Na začátku června začala platit sleva na spotřební dani za pohonné hmoty – jako by česká vláda chtěla podpořit motoristy, aby dál mohli jezdit, jak byli zvyklí, a nesnížili náhodou odběr ropy z Ruska, které má teď poměrně vysoké výdaje s válkou a zisk potřebuje. Koruna padesát na litru se sice do cen promítla okamžitě, s každým dnem však pumpaři i nárůst ceny ropy na evropském trhu pár haléřů ze slevy ubraly. Během čtrnácti dnů ceny benzínu a nafty na benzínových pumpách vyskočily na letošní maximum. Drobná vládní podpora motoristů se tak rychle rozplynula, zatímco náklady na snížení daně zůstaly na daňových poplatnících – včetně těch, kteří jezdí hromadnou dopravou, na kole nebo chodí pěšky. Měsíčně státní rozpočet touto slevou přichází o více než jednu miliardu korun. Skutečnou velikost této celkem abstraktní částky lze ukázat třeba na oblasti školství, kterému teď zoufale chybějí prostory, kam umístit nejen děti ukrajinských migrantů, ale i ty české: zhruba na miliardu přijde výstavba velké školy pro necelých tisíc žáků. Veřejný zájem ovšem současná vládní koalice identifikovala jinde – čímž se od těch předchozích vlastně příliš neliší.