Básně Lukáše Senfta jsou senzuální, plné přírody, jinotajů a barev. Důležitou roli v nich hraje víra, kosmos, mýty a moře. Zároveň je to poezie, která se i přes veškerou svou symboličnost, patos a spontánní hromadění slov pokouší reflektovat dnešní svět.
Bdění na konci
Měsíčním nálevem pluje zahrada
a vesmír uléhá přesně na mé čelo
Citrónové listy skrývají
milující se zvířata
exulanty hodinových strojků
Bojácnou travou se plazí mýty
o Slunci
prý někde existuje den
a oslepení bílou stěnou
Kdosi sbírá kapradiny polité nočním olovem
Ulomený stonek zapraští s lomozem a lehkostí
jako když končí epocha
Nebylo člověka, který by ten zvuk zaslechl
ale všichni ostatní
tu noc
bděli
Všechen soucit tohoto bytu
Vstupuje do mě
každé prudké otočení
cizince v tramvaji svítící
do noci jako mauzoleum
V obývácích křičím já
Noc co noc obstarat
stovky životů! Vydýchat
hádky a všechny ty úděly
novorozeňat Ach, spěchám
před bodajícím deštěm v Krči
i marocké periferii Z uší mi vytékají
potoky čínských luk Z konečků prstů
visí kořeny klečí a vlasy trousí
seschlé olivové listí Na ramenou nosím
těla masivních orlů a milosrdných vrabců
V kapsách plave nebohý sníh Nešlo jinak
Tíha propojení
Vařím pro svého bratra i unavenou
prabábu v sarajevském bytě
Pro skleník, v který zkřehlo
její mateřské tělo
Kde je důkaz, že střelba
v kazatelně kanadských baptistů neranila
mé známé, mého přítele, moji kolegyni a že
tříštivé náboje nedrásají mé vlastní
paže? Objímají přeplněný
vzduch Nemohu věřit
na vzdálenost a hranice
kůže Jaké rozdíly? Vždyť ta nahá
teplá těla stojí
před mými dveřmi
Kam je uložím?
Co jim nabídnu?
Já?
Míchaná vejce s cibulí
světlík s uskladněným
šepotem a všechen
soucit tohoto
bytu
Pouště Evropy
V lesích vypráví
o muži s měděnými pláty místo snědé kůže
s rukama jak klepadly dveří
– vedou pryč a dovnitř
Tišiny rozryté
nesmrtelnou zvěří
blábolí o muži, který tahal
stroj na psaní
své zaměstnání
svůj trest
Do zdi pokoje, kterým prošel
skoro sám
schoval oblečení
a popsané listy, vše
co obnosil
Morytát o závodu smrti a Chronosu
ti dva se ženou
přes vysušenou pláň
ženou se na splašeném větru
ženou se k člověku
Léta páně 1349
1349
1349, bože
hučí pustina v horečkách
Neznám ten čas
nežil jsem, jen snil tu dobu černé smrti
otrávených studní a falešných svědectví
z křesťanské lásky
z univerzálního strachu
Sedm set z Basileje – upálených v domovech
Masakr ve Freiburgu – měsíc po Vánocích
Tři tisíce v Erfurtu – vina za morová úmrtí
Vyhnání z Burgsdorfu a Curychu
obřezaný Azazel
vypráskaný do pouště
Ctihodní občané Fuldy
masakrují v chladném konci března
Šedesát ve Vratislavi
Šest tisíc v Mohuči
Hoří v zářijovém slunci
kdo přežil vybíjení v Kostnici
Pět set v Norimberku
a v listopadovém šeru
vévoda z Brabantu žene traviče studní
z ulic Bruselu
z osy Unie
z pupku viny
A měděný muž píše
o Chronově vítězství
Čas ovíjí mrtvé v náručí
Paměť přenáší zabité jak bohorodička
na obětním kozlovi
bezprizorní
bez zabookovaných pokojů
těhotná obětovanými
křižuje periferie Bruselu
Pod srdcem je vozí
přes všechny ztichlé duny naváté na Polabí
přes všechny pouště
do kterých pravidelně
vysychá Evropa
Má písečné oči
a Španěl bydlí ve veřejích
zatlučených vrat
Kalábrijský klín
Cítíš tu tíži?
Tíži světla a věčnosti
nacpaných do podnájmu
těchto životů?
Pozoruj čekání
v únavě olivových listů
Čekání na rozžetí
Slunečního města
Mezitím
mořské břicho poškrábané bělostným
nehtem
slavnost – matka hlubin na přídi
– nanebevzetí ženy
Křivku oblohy rozevírá nebeská vulva
a jejím středem stéká zlatý kotouč
jako každý den
jako v každém těle
Mezitím
ze srsti pravěku, šustí a chtíče po Dějinách
povstává pláž a slané výstřiky
Moře se vlilo do tvých prstů, dutin a jistot
Nes ten oceán zrodu a zalykání
Dospěl jsi?
Dospěl do zkřehlosti dítěte?
Tady se vteřiny rozbíjí do prchavé pěny
Tekuté písky rozsypaly dno
a vlny nadělují všem
Tvé úspěchy vysušila poušť
do anonymní běloby
Otisk zahladil příliv
Teď a vždy jsi přehazován nahý
Nemáš nic
Nic než moře
Mezitím
dítě slunečních skal
a pomerančových nocí
jdi a suchým jazykem
ochutnej sůl
na ramenou lidí
Cizí podzim
Vysušená střeva podzimu
rozhozena do větví
opentlila hranici
Neviditelné ohně se plazí
po kopcích pohybem
žárlivých mimů
a dým vzpomínek čpí
hlavami lesa Požár paměti
V podbřišku šera kňučí
bál kančích tvorů Civilizace hasne
s každým srstnatým
soumrakem Pravěk této noci
Zde si odložená těla
nazouvají kopyta
a kly Tvrdnout
v nepříjemné blízkosti
lidského
jazyka
Viriditas
I.
Na poušti provoněné lety do nachových
mračen nad Mekkou
Stařeč víří ostrá zrna
„Půjdu na poušť a obléknu se v divoký mech“
Zelené čelo a safírové oči v šatech poutníka
Tančí
Krouží kolem vlastní osy, dráždí
Zemi-toužebnici, kabát zvedá v rozpučený květ
Skrze duny proráží
cypřišové kmeny a šlachy baobabů
Alej stínu
V tetelivém větvoví proplouvají tučná rybí těla
Nad hlavami pocestných švihají ocasy,
odráží se a vrhají
ke dnu nebes
II.
Dubové prsty nad vláčnou dlaní
Skřípají kostlivci hvozdu
chrámu bez konfesí
Umírá čas
tovární přesnosti
Kovové vteřiny tlí, pučí, stříkají na věčnost
v korunách
Koruny plují v rytmu dechů
a ze zlatozelených vln Někdo hledí
naznačuje
ale mlčí
Co pamatuje země, to ví stromy
Stromořadím v Posázaví drkotá žebřiňák
toskánských sedláků
Rozepnuté košile a pot otřený do kapesníků
Ozvěnou se nese výkřik Adónida, právě teď umírá
ve slaném tichu přesvatých kmenů
bok proražený kancem Krev na drsných
štětinách
Tady, vidíš?
A stařeny v tógách setřásají
jmelí do bělostných pláten
A ještě hlouběji a mnohem dál
Do trsů spánku, kdy jazyk neměl struktury
a neměl syntax
protože kvetl
protože prýštil
a byla to zelená řeč
Jsou bohoslužby listů
a chvějivé liturgie
Toto je tělo země
Toto je krev vteřin
Dnem zarostlého oceánu, kde
každé pohlazení
zanechá třísku v dlani
prochází se snědá dívka
O lýtka se otírají lososi a plameny
krkavčích vlasů spalují
vše, čeho ses bál
Chodidla omyla mlékem
blůzu ušil vítr od chladné řeky
a oči ošatilo slunce
Sofie, ty zapomenutá, Sofie, zůstaň
Je chrám, kde nemusíš věřit
Vždyť žiješ, to snad stačí
Nekonečno do všech stran
a do jedné bolavé dlaně
III.
Průzračně čistý je smrad říčního bahna
Církev sestrojili v poušti
ale Kristus má zelené tělo
Ritus mezer
Probuzením vyvržený z ráje
kde slova protančí
páteře věcí
Zabořím dlaň do blátivé kaluže
a pod kůži vjede jméno
Vládnu jím
Vládne mi
Vyslovuji tělem
Písmeno rozpouští
a znovu utkává
Chvění základů, vazkou sochařinu skrytosti
Tekuté struktury kůží, zcuchaného masa a zjevení (univerzum je tvým hlasem, mluv, jako když dýcháš), velebných necudností (zpocené gesto v každém záhybu galaxie), hladových hlav rozepjatých od počátku vědomí až k zelinářství na rohu (vše má vážnost mýtu – vše je teď a pokaždé kdysi), promyšlených skal, mořského šílenství, vrhu planet a ptáci, ptáci v neustálém pohybu vět
můj materiál a moji ustaviční stvořitelé
slovo-bůh
slovo-čin
slovo-teď
stéká
funí
Bytosti-jména
vzdouvají se
před
Probuzení/Pád
do Jazyka
Rozhrnu záclony
a ztuhnou ulice
stále ještě potopené
v býčím dechu
Dechu býka, jemuž jsem byl tělem
i obětníkem
Ztuhne svět
Končí ritus mezer
Ze zvyku pojmenuji kosmos
Vše je na svém místě
Vkročím do cizí země
Poslední na pláži, monolog skal
„Mezi pevností kamene a vřením myšlenek se ustavuje jakýsi proud…“
Jak dlouho mě omývá toto moře? Od popelavého rána, nebo od jednoho z počátků? Mám v sobě kosti, chrupavky rozdrcené mocnými, ale taky kosti pevné, mohutné a potetované, kosti padlých království. Slunce mě vysušuje, všechny mé obliny a nepravidelné spáry, a já těžce dýchám, lapám po prosoleném vzduchu. Na tomhle pobřeží jsem se milovala s tím párem, staří manželé, opálení, bezstarostní, zážitky se v nich nakupily jako v přecpaném skladišti, víc se jich nevejde – vnímají jen přítomné záblesky, vzruchy a slasti, převalovali se, ve vytržení mě hladili po bocích a zarývali do mě zkřehlé nehty. Bříšky zkrabatělých prstů četli mé písmo, znaky bez významu, vypálené černým kamenem svrhlým z nebe, bezedného a rozhněvaného, to bylo dávno, ty kosmické šrapnely žnuly na mé tváři a zanechaly nesrozumitelnou závěť. Ona pak byla vlhká, tekla na mou pokožku, mezi spáry mého těla, i já se kdysi přelévala, jindy, nejspíš i jinde, protékala jsem pomalu jako pulsující hmota, rozžhavená tělesnost, žár a chtíč, pekelné nitro vědomé jen sebe samého. Požírala jsem a rostla, valící se chaos. Zima mě pak vrhla do letargie a já zůstala tady, obnažená v pohybu, zastavená ve své touze. Vevnitř se mi uhnízdilo ticho jako vyfocený výkřik. Dnešní vítr je plachý a něžný, panic dechu. Ach. Opuštěné slunečníky se někdy třesou, lomcuje s nimi a prohýbá jejich chladné tyče. Dnes jenom s vážnou nehybností práchniví. Takové povětří tu zavládlo, když vedle mě sedával ten mladý, špatně oholený samomluvec se snivýma, těkavýma očima. Mluvil o vědomí kosmu a vesmírném korpusu – člověk připodobňuje přírodu k vlastní existenci, na motýlích křídlech vidí oči, v mraveništi společenské vztahy a Slunci věnoval bárku podobnou lidským škunerům, ale to samé prý činí svět. Formuje a vykládá člověka podle vesmírného těla. Kosmomorfie. Čemu se podobám? Labyrintu možností, zhrouceným singularitám, mýtům ze slepých realit a obřím bohyním na skládce hmoty? Možná jsem kdysi vypadala jako ten vrásčitý pár s chraptivými vzdechy. Odvezli je přes moře, křičeli a do zad se jim zarývaly ocasy bičů. Slunce se tehdy dívalo. Dvě pohaslé hvězdy, jedna cesta, mnoho pánů. Nechávám se poškrábat pískem, který proti mně vrhá větrný poryv – odnáší to vzpomínky a kypří mou přítomnost. Někde hluboko, v podbřišku, se chvěje minulé, opakuje se ve mně, ozvěny a cyklické můry na pozadí tohoto léta. Vzpomněli si – tam za mořem – na znaky meteoritu, tichou poštu z kosmických usedlostí? Kosmomorfie, samomluvče. Co se děje za mraky, že se do tohoto dne otiskuje taková bolest… Olivovníku na mém rameni neraší žádný list, jeho kostnaté větve po nocích chrastí a nic to neznamená, nic. Už dlouho jsem tu neviděla člověka.
Lukáš Senft (nar. 1990) studoval dokumentární tvorbu na FAMU a filosofii a religionistiku na FF UK. Byl redaktorem Deníku Referendum, v současnosti je redaktorem literárního obtýdeníku Tvar. Za svou publicistickou činnost obdržel v roce 2017 cenu Novinářská křepelka pro novináře do 33 let.