V A2 č. 4/2011 jsme se zabývali divadelní dramaturgií. Teď je to hlavním tématem studentského (DAMU) časopisu Hybris. Zrovna u studentů-dramaturgů je vidět přílišná konzervativnost (snad ani jediný ročník se neobejde bez Čechova) a v případě odvážnějších počinů (například Markéta Lazarová) zas překvapivá neaktuálnost. Nedávno jsem viděl absolventské představení Vyšší odborné školy herecké. Studenti si vybrali Matku J. A. Pitínského – parodii na socialistickorealistické drama, která vznikla na konci osmdesátých let. Proč tuhle hru hrát dnes? Poslední číslo Hybrisu ukazuje, v čem je zřejmě problém. Na otázku: Jak vnímáš funkci dramaturgie v současném divadle? odpovídají budoucí dramaturgové: „Ačkoli její potřebnost pociťuji obzvlášť palčivě… dramaturgii vnímám jako nezbytný nástroj duchovní orientace divadla a následně i jeho diváka v tenatech současného světa.“ (Martin Sládeček, JAMU) „Pre mňa a podľa mňa je dramaturgia doslova kľúčová pre divadlo, pre divadelnú inscenáciu a najmä pre diváka. Je a mala by byť podstatná v tom pravom slova zmysle.“ (Petra Štorcelová, Akadémia umení v Banskej Bystrici). Nevypadá to, že by toho někteří budoucí dramaturgové měli moc co říct.
Příbuzné články
eska2látor 2
Nakonec to zas taková prda nebyla! Dva paprsky, které vědci proti sobě poslali na kolotoči zvaném urychlovač, se srazily 30. března 2010 v 13.06 a jejich vzájemná energie se protnula na hranici 7 teraelektronvoltů...
eskA2látor 1
Česká televize směle vykračuje směrem k privatizaci. Jeden z mála kvalitních pořadů, které vyráběla, diskusní Hotel Insomnia, ředitel Janeček v tichosti zrušil...
eskA2látor 3
Server iLiteratura.cz, jedna z našich nejobsáhlejších literárních webových stránek, prošel letos na jaře zásadní grafickou proměnou. Původní přehlednost, založená na kupení nových textů nad starými...