Lawrence Lek: 2065, Geomancer, Sinofuturismus 1839–2046

2065 (2018)

 

V roce 2065 se Farsight Corporation naučila využívat sílu umělé inteligence. Nejrychleji rostoucím průmyslem se stal e­-sport. Protože veškerou práci obstarávají algoritmy, lidé tráví celé dny hraním počítačových her, v nichž bojují proti umělé inteligenci. Můžeme uvnitř této hry říct, kde leží rozdíl mezi uměním a světem? Někteří lidé tento rozdíl postřehnou hned, jiným to trvá mnohem déle. Hranice je nejasná, protože nikdo nikdy nepřestal hrát.

 

Sinofuturismus 1839–2046 (2016)

 

Sinofuturismus je neviditelné hnutí, strašidlo usazené v trilionu průmyslových produktů, miliardě jednotlivců a milionu nejasných narativů. Je to hnutí, které není založeno na jednotlivcích, ale na mnoha vzájemně se překrývajících tocích – tocích produktů, procesů a populací. Jelikož sinofuturismus vznikl bez jakéhokoli vědomého záměru nebo autorství, je často zaměňován se současnou Čínou. To je však omyl. Je to science fiction, která už se stala realitou.

Sinofuturismus je videoesej, který kombinuje prvky sci­-fi, dokumentárního melodramatu, sociálního realismu a čínských kosmologií a jehož cílem je kritika dilemat současné Číny. S odkazem na tradici afrofuturismu přichází sinofuturismus s kritickým a hravým přístupem, aby podkopával kulturní klišé.

Pro západní média Čína představuje podivnou, exotickou, kýčovitou a lacinou zemi. V domácích médiích je Čína naopak prezentována jako heroická, stabilní, pradávná, velkolepá a jednotná říše. Sinofuturismus tyto narativy neodmítá, naopak je posouvá ještě dál. Prostřednictvím sedmi klíčových stereotypů o čínské společnosti (kopírování, hraní, závislost, gambling, komputace, učení, práce) ukazuje, že technologický rozvoj Číny lze vnímat jako formu umělé inteligence.

Geomancer (2017)

 

Geomancer je počítačem generovaný film, jehož tématem je kreativní probuzení umělé inteligence. V roce 2065, v předvečer výročí založení Singapuru, unikne adolescentní inteligentní satelit Geomancer svému blížícímu se konci tím, že se navrátí na Zemi, kde se snaží uskutečnit svůj sen o tom, že se stane prvním umělcem s umělou inteligencí. Tváří v tvář světu, který omezuje jeho svobodu, se musí Geomancer vyrovnat se svým vojensko­-technologickým původem. To ho zavede nejprve k tajemnému syndikátu sinofuturistů.

S tím, jak se geopolitická osa vychyluje směrem na východ a jak kdysi dominantní technologické modely začínají být zpochybňovány, ocitá se Geomancer v ohnisku dlouhotrvajícího sporu o to, kde je místo člověka a jaká je úloha stroje. Situace je vyostřená i kvůli nadějím a obavám spojeným s rostoucím vlivem východní Asie a také kvůli spekulacím o nových formách umělé inteligence, které překonávají omezení obyčejných smrtelníků nejen v oblastech automatizace, ale i ve sféře tvořivosti.

Prostřednictvím videoherní animace, snových sekvencí a hudebního podkladu s uměle generovaným zpěvem se Geomancer snaží zkoumat estetiku posthumánního vědomí.

 

Publikováno se souhlasem umělce a Sadie Coles HQ.