Mezi osobní a kolektivní pamětí

O umění druhé generace české a slovenské vietnamské komunity

Výstava Memory Building Sites v pražské Galerii 35M2 vznikala jako dialog mezi výzkumem kurátorky Denisy Tomkové a díly Kvet Nguyen a Quynh Trang Tran, umělkyň z nejmladší generace vietnamské diaspory. O tématech identity a kulturní paměti jsme hovořili s kurátorkou a jednou z tvůrkyň.

Vaše první spolupráce – výstava Nh: Priestor medzi jedným a druhým koncom – se konala na podzim minulého roku v bratislavské Kunsthalle. Kdy jste se rozhodly tuto výstavu uspořádat a co tomu předcházelo?

Kvet Nguyen: S Denisou jsme se poprvé profesně setkaly u mé sólové výstavy ve Slovenském institutu v Budapešti, na níž se podílela jako kurátorka. Myslím, že ji zaujal můj přístup k práci – v té době se zabývala tématy spojenými s marginalizací a zkoumala společensky angažované umění v česko­-slovenském kontextu. Později mě přizvala do Kunsthal­le Bratislava – nejenom jako umělkyni, ale také jako spolukurátorku. Hodně to pro mě znamenalo, protože jsem se v předchozích letech podílela na zviditelňování vietnamské komunity. Byla jsem aktivní i při prosazování jejího uznání jako oficiální národnostní menšiny na Slovensku, což se podařilo v červnu 2023, tedy nedlouho před vznikem výstavy – a deset let po České republice.

Denisa Tomková: …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si A2 v elektronické podobě