tipy

literatura

Hořký život

Křest antologie současné italské prózy a dramatu. Kniha, kterou editovala překladatelka Alice Flemrová, obsahuje medailony a ukázky z děl 29 současných italských spisovatelů, esejistů a dramatiků, kteří se výrazněji zapsali do literárního povědomí anebo obdrželi některou z prestižních cen, ale jejich díla u nás dosud nebyla publikována.

Poetická kavárna Obratník (Jindřicha Plachty 28, Praha 5), ve čtvrtek 27. 9. v 19.00.

–pa–

 

LiStOVáNí slaví 5 let existence

a zároveň se stěhuje do HaDivadla. Při této příležitosti pořádá večer, na němž uvede To nejlepší z 25 dílů LiStOVáNí aneb Co se do Silvestra nevešlo. Pro všechny milovníky scénického čtení nejen z Brna. Více na listovani.cz

HaDivadlo (pasáž Alfa, Poštovská 8D, Brno) v sobotu 29. 9. v 19.30.

–ml–

 

Diskuse o přepisování národní historie

Poslední číslo revue Prostor nastolilo kontroverzní téma úlohy legend, mýtů a bludů v českých dějinách. Diskutovat o něm budou autoři příspěvků psychiatr a publicista Petr Příhoda, publicista a historik Tomáš Krystlík, historik Michal Kopeček, spisovatelka Alena Wagnerová, historik Ladislav Josef Beran, senátor a esejista Petr Pithart. Diskusi povedou redaktoři Prostoru Milan Hanuš a Zdena Mejzlíková.

Malý sál Městské knihovny (Mariánské nám. 1, Praha 1), v pondělí 1. 10. v 19.00.

 

Slova bez hranic v Olomouci

Druhý ročník olomouckých Slov bez hranic navazuje na čtyři ročníky českého básnického festivalu Poezie bez hranic z let 2001–2004. Krédem festivalu je „kultura bez hranic“ ve smyslu národnostním, žánrovém i stylovém. Kromě čtení českých básníků Sylvy Fischerové, J. H. Krchovského či Magora Jirouse bude možné navštívit mj. představení Antologie německých expresionistů, půlnoční čtení z Egona Bondyho, poetry slam, pořad maďarské zvukové poezie, skotský projekt videobásní, vystoupení anglických experimentálních básníků Antonyho Rowlanda a Scotta Thurstona nebo recitál čínské operní zpěvačky Feng Jun Song. Info a program na slovabezhranic.net.

Divadlo hudby (Denisova 47), hospoda U Muzea – Ponorka (třída 1. máje 8), klub Kaldera (Kosinova 7, vše Olomouc), od středy 3. 10. do soboty 7. 10.

–pa–

 

divadlo

Bratři v Disku

„Těžkotonážní klasiku“ – Bratry (Karamazovy) – uvádí jako svou druhou inscenaci absolventský ročník katedry činoherního divadla DAMU. Dostojevského román bude představen v nové dramatizaci Daniela Špinara, jenž své Bratry zároveň režíruje. Inscenace, již charakterizuje jako „iniciační obřad“ od Dostojevského, má stát především na hereckých výkonech a osobním uchopení tématu. Daniel Špinar byl za svou dramatizaci nominován na Cenu Evalda Schorma, již uděluje agentura Dilia, a dostal se do užšího finále. Právě Schormova inscenace Bratrů Karamazových v jeho vlastní dramatizaci v Divadle Na zábradlí (1979) se dnes řadí mezi českou divadelní klasiku. Premiéra v divadle Disk (Karlova 26, Praha 1), ve čtvrtek 27. 9. v 19.30.

–vmk–

 

Festival současného slovenského tance v Praze

s neobvyklým názvem HYBAJ HO! začne 2. 10. premiérou první celovečerní skupinové choreografie Jara Viňarského, která byla vytvořena za Cenu Sazky 2006 a nazvána Paisyn. Vystupují v ní čtyři synové – tanečníci Joao Costa, Tomáš Krivošík, Matej Matejka, Andrej Petrovič – na cestě vedoucí k „té“ zvláštní imaginární osobě: otci, rodině, do prostoru bezpečí. Kromě toho se můžete na festivalu setkat také s tvorbou Tomáše Danielise, Petry Fornayové, Milana Tomášika, Les SlovaKs dance collective, Štúdia tanca nebo si zajít na premiérové představení dvojice E. Klimáčková a K. Mojžišová s názvem Beta Vank či na mnohé další inscenace. Těšit se můžete také na filmy s taneční tematikou. Festival současného slovenského tance v Praze bude probíhat v divadle Ponec (Jirsíkova 4, Praha 8), od úterý 2. do úterý 9. 10., program začíná každý den ve 20.00.

–kv–

 

film

Střední Evropa

Dvacátým sedmým zářijovým dnem se česká filmová distribuce otevírá devíti novinkám. Ty mají společnou nejednu věc. Jsou zastřešeny Asociací českých filmových klubů, zařazeny do společné putovní přehlídky, nazvané prostě Střední Evropa, a v neposlední řadě je pojí fakt, že mají potenciál reprezentovat svoji mateřskou zemi a pokud možno vnést do naší distribuce svěží závan, jenž by upozorňoval na to, jak jsou zde opomíjena díla zemí ze středoevropského „bloku“. AČFK by ráda založila novou tradici, která by každoročně umožnila zakoupení nových, na mezinárodních festivalech úspěšných filmů. V letošním prvním ročníku je dvakrát zastoupena Česká republika, přičemž Ztracená dovolená Lucie Králové si odnesla hlavní cenu za dokument z MFF Karlovy Vary. Diváci budou moci zhlédnout také nový dokumentární film Martina Šulíka Martin Slivka – muž, který sázel stromy, nevšední zážitek slibuje druhý hraný snímek rakouského filmaře Ulricha Seidla Import/Export. Přehlídka, která dále zahrnuje příspěvky z Maďarska, Polska, Švýcarska a Slovinska, končí 31. prosince, ale od ledna 2008 zůstávají všechny filmy v domácí distribuci. Nejen o jednotlivých titulech, ale také o akcích, které se k přehlídce vážou, si můžete přečíst na strednievropa.cz.

 

Der Film

První ročník přehlídky současné německé filmové tvorby se setkal s velmi příznivým přijetím, což jen pozitivně ovlivnilo dramaturgii ročníku druhého. Projekt Der Film pochopitelně lze brát jako snahu o vyplnění mezery v distribuci, kdy se do českých kin dostávají německé tituly jen sporadicky (a když, tak spíše rozporuplné kvality), nicméně je přehlídkou s daleko větší ambicí. Vždyť samotný výběr snímků, který nabízí to nejlepší z festivalů Berlinale, Diagonale a Locarna, je především skvělou příležitostí ochutnat jen to zralé a reprezentativní… Tematicky lze filmy rozdělit na ty, které se věnují smrti, úpadku společenských hodnot a neschopnosti navázat citový vztah, nebo ty, jež řeší otázky morálky a zákona. Osmi díly bude představena tvorba Wima Wenderse a opět se diváci mohou dočkat uvedení němého filmu (Asphalt z roku 1929), který bude doprovázen živou hudbou (několikrát mezinárodně oceněný Günter A. Buchwald). Der Film se bude konat od 4. do 12. 10. v Praze (kina Aero, Světozor) a v Brně (Kino Art). Podrobné informace derfilm.cz.

 

Portugalský animovaný film

Ve spolupráci olomoucké Katedry romanistiky, Instituto Camőes a sdružení Pastiche Filmz (Přehlídka animovaného filmu Olomouc) se uskuteční Týden portugalského animovaného filmu, který umožní divákům nahlédnout do minulosti i současnosti u nás nijak nereflektované oblasti. Portugalskou animaci zde, i osobní účastí, představí slavný režisér Abi Feijó. Mimo projekce vybraných snímků z jeho tvorby a tvorby je o kolegů se uskuteční také dvě přednášky. Přehlídka se odehraje od 2. do 5. 10. v prostorách Uměleckého centra UP Olomouc (Křížkovského 3). Podrobnosti na pastichefilmz.org.

–lg–

 

hudba

Daniel Váczi Trio v Pardubicích

V Maďarsku se modernímu jazzu poměrně daří a jednu sondu do tamní scény nabízí pardubické Divadlo 29. Expresivní trio z Budapešti se zformovalo v roce 2001. Pevně dané kompozice a témata výhradního skladatele a kapelníka tria, saxofonisty Daniela Vácziho jsou rozvíjeny na pomezí moderního jazzu a současné hudby. Výsledkem je spontánní hudba se zvláštním, expresivním napětím mezi improvizací a kompozicí. Vácziho skladby jsou ovlivněny a poučeny obdobnými špičkovými triovými sestavami americkými i evropskými. Lídr (mimo jiné vystudovaný biolog) se během posledních let především snažil zvýšit pódiovou a koncertní provázanost a celkovou sílu hudební komunikace se svými dvěma spoluhráči – basistou Balászem Horváthem a bubeníkem Andrásem Mohayem (ten si zahrál také s trumpetistou Erikem Truffazem). Jejich hudba se tak postupně dostala na úroveň zvýšené vzájemné empatie. Divadlo 29 (Sv. Anežky České 29, Pardubice), ve středu 26. 9. ve 20.00.

–mk–

 

výtvarné umění

Petr Kvíčala

Pražská Galerie 5. patro vystavuje práce brněnského malíře Petra Kvíčaly (1960). Autorovo dílo charakterizuje smysl pro řád a systém v jasně rozvíjeném malířském konceptu. Ten je založen na variabilních možnostech linií, týkajících se jejich dynamiky, síly, barevnosti, překrývání, spojování apod. Ornamentálně pojaté linie plní plochy pláten a stejným způsobem dotváří architektonické interiéry. Jmenujme za všechny alespoň realizace v Deutsche Bundesbank v Chemnitzu či malby slavnostního sálu divadla Reduta v Brně. Jak zdůrazňuje tisková zpráva: „Na obrazy Petra Kvíčaly je zajímavé dívat se. Přinášejí něco, co nelze, na rozdíl od určitých projevů konceptuálního umění, popsat slovy. Jsou vnímatelné zrakem a často výhradně ve fyzické konfrontaci s originálem.“ Výstavu lze v Galerii 5. patro (Myslíkova 9, Praha 1) navštívit do 6. 10.

 

Husákovo 3 + 1

V prostorách galerie Vysoké školy umělecko-průmyslové se 2. 10. otevře v rámci pražského Designbloku výstava nazvaná Husákovo 3 + 1: bytová kultura 70. let. Koncepci projektu zpracovali studenti VŠUP – oboru Dějiny a teorie designu a nových médií (jmenovitě Pavel Vančát, Jan Freiberg, Jindra Tichá, Kristýna Zajícová) pod odborným vedením historičky umění Lady Hubatové-Vackové. Pozornost je zaměřena na běžný spotřební, „všelidový“ standard bytového zařízení a designu, který byl tehdy na trhu dostupný a kterým se plnily panelákové byty. Podklady a materiál pro výstavní expozici byl vyhledáván všemi směry, včetně sledování reálii 70. let např. v dobovém tisku. Instalace výstavy by měla být replikou panelákového bytu velikosti 3 + 1. Autoři koncepce hovoří o „skanzenové formě“ a také o tom, že „instalace vzbuzuje dojem nenadálého odchodu na protijaderné cvičení“. Má za úkol co nejpřesněji prezentovat životní styl Husákovy éry s veškerou jeho podprahovou klaustrofobií. K tématu vychází i stejnojmenná kniha autorského kolektivu. Uvidíme, zda se u nás podaří nastartovat druhou vlnu středoevropské ostalgie. Napomoci by tomu mohla chystaná závěrečná aukce prezentovaných artefaktů i fakt, že se generace 70. let dostává do svého nejproduktivnějšího věku a začíná vedle bilancování také vzpomínat.

Galerie VŠUP (nám. J. Palacha 80, Praha 1), do 24. 10.

–pev–

 

televize

Roboti

Animační Blue Sky Studios se sice nemůže měřit s velikány typu Pixar či DreamWorks, ale se svými třemi příspěvky do produkce CGI animovaných filmů si žádnou (alespoň tu komerční) ostudu neudělal. Můžou za to oba díly Doby ledové, respektive veverka se smolnou existencí. Režiséry prvního dílu byli Chris Wedge a Carlos Saldanha, kteří se o tři roky později podepsali i pod animovaný snímek ze světa robotů. Poněkud školometský příběh o tom, jak chlapec (na šroubky) z nuzných poměrů dokázal velké věci, sice neoplýval originalitou co do obsahu, na druhé straně si jeho vizuální uchopení nezasloužilo být tak mdle přijato. Roboti totiž nejen hýří barvou, ale především nápady, detaily a dynamičností. Vtip sice klopýtá, poučení příliš moralizuje, ale za doprovodu partitury Johna Powella je přenesení lidského světa do toho „kovového“ daleko nápaditější podívanou než úspěšnější díly Doby ledové.

HBO, v sobotu 29. 9. ve 20.00.

–lg–

 

rozhlas

Hrdinové, na něž se zapomíná

Český rozhlas připravil na čtvrteční pozdní večer nezvykle „akční“ titul. Hra Anne Nelsonové nazvaná Chlapi vypráví o hrdinství newyorských hasičů 11. září 2001. Je pravda, že onen tragický moment v historii (nejenom) USA inspiroval mnohé zahraniční umělce k různým zpracováním. U nás ale není zvykem se k tak nedávným událostem vyjadřovat. Nedostatek podrobnějších informací sice zabraňuje představě, o jak odvážný či umělecky hodnotný text jde, ale stojí za to nechat se překvapit. Nejenom samotným dramatem, ale i tím, jak se k tématu postaví rozhlasový režisér Dimitrij Dudík a herci Milena Steinmasslová a Svatopluk Skopal.

Český rozhlas 3 – Vltava, ve čtvrtek 27. 9. ve 21.30.

 

Zavolej mi včera!

Michal Rataj, producent experimentálních novinek z oblasti zvukového umění, udělal výjimku. Jeho PremEdice Radioateliéru, kterou můžete naladit jednou měsíčně krátce po půlnoci, neobsahuje tentokrát premiéru českého umělce. Zazní v ní svérázná kompozice Call me yesterday německé autorky Antje Vowinckelové. Vytvořila ji z fragmentů audiolekcí angličtiny. Vrací nás k samotnému fenoménu jazyka, řeči a vzájemného mezilidského porozumění. Cenné je i to, že skladba vzbudila mezinárodní ohlas, ačkoliv vznikla nezávisle na rozhlasových mološích. I to je cesta, která by v budoucnu mohla zčeřit tuzemské příliš klidné rozhlasové vody.

Český rozhlas 3 – Vltava, v noci z pátku na sobotu 29. 9. v 0.05.

 

Z doby, kdy uměli mluvit

Karel Tejkal vybírá jednou týdně ukázky z rozhlasového archivu a vytváří z nich půlhodinové Rádio na kolečkách. Někdy nabízí vzpomínku na vlivné politiky, jindy třeba na slavné herce. Tentokrát se můžeme zaposlouchat do hlasů někdejších hvězd, jako byl Karel Höger či Zdeněk Štěpánek. Jejich herecký projev patří do jiné doby; byla to ale doba, kdy se dbalo o pečlivý a vytříbený rozhlasový projev daleko více než dnes. Například mnohé Högerovy kreace jsou doslova lahůdkou pro ucho. Mezi současníky těžko hledat konkurenci.

Český rozhlas 2 – Praha, v sobotu 29. 9. v 17.30.

 

Zahradníčkův marný hněv

Velké osudy na stanici Praha patří k poněkud ošemetným experimentům. Životní příběhy slavných osobností, nejčastěji z oblasti umění, jsou zde proměněny v dramatické útvary hybridního charakteru. Dokument to není a rozhlasová hra také ne. Pořad se neopírá o autentické materiály, které by měly hodnotu samy o sobě. Každotýdenní scénáře Velkých osudů píší kmenoví rozhlasoví autoři. A je poznat, že jsou šité horkou jehlou. I režie a herecké projevy mají vysloveně provozní charakter. Posluchač nesnadno odpouští povrchně naznačené výbuchy emocí, které mají zobrazit hnutí mysli geniálních umělců či události tragického rázu. Pokud ale toleruje tyto nešvary, může se dozvědět leccos zajímavého. Tento týden je na řadě katolický básník Jan Zahradníček, který v letech po komunistickém puči psal strhující obžaloby lidské malosti, zbabělosti a zapomnětlivosti.

Český rozhlas 2 – Praha, v úterý 2. 10. v 17.30.

–ja–

 

ja – Jiří Adámek / kv – Kateřina Veselovská / lg – Lukáš Gregor / mk – Matěj Kratochvíl / ml – Marta Ljubková / pa – Petr Andreas / pev – Petr Vaňous / vmk – Veronika Musilová Kyrianová