Martin Trdla ve svých básních provádí chirurgické řezy strastmi obyvatel prvního světa, v němž je všechno k uzoufání snadné. Místo světového míru si lidé přejí dva plátky tlačenky, mléko a strdí je tu „zakleté do buranského betonu“ a čím dál zřetelněji se naplňuje „děsivé proroctví,/ že budeš muset žít/ stejně jako dřív“.
Pentimenti
Být mladý umí každý blbec.
Ale zestárnout dozlatova
a nepokazit si to
ani krůpějí slova,
to chce chrabrost.
Závěr
Poslední, co spatříš,
bude holubinec,
lupy na svetru,
snad vajgl.
Anebo si stále myslíš,
že ze všech těch semen plytkosti
vypučí třešeň?
Dialog
Po sedmnácti letech oslav
částečně správných odpovědí
u maturitní zkoušky
si povšiml, že vedle něj
vypučela nová generace.
Zatím jim říká
nějaký mladý čuráci.
Utažené opasky
Odhazujeme oči,
zakopáváme uši.
Ale huby,
huby si bedlivě rafinujeme lihem.
Aby byly přichystané vysvětlovat,
že jsme přece měli rodinu, super šéfa,
stravenky
a skvělý úrok na hypotéce.
Indián
Je jedno,
jak se skutečně jmenuješ,
čím ses vyučil,
co jsi cestou sem prožil,
našel a poztrácel.
Pro ně navždy budeš Ten,
co se ve druhé třídě
posral při prvouce.
Situace
Rozhlíží se,
co by kde sežral, vysál,
osouložil.
Ten druhý taky,
akorát u toho necituje
Masaryka s Havlem.
Válečníci
Generace Z si je jistá,
že sluneční soustavu vyvinuli
v Silicon Valley
společně s draky, sirénami a stymfalským
ptákem.
Zbylá pokolení ustavičně říkají,
co se prý říká.
Internetové našeptávače radí,
jak stvořit dort, jenž bude
k nerozeznání od odšťavňovače,
a který podcast optimálně pasuje k vymírání.
Někdo sní o tom, zazpívat si na špičce Makalu,
jiný o mluvícím dávkovači mýdla.
Dostojevskij zní jak hotelový řetězec
a Shakespeare druh plísňového sýra.
Prodavačka lahůdek se mě obden táže,
jaké mám přání.
Ani nevím, proč si v sobě pokaždé vymazávám
tužby po světovém míru
a zase jen potupně poprosím
o dva slabší plátky tlačenky.
Nahoře se hrbit, dole šlapat
Z věšáku na dvoře
zmizela prádelní šňůra
a pod ní první nesmělá bledule
i s kořeny.
Kdosi přečůral hajzlbábu
a za cenu mušle
použil klozet.
Do kanceláře k notebookům
si měsíčně zdarma objednáváme
desítky gum a ořezávátek,
které nikdo k práci nevyužije.
Jestliže nám pokladní omylem vrátí
o pětikorunu navíc,
smlčíme to.
Jsme přeci malý národ
v nepříznivém zeměpisném postavení.
Audit
Odložil noviny
a lačně upil piva.
A pravil:
„Na světě jsou dvě třetiny dobra
a jedna třetina zla.“
„Jenomže dobro by nutně potřebovalo
změnit PR agenturu.“
Plán
Předávkován zpravodajstvím
plazíš se s nauseou pondělím.
Ve vzduchu kyne hrozba,
že se nestane zhola nic.
Děsivé proroctví,
že budeš muset žít
stejně jako dřív.
Hlavu vzhůru!
Zahrádku vyplel,
místnosti vycídil,
elektrikáře zajistil,
potomky zaopatřil,
rodiče navštívil,
přátele pozdravil.
V práci ho popleskali po ramenou,
potkal kominíka,
objevil čtyřlístek.
Nakoupil, vyzvedl, obstaral.
Z dálky se k němu neslo
mečivé brblání.
To Václav Klaus
tleskal proti.
Zážitek
Kámo, hustý byly ty záběry z dronu.
Jasný, kámo, a hustá mjúzik, co?
A ta hlavní herečka byla docela kundička, ne?
Si piš. Bych jí naložil!
A kámo, hustý střílečky, jako mazec!
A jak tomu týpkovi rozsekli tu hlavu, ty kráso!
Jako docela dobrý můvíčko
a popcorn s tím sýrem, šmakózní!
Film o srebrenickém masakru
promítali v kině Mír do konce září.
Rodáci
Každý přehuštěný právy se svobodou
s amputovanými povinnostmi.
Každý halasně kvičící
ošumělé pravdy.
Každý závidící řízky,
ačkoliv chybí prase.
Každý okázale sekající s pracemi,
se kterými ještě nezačal.
Každý komolící tvé jméno
a vtipkující:
pohoda, pane jahoda,
lážo plážo,
no jo, ženský!
Není divu,
že největší legendou tady je
podprůměrný žonglér s podtácky,
jenž skončil dvacátý sedmý
v osmdesáté páté řadě
talentové soutěže.
Krůpěj v oceánu
Sbírá hovna po svém psovi,
třídí odpad,
platí příspěvky SRPŠ
a Člověku v tísni,
chodí pěšky
s plátěnou taškou,
odhlásil Netflix,
děkuje.
Není o nic šťastnější než ten,
co vhodil starý bojler
do lesní rokle.
Duch Vánoc
Dřevěný výkřik „Family forever“
šibalsky mžiká nad pohovkou,
mandlové pracny ještě v dlaních pálí,
Božský Kája opatrně defloruje řasy,
difuzor s lampičkou pšoukají nostalgie.
Pohodu za dveřmi zatím věrně stráží
Tři králové –
Cofidis, Provident a Zaplo.
Dolování
Meandruješ
cizími městy
s bedekrem „Jedna paní povídala“.
Otevíráš série dveří s nápisy
„k sobě“.
Všechny mrtvoly za týlem
práchniví přikryté novinovými články,
každý následující krok je
přihození střepiny na dříve nasypanou
hromadu.
Odbočíš třeba támhle
a tam mléko a strdí
zakleté do buranského betonu
nebo další chvátající charakter,
ke kterému neznáš heslo pro sblížení.
Snažíš se ošálit osud
trestnou výpravou proti sobě samému,
necháš se fízlovat vášní.
Alespoň Něco promnout v prstech!
Po návratu slovy mrzačíš báseň.
Revolucionář
Nic skutečného nepřichází.
A nepleť si to s těmi pár
apely na uhrazení částky
ani s padělaným úsměvem překupníka
s nadějí na houskovitější housku.
Pokaždé bez tebe
proběhne v ulicích
sametové předání noci.
Po smrti nespalte
Mlčel, když spílali,
odvracel se, pokud špinili.
Doma pod polštářem hřál ho
tlustý sešit s titulem
Co jsem komu neřekl.
Bílí heterosexuální muži
Tak jsme se zas probudili.
A kafe se zas pilo
a trapně zas bylo,
jako když zmizí háček z nápisu
uzená žebra.
Tak jsme se zas probudili
a manželky si ještě nesbalily kufry
a i Helena Vondráčková měla opět
dlouhou noc.
Tak jsme se zas probudili.
A naši uondaní
strážní Gabrielové a Rafaelové
zuřivě klikali na server
Dáme křídlo.
Bitva U Špačků
Post bellum
a hned kdekdo
Radecký
anebo Wallenstein.
Brňavky zakopané
na neměnných pozicích
v ubrusech.
Levá, dva!
A sborově hlásíme:
„Já to věděl,
já to vždycky říkal!“
Jarní úklid
Ty na mě rámcem horizontu jednotek dnů,
já na tebe s jakože, kámo.
Snad proto po sídlišti
vykvetly věstníky,
upozorňující na
čištění komunikací.
Střet
Roky klusaly.
Objetí přinášely
jen tisíckrát přeprané oděvy.
Chtěli si toho tolik říci,
až nakonec překotně
mlčeli o počasí.
Turista
Tady za touhle kavárnou se dáte doprava
a pak půjdete podél kavárny chvíli rovně
a za kavárnou potom doleva do kopce
až ke kavárně a kavárně.
Ty obejdete kolem kavárny a za kavárnou
to je asi sto padesát metrů ke kavárně,
za kterou stojí kavárna, a u ní zahnete doprava
a furt budete pokračovat dopředu,
dokud nenarazíte
na křižovatku dvaceti osmi kaváren.
Odtud se vydáte odbočkou doprava ke kavárně,
dokud neminete kavárnu,
u níž se pustíte skrz kavárnu
a vyjdete na náměstí s kavárnou,
kde ještě odbočíte za kavárnou doprava,
za další kavárnou pak doleva,
no a tam odtud už je to kousíček
ke studánce.
Dějiny
To ráno uřícená srna odlila ze tmy světlo.
To ráno Ernst spatřil sfingu ve stáji.
To ráno zlá slova začaly obalovat strupy.
To ráno in dubio pro reo.
To ráno jsi zas mechanicky vyťukal kód
od brány montovny.
Proboha
Mít orální sex s uříznutou hlavou
je lidské.
Stejně tak jako jaro 94 ve Rwandě,
zpráva pod titulkem:
Dva roky seděla mrtvá v kuchyni,
seniorka nikomu nechyběla.
Vzpomínám si,
jak nám učitelka v první třídě
neustále opakovala:
„Chovejte se, proboha, jako lidi!“
Strach přibral další kilo děsu
Rozhodl se, že se dneska rozšoupne,
a na humanitární sbírku
vrhl místo pětistovky tisícovku.
Během pročítání meníčka oblíbené restaurace
poskládal hashtagy s výkřiky „freedom“
a „peace“,
večer se půjde mrknout
na žluto-modře nasvícenou radnici.
Pět hodin jízdy od jeho notebooku
se člověk v ohni naposledy sháněl
po mamince.
Dějepis
Fitness center měli více než škol,
přikurtovali se na rty ekonomů,
volný čas jim zkolonizovala
felace výfuků a patentů
pro snadnější škrobení hnízdeček.
Jednoho dne
se ze samého štěstí
popravili preventivním úderem,
aby zakonzervovali současnost.
Nad lahodným tichem pak zaburácelo:
„Rááádio Blanííík!”
Martin Trdla se narodil v roce 1985 v Jablonci nad Nisou a v současnosti žije v sousedním Liberci. Vydal básnickou sbírku Průběžná zpráva o stavu území (Petr Štengl, 2021) a editorsky připravil almanach Básníci nejsou mimozemšťané (Nakladatelství Bor, 2021). Poezii publikoval i v řadě periodik, namátkou v Tvaru, Protimluvu, Pandoře, Nedělní chvilce poezie, Textech nebo Aluzi. Tvoří také ve spolupráci se svou partnerkou Olgou Veselou – pod hlavičkou Veselá Trdla připravili audiosbírku Střeček (vyjde letos v srpnu). Společně založili a pořádají bienále 1. liberecký festival poezie a řadu dalších, nejen literárních akcí. Mimoto je Trdla spoluzakladatelem a předsedou Libereckého autorského kruhu (LAK), který vydává literární čtvrtletník Světlik.