Konceptuální texty Ondřeje Škrabala se zaobírají tématem divadla a herce, ovšem jejich význam může být i mnohem obecnější. Kromě divadelní metody Heinricha Kleista, zkřížení Fausta a Dona Juana nebo spílání Handkemu zde nalezneme i řadu návodů, rad i pseudozákonů, které můžeme číst také jako poezii.
zde stojí herec
ten kdo je inscenován
(ten kdo by se měl nechat v nejbližší době
inscenovat)
si stoupl přímo na tento bod
do tohoto prostoru
herec by si měl uvědomit
že není na scéně sám
herec
neboli většinou
člověk
neboli ten
kdo je inscenován
stojí
nehýbe se
a přestože
herec nebo člověk
je absolutně špatné slovo
je přece jen nutné ho
čas od času
takto oslovovat
ten, kdo je inscenován
by měl stát úplně jinde
vždy
v každém momentu
by měl být na jiném místě
to, že je
za každých okolností
na špatném místě, to
tato prostorová mýlka
jej odlišuje
od předepsané hry
při podobném výstupu
který zde herec sehrává
má
podle všech učebnic a návodů
stát docela jinde
než právě stojí
nedá se ovšem říct
že by stál úplně špatně
nemůže přece stát úplně špatně
ne
ani on nestojí úplně špatně
není tedy absolutně špatný
ani zdaleka ne ten nejšpatnější
herec
musel by totiž stát na místě
které by bylo absolutním protikladem
správného postavení
ale jak v podobném
tmavém prostoru poznat
absolutní opak správného postavení
když nikdo
za celé dějiny
světového inscenování
nestál absolutně správně
je třeba herci
který se náhodou dostane ke čtení
těchto pravidel
(jen málo herců totiž umí číst
a tak podobné texty
čtou spíše čtenáři chytřejší než průměrný
herec
čtenáři
kteří ale ve skutečnosti chtějí být herci
aniž by tušili
že nejen čtením takového textu
že nejen čtením
že prostě byli a jsou –
herci)
vysvětlit
jak alespoň nebýt špatným hercem
jak se alespoň celou svou existencí
nepřibližovat
absolutní špatnosti svého herectví
a jak naopak
absolutní špatnost svého herectví
vyvažovat
ideální postavení
ve své hře
které je divadlem
které je světem
a ne naopak
(tedy řečeno s peterem handkem
divadlo které je životem)
zde ovšem
není možné
***
při přebírání ceny
vstup na pódium vážně
před mikrofonem (je-li připraven)
se třikrát ukloň
buď do tří různých stran
nebo třikrát kolmo k divákům
pokud zvolíš druhý způsob
řekni dobrý večer
pokud první
ahoj
zeptej se kolikátého je
kolik hodin a který rok
zeptej se proč jsi na pódiu
zeptáš-li se nahlas
nečekej na odpověď a
zkus sám přijít s přesvědčivým vysvětlením
pokud ti někdo nebude věřit
cenu kategoricky odmítni
(poděkuj a zůstaň na jevišti)
zbytky kmene tabu
návod k umírněné inscenaci pornografického snímku
velký neon
nad městským divadlem
nadšení diváci
jsou zavedeni
strčeni do sálu
promítá se
pornografický snímek
po vyvrcholení filmu
přicházejí na scénu staří herci
je to jejich poslední
ale opravdu
poslední vystoupení
pak
podle vzoru posledního koncertu
plastic people of the universe
začnou s nenuceným
realistickým představením
soulože i přes případné nezdary
toto představení trvá
stejně dlouho
jako promítnutý film
odcházejícím nebo
znechuceným divákům
nabízejí jiní dva herci
felaci u dveří
nácvik samostatného života
(podle kleista)
ke každé z končetin si přivaž silné lano
a nejprve při pomalé chůzi pozoruj
jak se ti těžiště přesouvá
z trupu do jednotlivých kloubů
po chvíli bys měl být schopen
odrážet se od země daleko lehčeji
(jako ve filmech o měsíci)
a tvůj pohyb by měl být daleko přirozenější
pokud cítíš úlevu
pokračuj ve fixaci hlavy, genitálií
prstů i palců
pro pokročilejší loutkoherce lze doporučit
také oční víčka, ústa atd.
pokud je ti cokoli nepříjemné
a necítíš všechny výhody
pohybu s oporou
lana odvaž
zajeď do psychiatrické léčebny bohnice
projdi se mezi hřbitovem psů a hřbitovem
sebevrahů
a před libovolným pavilonem
předstírej sounáležitost
***
vezmi první dvě klasické hry, které tě
napadnou
podle první z nich označ titul inscenace
vezmi jména postav z druhé a přiřaď je
postavám z první hry
jméno postavy určuje její charakter
tj.
jestližes jako první hru vybral dona juana
a druhou fausta
don juan se ve tvé hře bude jmenovat faust
a přináležet mu bude veškerá charakteristika
goethova fausta.
text ovšem zůstane
původním molièrovým textem
tzn. že například
ve scéně juana s žebrákem bude juan sice říkat cosi o pokrytectví, ale s údivem a nadšením jaké zažívá faust při zjevení pudla atp.
vyber největší buržoazní divadlo ve městě
angažuj známé herce
na první čtené potměšile pozoruj kdo si
tvého vtipu všimne
tato produkce potřebuje řádnou a drahou
propagaci
hru nazkoušej
týden před premiérou mechanicky škrtni
poslední třetinu textu
tj. nedbej na logické celky
ba naopak
proti nespokojenému premiérovému
publiku argumentuj
že vidělo nikoli dvě třetiny jedné hry
ale zároveň dvě třetiny dvou her
což jsou celkem čtyři třetiny klasické hry,
a tedy víc, než co si zaplatilo
či víc, než vůbec očekávalo
přitom v ušetřeném čase
pokud se inscenace dočká alespoň pěti repríz
zavazuješ se tímto k odevzdání jedné třetiny
svého honoráře
na divadlo, které toho roku nedostalo žádný
grant
spílání handkemu
v inscenaci účinkuje libovolný počet osob,
libovolné rasy, pohlaví, věku, politického
a náboženského vyznání,
pouze jako divák musí být přítomen člověk se jménem peter handke,
nebo kdokoli schopný působit jako peter
handke
(možné použít jako smuteční řeč na pohřbu)
účinkující se libovolně střídají v následujících větách:
vy marxisto zasranej
vy čuráku
vy napsal jsem tuto hru
vy pravidla pro herce
vy spílání publiku
vy starý nenechavý světový spisovateli
vy uctívači genocidy
vy homolásko miloševićovská
vy horší Célina Hamsuna Sartra
vy nesnesu v literatuře příběhy
vy zatraceně chytlavý
vy nesrozumitelný
vy co se vám nemůžu vyhnout při objevování
divadla
vy neúcto k velkému Brechtovi
vy neúcto k velkému Ibsenovi
vy neúcto k Marcelu Reich-Ranickému
vy co jste označil Thomase Bernharda
za druhořadého spisovatele
vy měl to dostat Handke, tvrdí laureátka
Nobelovy ceny Elfriede Jelinek
vy držiteli ceny Franze Kafky (na kterou vás
navrhl Marcel Reich-Ranicki)
vy držiteli Ibsenovy ceny
vy držiteli Büchnerovy ceny
vy kašpare
vy hajzle
vy Handke je nepohodlný z politických důvodů,
a proto nedostane Nobelovu cenu
za literaturu
vy
vy sebeobviňování
vy
co bych bez vás dělal
vy vy
vy
platná pravidla pro herce I
herec a lidská práva
herec má právo na život
herecký život je hoden ochrany před
narozením
herec nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám
herec má právo, aby byla zachována osobní čest a dobrá pověst
herec má právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním v budovách
herec má právo vyjadřovat své názory slovem
herec ovšem také má
právo na svobodnou volbu povolání a přípravu
k němu
právo získávat prostředky pro své životní
potřeby
mimo jiné i prací
pokud herec prohlásí, že neovládá jazyk,
ve kterém se vede jednání
má právo na tlumočníka
herec má právo odepřít výpověď
herec má právo, aby jeho věc byla projednánaveřejně
platná pravidla pro herce II
herec a symboly
státní hymnu tvoří
první sloka písně františka škroupa a josefa
kajetána tyla
kde domov můj
která byla poprvé uvedena na divadle v podání
herce
platná pravidla pro herce III
herec a občan
herec má právní osobnost od narození až
do smrti
herec odpovídá za své jednání, je-li s to
posoudit je a ovládnout
pokud se herec vlastní vinou přivede do stavu
v němž by jinak za své jednání odpovědný
nebyl
odpovídá za jednání v tomto stavu učiněná
není-li známo, kde herec zemřel, má se za to
že se tak stalo tam, kde bylo nalezeno jeho
tělo
za místo, kde zemřel herec prohlášený
za mrtvého
platí to, kde naposledy pobýval živý
platná pravidla pro herce IV
herec a autor
herec je výkonným umělcem
podle autorského zákona
a i když není zcela jisté
jaký autor tento zákon napsal
je zřejmé
že práva herce zahrnují
výlučná práva osobnostní a
výlučná práva majetková
umělecký výkon je výkon herce, zpěváka, hudebníka, tanečníka, dirigenta, sbormistra,
režiséra
nebo jiné osoby, která
hraje, zpívá, recituje, předvádí
nebo jinak provádí umělecké dílo
a výtvory tradiční lidové kultury
za umělecký výkon se považuje též výkon
artisty
aniž jím provádí umělecké dílo
herec je fyzická osoba
která umělecký výkon vytvořila
herec má právo rozhodnout o zveřejnění
svého uměleckého výkonu
sólista, vytváří-li výkon sám
stejně tak dirigent, sbormistr, divadelní
režisér a sólista
(tedy i herec!)
vytváří-li výkon spolu s členy uměleckého tělesa
má právo rozhodnout, zda a jakým způsobem má být jeho jméno uvedeno při zveřejnění
a dalším užití jeho výkonu
herec má právo na ochranu před každým
znetvořením
zkomolením nebo jinou změnou svého výkonu
která by byla na újmu jeho pověsti
herci jsou povinni brát na sebe přiměřeně vzájemný ohled
majetková práva herce trvají 50 let od
vytvoření výkonu
platná pravidla pro herce V
herec a historická hra
(zákon č. 55/1957 o divadelní činnosti)
divadla jsou povinna zaměstnávat jen odborně
způsobilé umělce
Ondřej Škrabal (nar. 1992) je divadelní režisér, dramatik a redaktor Psího vína. Pochází z Uherského Hradiště, žije v Praze. Píše divadelní a literární kritiky do A2 a Divadelních novin; je jedním z vítězů Ceny Maxe Broda. Pracuje v divadle Alfred ve dvoře. V roce 2016 založil divadlo Studio Rote, kde je podepsán pod režiemi inscenací jako P. Handke: Sebeobviňování, autorský Bunkr (MeetFactory) nebo B.-M. Koltès: Tu noc těsně před lesy (Strašnické divadlo X10). Připravovaná sbírka, která vyjde v nakladatelství Lačnit Press, bude jeho knižním debutem.