Divadlo v Dlouhé, Praha, premiéra 18. 3. 2023
Cenu divadelní kritiky si za minulý rok vysloužilo Divadlo v Dlouhé inscenací Konec rudého člověka. Na divácky oblíbené téma „velkých dějin a malých lidských příběhů“ se rozhodlo navázat dramatizací románu Pravomil aneb Ohlušující promlčení od Petra Stančíka. Oceňovaný autor se ve své předposlední knize věnoval Pravomilu Reichlovi, válečnému hrdinovi, který byl spolu s generálem Heliodorem Píkou odsouzen k smrti, ale oprátce se mu jako zázrakem podařilo uniknout. Autor se skrze osud člověka, na němž se podepsaly oba totalitní režimy, vztahoval ke konzervativním hodnotám a étosu první republiky. Kniha obsahuje předem jasný hodnotový rámec a tvůrci inscenace se bohužel rozhodli toto černobílé vidění ještě podpořit. Z Karla Vaše, který se jako prokurátor podílel na zinscenovaných politických procesech, než se sám stal politickým vězněm, udělali Píkova celoživotního souputníka. Dílu tak odepřeli jakoukoli ambici alespoň nějak promlouvat o historii a převedli jej na zjednodušený střet dobra se zlem. Představení nicméně dokáže zaujmout alespoň režijním a výtvarným zpracováním. Tomáš Dianiška umně pracuje s odlišnými žánrovými prvky, hororová atmosféra oprýskaných stěn se dobře doplňuje s občasnou kabaretní stylizací. Humor je místy příjemně ironický. Žánrová různorodost je přítomna také v živé hudbě, v níž se střídá big beat se swingem. Pravomil sice nepřináší žádnou světobornou zprávu o národní historii, divák se však alespoň během dvě a půl hodiny trvajícího představení nenudí.