Letní popelka

Nové básně Martina Pocha vznikly za dlouhých letních večerů. Najdeme mezi nimi groteskní zásvětní vizi, ironické koláže i povědomé obrázky z periferie světa. Básník svou aktuální tvorbu vybavil následujícími klíčovými slovy: #horko, #cinani, #tradice, #socialismus, #smrt.

Komentář ke Slavínu

„Národy nehasnou, dokud jazyk žije.“

 

Dřív než se rozpustí nejtenčí struska arktického ledu,

mateřské mléko vyschne a zbude jen v hrudích

odvážných reků.

 

Z krypty se ozývá neartikulované vrkání.

Jazyk se lepí na všechna patra, myslí,

že všechno ví.

 

To chce klid, věčný klid.

 

 

Výheň civilizace

Při velké potopě zůstanou na živu čtyři.

Seznámí se v troskách záchranného člunu.

 

Domovem se jim stane útes,

kde tuleni tradičně vyvádějí nová pokolení.

 

Shodou okolností – všichni životní

ztroskotanci:

Dvě tvarohové paničky z Bošilce

a dva (soudě dle hmatových fousků)

snědí, fluidní samci zřejmě z Maghrebu.

 

Jaká ironie! šeptá první žena druhé

a blaženě se ovine vějířem ratolestí.

Druhá první olízne ret: Při vší té bídě!

Budeme jim říkat Noe a Ďábel.

 

Co udělají pro záchranu lidstva?

Domluví se rozumně jako v té scéně s hadem

z Výměny manželek?

 

Šukej mě jako tuleně!

 

 

Zase ta noc

Moře se uklidnilo,

člověk se nakonec

usmířil s přírodou.

Na voru z plastů

vplula do dálnic

neonová Tesla.

 

 

Horká letní noc

Konečně taky jednou

v tý naší

upocený čtvrti

nějakej noční život

ne lejzrovej muž ani zfetovanej zajíc

ani svit čelovky vybírače popelnic

jenom

dva chlapi od rodiny

Jeden s badmintonovou pálkou

vystřeluje košík do vejšky

moc mu to nejde, ale zkouší to

druhej dřepí v otevřenym kufru

a prostě tak pozoruje toho prvního

mírně zaklání hlavu a houpe nohama

 

Hudba z dodávky příjemně svrbí

nikoho neruší, naopak vábí

půjdu si s nima hodit

nebo je čas spát?

 

Je horká letní noc v kraťasech

ty basy k ní tak nějak patří

sousedka heká

 

 

Pás a stezka

Poloprázdný autobus od Lihovaru.

Přede mnou sedí dva Číňani.

Přestože cestují ve dvou,

nesedli si na dvojku,

dělí je ulička.

 

Jako by jeli čtyři – dva hmotní uprostřed,

dva nehmotní u oken.

Nepohnutě

jako dva staří manželé, kteří už si všechno

řekli

kromě provozních věcí.

 

Hovoří, ani se nehnou.

Připadám si jak v kabinetu kuriozit,

když jako u vytržení,

pozoruju ty jejich vzpřímené,

krátce střižené hlavy,

souměrné boltce a upravené límce,

rovná ramena, pevné šíje.

Ústa si představuju jako práh,

kde se soustřeďuje všechno,

co nestačilo zkamenět.

 

Jenomže teď

se jedna ruka prudce vytrhne,

tak mocně a pudově,

že i bláznivá žena na trojce ztichne.

Ruka vystřelí, vykloubená ztuhne

a potom ochabne.

Zbytek těla po celou akci spí.

 

Vlastně ne,

s hlavou se něco děje:

opožděně, pomalu, možná umírněně

se natáčí k druhému Číňanovi,

jen aby se setrvačně vrátila do výchozí polohy.

 

Něco se zjevně chystá:

druhý se zmocňuje promluvy.

Jedeme dál,

ti dva ve svém sonorním koridoru,

já za nimi,

volných míst přibývá

i kabina řidiče je prázdná,

tenhle autobus je autonomní.

 

Dávám znamení,

vystupuju Ve Studeném.

Čeká mě výkon práce:

civění do monitoru, bolest zad

a dlouhé mlčení.

 

 

Ucho 2

Tak co si dáme?

Nic tu není.

Zajeď pro čínu, a když už tam budeš, vezmi…

Zabil jsem Einsteina, pánové.

Tvarohovýho mrože!

Kdopak to mluví?

Netflix?

Jestli si mám připadat bezpečně,

tak jedině v SUV.

Znáš tu scénu z Mlčení jehňátek?

Děti jsou u babičky…

Kam jsi ukryl ty démanty?

Děda na tý fotce vypadá jak transka.

Ukaž!

Prej že to máš pod kontrolou!

To není čína, to je guláš!

Taky máš ten pocit svěžesti?

Že tu s náma někdo je?

Dej si to na wishlist.

Pane Huml, já se tady bojim!

 

Ucho, piš si!

Halo, haló?

Slyšte, slyšte!

 

 

Malá půlnoční pro ateisty

A zase se snažím uvidět za roh,

co bude po smrti.

 

Točím se v kruhu odvozených příčestí,

v němohře světla a tmy,

dokud se znova neuklidním

vývodem z předků.

 

Jediné,

co si dokážu matně představit,

je hudba:

proměnit se v ní

tak jako ta kapří hlava.

 

Získat skutečnost vibrace,

která opouští hlas,

a

jako nahodilý zářez sekery do dřeva

cestuje bez vědomí.

 

Zbavit života, hlavu nechat?

 

 

Jmenovky na zvoncích

Procházka, Svoboda, co víc si přát?

 

(bez názvu)

 

Chodí městem,

kde na jednoho obyvatele připadá jedna ulice.

Nevidí se, neslyší se,

virtuálně přítomní

v mase, kostech.

Jejich mazlíčci se venčí v bytě,

v domácí mučírně.

Ale venku je tak krásně!

I když hoří tma.

 

(bez názvu)

 

Když mě někdo nepřeberně sere, představuju si ho v situaci, kdy se realizuje. Relaxuje, dělá, co ho baví, nebo je tam, kde to zbožňuje, nejspíš doma nebo na rybách. Tak do mě vchází láska… a je to pan Procházka, náš správce.

 

(bez názvu)

 

Staré dobré ruční práce,

dílny, technická výchova, pěstitelství, práce

na pozemku, vaření, sobotní brigáda…

Staré dobré chytré technologie

jako tělesná paměť, mízní uzliny, telepatie,

uhlířina, onanie bez použití končetin…

 

A monitor jako tribuna

 

Zbourat prase

 

Videochat

 

Foodora

 

 

Z knihy přání a popela

(Svěrákovi)

 

Vývodem z předků

přicházíme na svět mrtvých.

Nestačíme se divit,

co už tady všechno mají.

 

Namísto přívozu pěší lávku,

potrubní poštu přání a něžností,

vysokorychlostní steampunk,

týdenní pracovní dobu čtyři minuty,

realizované projekty Davida Černého,

pratetu Fanutu, co všem na odiv dává

toho Žida, co si ho tak spořila ve sklepě,

ale i Hitlera v krabičce cucavých kondomů

s vroubky,

humanitní vědy (zde i sexuologie), na které

si můžete šáhnout i tam dole,

prostituty s encyklopedickými znalostmi

dodavatelských řetězců a pietních aktů,

trh s šedým masem a pro vegany větrové

bonbóny Las Vegas,

Průhonický park,

lovecký zámeček s trofejemi všech myslitelných

i nemyslitelných ohlávek a chomoutů,

waterboarding coby nástroj ke koitu,

velkého bílého, co nekouše, neslintá,

nepelichá,

dokonce i turecký záchod, co hraje

český death metal

a trap

a taky bombardón na parádu

a Pochod Radeckého na chodbě

atd. atp.

 

Jednoduše

socialismus bez přívlastku.

 

Jo,

ale kde složíme hlavu?

 

Holt budeme číst jména na zvoncích:

Svoboda, Procházka, Prochasko…

A čekat na zásah proudem.

 

Hotel Olympik.

Plně obsazeno, zabručí recepční hermetik,

ale samozřejmě se můžete volně procházet

zdmi.

 

V jednolůžkovém kupé bivakují celé autobusy

turistů ze vzdálených, již zaniklých planet.

Z hovoru dvou tet vyčteme, že čekají

na vízum a nepodmíněný příjem.

Joj, asfodel, olizují se.

Probdít prý můžeme v cukrové vatě, která je

afrodiziakem i trvalou v jedné osobě.

Taky bych něco zakousnul,

překvapil nás hlad.

V lobby sice chrčí pranamat,

jenomže nemáme oboly

a kartičku pojištěnce to nechce brát.

 

Zkuste to v závodní jídelně,

poradil zběhlý funebrák,

co zaživa jezdil boltem

ve zlatém dole.

A taky že jo,

v kantýně Pentagram jak na letáku ze 30. let:

čtyřicet tisíc buržoustů u jednoho stolu

ukusuje ze společného hot dogu.

 

Ale všichni jsou zdá se sytí a dobré mysli.

A víš proč, mladej? haleká na mě

dozorčí žebrák se streetpaperem na zádech

(na titulce Strana).

Páč přání je voctem myšlenky

a teď padej!

Martin Poch (nar. 1984) je básník, pracuje v oblasti vzdělávání. Naposledy publikoval knihy Poltergeist a Strana (obě v roce 2021).