je třetí planeta od slunce
jak to tady odporně páchne, co je to za ponurej zvuk
zápach cementu a staroby, řev černýho auta
toho, co tu rejdí jak pavouk po nějaký svý nelidský pavučině
mám rád tohle místo jenom za to,
že tu žijou lidi, jenom za to
i když pro mnohý je život tady jak nekonečnej plot
ale staví se nový domy, všechnu naději dávaj do stavby
* * *
Slyšíš to mlčení
to ve vodě pod námi
provinční ryby
plavou ševelí ploutvemi
dobře, že není slyšet
co říkají
a shora je to docela hezké –
plavou a mlčí
Co šeptá ohromná zem
proplouvající na obrazovce
ukolíbaná podvodním snem
hlasem hlasatele se mnou mluvíš
domovino tety Máni
trochu pohrdlivý hlas
varuje, že tam hluboko
je skutečná Vlast
pod tíhou zrna ohýbá se klas
a zpívají písně, co není slyšet
jsou už příliš daleko
Bezhlesé provinční ryby
otevírají ústa jako nuly
a my bychom je mohli slyšet kdyby
ale zatím jsme to kdovíproč nedokázali
a nevíme, co si to říkají tam
jen občas se na háček
chytne nějaká mrňavá tlama
marginální ostnitý puleček
dokonce když se zmítá na vlasci
a otevírá ústa
a vytahuješ háček z rybích dásní
kdovíproč neslyšíš, co zpívá
tak je nejspíš zařízen jeho vodní svět,
do smrti tomu bude vždycky tak
a teď, když je mezi námi vzduch
beztak je mezi námi voda voda
* * *
Představte si, včera jsem ji potkal znovu
ti, kdo aspoň jednou viděli její přiléhavý béžový plášť
její překrásnou hlavinku s chlapeckým účesem
zbylo nás málo a zlí jsme až až
a ona byla stále táž, tak na 99 %
nevzpomněla si na mě hned, a možná až poté
co vyslovila se svým sotva slyšitelným kazašským přízvukem
„prosím kilo pomerančů“ – mou milovanou větu
Přeložili Alena a Jan Machoninovi.