„S tímto papežem nám obchod nekvete,“ stěžují si římští stánkaři a trafikanti prodávající pohlednice s papežskou podobiznou a další posvátné cetky. Ačkoliv je František miláčkem médií, davy na náměstí svatého Petra ve Vatikánu při nedělních mších s papežem řídnou. To, že papežský stolec netáhne turisty tak jako kdysi, se ukázalo už v roce 2016, kdy byl počet poutníků o čtyřicet procent nižší, než předpokládal Svatý stolec. Podle Italského statistického úřadu byl loni počet lidí, kteří nechodí do kostelů, poprvé vyšší než počet pravidelných návštěvníků svatostánků. Otázkou je, jak katolická církev zareaguje, až si plně uvědomí, že vágní levicovost a mediální popularita kostely neplní. Nastane protireakce, ortodoxní obrat a zapouzdření? Aktivita mnohých konzervativních kardinálů tomu napovídá. V tom případě by katolickou církev čekala budoucnost její české odnože, která se smrskává na uzavřenou skupinku zapšklých farářů a věřících na okraji sekularizované společnosti.