Digital download, Comp Music 2023
Krymskotatarská zpěvačka Džamala (často uváděná jako Jamala) se do všeobecného povědomí zapsala v roce 2016, když zvítězila v soutěži Eurovize s písní 1944. Jejím námětem byla deportace krymských Tatarů, kterou na sklonku druhé světové války nařídil Stalin. V dalších letech vydala několik alb nenáročného popu. O to zajímavější je její nová deska Qırım (Krym), na níž představuje hudební tradice krymských Tatarů. Album tvoří čtrnáct písní spojených s různými krymskými regiony. Didaktický záměr podtrhuje webová stránka qirim.jamala.ua, kde si můžete poslechnout ukázky písní a přečíst jejich texty či informace o místech, odkud pocházejí. Krymskotatarská lidová hudba v mnohém připomíná folklór dalších středomořských národů: turecký, arabský či řecký. Džamala zpívá živě a se zaujetím – způsobem, který se velmi blíží tradičnímu přednesu. Dojem bohužel poněkud kazí bombastický orchestrální doprovod, místy připomínající spíš soundtrack počítačové hry. Přesto má deska co nabídnout a zvídavého posluchače třeba přivede k nahrávkám, které ke krymskotatarské hudební tradici přistupují zase trochu jinak: příkladem může být Płyta Tatarska (Tatarská deska, 2017) polské zpěvačky Karoliny Ciché. Květnové slavnostní uvedení Džamalina nového alba vzbudilo velkou pozornost médií, což pravděpodobně souvisí s dramatickými okolnostmi jeho vzniku: už hotové nahrávky zůstaly po ruské invazi v kyjevském studiu ohroženém probíhajícími boji. Jen s velkým štěstím se je podařilo zachránit a poslat do Turecka, kde umělkyně našla dočasné útočiště.