V druhé próze publicisty Karla Veselého se v dystopických kulisách exploatuje žánr, který každým tónem vyjadřuje „že jsi nasranej a že nenávidíš všechny a všechno“. Ačkoliv se jedná o cenný literární průzkum podstaty black metalu, text se utápí v trýznivé introspekci a nekonečných variacích emocionálních propadů hlavního hrdiny.
Hans von Gersdorff: Ilustrace z knihy Feldtbuch
der Wundartzney, 1529
Po husákovské funkové superskupině, kterou si hudební publicista Karel Veselý vysnil v debutu Bomba funk (2017), se jeho druhá próza Kov noří do tísnivého světa blackmetalové kapely Killing ov Vorld. Grotesku odkazující na retro nostalgii po letech pozdního komunismu v novince střídá příběh emocionálního utrpení antihrdiny s přezdívkou Nikdo, jehož neradostných šedesát let života je načrtnuto v kapitolách s všeříkajícími názvy jako Bolest, Tma, Zlo, Prázdnota nebo Válka.
Metalová diktatura
Epizody ze života hlavní postavy jsou označeny roky, takže na přeskáčku sledujeme vývoj společnosti od hrdinova narození v roce 1981 až do roku 2041, kdy umírá. Budoucnost má v Kovu dystopický ráz – v roce 2024 ve volbách zvítězí metalová strana, která provede drastické reformy ve jménu satanismu a stvoří digitalizovanou společnost totálního dohledu, kastující obyvatele podle množství kreditů. Vše je zprivatizováno, lidé užívají psychofarmaka zvaná „lepšilky“ a zabavují se na sociální „emosíti“, kde kanalizují svou touhu po vzrušení, zatímco ve skutečném světě plní funkci poslušné výrobní síly. Metalový svět je tak zkarikovanou tržní ekonomikou plnou nenávisti, v níž lidé neberou ohledy na ostatní a řídí se heslem „postarej se o sebe“. Jak si ale Nikdo brzy uvědomí, tento nový řád, vyfantazírovaný členy kapely v devadesátkách během zhuleného rauše v maloměstské zkušebně, nemá se skutečným metalem nic společného: „Jejich metal je jiný než ten můj. Ten můj je o bolesti a odhodlání postavit se tváří v tvář marnosti všech věcí. Ten jejich jenom o nenávisti a sobectví.“
Metal ve spojení s užíváním drog, krádežemi a vandalismem nejprve funguje jako síla vymezující se proti zaběhlým zvyklostem, která díky své intenzitě dovoluje přežít šedivou realitu a zakusit skutečný život. Dystopický obrat k metalové diktatuře bohužel zůstává v mlze a v ději téměř není rozvinut, takže obrysy jeho fikční uvěřitelnosti jsou velmi nejisté a zavánějí samoúčelností, jakkoli je pravděpodobné, že mělo jít o metaforu situace, kdy se stane doktrínou kontrakulturní hnutí, jehož pravý a jediný smysl tkvěl v destruktivní opozici vůči normalizovanému životu. Black metal zde funguje nejen jako protest proti realitě, ale i jako akcelerátor zla, doslova jako jed otravující duši. Tento vyhrocený pohled ale pomíjí prostou touhu po extravagantní stylizaci a vymezení se skrze subkulturu, čímž podporuje oblíbené konzervativní stereotypy kladoucí rovnítko mezi metal a pálení kostelů či páchání rituálních vražd, což je podobně logické jako vyvozování přímé souvislosti mezi hraním násilných her a vystřílením spolužáků ze střední školy. Samotného autora sice nemůžeme z takového krátkého spojení podezřívat, ale ona přímá, jednostranná souvislost mezi hudbou a depresí se vine celým příběhem.
Poklidný tok marnosti
V české literatuře se tematizování vzdoru prostřednictvím black metalu objevuje v krátké době podruhé. Dospívání na maloměstě a vymezování se vůči většinové společnosti za pomoci hudby zpracovala Iva Hadj Moussa v povedené novele Démon ze sídliště (2021). Ačkoliv se oba autoři zaměřují na iniciaci v citlivém věku dospívání a hledání pevného bodu v životě, činí to diametrálně odlišným způsobem. Moussa nahlíží pubertální subkulturní protest jako naivní, ale cennou součást dospívání, zatímco Veselý rezignuje na vývoj postav a metal chápe jako virus, který proniká do lidského nitra a nevratně ho vtahuje do víru zmaru. Na rozdíl od Moussy, jejíž hrdinové nalézají naději, pro postavy Kovu neexistuje klid ani vykoupení.
Ačkoliv je Veselého ponor do lidských duší mnohem hlubší, důkladnější a dospělejší a ambice společenského přesahu jsou u Kovu nesrovnatelně větší než u Moussy, z pohledu soudržnosti příběhu je nakonec relevantnější téměř young adult novela Démon ze sídliště. Možná i proto, že obsahuje smíření skrze nahlédnutí vlastního strachu. Kov oproti tomu neustále ukazuje nové fasety marnosti a bezvýchodnosti, snaží se stylizovat další morózní definice života a nemožnosti úniku z jeho nízkosti, vrší nové definice nesmyslnosti bytí a variuje jistotu, že „nikdy už nic dobře neskončí“. Tento proud nihilismu lze samozřejmě chápat jako rozvíjení tezí, které se opakují v textech metalových kapel, jejichž úryvky uvozují jednotlivé kapitoly. Nakonec se ale ukazuje hlavně to, že z utrpení a sebetrýzně se snadno může stát macha, již přestaneme vnímat, a trpícímu jeho trýzeň přejeme zkrátka proto, že se v ní cítí dobře. V poslední kapitole se ostatně čtenář dozví, co už dávno ví: hlavní hrdina si své utrpení způsobuje sám.
Kov kromě této trýznivé introspekce otevírá i silná niterná témata, jako je sebevražda, smrt blízkých, výchova autistického dítěte, vztah bez lásky nebo odchod od rodiny. Přesto text působí jako mozaika obsedantních obrazů a témat, přičemž celek zůstává rozmlžený. Veselý nám tak zprostředkoval esenci subžánru DSBM (depressive suicidal black metal) a oddal se bolesti, utrpení a absenci smyslu: „Všechno dává smysl v tom, že žádný nemá. Žádná naděje ani šance na změnu nesmí narušit poklidný tok marnosti, v níž plavu. Stejně by to byly jen falešné iluze, které by mě dohnaly do ještě větší beznaděje.“
Navzdory výše řečenému je Kov v kontextu současné české literatury výjimečný. Mimo jiné proto, že se prostřednictvím extrémního žánru rozhodl prozkoumat hranici lidského a z hlediska tísně a absence smyslu popsat blasfemii a popření všeho, co je pro společnost ještě aspoň trochu svaté.
Autor poslouchá black metal.
Karel Veselý: Kov. Listen, Praha 2022, 216 stran.