Leitmotivem nových básní Kamila Boušky (viz rozhovor na předchozí dvojstraně a recenzi na s. 5) je láska. V první skladbě je to láska fyzická, okouzlená a spalující, v druhé části pak láska plná deziluze: „smiř se s tím že lásku už k ničemu/ nepotřebujeme snad jenom k nostalgii/ a vzpomínání na sladkou chuť jedu/ kterým jsme se nespasili“.
Fysis
1
Neprobouzíš se a neusínáš.
Tma přibitá k mozku a kůži
osahává jazyk
a tiskne ho do minut
pozpátku a beze slov.
Je první noc a první den,
mám roztřesený hlas a křeč v prstech
a nevím, jestli mluvím ze spaní
nebo svítám při veslování v rozsvícené rakvi.
Jsem rukavice obrácená tvojí rukou.
Toto je mé tělo, pupen masa,
pohlcení, prolomení všeho.
Oblékám se do tvých kostí
a pomalá vibrace tlumeně duní.
Vymýšlíš mě pouhým pohledem,
myslíš v mracích a není v nich „já“ ani „ty“,
jen chlad pod přivřenými víčky,
starší než hvězdy.
Čeříš jejich tekutá ticha
a dlaněmi čechráš neznámé bohy.
Rodíme se ze sebe navzájem
v našpuleném ranním světle,
a světlo vláční slávou těla.
Zvedám se bez plachet,
kotvím u neznámého břehu
a nevím, že se stanu větrem.
Přede mnou šutry, sucho, skály,
ticho bez barev a porostu.
Štěrk křupe pod botama.
Můj rozviklaný krok náhle zaráží nepatřičný
lesk
mezi kameny.
Zvedám z prachu zlatý plíšek, snad zubní
plombu
nebo odštěpek z náušnice.
Obracím ho v prstech a čtu
nápis vyrytý drobnou linkou:
Patřím bohyni dívce.
Rozhlížím se po pustině, napínám sluch.
Nikde žádný zvuk, žádný pohyb.
Tohle je tvoje země, tvoje tajemství – Nic.
Nic než tenhle hrob.
Tady budu klečet a rukama hrabat
jámu pro svou krev,
sem budu sázet jazyk po hrstech,
hlínou a plevelem umažu aortu,
zapatlám tepny a smísím soumrak s úsvitem,
sem vysypu slunce, substrát jara,
tady porostou lvi a pokvete podsvětí,
hukot vzdálených vlaků vystoupá po ptačích
slokách
a zpěv vyždímá mozek a dny.
Rozvibrované sluneční paprsky ti odněkud
z oblak
pošlou tahle slova:
Sluchu mě zbav a uslyším tvůj hlas,
třeba i chromý dojdu ke tvým dveřím,
zrak zatemni mi, uvidím tě zas…
Paže mi odejmi a sevře tě
mé srdce místo dlaní…
Snesou se k tobě roztříštěná o vysoké štíty
skal,
půjdeš za jejich zvukem se zdviženou hlavou
a oslněnýma očima,
půjdeš až za roh, možná za dva.
Na rozpálené poušti z horkého písku trčí drát.
Taháš za něj a z písečných prohlubní odchází do pouště
procesí nahých kardinálů o berlích.
Přicházím k tvým dveřím jako vzduch,
vítr o dvou nohách, otřesený zemí
a přidušený jílem,
přicházím a nevím z které strany.
Tolik dveří v jediné vlakové soupravě
a bohové vanou, kudy chtějí.
Hledáš mě v nádražní hale.
Vidím černý bod,
protíná prostor u pokladen
a kroky všech lidí.
Přicházím zezadu, od narození.
Obracíš se a tiskneš k mému žebru.
Proplétáme prsty,
utíkáme od všeho k všemu
a musíme všechno ztratit,
protože nemáme co získat.
Náš smích přečnívá do nekonečna
a slibuje život navíc a smrti vstup zdarma.
Mžouráme na sebe u zdi, oko na dotek oka –
jen vystřelit – a propojit čela.
2
Tvůj hlas je z jemného deště
a hrůzy bezeslovných slov.
Vyrůstal v planetáriu
a klopýtal o člověka, protože nestvořil sám
sebe.
Skrýváš ho a zahaluješ.
Přicházíš v černém
a pečlivě komponovanou chůzí
měníš zemi v osobní charisma.
Brouzdáme odlehlým koutem zahrady,
dáváš mi trochu napít ze svého dětství
a moje vnitřnosti rozsvěcuje dívčí smích,
nesmrtelná noc, mlčení.
Dlaněmi hladíš zevnitř
poporodní jizvy na mém břiše.
Vyprávím ti o jakémsi herním poli
a životních rolích
a tahle divná řeč
nás přivádí k železnému památníku všech válek
rozpoutaných tvými rozpuštěnými vlasy.
Tam, pod koňskými varlaty Kyklópa,
skládám v duchu věčné sliby.
Je první noc a první den,
opouštím prach a slehlou trávu
a spěchám za hudbou.
Hudba pomáhá s pocity,
když na sobě zkoušíme,
jak nám padnou naše tajné životy.
Jsme hvězdou, která putuje a září,
jsme temná záře rozprostřená do dálky.
Budím se v hrůze a nevím, kde jsem.
Nahlížím do svého trupu,
zatínáš zuby do ticha mezi syrovými
vazkými stěnami,
budím se s tvým nehtem pod jazykem
a slyším psí kňučení,
píseň složenou z tvé měsíční krve,
kterou mě za rozbřesku omýváš.
Zpívám, jako bych měl v ústech pochodeň,
zpívám i přes puchýře v každé sloce,
píseň ve mně kutá kráter,
tempo i melodie v prachu.
Hoří v něm Apollón a je to pan Láva,
napůl člověk, napůl prase.
Přemýšlel o krutosti na pozadí lásky
a nemyslel vůbec.
Věděl, že ze sebe musíme sedřít sebe.
Pojídáme pana Lávu
a jen jeden z nás je kanibal.
Přežvykuješ sladké maso a říkáš papej.
Papám všechno, co pliveš pod své nohy.
Milostné a válečné písně v mé hlavě
spínáš sponkou vykládanou stříbrnými kvítky
a češeš je dezertní vidličkou.
Pak si zapálíš, co zbylo k zapálení,
odklepeš do mě popelavou pravdu
o noci bytí a světelných rocích,
rozemneš růžovou pivoňku v rozkroku
a přikážeš mi zjednat jazykem božský lesk.
Bezodkladně sloužím tvé slasti,
protože sloužím sobě,
ale jak mám být vším a každou věcí zvlášť?
Držíš mě za ocas a vedeš k otevřenému oknu.
Věšíš mě nahého na konzoli do slunečního
světla
a bolestivě pomalu mě stahuješ ze všech
Boušků.
Neprobouzím se a neusínám.
Jsem rukavice obrácená tvojí rukou.
Toto je mé tělo,
pohlcení, prolomení všeho,
hvězda, která putuje a září,
temná záře rozprostřená do dálky.
Je první noc a první den,
voda hučí po lučinách.
3
Teď chodím krmit stromy v parku tvým
hlasem.
Zralé plody padají k zemi nekonečného září
v tělových barvách spadaného listí,
vzduch je rozechvělá punčocha v prstech
ženy.
Září je tvůj měsíc a temnota tvým počasím.
Musím ji vypít do posledního tónu,
vysát a pak se nadechnout a pokusit o zpěv.
Nevadí, že neuslyšíš. Nevadí, že neuvěříš,
není snadné stát na dvou notách
bez práva na vzpřímenou chůzi.
Teď sypu svůj krok mravencům,
očima krmím oslnivou menažérii sluncí
v kalužích
a za krkem mě bolí zahrada oběšenců, ráj.
Kniha živitelka při tom tiše přede
a moje chůze musí křičet, protože nároží
užírá
tvůj hlas na cestě z vlakových nástupišť.
Železitý hřmot načervenalý soumrakem
zapaluje zrohovatělý tep pod náprsní
kapsou.
Chomáče nervových vláken
klesají z oblohy po sevřených vikýřích,
zatímco můj krok propadá do jílovitých
vazkých řádků – tichá hluboká orba,
trest i slast.
Poblíž mluví externí lidé k pronajmutí
o firmě, elitě a umění.
Večer jim padají z anilinových duší studené
myšlenky.
Ráno je budou doporučovat světu,
a ten holoubek,
oběšený na pestrobarevné šňůře,
se po nich ještě jednou otočí.
Vzpřímeně a bez jediné noty.
Dusí mě brázdy, hlína přilepená k dásním,
zrna,
mluvím o lásce jen s držkou v zemi
a za sebou trousím střeva z papíru.
Jak mluvit jinak než v řeči ještěrek a hadů?
Můžu si nechat vzduchem vyfouknout hlavu
a v pátek bude stejně tuplem zabitá
na cestě dlouhým dnem do noci.
Teď můžu zavřít oči do svítání tvých nártů
a chodidel,
teď můžu kamkoli, protože není kam,
jen zpátky k tvé neviditelné přítomnosti,
zpátky k tvým punčochám,
teď s nimi znovu můžu vejít do prosince
a ledna.
Studený katatonický vzduch
tam právě roztříštil naše hlasy pod nulou.
Mráz v ozvěnách viklá minutami od euforie
k depresi
při soukromé premiéře pro tuhé patio.
Tvrdneš v černé barvě
a ve snech křičíš, že miluješ.
Ven vytékají vyčítavé scény z bezeslovného
krunýře.
Mám roli tyrana v tvých odmlkách,
proto se koušu do zaječí nohy
a ladím krok na škále tvého mlčení.
Pomalu zapomínáme slova a vynalézáme
hysterii.
Tramvaje kolem nás převážejí
mrtvé děti na vyhřátých sedačkách
za svitu nemocných značek s bílou šipkou
v modrém kruhu.
Cupitáš po hrudkách zledovatělého sněhu
v nových botách k novému neznámu.
Daleko za sedmero semafory
visí tramvajový ostrůvek.
Tiskneš bedra k zmrzlému zábradlí,
protože se o mě nemůžeš opřít.
Můj hlas mě škrtá pro hloupé potěšení
z asonance.
Vytahuješ bílé dlaně z kapes
a tvoje oči odhodlané ke skoku
náhle vědí, že jim všechno stojí za to
a že jsme Jedno, i kdybychom nechtěli.
Tajeme ve skoku do sebe a padáme,
protože neexistuje špatná cesta,
protékáš mnou dolů k souhvězdí Andromedy,
protože jsi tekutý diamant,
hudba v květu na konci světa,
který se zaklání do tvé smrtelnosti.
4
Tohle jsou slova, která bych vyslovila?
Musím mluvit – a to si pak zním banálně
a cize.
Všechno, ano, to je úsek mého mlčení.
Ale ty mi můžeš povědět všechno.
Co můžu? Jen rozpárat zával vody
a mluvit ze snu probodnutého pamětí.
Protékám otevřenou ranou k tvým dlaním.
Jejich světlo je totéž světlo –
každá vteřina opakuje totéž téma
v nekonečných variacích –
první noc a první den.
Vzduch nelze rozpoznat,
ale proud je tentýž pro každého.
Okamžik, banalita, nebo věčnost
na počátku a konci všeho, saje všechny barvy.
Kroky pod průčelím zdvihají slunce,
na vlhkou větev nebo okraj okapu usedá pták
a mladá žena v okně protějšího domu
tančí při skládání béžové osušky.
Ten proud nemá řeč, jen řečiště –
symfonický šum plyne tvými póry, tvými
slovy a odmlkami,
hudba společná všemu, vztah.
Povídáme si v povlečení po někom,
pomalá vibrace tlumeně duní a propojuje,
myslíme v mracích a mraky nás vymýšlejí
v rozechvělých záhybech prostěradla.
Jsme vymyšlení zasněným pohledem
někoho ve vlaku,
který právě projíždí přes nedaleký viadukt.
Ležím na zádech a ty usínáš na mém břiše.
Zítřek možná bude nosit bolavá žebra,
ale tohle odpoledne je čas naslouchat všemu.
Hlas violoncella za tvými víčky
vrní pod mým hrudním košem
a stoupá míchou v jiném člověku.
Noční můra malého chlapce z této planety
plaší ptáky
a ty se náhle probouzíš.
Není „já“ ani „ty“, jsme totéž –
hvězda, která putuje a září,
temná záře rozprostřená do dálky,
tekutý diamant,
hudba v květu na počátku světa.
(psáno 2016)
* * *
poslechni si svoje vlastní
slova na která teď myslím
zesil je trochu nenech se
rušit svými námitkami
a poslechni si slova
o zkaženém semenu a shnilé šťávě
domov tvůj bez táty lásky čas
a všechny ty věci kolem
si prosím znovu poslechni
pak si polož ruku na kámen
a řekni mi něco nového o těch
věcech kolem lásky
* * *
smiř se s tím že všechny ty věci kolem
lásky jsou obecně přeceňované
vždyť nepotřebuješ knihovny abys
věděl že dřevo rezonuje
a papír může vzplanout i samovznícením
jak dlouho doznívá jeden tón a hoří
jeden list než začne hořet
a rezonovat jiný
smiř se s tím že lásku už k ničemu
nepotřebujeme snad jenom k nostalgii
a vzpomínání na sladkou chuť jedu
kterým jsme se nespasili
* * *
smiř se s tím že rozum už k ničemu
není znovu si potichu přečti
svoje oblíbené filozofy ale nechoď s nimi
pod vysokou větev nebo k vodě
smiř se s tím že i při pouhé chůzi
nebo jízdě tramvají půjde o život
protože rozum už k ničemu nepotřebujeme
ale mudruj se mnou ještě chvíli
a zkus o člověku říct něco nového
pro lásku k němu tě prosím
namiř do prázdna a nikdy se nesmiřuj
* * *
poslechni si někdy děti ze sídliště
podívej jak se navzájem odsuzují k smrti
jak se pěkně popravují pod rozkvetlými
keři šeříku mezi paneláky
a smiř se s tím že děti už k ničemu
nepotřebujeme děti už k ničemu
nejsou je mi to líto ale všechny
jsme je potratili a nové nebudou
* * *
nikdo se nevrhá do prázdna
jen tak o to hlouběji pak padá
do lásky jak šutr do studny
kde spí a nespočine
nikdo bez náruče bohů
ty ale trhej bohy
pro lásku k člověku tě prosím
smiř se s prázdnem na dně studny