Činoherní studio, Ústí nad Labem, premiéra 22. 3. 2024
Po Peeru Gyntovi uvedl Michal Hába v ústeckém Činoherním studiu další klasickou hru – Školu žen od Molièra. Dílo tohoto podvratného francouzského dramatika výrazný český režisér v minulosti interpretoval pro jeviště Klicperova divadla v Hradci Králové a nedávno i pro scénu ve slovenském Martině. Jako u mnoha jiných Hábových inscenací se jedná o ztřeštěnou zábavu plnou slapstickových gagů a doslovného předvádění metafor, doplněnou o příjemně nablblé písničky od Jindřicha Čížka. Ještě větší porci rozpustilosti zajišťuje několik nafukovacích rekvizit, zejména červený hrad umístěný do středu jeviště. Dvě střídavě se tyčící a ochabující věže reprezentují nezdravě kolísavé ego hlavního hrdiny. Pán z Pařezova ve svém domě úzkostlivě hlídá vysněnou mladší družku, jež se mu nakonec vzepře a jako pověstný ptáček frnkne z klícky ven. Jednoduchý moralistní příběh se dnes nevyhne feministické perspektivě, jíž Hába s dramaturgyní Hanou Launerovou vycházejí vstříc. Nijak ale netlačí na pilu a občasné intelektuální narážky smete bezprostřední fórek. Komediální inscenace staví zejména na Janu Plouharovi, který ztvárnil hlavní postavu a svým „funèsovským“ výrazem strhl i naplněný sál pražského divadla Komedie. Již poněkolikáté se ukázala Hábova schopnost najít v herci potenciál a vybičovat jej k nadstandardnímu výkonu. Škola žen je lehkonohé dílko věrné svému originálu, které občas píchne klackem do hnízda kulturních bojůvek. Jeho cílem není podněcovat konflikty, ale naopak divákovi nad aktuálními společenskými rozmíškami dopřát nadhled.