Finalistka talentové soutěže W/rap vnesla do převážně maskulinního žánru energii, jaká se v českém prostředí moc často nevidí. „Dělá se fronta, asi je fascinuje, že jsem holka,“ prohlašuje Noyada v jednom svém tracku a ukazuje, že pro ženy je v českém rapu místo, i když to tak dlouho nevypadalo.
„Podívej se do objektivu, koukej, jaká jsi star / Nad hlavou nemám slunce, mám tam neonový lights,“ rapuje s ostrou kadencí českobudějovická rapperka, o které bylo v posledních měsících slyšet mimo jiné díky talentové soutěži W/rap. „Tahle země na tebe, Noyado, nečeká / Nevěří mýmu rapu, já říkám, že nekecám / Jsem holka, nezajímá je má lyrika / Neposlouchali, pak řekli, že jsem moc hlasitá,“ pokračuje Noyada. Na českou rapovou scénu vstoupila se suverénní flow, nápaditými rýmy, ale také s novým pohledem. Na rozdíl od hudebnic hledajících alternativní cesty k rapu, jako jsou Arleta nebo dvojice lobbyboy&saab900turbo, rapuje Noyada často do drum’n’basových beatů, a blíží se tak mainstreamové produkci, ke které chce jednou patřit.
Mortal Kombat
Dvacetiletá rapperka loni vydala debutové album Filozofie, na které letos navázala sedmi singly nebo třeba soundtrackem ke studentskému filmu Heroin; na několika nahrávkách také hostuje. I když od svých prvních, tři roky starých soundcloudových tracků vyzkoušela angličtinu i češtinu a také různé druhy podkladů, v žánru měla od počátku jasno. „První rapový track šel rovnou na Soundcloud a od té doby se toho žánru držím. Líbí se mi, že si můžu vyhrát s textem,“ vysvětluje Noyada. V jejích textech se rapový slovník a anglicismy potkávají se zálibou v neobvyklých metaforách: „Nikdy neopustím boat, já / Kapitán umírá u dna / Slova hluboký jako studna / Pro tupý Umpa-lumpas / Všechny vás sundám / Mortal Kombat,“ rapuje ve svém možná největším hitu Mortal Kombat. Nejde ale jenom o texty, Noyada se svým frázováním snadno vyrovná o generaci starším, zkušenějším kolegům. Když energicky a s přehledem vrství nahuštěné verše, působí jako profesionálka, která už má něco za sebou.
Na jaře letošního roku se Noyada dostala do širšího povědomí díky zmíněné soutěži W/rap, ve které účastníci a účastnice bojují o přízeň poroty složené ze známých rapperů a nakonec i o hlasy publika. „Dalo by se říct, že to byla taková zkratka. Myslím si ale, že jsem pracovala o samotě dost dlouho na to, aby moje hudba konečně spatřila světlo světa,“ hodnotí rapperka svoji zkušenost se soutěží, kam se přihlásila na popud přátel. Zároveň ale její úspěch odhalil sexismus místního rapového prostředí – od komentářů pod instagramovými příspěvky přes poznámky o jejím vzhledu a nedostatečné „ženskosti“ až po finálový rapový battle, ve kterém Noyadě její konkurent Harvey doporučil, ať si zavolá svůj „pussy gang“. Názorně se tak ukázalo, že prosadit se v českém rapu je pro ženy těžší než pro muže. Noyada ale bere neprošlapané cesty jako výzvu: „Když mi někdo předhodí, že jsem holka, a v extrémních případech také, že do rapu nepatřím, znamená to, že nebylo co jiného mi vytknout.“ Zároveň připomíná, že být žena má i výhody: už tím, že je jich v tuzemském rapu málo, vzbuzují víc pozornosti a i negativní reakce se nakonec mohou aspoň částečně obrátit v jejich prospěch – pokud je ovšem od tvorby neodradí.
Rozhýbat klub
V mainstreamu nejposlouchanějšího českého žánru se zatím nic moc nemění. Společně s nástupem dalších interpretek, které se v posledních dvou či třech letech objevily na periferii českého rapu, ale může úspěch Noyady vést k diverzifikaci současné produkce. Rap představuje dominantní hudební jazyk mladého publika a osvojují si ho stále nové skupiny posluchačů. V podání hudebnic, jako jsou Klára Wodehn nebo Tokyo Drift, se rapové prvky dostávají do jiných žánrů a jejich představitelé či představitelky původně cizorodý nástroj přetvářejí tak, aby s jeho pomocí mohli vyprávět vlastní příběhy. Některé rapperky – například Hellwana nebo Sawsane – se vymezují vůči stereotypnímu zobrazování žen, zároveň však témata přítomná v mainstreamové produkci, jako je sexualita nebo touha bohatství, přetvářejí. Když mluví o svém intimním životě nebo touze po úspěchu, redefinují způsob, jakým jsou ženy v rapu prezentovány.
„Možná začnu víc zpívat, možná se na chvíli ponořím do elektroniky. Láká mě něco, co pořádně rozhýbe klub,“ uzavírá Noyada, která si s „rapovými“ tématy dobře rozumí. Uvidíme, kam bude její tvorba dál směřovat a zda se dokáže prosadit. Už teď nám ale ukazuje, že pro ženy je v českém rapu místo – i když to tak dlouhou dobu nevypadalo.
Autorka je hudební publicistka.